REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 168 poz. 1640
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 września 2003 r.
w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
1) jednostce kontrolowanej – rozumie się przez to podmioty, o których mowa w art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) kierowniku jednostki kontrolowanej – rozumie się przez to odpowiednio kierownika jednostki kontrolowanej lub osobę, o której mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
3) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Lotnictwa Cywilnego;
4) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
2. Kontrola okresowa może być wykonywana jako kontrola:
1) kompleksowa – obejmująca całokształt działalności jednostki kontrolowanej;
2) problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia z działalności jednostki kontrolowanej;
3) sprawdzająca – mająca na celu zbadanie wykonania zaleceń kontroli.
3. Kontrola doraźna ma charakter interwencyjny.
2. Okresowy plan kontroli określa:
1) okres, na jaki sporządzany jest plan kontroli;
2) rodzaje kontroli, jakie mają być przeprowadzane w okresie objętym planem kontroli;
3) dane identyfikacyjne jednostek, które mają być kontrolowane;
4) przewidziany przedmiot kontroli, ich miejsce oraz terminy ich przeprowadzania.
2. Program kontroli określa:
1) rodzaj kontroli;
2) dane identyfikacyjne jednostki kontrolowanej;
3) przedmiot kontroli;
4) miejsce kontroli;
5) termin kontroli;
6) imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby kontrolującej lub osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego, ze wskazaniem osoby pełniącej funkcję przewodniczącego zespołu kontrolnego;
7) założenia organizacyjne dotyczące przeprowadzenia kontroli.
3. Przy ustalaniu programu kontroli uwzględnia się w szczególności:
1) wyniki wcześniej przeprowadzonych kontroli;
2) wyniki badań i analiz określonych problemów oraz skarg i wniosków;
3) czynniki ryzyka wynikające z charakteru działalności jednostki kontrolowanej;
4) zakres działania jednostki kontrolowanej.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w terminie nie krótszym niż 24 godziny przed rozpoczęciem kontroli.
1) podejrzenia wystąpienia stanu zagrożenia bezpieczeństwa lotów;
2) konieczności niezwłocznego sprawdzenia funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa cywilnego;
3) konieczności sprawdzenia efektywności funkcjonowania systemów ochrony lotnisk, przewoźników lotniczych i innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
4) przeprowadzania kontroli doraźnych.
2. Jednostka kontrolowana może zgłosić zastrzeżenia do protokołu kontroli bezpośrednio w tym protokole lub w odrębnym piśmie złożonym do Prezesa Urzędu w terminie 14 dni od dnia przedłożenia protokołu kontroli do podpisu temu podmiotowi.
3. Prezes Urzędu, w terminie 14 dni od dnia złożenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, informuje na piśmie jednostkę kontrolowaną o uwzględnieniu lub odrzuceniu tych zastrzeżeń, wraz z uzasadnieniem.
2. Prezes Urzędu prowadzi ewidencję decyzji, o których mowa w ust. 1.
3. Kontrolujący, po wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, powiadamia o tym niezwłocznie, dostarczając kopię decyzji:
1) Prezesa Urzędu, przekazując protokół kontroli, o którym mowa w § 9;
2) organ kontroli ruchu lotniczego oraz zarządzającego lotniskiem – informując jednocześnie o zakazie uruchomienia silników i odlotu zabezpieczonego statku powietrznego do czasu otrzymania decyzji, o której mowa w § 11 ust. 4;
3) użytkownika statku powietrznego;
4) władzę lotniczą państwa użytkownika statku powietrznego i państwa rejestracji tego statku.
2. W przypadku braku możliwości wykonania obowiązków wynikających z decyzji, o której mowa w art. 29 ustawy, przedstawiciel jednostki kontrolowanej występuje do Prezesa Urzędu z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy.
3. Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu zarządza przeprowadzenie kontroli sprawdzającej.
4. W przypadku pozytywnego wyniku kontroli sprawdzającej kontrolujący wydaje, w imieniu Prezesa Urzędu, decyzję zezwalającą na zwolnienie statku powietrznego z zabezpieczenia; wzór decyzji określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. W przypadku negatywnego wyniku kontroli sprawdzającej stosuje się przepisy § 10.
2. Przed podjęciem czynności nadzoru lub kontroli, o których mowa w ust. 1, kontrolujący przedstawia:
1) dokument stwierdzający tożsamość;
2) upoważnienie wydane przez organy, jednostki lub Prezesa Urzędu do wykonywania podejmowanych czynności nadzoru lub kontroli.
2. Dotychczas wydane upoważnienia do czynności kontroli i nadzoru zachowują ważność do czasu wydania nowych upoważnień, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 2 września 2003 r. (poz. 1640)
Załącznik nr 1
WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
Opis:
1. Wymiary legitymacji:
1) wysokość – 100 mm;
2) szerokość – 150 mm.
2. Okładka legitymacji jest wykonana w kolorze czarnym z wytłoczeniami, jak we wzorze.
WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLOWANIA POLSKICH STATKÓW POWIETRZNYCH, PERSONELU LOTNICZEGO I POKŁADOWEGO W KRAJU I ZA GRANICĄ ORAZ OBCYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I ICH ZAŁÓG, W CZASIE PRZEBYWANIA NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, A TAKŻE INSPEKCJI POLSKICH ORGANIZACJI LOTNICZYCH
Wymiary upoważnienia:
1) wysokość – 100 mm;
2) szerokość – 150 mm.
WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLOWANIA POLSKICH STATKÓW POWIETRZNYCH W KRAJU l ZA GRANICĄ ORAZ OBCYCH STATKÓW POWIETRZNYCH W CZASIE PRZEBYWANIA NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, INSPEKCJI POLSKICH ORGANIZACJI LOTNICZYCH ZAJMUJĄCYCH SIĘ PROJEKTOWANIEM, PRODUKCJĄ l TECHNICZNĄ OBSŁUGĄ SPRZĘTU LOTNICZEGO
Wymiary upoważnienia:
1) wysokość – 100 mm;
2) szerokość – 150 mm.
WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLOWANIA POLSKICH CYWILNYCH LOTNISK l LĄDOWISK, LOTNISK PAŃSTWOWYCH WSPÓŁUŻYTKOWANYCH PRZEZ LOTNICTWO CYWILNE ORAZ ZARZĄDZAJĄCYCH TYMI LOTNISKAMI l LĄDOWISKAMI W ZAKRESIE DOTYCZĄCYM LOTNICTWA CYWILNEGO
Wymiary upoważnienia:
1) wysokość – 100 mm;
2) szerokość – 150 mm.
Załącznik nr 2
WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI
Załącznik nr 3
WZÓR DECYZJI O ZAKRESIE NARUSZENIA PRZEPISÓW I DECYZJI ORAZ TERMINIE USUNIĘCIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Załącznik nr 4
WZÓR DECYZJI O ZWOLNIENIU STATKU POWIETRZNEGO Z ZABEZPIECZENIA
- Data ogłoszenia: 2003-09-26
- Data wejścia w życie: 2003-10-11
- Data obowiązywania: 2007-02-22
- Dokument traci ważność: 2020-10-02
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 21 września 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU z dnia 16 stycznia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA