REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 132 poz. 1225
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 13 czerwca 2003 r.
w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego
Na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) publiczne placówki kształcenia ustawicznego, którymi są:
a) centra kształcenia ustawicznego,
b) ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego,
2) publiczne placówki kształcenia praktycznego, którymi są centra kształcenia praktycznego,
zwane dalej „placówkami".
2. Do zadań centrum kształcenia ustawicznego należy:
1) kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w szkołach wchodzących w skład centrum i w formach pozaszkolnych;
2) opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz innych materiałów metodycznych dla słuchaczy;
3) doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, w szczególności w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;
4) udzielanie pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej organizatorom ustawicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia;
5) współpraca z organizatorami kształcenia ustawicznego w kraju i za granicą;
6) współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie rekwalifikacji kadr.
3. Centrum kształcenia ustawicznego ponadto:
1) prowadzi doskonalenie nauczycieli i wykładowców zatrudnionych w centrum kształcenia ustawicznego i innych placówkach, a także w szkołach, w zakresie kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych;
2) opracowuje i wydaje materiały dydaktyczne dla nauczycieli i wykładowców;
3) opracowuje i upowszechnia nowatorskie rozwiązania programowo-metodyczne oraz organizacyjne w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;
4) gromadzi informacje naukowo-techniczne dla potrzeb kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków kształcenia, dokształcania i doskonalenia prowadzonych przez centrum kształcenia ustawicznego.
4. Centrum kształcenia ustawicznego może prowadzić pozaszkolne formy kształcenia umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
2. Jednostki organizacyjne wchodzące w skład centrum kształcenia ustawicznego wymienia się w akcie założycielskim centrum.
3. Do szkół wchodzących w skład centrum kształcenia ustawicznego stosuje się przepisy dotyczące szkół publicznych, w szczególności przepisy o ramowych statutach szkół publicznych.
2. Filie tworzy, przekształca i likwiduje organ prowadzący, na wniosek dyrektora centrum kształcenia ustawicznego.
2. Do zadań ośrodka należy:
1) dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do oddziałów wielozawodowych w zasadniczych szkołach zawodowych – w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania;
2) dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i nieuczęszczających do oddziałów wielozawodowych w zasadniczych szkołach zawodowych – w zakresie teoretycznej nauki zawodu w celu przygotowania do egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego lub czeladnika;
3) doskonalenie zawodowe osób dorosłych w zakresie wynikającym z potrzeb lokalnego rynku pracy.
2. Turnusy organizuje się dla młodocianych dokształcających się w zakresie tego samego zawodu albo w zakresie zawodów pokrewnych.
3. W szczególnych przypadkach turnusy mogą być organizowane dla młodocianych dokształcających się w zakresie różnych zawodów.
4. Dokształcanie młodocianych w formie turnusu realizuje się w wymiarze odpowiednim do zakresu dokształcania, na które został skierowany młodociany, z uwzględnieniem programu nauczania dla danego zawodu lub programu będącego podstawą przeprowadzania egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego lub czeladnika.
5. Liczba młodocianych uczestniczących w turnusie powinna wynosić co najmniej 20.
6. Za zgodą organu prowadzącego ośrodek, liczba młodocianych uczestniczących w turnusie może być mniejsza niż 20.
2. Liczba godzin konsultacji, o których mowa w ust. 1, wynosi co najmniej 20% ogólnej liczby godzin przewidzianych na dokształcanie realizowane w formie turnusu.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: imię i nazwisko młodocianego oraz datę i miejsce jego urodzenia, określenie zawodu i zakresu odbytego dokształcania oraz oceny z zajęć edukacyjnych. Oceny te wpisywane są do arkusza ocen prowadzonego przez szkołę, do której uczęszcza młodociany.
1) szkołę – w przypadku młodocianych dokształcających się w zasadniczych szkołach zawodowych;
2) pracodawcę – w przypadku młodocianych nieuczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych.
2. Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko młodocianego oraz datę i miejsce jego urodzenia;
2) nazwę szkoły lub pracodawcy kierującego młodocianego na dokształcanie w ośrodku;
3) określenie zawodu oraz zakresu dokształcania.
3. Skierowania, o których mowa w ust. 1, składa się do ośrodka w terminie określonym przez dyrektora ośrodka.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) liczbę młodocianych, dla których ma być prowadzone dokształcanie;
2) wykaz zawodów, w których ma być prowadzone dokształcanie młodocianych;
3) zakres dokształcania młodocianych.
3. Plan, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza organ prowadzący ośrodek, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w terminie do dnia 31 maja danego roku.
2. Ośrodek, o którym mowa w ust. 1, w szczególności:
1) gromadzi i upowszechnia informację o zakresie dokształcania młodocianych, prowadzonego przez ośrodki działające na terenie danego województwa lub województw;
2) analizuje potrzeby w zakresie dokształcania młodocianych.
3. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności zakres zadań ośrodka koordynującego dokształcanie młodocianych oraz warunki finansowania zadań ośrodka w tym zakresie.
2. Do zadań centrum kształcenia praktycznego należy:
1) prowadzenie zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania dla danego zawodu;
2) prowadzenie zajęć edukacyjnych w zakresie przysposobienia do pracy dla uczniów gimnazjów.
3. Centrum kształcenia praktycznego może ponadto prowadzić:
1) doskonalenie nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu, w zakresie nowoczesnych technik i technologii;
2) kursy umożliwiające uzyskanie lub podniesienie kwalifikacji zawodowych;
3) zajęcia uzupełniające w zakresie nauki zawodu dla młodocianych;
4) kształcenie w formie modułowej, zgodnie z programem nauczania dla danego zawodu lub profilu kształcenia ogólnozawodowego;
5) pozaszkolne formy kształcenia umożliwiające spełnianie obowiązku nauki.
2. Pracownią, warsztatem lub laboratorium kieruje nauczyciel – opiekun pracowni, warsztatu lub laboratorium.
3. Zakres działania pracowni, warsztatu lub laboratorium powinien odpowiadać określonemu zakresowi zajęć praktycznych.
4. Zajęcia praktyczne są prowadzone dla uczniów realizujących program nauczania dla danego zawodu.
5. Warunki i tryb organizowania zajęć praktycznych w centrum kształcenia praktycznego określają odrębne przepisy.
2. Placówka zatrudnia nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych, w tym centrum kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia praktycznego – nauczycieli – doradców metodycznych i konsultantów.
3. Centrum kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia praktycznego może ponadto zatrudniać doradców zawodowych, prowadzących poradnictwo w zakresie kształcenia i dokształcania osób dorosłych, oraz innych specjalistów, stosownie do potrzeb.
4. Placówka może zatrudniać pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, ustala dyrektor placówki, z uwzględnieniem kosztów prowadzenia poszczególnych form pozaszkolnych.
3. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadkach losowych, dyrektor placówki może zwolnić zainteresowaną osobę z opłaty, w całości lub w części.
2. Działające w dniu wejścia w życie rozporządzenia w centrach kształcenia ustawicznego szkoły dla młodzieży mogą wchodzić w skład centrów kształcenia ustawicznego do zakończenia kształcenia w tych szkołach.
3. Począwszy od roku szkolnego 2004/2005 nie dokonuje się naboru do klas pierwszych szkół dla młodzieży, o których mowa w ust. 2, chyba że organ prowadzący, w terminie do dnia 1 września 2004 r., postanowi o wyłączeniu szkoły dla młodzieży z centrum kształcenia ustawicznego.
4. Wyłączenie szkoły dla młodzieży, o którym mowa w ust. 3, nie może nastąpić w terminie późniejszym niż termin zakończenia kształcenia w szkole, w razie niedokonania naboru zgodnie z ust. 3.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
|
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65 i Nr 128, poz. 1176.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone:
1) rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 października 1992 r. w sprawie centrów kształcenia ustawicznego (Dz. U. N r81, poz. 418 oraz z 1997 r. Nr 156, poz. 1022), które utraciło moc z dniem 22 października 2002 r. na podstawie art. 30 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 111, poz. 1194 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362);
2) rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 września 1993 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz. U. Nr 95, poz. 434, z 1996 r. Nr 44, poz. 192 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 473), które utraciło moc z dniem 1 lipca 2000 r., na podstawie art. 74 ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz. U. Nr 12, poz. 136, Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1323, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 208, poz. 1763), w zakresie dotyczącym organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, z wyłączeniem ramowych statutów tych placówek.
- Data ogłoszenia: 2003-07-29
- Data wejścia w życie: 2003-08-13
- Data obowiązywania: 2003-08-13
- Dokument traci ważność: 2007-05-24
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA