REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 15 poz. 128
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 15 stycznia 2004 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Szczegółowy tryb przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich
§ 1. 1.
1) oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zwanej dalej „ustawą”;
2) proponowany temat i koncepcję rozprawy doktorskiej oraz propozycję co do osoby promotora;
3) wykaz prac naukowych lub twórczych prac zawodowych albo dorobku artystycznego wraz z odpowiednim zapisem dzieł artystycznych i dokumentacją ich publicznej prezentacji;
4) informację o przebiegu przewodu doktorskiego lub przewodu kwalifikacyjnego l stopnia, jeżeli uprzednio kandydat ubiegał się o nadanie stopnia doktora lub o przyznanie kwalifikacji l stopnia.
2. Kandydat może dołączyć do wniosku o wszczęcie przewodu doktorskiego opinię osoby posiadającej tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia.
1) powołuje komisje przeprowadzające egzaminy doktorskie w zakresie:
a) dyscypliny podstawowej odpowiadającej tematowi rozprawy doktorskiej – spośród członków rady posiadających tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej albo artystycznej,
b) dyscypliny dodatkowej – spośród osób posiadających tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej albo artystycznej,
c) języka obcego nowożytnego;
2) może powołać komisję do przyjęcia i przeprowadzenia obrony rozprawy doktorskiej, o której mowa w art. 14 ust. 5 ustawy, zwanej dalej „komisją doktorską”, spośród członków rady posiadających tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej albo artystycznej; w skład komisji doktorskiej wchodzą ponadto recenzenci rozprawy doktorskiej i promotor.
2. Termin egzaminów doktorskich ustala rada jednostki organizacyjnej w porozumieniu z komisjami, o których mowa w § 2 pkt 1.
3. W przypadku niezadowalającego wyniku egzaminu doktorskiego rada jednostki organizacyjnej, na wniosek doktoranta, może wyrazić zgodę na powtórne jego zdawanie, nie wcześniej jednak niż po upływie trzech miesięcy i nie więcej niż jeden raz.
2. W przypadku gdy rozprawę doktorską stanowi praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna lub artystyczna, należy przedłożyć dokładny opis tej pracy wskazujący problem naukowy, lub zagadnienie artystyczne, które zostało w niej rozwiązane.
3. W przypadku gdy rozprawę doktorską stanowi część pracy zbiorowej, należy przedłożyć oświadczenia wszystkich jej współautorów określające indywidualny wkład każdego z nich w jej powstanie.
2. W przypadku gdy rozprawę doktorską stanowi część pracy zbiorowej, recenzja powinna zawierać ocenę indywidualnego wkładu doktoranta w jej powstanie.
3. Recenzję należy przedstawić radzie jednostki organizacyjnej nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku o jej sporządzenie. Rada, w uzasadnionych przypadkach, może przedłużyć termin przedstawienia recenzji o dalszy miesiąc.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do komisji doktorskiej, z tym że w przypadku nieprzyjęcia rozprawy doktorskiej i niedopuszczenia jej do publicznej obrony komisja doktorska przedstawia sprawę radzie jednostki organizacyjnej.
2. Podczas obrony doktorant przedstawia główne założenia rozprawy doktorskiej, po czym recenzenci przedstawiają swoje opinie. W razie nieobecności recenzenta przewodniczący rady lub komisji doktorskiej zarządza odczytanie recenzji, a następnie otwiera dyskusję, w której mogą zabierać głos wszyscy obecni na posiedzeniu. Dyskusję kończy wypowiedź doktoranta.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do komisji doktorskiej, z tym że po przygotowaniu projektu uchwały o nadaniu stopnia doktora komisja przedstawia go radzie jednostki organizacyjnej.
1) przeprowadzić obronę rozprawy doktorskiej równocześnie dla wszystkich doktorantów;
2) podejmować uchwały w sprawie wyniku poszczególnych czynności przewodu doktorskiego oddzielnie w stosunku do każdego doktoranta.
2. Osoba, której nadano stopień doktora sztuki, otrzymuje dyplom według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Rozdział 2
Szczegółowy tryb przeprowadzania czynności w przewodach habilitacyjnych
§ 11.
1) oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego posiadanie stopnia doktora lub kwalifikacji l stopnia;
2) autoreferat informujący o zainteresowaniach i osiągnięciach w działalności naukowo-badawczej lub artystycznej;
3) wykaz publikowanych prac naukowych lub twórczych prac zawodowych albo dokumentację dorobku artystycznego wraz z odpowiednim zapisem dzieł artystycznych i dokumentacją ich publicznej prezentacji;
4) rozprawę habilitacyjną w pięciu egzemplarzach;
5) informację o przebiegu przewodu habilitacyjnego lub kwalifikacyjnego, jeżeli uprzednio kandydat ubiegał się o nadanie stopnia doktora habilitowanego lub kwalifikacji II stopnia.
2. W przypadku gdy rozprawę habilitacyjną stanowi część pracy zbiorowej, należy przedłożyć oświadczenia wszystkich jej współautorów określające indywidualny wkład każdego z nich w jej powstanie.
2. W przypadku gdy rozprawę habilitacyjną stanowi część pracy zbiorowej, recenzja powinna zawierać ocenę indywidualnego wkładu habilitanta w jej powstanie.
3. Do recenzji w przewodzie habilitacyjnym przepis § 5 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku negatywnej oceny kolokwium habilitacyjnego rada jednostki organizacyjnej, na wniosek habilitanta, może wyrazić zgodę na powtórzenie kolokwium, nie wcześniej jednak niż po upływie sześciu miesięcy i nie więcej niż jeden raz.
2. Rada jednostki organizacyjnej, biorąc pod uwagę ocenę dorobku naukowego lub artystycznego habilitanta i rozprawy habilitacyjnej, ocenę przebiegu kolokwium habilitacyjnego oraz po wysłuchaniu wykładu habilitacyjnego podejmuje uchwałę w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
1) przeprowadzić kolokwium habilitacyjne równocześnie dla wszystkich habilitantów;
2) wysłuchać wykładów habilitacyjnych na tym samym posiedzeniu rady jednostki organizacyjnej;
3) podejmować uchwały w sprawie wyniku poszczególnych czynności przewodu habilitacyjnego oddzielnie w stosunku do każdego habilitanta.
2. Osoba, której nadano stopień doktora habilitowanego sztuki, otrzymuje dyplom według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
Rozdział 3
Szczegółowy tryb przeprowadzania czynności w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
§ 20.
1) wniosek lub zgodę na wszczęcie postępowania o nadanie tytułu profesora;
2) autoreferat informujący o zainteresowaniach i osiągnięciach w działalności naukowo-badawczej lub artystycznej oraz dydaktycznej;
3) wykaz osiągnięć w pracy naukowo-badawczej lub artystycznej wraz z odpowiednim zapisem dzieł artystycznych i dokumentacją ich publicznej prezentacji, ze szczególnym uwzględnieniem okresu po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego lub kwalifikacji II stopnia, a w przypadku określonym w art. 26 ust. 2 ustawy – po uzyskaniu stopnia doktora lub kwalifikacji l stopnia, oraz ze wskazaniem, które z tych osiągnięć kandydat uznaje za najważniejsze;
4) wykaz osiągnięć w pracy naukowo-badawczej lub artystycznej zastosowanych w praktyce;
5) informację na temat osiągnięć dydaktycznych wraz z wykazem przewodów doktorskich lub kwalifikacyjnych, w których kandydat pełnił funkcję promotora lub opiekuna;
6) informację o współpracy z instytucjami, organizacjami i towarzystwami naukowymi lub działającymi w zakresie sztuki w kraju i za granicą;
7) oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego posiadanie stopni doktora i doktora habilitowanego albo kwalifikacji l i II stopnia.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy również przedstawić opinię trzech osób posiadających tytuł profesora danej dziedziny nauki lub sztuki.
2. Do recenzji w postępowaniu o nadanie tytułu profesora przepis § 5 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4
Przepisy wspólne i końcowe
§ 23.
2. Odpis wydawany jest na druku według wzoru określonego dla dyplomu.
2. Duplikat wystawia się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania dyplomu, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku braku odpowiedniego druku duplikat wystawia się na formularzu o treści identycznej z treścią oryginału.
4. Na duplikacie umieszcza się nad tekstem wyraz „DUPLIKAT”, pod tekstem wyrazy „oryginał podpisali”, wymieniając nazwiska osób, które podpisały oryginał dyplomu, lub stwierdzając nieczytelność ich podpisów, datę wydania duplikatu, pieczęć urzędową, podpis i pieczęć imienną kierownika jednostki organizacyjnej wydającej duplikat.
2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, ustala kierownik jednostki organizacyjnej wydającej dokument.
2. Wzory zawiadomień o nadaniu stopnia:
1) doktora – określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
2) doktora habilitowanego – określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
|
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniami:
1) Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 października 1991 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego (Dz. U. Nr 92, poz. 410 i Nr 119, poz. 521), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
2) Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 1991 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania przewodów kwalifikacyjnych l i II stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych (Dz. U. Nr 50, poz. 219 oraz z 1997 r. Nr 95, poz. 582), które utraciło moc z dniem 1 maja 2003 r., na podstawie art. 53 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 15 stycznia 2004 r. (poz. 128)
Załącznik nr 1
1. Dyplomy mają format A3 (297 x 420 mm).
2. Dyplomy drukuje się na papierze akwarelowym ręcznie czerpanym, w kolorze jasnożółtobeżowym, o gramaturze 250–300 g/m2.
3. Dyplomy są opatrzone tłoczonym godłem państwowym, bezbarwnym, o wysokości 4,6 cm.
4. Dyplomy drukowane są drukiem typograficznym w kolorach:
1) czerwonym – dla nazwy szkoły wyższej albo innej placówki naukowej, wyrazu „DYPLOM” oraz wyrazu „DOKTORA”;
2) czarnym – dla pozostałego tekstu;
3) żółtym – dla linii wypełnienia danych.
5. Odpisy dyplomu mają format A4 (210 x 297 mm).
6. Odpisy dyplomu drukuje się na papierze białym, kredowanym matowym, o gramaturze 115 g/m2.
7. Druk oraz godło państwowe o wysokości 2,3 cm na odpisie wykonane są drukiem offsetowym w kolorze czarnym.
Załącznik nr 2
1. Dyplomy mają format A3 (297 x 420 mm).
2. Dyplomy drukuje się na papierze akwarelowym ręcznie czerpanym, w kolorze jasnożółtobeżowym, o gramaturze 250–300 g/m2.
3. Dyplomy są opatrzone tłoczonym godłem państwowym, bezbarwnym, o wysokości 4,6 cm.
4. Dyplomy drukowane są drukiem typograficznym w kolorach:
1) czerwonym – dla nazwy szkoły wyższej albo innej placówki naukowej, wyrazu „DYPLOM” oraz wyrazu „DOKTORA”;
2) czarnym – dla pozostałego tekstu;
3) żółtym – dla linii wypełnienia danych.
5. Odpisy dyplomu mają format A4 (210 x 297 mm).
6. Odpisy dyplomu drukuje się na papierze białym, kredowanym matowym, o gramaturze 115 g/m2.
7. Druk oraz godło państwowe o wysokości 2,3 cm na odpisie wykonane są drukiem offsetowym w kolorze czarnym.
Załącznik nr 3
1. Dyplomy mają format A3 (297 x 420 mm).
2. Dyplomy drukuje się na papierze akwarelowym ręcznie czerpanym, w kolorze jasnożółtobeżowym, o gramaturze 250–300 g/m2.
3. Dyplomy są opatrzone tłoczonym godłem państwowym, bezbarwnym, o wysokości 4,6 cm.
4. Dyplomy drukowane są drukiem typograficznym w kolorach:
1) czerwonym – dla nazwy szkoły wyższej albo innej placówki naukowej, wyrazu „DYPLOM” oraz wyrazów „DOKTORA HABILITOWANEGO”;
2) czarnym – dla pozostałego tekstu;
3) żółtym – dla linii wypełnienia danych.
5. Odpisy dyplomu mają format A4 (210 x 297 mm).
6. Odpisy dyplomu drukuje się na papierze białym, kredowanym matowym, o gramaturze 115 g/m2.
7. Druk oraz godło państwowe o wysokości 2,3 cm na odpisie wykonane są drukiem offsetowym w kolorze czarnym.
Załącznik nr 4
1. Dyplomy mają format A3 (297 x 420 mm).
2. Dyplomy drukuje się na papierze akwarelowym ręcznie czerpanym, w kolorze jasnożółtobeżowym, o gramaturze 250–300 g/m2.
3. Dyplomy są opatrzone tłoczonym godłem państwowym, bezbarwnym, o wysokości 4,6 cm.
4. Dyplomy drukowane są drukiem typograficznym w kolorach:
1) czerwonym – dla nazwy szkoły wyższej albo innej placówki naukowej, wyrazu „DYPLOM” oraz wyrazów „DOKTORA HABILITOWANEGO”;
2) czarnym – dla pozostałego tekstu;
3) żółtym – dla linii wypełnienia danych.
5. Odpisy dyplomu mają format A4 (210 x 297 mm).
6. Odpisy dyplomu drukuje się na papierze białym, kredowanym matowym, o gramaturze 115 g/m2.
7. Druk oraz godło państwowe o wysokości 2,3 cm na odpisie wykonane są drukiem offsetowym w kolorze czarnym.
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
- Data ogłoszenia: 2004-02-03
- Data wejścia w życie: 2004-02-18
- Data obowiązywania: 2006-09-12
- Dokument traci ważność: 2011-10-01
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 15 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 sierpnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA