REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 187 poz. 1829
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 października 2003 r.
w sprawie badań lotniczo-lekarskich
Na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe zasady, warunki i tryb przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego i członków personelu lotniczego;
2) warunki i tryb:
a) wydawania i przechowywania orzeczeń lekarskich stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego,
b) kontroli przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich i orzekania,
c) kontroli dokumentowania badań lotniczo-lekarskich;
3) częstotliwość badań lotniczo-lekarskich;
4) dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników;
5) sposób postępowania z dokumentacją medyczną badań lotniczo-lekarskich oraz wzory stosowanych dokumentów;
6) maksymalne stawki opłat za badania lotniczo-lekarskie;
7) wykaz centrów medycyny lotniczej uprawnionych do wykonywania badań lotniczo-lekarskich.
2. Podczas badań wstępnych: kandydata na skoczka spadochronowego oraz ze wskazań lekarskich innych osób podlegających badaniom zgodnie z wymaganiami zdrowotnymi dla Klasy 3 określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 95 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, wykonuje się badanie oceniające stan odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa.
1) osoby ubiegające się o wydanie licencji członka personelu lotniczego;
2) osoby ubiegające się o wydanie świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego;
3) osoby posiadające licencję członka personelu lotniczego;
4) osoby posiadające świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego.
2. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadza się po sprawdzeniu tożsamości osoby badanej.
1) badanie ogólne stanu zdrowia;
2) badania specjalistyczne;
3) badania pomocnicze.
2. Badanie ogólne stanu zdrowia obejmuje ocenę:
1) układu krążenia;
2) układu oddechowego;
3) układu nerwowego;
4) układu kostnego, mięśniowego;
5) innych układów, w zależności od wskazań klinicznych.
3. Badania specjalistyczne obejmują ocenę:
1) narządu wzroku;
2) narządu słuchu i równowagi;
3) innych narządów, w zależności od wskazań lekarskich;
4) stanu psychicznego, w zależności od wskazań lekarskich.
4. Badanie w komorze niskich ciśnień przeprowadza się w stosunku do kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego wykonujących czynności lotnicze na wysokości powyżej 4000 m n.p.m. w kabinach nieheremetyzowanych.
5. Badania pomocnicze wykonuje się na zlecenie podmiotu uprawnionego lub lekarza przeprowadzającego badanie specjalistyczne.
1) pogorszenia się sprawności psychicznej lub fizycznej, w takim stopniu, że może mieć to wpływ na jego zdolność do bezpiecznego wykonywania czynności lotniczych;
2) pobytu w szpitalu;
3) poddania się zabiegowi chirurgicznemu lub badaniu inwazyjnemu;
4) poddania się leczeniu farmakologicznemu;
5) konieczności używania szkieł korekcyjnych;
6) doznania poważnego urazu związanego z ograniczeniem sprawności, uniemożliwiającego wykonywanie czynności członka personelu lotniczego;
7) choroby trwającej dłużej niż 10 dni:
8) ujawnienia ciąży;
9) uczestniczenia w wypadku lotniczym.
2. Orzeczenie lekarskie wystawiane jest w dwóch egzemplarzach; osoba badana otrzymuje pierwszy egzemplarz orzeczenia lekarskiego, co potwierdza własnoręcznym podpisem w dokumentacji medycznej.
3. Opinie wydane przez lekarzy specjalistów i wyniki badań diagnostycznych oraz drugi egzemplarz orzeczenia lekarskiego podmiot uprawniony dołącza do dokumentacji medycznej osoby badanej.
4. Dokumentację medyczną badań lotniczo-lekarskich prowadzi się w sposób i zgodnie z wzorami określonymi w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne) wprowadzonych do stosowania na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy.
5. Dokumentację medyczną badań lotniczo-lekarskich przechowuje się przez okres 20 lat.
6. W sprawach dotyczących sposobu postępowania z dokumentacją medyczną badań lotniczo-lekarskich, w zakresie nieuregulowanym rozporządzeniem, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.2)) oraz ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 204, z późn. zm.3)).
7. Podmiot uprawniony prowadzi ewidencję wydanych orzeczeń lekarskich.
1) 60 miesięcy – do ukończenia 30. roku życia;
2) 24 miesiące – do ukończenia 50. roku życia;
3) 12 miesięcy – do ukończenia 65. roku życia;
4) 6 miesięcy – po ukończeniu 65. roku życia.
2. Jeżeli osoba zakwalifikowana jako spełniająca wymagania zdrowotne dla Klasy 3 nie podda się okresowym badaniom lekarskim w okresie dwukrotnie dłuższym, niż wynika to z częstotliwości badań dla danego wieku, podlega badaniom wstępnym.
2. Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego ma prawo wglądu w każdym czasie w dokumentację medyczną oraz ma prawo zlecenia dodatkowych badań lekarskich lub ograniczenia ich zakresu.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne określone w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne), o których mowa w § 11 ust. 4, i jest prowadzone według programu ustalonego przez Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego.
3. Dokumentem potwierdzającym spełnienie przez lekarza dodatkowych wymagań jest zaświadczenie wydane przez podmiot prowadzący szkolenie, o którym mowa w ust. 1, wydane według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
1) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 1 – 600 zł;
2) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 2 – 400 zł;
3) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 3 – 200 zł.
1) Centrum Medyczne LIM Sp. z o.o. w Warszawie;
2) Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich Aeroklubu Polskiego we Wrocławiu;
3) Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej w Warszawie;
4) Specjalistyczna Lotniczo-Przemysłowa Przychodnia Lekarska Polskich Linii Lotniczych „LOT” S.A. w Warszawie.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384 i Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 124, poz. 1151 i 1152 i Nr 171, poz. 1663.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 691, Nr 152, poz. 1266 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 845.
Załącznik do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 21 października
2003 r (poz. 1829)
- Data ogłoszenia: 2003-11-04
- Data wejścia w życie: 2003-11-19
- Data obowiązywania: 2009-07-03
- Dokument traci ważność: 2013-03-19
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA