REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 227 poz. 2248
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ l SPORTU1)
z dnia 20 grudnia 2003 r.
w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli
Na podstawie art. 77a ust. 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz cofania akredytacji placówkom doskonalenia nauczycieli;
2) skład i sposób działania zespołu powoływanego przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówek doskonalenia nauczycieli ubiegających się o akredytację;
3) warunki wynagradzania członków zespołu, o którym mowa w pkt 2;
4) wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji;
5) wysokość i tryb wnoszenia opłat przez placówki doskonalenia nauczycieli ubiegające się o akredytację.
1) placówce doskonalenia – należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) zespole akredytacyjnym – należy przez to rozumieć zespół powołany przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówki doskonalenia ubiegającej się o akredytację;
3) stopniach i tytule naukowym – należy przez to rozumieć stopnie naukowe i tytuł naukowy oraz stopnie i tytuł w zakresie sztuki, o których mowa w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595).
1) zapewnia wykwalifikowaną kadrę, w tym:
a) dyrektor placówki doskonalenia posiada przygotowanie w zakresie zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach szkół i placówek, a kierownicy komórek organizacyjnych realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia ukończyli formy doskonalenia zawodowego w tym zakresie, w wymiarze co najmniej 60 godzin,
b) ponad 60 % nauczycieli opracowujących i wdrażających programy, o których mowa w pkt 2, posiada stopień nauczyciela dyplomowanego oraz ukończone formy doskonalenia zawodowego przygotowujące do pracy z dorosłymi, w łącznym wymiarze co najmniej 160 godzin,
c) ponad 80 % nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, prowadzących zajęcia dydaktyczne w ramach programów, o których mowa w pkt 2, posiada wykształcenie wyższe magisterskie,
d) ponad 80 % osób, o których mowa w lit. a–c, z wyjątkiem osób posiadających stopnie lub tytuł naukowy, posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie doskonalenia lub kształcenia nauczycieli oraz prowadzi zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem kierunkowym (specjalnością) i doświadczeniem zawodowym lub zgodnie z ukończonymi formami doskonalenia zawodowego w łącznym wymiarze co najmniej 100 godzin,
e) co najmniej 80 % osób niebędących nauczycielami i nieprowadzących zajęć dydaktycznych, a realizujących inne zadania statutowe placówki doskonalenia, posiada wykształcenie wyższe magisterskie oraz pięcioletnie doświadczenie zawodowe,
f) co najmniej 10 % osób realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia posiada stopnie lub tytuł naukowy,
g) co najmniej 33 % osób realizujących zadania statutowe placówki doskonalenia jest zatrudnionych w danej placówce co najmniej rok,
h) kadra organizacyjno-techniczna posiada przygotowanie zawodowe odpowiadające realizowanym przez nią zadaniom w zakresie obsługi organizacyjnej i technicznej form doskonalenia prowadzonych przez placówkę doskonalenia;
2) opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz przeprowadza ich ewaluację, w tym:
a) opracowała, odpowiednio do specyfiki i zasięgu działania, system badania potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego oraz przeprowadziła co najmniej dwukrotnie badanie tych potrzeb w swoim zakresie działania i uwzględniła wyniki w realizowanych programach,
b) opracowane programy zawierają zakładane cele ogólne i szczegółowe, treści kształcenia, sposoby realizacji, zasady rekrutacji uczestników, narzędzia ewaluacji, zalecaną literaturę przedmiotu oraz przykładowe materiały dla uczestników,
c) wdrożyła, zgodnie z opracowanymi założeniami, co najmniej 3 programy obejmujące różne formy doskonalenia, których łączny wymiar wynosi co najmniej 1500 godzin,
d) zainicjowała różne formy współpracy i wymiany doświadczeń dla uczestników form doskonalenia realizowanych w ramach programów, o których mowa w lit. c,
e) uczestniczyła w co najmniej jednym międzynarodowym lub ogólnokrajowym albo wojewódzkim lub regionalnym programie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
f) dokonuje ewaluacji prowadzonych form doskonalenia i modyfikuje ofertę programową, uwzględniając wyniki ewaluacji,
g) bada efekty realizacji programów, o których mowa w lit. c, w szczególności bada, czy wiedza i umiejętności nabyte przez uczestników form doskonalenia są wykorzystywane w ich praktyce zawodowej,
h) realizacja co najmniej 2 spośród programów, o których mowa w lit. c, została pozytywnie oceniona przez kuratora oświaty albo podmiot prowadzący statutową działalność oświatową,
i) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia;
3) prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym:
a) opracowuje i upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne drukiem i w formie elektronicznej,
b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w formie elektronicznej;
4) zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną, w tym:
a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniają jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,
b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli,
c) posiada sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,
d) zapewnia uczestnikom form doskonalenia dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach doskonalenia,
e) systematycznie unowocześnia bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.
2. Do wniosku dołącza się:
1) statut placówki doskonalenia;
2) własną ocenę działalności placówki doskonalenia, opracowaną przez dyrektora placówki, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) uzyskane przez placówkę doskonalenia certyfikaty, nagrody, wyróżnienia lub rekomendacje związane z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 12 ust. 1, albo oświadczenie dyrektora, że placówka doskonalenia całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzi nieodpłatnie.
1) dwaj przedstawiciele kuratora oświaty wyznaczeni spośród pracowników kuratorium oświaty, z których jeden jest przewodniczącym zespołu;
2) dyrektor szkoły lub placówki posiadający stopień nauczyciela dyplomowanego;
3) nauczyciel dyplomowany albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) nauczyciel dyplomowany zatrudniony w zakładzie kształcenia nauczycieli albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie kształcenia nauczycieli.
2. Członkowie zespołu akredytacyjnego nie mogą być zatrudnieni w placówce doskonalenia ubiegającej się o akredytację.
3. Kurator oświaty powołuje członków zespołu akredytacyjnego, o których mowa:
1) w ust. 1 pkt 2 – spośród kandydatów rekomendowanych przez organy prowadzące szkoły lub placówki;
2) w ust. 1 pkt 3 i 4 – spośród kandydatów rekomendowanych przez szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli lub placówki doskonalenia nauczycieli.
4. W pracach zespołu akredytacyjnego może uczestniczyć, w charakterze obserwatora, przedstawiciel organu prowadzącego placówkę doskonalenia ubiegającą się o akredytację lub inna osoba wskazana przez ten organ, spełniająca jeden z warunków określonych w ust. 1 pkt 2–4.
5. Do zadań przewodniczącego zespołu akredytacyjnego należy kierowanie pracą zespołu akredytacyjnego, a w szczególności:
1) zwoływanie jego posiedzeń;
2) ustalanie programów i terminów wizyt akredytacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 4 i 5, oraz powiadamianie o nich dyrektora placówki doskonalenia, organu prowadzącego placówkę i członków zespołu akredytacyjnego;
3) przedstawianie kuratorowi oświaty oceny działalności placówki doskonalenia ustalonej przez zespół akredytacyjny.
2. Zespół akredytacyjny może wystąpić do dyrektora placówki doskonalenia o udzielenie dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących działalności prowadzonej przez placówkę.
3. Jeżeli z wniosku i dołączonych do niego dokumentów wynika, że placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, zespół akredytacyjny, po dokonaniu wstępnej oceny działalności placówki, może ustalić ocenę negatywną, zakończoną stwierdzeniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
4. Jeżeli wniosek i dołączone do niego dokumenty potwierdzają spełnianie przez placówkę doskonalenia warunków określonych w § 3, przewodniczący zespołu akredytacyjnego ustala program i termin wizyty akredytacyjnej w siedzibie placówki doskonalenia oraz powiadamia o tym dyrektora placówki i organ prowadzący placówkę, na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem wizyty.
5. Jeżeli placówka doskonalenia organizuje formy doskonalenia również poza siedzibą, zespół akredytacyjny może przeprowadzić wizytę akredytacyjną także w miejscach, w których te formy doskonalenia są organizowane
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, przewodniczący zespołu akredytacyjnego może wskazać wybrany zakres działalności placówki doskonalenia podlegający ocenie w trakcie wizyty akredytacyjnej oraz wyznaczyć co najmniej dwóch członków zespołu do jej przeprowadzenia.
7. Po przeprowadzeniu wizyt akredytacyjnych, o których mowa w ust. 4 i 5, zespół akredytacyjny, na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów oraz oceny stanu faktycznego dokonanej w trakcie wizyt akredytacyjnych, dokonuje końcowej oceny działalności placówki doskonalenia i przedstawia ją niezwłocznie kuratorowi oświaty.
2. W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu decyduje głos przewodniczącego zespołu akredytacyjnego.
1) placówka doskonalenia spełnia warunki określone w § 3, wymagane do uzyskania akredytacji,
albo
2) placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, wymaganych do uzyskania akredytacji.
2. Kurator oświaty przyznaje placówce doskonalenia akredytację, jeżeli na podstawie pozytywnej oceny jej działalności dokonanej przez zespół akredytacyjny stwierdzi, że placówka spełnia warunki określone w § 3.
2. Protokół sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Protokół jest przechowywany w kuratorium oświaty.
2. Członkom zespołu akredytacyjnego, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, wynagrodzenie przysługuje tylko w przypadku udziału w pracach zespołu akredytacyjnego poza godzinami pracy w kuratorium oświaty.
3. Przed powołaniem zespołu akredytacyjnego kurator oświaty określa jednakową dla każdego z członków zespołu wysokość wynagrodzenia.
4. W roku kalendarzowym suma wynagrodzeń członków zespołu akredytacyjnego, wraz z pochodnymi, nie może przekroczyć sumy opłat wniesionych przez placówki doskonalenia ubiegające się o akredytację.
2. Opłata, od chwili złożenia przez dyrektora placówki doskonalenia wniosku o przyznanie akredytacji, nie podlega zwrotowi.
3. Kurator oświaty, do dnia 31 grudnia każdego roku, podaje do publicznej wiadomości wysokość opłaty w następnym roku kalendarzowym, z uwzględnieniem waloryzacji, o której mowa w art. 77a ust. 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Jeżeli placówka doskonalenia w terminie wyznaczonym przez kuratora oświaty nie usunie uchybień, kurator oświaty może cofnąć akredytację.
3. Przed cofnięciem akredytacji kurator oświaty może zasięgnąć opinii zespołu akredytacyjnego.
4. O cofnięciu akredytacji kurator oświaty niezwłocznie powiadamia organ prowadzący placówkę doskonalenia oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Placówka doskonalenia, której kurator oświaty cofnął akredytację, może ubiegać się ponownie o jej przyznanie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dnia cofnięcia akredytacji.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
|
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu
z dnia 20 grudnia 2003 r. (poz. 2248)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
- Data ogłoszenia: 2003-12-30
- Data wejścia w życie: 2004-01-01
- Data obowiązywania: 2016-04-13
- Dokument traci ważność: 2018-11-07
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 kwietnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA