REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 186 poz. 1818

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 14 października 2003 r.

w sprawie taryf przewozu lotniczego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 202 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa tryb zgłaszania taryf przewozu lotniczego, wycofywania ich ze sprzedaży lub wstrzymywania stosowania oraz szczegółowy zakres informacji wymaganych od przewoźnika przy ocenie prawidłowości taryf.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) IATA – Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego, będące organizacją przewoźników lotniczych, powołaną dnia 19 kwietnia 1945 r. w Hawanie;

3) stawka za miejsce pasażerskie – wyrażoną w walucie obowiązującej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cenę płaconą przewoźnikowi lotniczemu przez czarterujących za wykonywany na ich rzecz przewóz lotniczy pasażera i jego bagażu oraz warunki jej stosowania;

4) stawka za przewóz towarów – wyrażoną w walucie obowiązującej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cenę za przewóz towaru oraz warunki jej stosowania;

5) opłata czarterowa – wyrażoną w walucie obowiązującej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cenę płaconą przez pasażerów czarterującemu za usługi obejmujące przewóz lotniczy pasażerów i ich bagażu oraz warunki jej stosowania.

§ 3.
1. Opłaty czarterowe oraz stawki za miejsce pasażerskie mogą być ustalane w drodze porozumienia między stronami umowy o przewóz.

2. Opłaty czarterowe oraz stawki za miejsce pasażerskie nie podlegają zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanemu dalej „Prezesem Urzędu".

§ 4.
Przewoźnicy lotniczy są obowiązani udostępniać informacje o wszystkich podanych do publicznej wiadomości taryfach przewozu lotniczego i stawkach za przewóz towarów oraz warunkach ich stosowania we wszystkich miejscach rezerwacji i wystawiania lotniczych dokumentów przewozowych.
§ 5.
1. Taryfy przewozu lotniczego uzgodnione dwustronnie przez przewoźników lotniczych wyznaczonych do obsługi regularnych połączeń lotniczych na trasach do i z Rzeczypospolitej Polskiej zgłasza się Prezesowi Urzędu w formie pisemnej lub przy użyciu ustalonych przez niego środków elektronicznych, w walucie obowiązującej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zgłoszenie nowej albo zmiana obowiązującej taryfy przewozu lotniczego powinno zawierać następujące informacje:

1) nazwę wprowadzanej taryfy;

2) poziom wprowadzanej taryfy;

3) trasę, na której ma obowiązywać;

4) okres obowiązywania;

5) skrócone warunki stosowania taryfy;

6) uzasadnienie jej wprowadzenia;

7) porównanie pakietu dotychczasowego i nowego, wraz ze wskazaniem zmiany w sposób ilościowy i procentowy.

§ 6.
1. Taryfy przewozu lotniczego IATA, stanowiące uzgodnioną wielostronnie między przewoźnikami lotniczymi w ramach IATA cenę za przewóz pasażera i jego bagażu lub stawki za przewóz towarów, zgłasza się Prezesowi Urzędu w sposób określony w § 5 ust. 1 i stosuje w regularnych lotniczych przewozach międzynarodowych na trasach do i z Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Taryfy, o których mowa w ust. 1, mogą być zgłoszone Prezesowi Urzędu przez jednego przewoźnika lotniczego działającego w imieniu wszystkich pozostałych przewoźników lotniczych wykonujących przewozy na tych trasach.

§ 7.
1. Taryfa przewozu lotniczego zgłoszona w terminie, o którym mowa w art. 198 ust. 2 ustawy, może być stosowana w przewidzianym terminie, jeżeli w terminie 7 dni roboczych od dnia dokonania zgłoszenia taryfy Prezes Urzędu nie podjął decyzji o jej wycofaniu albo wstrzymaniu.

2. Przy ustalaniu terminu, o którym mowa w ust. 1, nie wlicza się dnia, w którym zawiadomienie zostało dokonane.

§ 8.
Przed podjęciem decyzji, o której mowa w § 7 ust. 1, Prezes Urzędu może zażądać od przewoźnika lotniczego przedstawienia dodatkowych informacji, których przewoźnik nie umieścił w uzasadnieniu zgłoszenia, a które mogą mieć wpływ na ocenę zgłoszonej taryfy przewozu lotniczego, a w szczególności:

1) w odniesieniu do taryfy przewozu lotniczego za transport pasażerów:

a) kosztów pełnych rejsu, na którym ma być stosowana taryfa przewozu lotniczego podana w zgłoszeniu,

b) kosztów operacyjnych rejsu, na którym ma być stosowana taryfa przewozu lotniczego podana w zgłoszeniu,

c) kosztów obsługi i przewozu jednego pasażera w rejsie, na którym ma być stosowana taryfa przewozu lotniczego podana w zgłoszeniu,

d) współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich w rejsie wraz z pojemnością samolotu operującego na trasie, na której ma być stosowana taryfa przewozu lotniczego podana w zgłoszeniu,

e) zestawienia wszystkich taryf przewozu lotniczego wraz z przypisanymi do nich warunkami ich stosowania, obowiązujących pomiędzy parą punktów lub parą państw, których dotyczy zgłoszona taryfa,

f) struktury taryfowej na danej trasie stanowiącej zestawienie wszystkich rodzajów taryf przewozu lotniczego stosowanych przez przewoźników na danej trasie;

2) w odniesieniu do przewozów towarowych:

a) wszystkich stawek za przewóz towarów stosowanych w przewozie lotniczym wraz z przypisanymi do nich warunkami stosowanymi przez składającego zgłoszenie oraz innych przewoźników operujących pomiędzy parą punktów lub parą państw, których dotyczy zgłoszona stawka,

b) kosztów pełnych rejsu przeznaczonego tylko do przewozu towarowego, na którym ma być stosowana taryfa przewozu lotniczego podana w zgłoszeniu,

c) kosztów operacyjnych rejsu przeznaczonego tylko do przewozu towarowego, na którym ma być stosowana taryfa przewozu lotniczego podana w zgłoszeniu.

§ 9.
1. Prezes Urzędu może żądać informacji, o których mowa w § 8, w formie pisemnej, a także przy użyciu środków elektronicznych lub telefonicznie, jeżeli okres czasu pomiędzy otrzymanym zgłoszeniem i planowanym wejściem w życie taryfy przewozu lotniczego jest na tyle krótki, że uzasadnia żądanie w takiej formie. Żądanie informacji uzupełniających zgłoszone telefonicznie należy potwierdzić w formie pisemnej lub przy użyciu środków elektronicznych w możliwie krótkim terminie.

2. Prezes Urzędu, żądając przedstawienia dodatkowych informacji, jest obowiązany określić rodzaj informacji oraz termin ich dostarczenia.

§ 10.
W przypadku wydania decyzji o wycofaniu albo wstrzymaniu taryfy przewozu lotniczego Prezes Urzędu może poinformować o tym władze lotnicze państwa rejestracji przewoźnika oraz państwa, do którego ma zastosowanie kontrolowana taryfa przewozu lotniczego.
§ 11.
Przepisy dotyczące taryfy przewozu lotniczego mają zastosowanie do przewozu wykonywanego częściowo statkiem powietrznym i częściowo naziemnym środkiem transportu odbywającego się na całej trasie na podstawie jednego dokumentu przewozowego (biletu lotniczego, lotniczego listu przewozowego).
§ 12.
Przepisów niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do opłat za przewozy lotnicze ustanowionych dla przewozów lotniczych w ramach obowiązku użyteczności publicznej, o których mowa w art. 197 ust. 1 ustawy.
§ 13.
Przepisów niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do przewoźników z państw członkowskich Unii Europejskiej z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
§ 14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: M. Pol

 

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-10-31
  • Data wejścia w życie: 2003-11-15
  • Data obowiązywania: 2004-11-10
  • Dokument traci ważność: 2013-03-19

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA