REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 109 poz. 1034
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 czerwca 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz znaków i napisów na statkach powietrznych
Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych, tryb składania wniosków o wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych, zgłaszania zmiany danych rejestrowych, a także wzór świadectwa rejestracji oraz warunki jego ważności;
2) znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy dla statków powietrznych wpisanych do rejestru cywilnych statków powietrznych.
2. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą statków powietrznych wyłączonych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Rozdział 2
Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz warunki wpisywania statków powietrznych do tego rejestru
§ 2. [Kategorie statków powietrznych podlegające wpisaniu do rejestru cywilnych statków powietrznych]
1) samoloty;
2) śmigłowce;
3) sterowce;
4) balony – z wyłączeniem bezzałogowych;
5) szybowce i motoszybowce;
6) spadochrony ratownicze.
1) księgi ewidencji znaków rozpoznawczych dla statków powietrznych – zawierają dane niezbędne do ustalenia, jakie znaki rozpoznawcze zostały nadane danemu egzemplarzowi statku powietrznego;
2) zbiór dokumentów – zawiera dokumenty wymagane przy wpisywaniu statku powietrznego do rejestru, w tym dokumenty dotyczące zmiany danych wpisanych do rejestru oraz wykreślenia statku powietrznego z rejestru, a także:
a) dokument o zakończeniu budowy lub eksportowe świadectwo zdatności,
b) protokół ważenia statku powietrznego,
c) protokół prób w locie,
d) świadectwo hałasu,
e) pozwolenie radiowe na używanie pokładowej stacji lotniczej,
f) dokument odprawy celnej (dla statków sprowadzanych z zagranicy),
g) dokument rejestracyjny firmy (w przypadku właściciela statku powietrznego);
3) album fotografii – zawiera fotografie wszystkich typów i odmian statków powietrznych wpisanych do rejestru, w tym:
a) 2 fotografie danego egzemplarza statku powietrznego (z przodu i z boku) o wymiarach 10 x 15 cm – w przypadku samolotów i śmigłowców,
b) 1 fotografię danego egzemplarza statku powietrznego o wymiarach 10 x 15 cm – w przypadku sterowców, balonów, szybowców i motoszybowców.
2. Wzór świadectwa rejestracji statku powietrznego określa załącznik do rozporządzenia.
3. Świadectwo rejestracji statku powietrznego traci ważność z chwilą wykreślenia tego statku powietrznego z rejestru.
4. Z chwilą powiadomienia o wyrejestrowaniu statku powietrznego z rejestru należy w terminie 14 dni zwrócić do rejestru oryginalne świadectwo rejestracji tego statku powietrznego.
2. W razie zmiany właściciela lub użytkownika statku powietrznego do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokument potwierdzający istnienie prawa własności lub użytkowania tego statku powietrznego.
3. W przypadku zmian danych technicznych statku powietrznego właściciel dołącza do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dokumenty potwierdzające, że zmiany te zostały zaaprobowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jeżeli zmiany te wymagają takiego zatwierdzenia.
4. Odpowiednia adnotacja w świadectwie rejestracji lub wydanie nowego świadectwa rejestracji potwierdza zgłoszenie zmian oraz wpisanie ich do rejestru.
Rozdział 3
Znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy na statkach powietrznych
§ 8. [Znak przynależności państwowej oraz znak rejestracyjny]
2. Znakiem polskiej przynależności państwowej są litery SP.
3. Znak przynależności państwowej umieszcza się przed znakiem rejestracyjnym. Oba znaki rozdziela się poziomą kreską.
4. Samoloty, śmigłowce, balony i sterówce otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy trzech liter.
5. Szybowce i motoszybowce otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr.
6. Spadochrony otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy pięciu cyfr.
2. Na statku powietrznym mogą być umieszczone polskie znaki rozpoznawcze:
1) zarezerwowane w rejestrze dla danego egzemplarza statku powietrznego – jeżeli ma on być wpisany do rejestru;
2) przydzielone dla tego statku powietrznego – jeżeli jest on przeznaczony do lotów próbnych.
3. W celu uzyskania znaków rozpoznawczych dla statku powietrznego przeznaczonego wyłącznie do lotów próbnych do rejestru zgłasza się dane zawierające:
1) dane dotyczące tożsamości statku powietrznego, w tym jego:
a) typ i seria,
b) wytwórca,
c) rok budowy,
d) numer fabryczny;
2) dane dotyczące właściciela i użytkownika statku powietrznego (jeżeli statek ma być użytkowany przez osobę inną niż właściciel):
a) nazwisko lub nazwę (firmę),
b) miejsce stałego pobytu (siedzibę) użytkownika statku powietrznego.
4. Do danych, o których mowa w ust. 3, dołącza się:
1) dowód skreślenia statku i obcego rejestru, jeżeli statek byt uprzednio wpisany do jakiegokolwiek rejestru obcego, lub dokument potwierdzający, że nie był on dotychczas rejestrowany;
2) dowód ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikające z tytułu użytkowania statku powietrznego;
3) ważne świadectwo oględzin;
4) fotografię statku.
5. W celu rezerwacji znaków rozpoznawczych statku powietrznego należy zgłosić w rejestrze typ, nr fabryczny i miejsce bazowania tego statku.
Rozdział 4
Rozmieszczenie znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych
§ 12. [Rozmieszczenie znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych]
2. Znaki rozpoznawcze na balonie kulistym powinny być umieszczone na dwóch przeciwległych miejscach, położonych w pobliżu największego obwodu poziomego.
3. Znaki rozpoznawcze na balonie niekulistym umieszcza się po każdej jego stronie, w miejscach położonych w pobliżu linii maksymalnego przekroju poprzecznego balonu, bezpośrednio nad pasem podwieszenia lub nad punktami mocowania lin podwieszenia kosza.
4. Boczne znaki rozpoznawcze na statkach powietrznych lżejszych od powietrza nanosi się w taki sposób, aby były widoczne z obu stron zarówno z powietrza, jak i z ziemi.
2. Na statkach powietrznych cięższych od powietrza znaki rozpoznawcze umieszcza się albo na każdym boku kadłuba (lub analogicznej konstrukcji) pomiędzy skrzydłami i usterzeniem ogonowym, albo na górnej połowie płaszczyzn pionowych usterzenia ogonowego. Jeżeli znaki umieszcza się na pojedynczym usterzeniu pionowym, to należy je umieszczać po obu jego stronach. Jeżeli statek powietrzny ma więcej niż jedno usterzenie pionowe, to znaki należy umieszczać na zewnętrznych powierzchniach tego usterzenia.
2. Znaki rozpoznawcze spadochronów umieszcza się tylko na pokrowcu.
Rozdział 5
Wielkość znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych
§ 16. [Wielkość liter i cyfr]
2. Znaki na kadłubie (lub analogicznej konstrukcji) nie mogą sięgać do linii konturowej kadłuba (lub analogicznej konstrukcji) i ich wysokość nie może być mniejsza niż 30 cm.
2. Wysokość znaków umieszczonych na pokrowcu spadochronu nie może być mniejsza niż 2 cm.
Rozdział 6
Rodzaje liter i cyfr znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych
§ 20. [Rodzaje liter i cyfr znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych]
2. Szerokość każdej litery lub cyfry (oprócz litery l, M, W i cyfry 1) i długość poziomej kreski powinna stanowić 4/6 wysokości litery lub cyfry; szerokość litery l powinna stanowić 1/6 wysokości litery, szerokość litery M – 5/6 wysokości litery, szerokość litery W – 6/6 wysokości litery, szerokość cyfry 1 – 2/6 wysokości cyfry. Wysokość liter i cyfr powinna być jednakowa.
3. Litery, cyfry i kreski poziome powinny być wykonane pełnymi liniami i posiadać kolor wyraźnie kontrastujący z kolorem tła. Grubość linii powinna wynosić 1/6 wysokości litery lub cyfry.
4. Każda litera i cyfra powinna być oddzielona od innej poprzedniej lub następnej odstępem nie mniejszym niż 1/4 szerokości litery lub cyfry. Kreska pozioma powinna być w tym zakresie traktowana jak litera lub cyfra.
2. Napis na tabliczce powinien być wyryty do głębokości nie mniejszej niż 1 mm; wysokość znaków napisu powinna wynosić co najmniej 15 mm.
3. Tabliczka powinna być wykonana z materiału ognioodpornego o odpowiednich własnościach fizycznych i umocowana na statku powietrznym w miejscu dobrze widocznym w pobliżu głównego wejścia.
4. W uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zwolnić z wymogu określonego w ust. 1.
Rozdział 7
Inne znaki i napisy na statkach powietrznych
§ 22. [Malowanie pierwowzorów samolotów, szybowców i śmigłowców]
1) nie mogą znajdować się na powierzchni wyznaczonej przez zewnętrzne kontury znaków rozpoznawczych;
2) ich odległości od znaków rozpoznawczych nie mogą być mniejsze niż 50 cm;
3) jeżeli są umieszczane w jednej linii ze znakami rozpoznawczymi – ich wielkość nie może być większa niż 0,8 wielkości znaków rozpoznawczych.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
§ 24. [Przepisy uchylone]
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 4 czerwca 2003 r. (poz. 1034)
- Data ogłoszenia: 2003-06-27
- Data wejścia w życie: 2003-08-28
- Data obowiązywania: 2003-08-28
- Dokument traci ważność: 2013-07-10
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA