REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 225 poz. 2231
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004
Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) zadaniach szkolnych – rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, ośrodków politechnicznych, zakładów kształcenia nauczycieli, szkół zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, szkół artystycznych przejętych przez jednostki samorządu terytorialnego od ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek;
2) zadaniach pozaszkolnych – rozumie się przez to zadania związane z:
a) prowadzeniem przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy wymienionej w ust. 1, realizację obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 tej ustawy, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, w zakresie prowadzenia form pozaszkolnych umożliwiających realizację obowiązku nauki, placówek wychowania pozaszkolnego umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, bibliotek pedagogicznych, świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów oraz domów wczasów dziecięcych,
b) udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,
c) prowadzeniem burs i internatów,
d) prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych;
3) części oświatowej – rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, ustaloną w ustawie budżetowej na rok 2004;
4) bazowym roku szkolnym – rozumie się przez to rok szkolny 2003/2004.
1) finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
2) dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne;
3) finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966 i Nr 213, poz. 2081);
4) finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem;
5) dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 3 oraz udzielaniem urlopów dla poratowania zdrowia;
6) dofinansowania kształcenia uczniów niebędących obywatelami polskimi;
7) finansowania wzrostu zadań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych związanego z wdrożeniem zmian w ramowych planach nauczania;
8) finansowania od dnia 1 września 2004 r. wydatków związanych z realizacją czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego w V i VI klasie szkoły podstawowej;
9) finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami;
10) finansowania dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
|
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.1104, Nr 120, poz.1268 i Nr 122, poz.1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 (Dz. U. Nr 234, poz. 1966).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 22 grudnia 2003 r. (poz. 2231)
ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2004
1. Ustalona w ustawie budżetowej na rok 2004 – po odliczeniu 1 % rezerwy – część oświatowa (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na pozaszkolne zadania oświatowe (SOC):
SO = SOA + SOB + SOC
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
SO | – część oświatowa, po odliczeniu 1 % rezerwy, |
SOA | – kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej, |
SOB | – kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych, |
SOC | – kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych. |
2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe oraz placówki funkcjonujące w systemie oświaty ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem (Up) w bazowym roku szkolnym, według wzoru:
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
Up | – przeliczeniowa liczba uczniów ogółem, |
Up,i | – przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 –2478 dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy), i = 2479 – 2544 dla miast na prawach powiatu, i = 2545 – 2857 dla pozostałych powiatów, i = 2858– 2873 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym, |
Ur,i | – statystyczna liczba uczniów, ustalona według sprawozdań Głównego Urzędu Statystycznego dla bazowego roku szkolnego: – dla uczniów szkół publicznych dla dzieci i młodzieży oraz placówek publicznych – 1,0 Ur, – dla uczniów szkół publicznych dla dorosłych – 0,7 Ur, – dla uczniów szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży – 1,0 Ur, – dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych – 0,35 Ur, |
Uu,i | – uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru: |
gdzie:
– P1 do P20 oznaczają wagi,
– N1 do N20 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 – 2873,
określone następująco:
P1 = 0,04 | dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest mniejszy niż 92 % wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin obliczonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla celów obliczenia kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin – N1,i, |
P2 = 0,48 | dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich – N2,i, |
P3 = 0,25 | dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5000 mieszkańców – N3,i, |
P4 = 0,20 | dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5000 mieszkańców – N4,i, |
P5 = W – a | dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Dodatek jest liczony na uczniów i wychowanków publicznych szkół i placówek wszystkich typów i rodzajów funkcjonujących w systemie oświaty – N5,i. Dodatek jest umownie kalkulowany według stosunku przeliczeniowej liczby etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (W) pomnożonego przez a, z uwzględnieniem stosunku sumy etatów nauczycieli mianowanych i dyplomowanych do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (Di), gdzie: |
a = 0,019 dla 0,75 < Di < 0,85,
a = 0,011 dla Di < 0,75 lub Di ≥ 0,85,
LN = LNS – 1+ LNK – 1,25 +LNM – 1,75 + LND – 2,25,
W = LN/LNO,
gdzie:
LN – przeliczeniowa liczba etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego,
LNS – etaty nauczycieli stażystów, LNK – etaty nauczycieli kontraktowych, LNM – etaty nauczycieli mianowanych, LND – etaty nauczycieli dyplomowanych, LNO – etaty nauczycieli ogółem.
Dodatek ten nie ulega zmianie w ciągu roku.
P6 = 1,00 | dla uczniów: z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) – N6,i, |
P7 = 2,50 | dla uczniów słabo słyszących, niesłyszących, słabo widzących i niewidomych (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) – N7,i, |
P8 = 3,15 | dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z rozpoznanym autyzmem (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) – N8,i, |
P9 = 0,80 | dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych – N9,i, |
P10 = 0,05 | dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych – N10,i, |
P11 = 0,20 | dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których organizuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne – N11,i, |
P12 = 0,50 | dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których organizuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne; dotyczy szkół, w których łączna liczba uczniów mniejszości narodowej, grupy etnicznej oraz pochodzenia romskiego nie przekracza 42 – N12,i (waga P12 wyklucza się z wagą P-11), |
P13 = 0,15 | dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe, w tym na realizację praktycznej nauki zawodu – N13,i, |
P14 = 0,20 | dla uczniów klas sportowych – N14,i, |
P15 = 1,00 | dla uczniów klas mistrzostwa sportowego – N15,i, |
P16 = 1,00 | dla uczniów kształcących się w zawodach medycznych, dla uczniów kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej oraz dla uczniów szkół artystycznych – N16,i, |
P17 = 1,00 | dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli – N17,i, |
P18 = 0,40 | dla uczniów szkół, niezależnie od typu szkoły, zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego – N18,i, |
P19 = 0,50 | dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych zorganizowanych w szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego – N19,i, |
P20 = 0,03 | dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminy i położonych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, z przeznaczeniem na dofinansowanie organizacji zajęć pozalekcyjnych – N20,i, |
Uz,i – przeliczeniowa liczba wychowanków albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym, w zakresie zadań pozaszkolnych, obliczana według wzoru:
gdzie:
– P21 do P30 oznaczają wagi,
– N21 do N30 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 – 2873,
określone następująco:
P21 = 4,000 | dla niepełnosprawnych wychowanków przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) – N21,i, |
P22 = 1,500 | dla wychowanków internatów i burs – N22,i, |
P23 = 0,500 | dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, będących uczniami szkół specjalnych – N23,i, |
P24 = 0,200 | dla wychowanków domów wczasów dziecięcych – N24,i, |
P25 = 6,000 | dla wychowanków internatów w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii – N25,i (waga P25 wyklucza się z wagą P22), |
P26 = 6,000 | dla wychowanków dziennych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – N26,i, |
P27 = 0,020 | dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i ilości miesięcy użytkowania – N27,i, |
P28 = 0,001 | dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tej gminy – N28,i, |
P29 = 0,030 | dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego powiatu – N29,i, |
P30 = 0,008 | dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego województwa – N30,i. |
3. Finansowy standard A podziału części oświatowej na ucznia określa się według wzoru:
A = SO/Up
Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych bazowego roku szkolnego.
4. Kwota bazowa SOA części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:
gdzie Ur,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.
5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:
gdzie Uu,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.
6. Kwota SOC części oświatowej na zadania pozaszkolne jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz,i w relacji do finansowego standardu A podziału części oświatowej na ucznia, według wzoru:
gdzie Uz,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.
7. Całkowita kwota części oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego, po odliczeniu 1 % rezerwy, wynosi:
8. Określona w ust. 2 statystyczna liczba uczniów (Ur,i) łącznie z uzupełniającą liczbą uczniów (Uu,i), a także określone liczebności (Uz,i) wychowanków albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających, podlegają weryfikacji do aktualnego stanu wynikającego ze sprawozdań Głównego Urzędu Statystycznego na bazowy rok szkolny, z uwzględnieniem korekty kwoty części oświatowej (SOi).
9. Środki z korekty, o której mowa w ust. 8, są rozliczane w ramach 1 % rezerwy części oświatowej.
- Data ogłoszenia: 2003-12-30
- Data wejścia w życie: 2004-01-01
- Data obowiązywania: 2004-01-01
- Dokument traci ważność: 2004-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA