REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 137 poz. 1305

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 28 lipca 2003 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 10, art. 32 ust. 5, art. 36 ust. 5, art. 37 ust. 2, ust. 3 pkt 1 lit. a–c i e oraz pkt 2, art. 38 ust. 2 oraz art. 47 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 27, poz. 269, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) załączniku nr 2 do rozporządzenia – dla napojów alkoholowych destylowanych, alkoholu etylowego oraz niektórych napojów alkoholowych, sprzedawanych w kraju, z zastrzeżeniem § 2a,”;

2) w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Wyroby wymienione w poz. 12 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w poz. 14 pkt 3 lit. b) i lit. c) tiret pierwsze załącznika nr 3 do rozporządzenia podlegają oznaczeniu nieusuwalnym znacznikiem i zabarwieniu barwnikiem na czerwono, w sposób określony w ust. 4.”;

3) w § 11 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) sprzedaż importowanych napojów alkoholowych destylowanych rozlewanych w kraju, od których podatek akcyzowy został zapłacony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu,”;

4) w § 15:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W przypadku sprzedaży paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów silnikowych wytwarzanych z komponentów wymienionych w poz. 11 i 11a załącznika nr 1 oraz poz. 14 i 14a załącznika nr 3 do rozporządzenia, obciążonych podatkiem akcyzowym, a także wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych, etylizacji lub potasacji benzyn oraz depresacji olejów napędowych, należny podatek akcyzowy obniża się o podatek akcyzowy zapłacony przy nabyciu lub imporcie komponentów przeznaczonych do wytworzenia tych wyrobów lub o podatek akcyzowy zapłacony w wyniku ich przemieszczenia poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane.”,

b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Podatek akcyzowy należny od sprzedaży napojów alkoholowych destylowanych obniża się o podatek akcyzowy zapłacony od importu napojów alkoholowych otrzymanych przez destylację wina z winogron lub wytłoków z winogron oraz złożonych preparatów i koncentratów alkoholowych, zakupionych z przeznaczeniem do produkcji napojów alkoholowych destylowanych, a w przypadku zakupu w kraju od importera tych wyrobów pod warunkiem, że do faktury zakupu będzie dołączone oświadczenie importera, iż podatek akcyzowy należny od importu tych wyrobów został zapłacony.”;

5) w § 16 ust. 4–6 otrzymują brzmienie:

„4. Podatnicy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu paliwa lotniczego i olejów silnikowych do silników lotniczych zużytych w silnikach stosowanych w środkach transportu lotniczego.

5. Podatnicy nabywający wyroby, o których mowa w poz. 11 i 11a załącznika nr 1 oraz poz. 14 i 14a załącznika nr 3 do rozporządzenia, obciążone podatkiem akcyzowym, z przeznaczeniem do wykorzystania w celach innych niż sprzedaż lub wytwarzanie paliw silnikowych i olejów opałowych, mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych wyrobów.

6. Podatnicy sprzedający olej napędowy, opałowy i silnikowy mogą zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tych olejów, w przypadku bezpośredniej sprzedaży tych olejów z przeznaczeniem do silników okrętowych, podmiotom posiadającym środki transportu wodnego (PKWiU 35.11.2, 35.11.3, 35.11.4, 35.11.5), wykonującym działalność gospodarczą w zakresie transportu morskiego i przybrzeżnego oraz transportu wodnego śródlądowego.”;

6) w § 26:

a) w ust. 1:

– w pkt 4:

– – zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

„benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych oraz paliwa do lotniczych silników turbinowych i olejów silnikowych do silników lotniczych, dokonywaną przez producenta tych wyrobów na zamówienie:”,

– – lit. b otrzymuje brzmienie:

„b) jednostek organizacyjnych Aeroklubu Polskiego, z przeznaczeniem na realizację celów statutowych tych jednostek,”,

– pkt 5–7 otrzymują brzmienie:

„5) oleju napędowego, opałowego i silnikowego dokonywaną przez producenta tych wyrobów na zamówienie podmiotów wymienionych w odrębnych przepisach w sprawie zasad sprzedaży oleju napędowego armatorom rybołówstwa morskiego – z przeznaczeniem na zaopatrzenie podmiotów posiadających środki transportu morskiego oraz armatorów rybołówstwa morskiego, w celu zużycia do silników środków transportu morskiego lub jednostek rybołówstwa morskiego tych podmiotów,

6) oleju napędowego do silników okrętowych i silników do techniki morskiej oraz olejów silnikowych do silników okrętowych i silników do techniki morskiej, dokonywaną przez producenta tych wyrobów na zamówienie Agencji Rezerw Materiałowych na uzupełnienie rezerw państwowych, Ministra Obrony Narodowej z przeznaczeniem dla potrzeb marynarki wojennej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych z przeznaczeniem na potrzeby techniki morskiej,

7) benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych oraz oleju napędowego do silników okrętowych i silników do techniki morskiej oraz olejów silnikowych do silników lotniczych, okrętowych i techniki morskiej dokonywaną przez Agencję Rezerw Materiałowych na zamówienie Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych,”,

b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4–7, ma zastosowanie w przypadku, gdy do zamówienia zostanie dołączone oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających zastosowanie zwolnienia podatkowego.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, stosuje się również w przypadku importu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych, oleju napędowego i opałowego, olejów silnikowych, importowanych bezpośrednio przez wymienione podmioty lub na ich pisemne zamówienie; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.”;

7) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

a) poz. 11 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

„11

23.20

Produkty rafinacji ropy naftowej oraz frakcje benzynowe otrzymywane z przerobu ropy naftowej, z wyłączeniem grupowania PKWiU 23.20.2 i 23.20.3, gdzie indziej niesklasyfikowane2),

1 800,00 zł/1000 l

 

 

z czego:

 

 

 

1) paliwa silnikowe benzynowe, w tym:

 

 

 

a) benzyna silnikowa nieetylizowana (bezołowiowa) (PKWiU 23.20.11-00.2) oraz benzyna silnikowa nieetylizowana z etanolem (PKWiU 23.20.11-00.30)

1 498,00 zł/1000 l

 

 

b) benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych (PKWiU 23.20.11-00.40 i 23.20.13-00.90)

1 743,00 zł/1000 l

 

 

c) frakcje benzynowe otrzymywane z procesów specyficznych służące do komponowania handlowych benzyn silnikowych (PKWiU 23.20.13-00.10)

1 672,00 zł/1000 l

 

 

2) paliwa do lotniczych silników turbinowych (PKWiU 23.20.12, 23.20.14-00.10)

1 026,00 zł/1000 l

 

 

3) nafta z wyjątkiem nafty do lotniczych silników turbinowych (PKWiU 23.20.14-00.10)

1 743,00 zł/1000 l

 

 

4) benzyny specjalne (PKWiU 23.20.13-00.2)

1 743,00 zł/1000 l

 

 

5) oleje napędowe (PKWiU 23.20.15) oraz oleje średnie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (23.20.16),

1 129,00 zł/1000 l

 

 

w tym oleje o zawartości siarki:

 

 

 

a) powyżej 0,005% do 0,035% włącznie

1 051,00 zł/1000 l

 

 

b) do 0,005% włącznie

1 003,00 zł/1000 l”

 

b) po poz. 11 dodaje się poz. 11a w brzmieniu:

1

2

3

4

„11a

bez względu na symbol PKWiU

Towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz olejów opałowych, z wyjątkiem spirytusu odwodnionego PKWiU 15.92.11-00.3 i alkoholu etylowego 15.92.12-00.10, przeznaczonych do wytwarzania benzyn silnikowych i eteru etylo-tert-butylowego stosowanego do wytwarzania benzyn silnikowych

1 800,00 zł/1000 l”

 

c) poz. 12 i 13 otrzymują brzmienie:

1

2

3

4

„12

bez względu na symbol PKWiU

Oleje opałowe:

195,00 zł/1000 l

a) z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe

 

 

b) pozostałe

wolne od podatku

13

bez względu na symbol PKWiU

Oleje silnikowe5)

1 129,00 zł/1000 l”

 

d) w objaśnieniach dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

5) Dla celów podatkowych przyjmuje się objętość olejów silnikowych w temperaturze 15°C; w przypadku wyznaczania objętości olejów silnikowych poprzez ważenie i pomiar gęstości, jako podstawę do obliczeń należy przyjąć masę oleju silnikowego.”;

8) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:

a) tytuł otrzymuje brzmienie „Tabela stawek podatku akcyzowego dla napojów alkoholowych destylowanych, alkoholu etylowego oraz niektórych napojów alkoholowych, sprzedawanych w kraju”,

b) w poz. 2 w pkt 2 w kolumnie 3 wyrazy „wódek gatunkowych” zastępuje się wyrazami „napojów alkoholowych destylowanych”,

c) w poz. 9 w pkt 7 w lit. b w kolumnie 4 wyrazy „40%” zastępuje się wyrazami „30,00”;

9) w załączniku nr 3 do rozporządzenia:

a) poz. 14 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

„14

bez względu na kod PCN

Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające w masie 70% lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze, z wyłączeniem towarów klasyfikowanych do kodów PCN 2711, 2712, 2713, 2714, 27153)

1 800,00 zł/1000 l

 

 

z czego:

 

 

 

1) oleje lekkie

1 672,00 zł/1000 l

 

 

z czego:

 

 

 

a) benzyna silnikowa z zawartością ołowiu przekraczającą 0,013 g/l

1 672,00 zł/1000 l

 

 

b) benzyna silnikowa z zawartością ołowiu nieprzekraczającą 0,013 g/l

1 498,00 zł/1000 l

 

 

c) benzyny specjalne, benzyna lotnicza, paliwa typu benzyny do silników odrzutowych

1 743,00 zł/1000 l

 

 

2) oleje średnie

1 743,00 zł/1000 l

 

 

z czego: paliwa do silników odrzutowych

1 026,00 zł/1000 l

 

 

3) oleje ciężkie:

 

 

 

a) oleje napędowe

1 129,00 zł/1000 l

 

 

z czego o zawartości siarki:

 

 

 

– powyżej 0,005% do 0,035% włącznie

1 051,00 zł/1000 l

 

 

– do 0,005%

1 003,00 zł/1000 l

 

2710 19 41 9

2710 19 45 9

2710 19 49 9

b) pozostałe oleje napędowe w przypadku, gdy import dotyczy oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe

195,00 zł/1000 l

 

bez względu

c) oleje opałowe:

 

 

na kod PCN

– z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe

195,00 zł/1000 l

 

 

– pozostałe

wolne od podatku

 

bez względu na kod PCN

d) oleje silnikowe4)

1 129,00 zł/1000 l

 

1

2

3

4

 

bez względu na kod PCN

e) mieszaniny olejów napędowych zawierające w masie mniej niż 70% olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, służące do napędu silników spalinowych

1 129,00 zł/1000 l

 

 

z czego o zawartości siarki:

 

 

 

– powyżej 0,005% do 0,035% włącznie

1 051,00 zł/1000 l

 

 

– do 0,005%

1 003,00 zł/1000 l”

 

b) po poz. 14 dodaje się poz. 14a w brzmieniu:

1

2

3

4

„14a

bez względu na kod PCN

Towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz olejów opałowych

1 800,00 zł/1000 l”

 

c) w objaśnieniach dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

4) Dla celów podatkowych przyjmuje się objętość olejów silnikowych w temperaturze 15°C; w przypadku wyznaczania objętości olejów silnikowych poprzez ważenie i pomiar gęstości, jako podstawę do obliczeń należy przyjąć masę oleju silnikowego.”.

§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2003 r.

Minister Finansów: A. Raczko

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1993 r. Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107, z 2001 r. Nr 12, poz. 92, Nr 39, poz. 459, Nr 56, poz. 580, Nr 63, poz. 639, Nr 80, poz. 858, Nr 90, poz. 995, Nr 106, poz. 1150 i Nr 122, poz. 1324, z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 41, poz. 365, Nr 86, poz. 794, Nr 153, poz. 1272, Nr 169, poz. 1387 i Nr 213, poz. 1800 i 1803 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 84, poz. 774, Nr 96, poz. 874, Nr 130, poz. 1188 i Nr 137, poz. 1302.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 98, poz. 885, Nr 125, poz. 1065 i Nr 216, poz. 1829 oraz z 2003 r. Nr 84, poz. 780.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-08-06
  • Data wejścia w życie: 2003-09-01
  • Data obowiązywania: 2003-09-01
  • Dokument traci ważność: 2004-01-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA