REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 98 poz. 895
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2003 r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Edukacji
Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Prezes Rady Ministrów: L. Miller
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz 2001 r. Nr 100, poz. 1080.
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 6 maja 2003 r. (poz. 895)
POLSKA KLASYFIKACJA EDUKACJI (PKE)
Spis treści
Przedmowa | .................................................................................................................... | 6579 |
Rozdział 1 – | KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE ...................... | 6579 |
Część 1. | Charakterystyka kształcenia ..................................................................... | 6579 |
1.1 | Poziom kształcenia ................................................................................... | 6580 |
1.2 | Rodzaj kształcenia .................................................................................... | 6581 |
1.3 | Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia .............................................. | 6581 |
Część 2. | System kodowy ........................................................................................ | 6581 |
2.1 | Ogólna charakterystyka systemu kodowego ............................................. | 6581 |
2.1.1 | Kod poziomu kształcenia .......................................................................... | 6581 |
2.1.2 | Kod rodzaju kształcenia ............................................................................ | 6581 |
2.1.3 | Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia ..................................... | 6581 |
2.1.4 | Jednolity kod kształcenia .......................................................................... | 6582 |
Część 3. | Sposób klasyfikowania jednostek edukacyjnych .................................. | 6582 |
3.1 | Zasady ogólne ...................................................................................... | 6582 |
3.2 | Opcje szczegółowe .............................................................................. | 6582 |
Część 4. | Aktualizacja PKE .................................................................................. | 6582 |
Część 5. | Powiązania ze standardem międzynarodowym .................................... | 6583 |
Rozdział 2 – | KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE ............... | 6583 |
Część 1. | Charakterystyka wykształcenia .................................................................. | 6583 |
Część 2. | System kodowy .......................................................................................... | 6583 |
2.1 | Ogólna charakterystyka systemu kodowego .............................................. | 6583 |
2.1.1 | Kod poziomu wykształcenia ....................................................................... | 6583 |
2.1.2 | Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) ........................................................... | 6583 |
2.1.3 | Jednolity kod wykształcenia ....................................................................... | 6583 |
Część 3. | Sposób posługiwania się systemem kodowym .......................................... | 6584 |
TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA l WYKSZTAŁCENIA ................................. | 6585 | |
Tablica nr 1 | – Kody poziomów kształcenia (typy szkół) ............................................... | 6585 |
Tablica nr 1A | – Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania ................ | 6587 |
Tablica nr 2 | – Kody identyfikacji systemu szkolnego .................................................... | 6594 |
Tablica nr 3 | – Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się ................ | 6594 |
Tablica nr 4 | – Kody podstawowych rodzajów kształcenia ............................................. | 6594 |
Tablica nr 5 | – Kody szczegółowych rodzajów kształcenia ............................................ | 6594 |
Tablica nr 6 | – Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych ................................ | 6595 |
Tablica nr 7A | – Kody profili kształcenia .......................................................................... | 6596 |
Tablica nr 7B | – Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki) ..................................................................................................... | 6597 |
Tablica nr 8 | – Kody poziomów wykształcenia ............................................................... | 6604 |
Tablica nr 9 | – Przykłady kodowania kształcenia ........................................................... | 6605 |
Tablica nr 10 | – Przykłady kodowania wykształcenia ..................................................... | 6608 |
PRZEDMOWA
Polska Klasyfikacja Edukacji (PKE) stanowi odzwierciedlenie wdrażanego obecnie systemu edukacji w Polsce, uwzględniając jednocześnie elementy systemu dotychczasowego. Składa się ona z dwóch części: pierwsza dotyczy obszaru kształcenia, a druga obszaru wykształcenia.
W zakresie kształcenia ma ona służyć:
– krajowej sprawozdawczości,
– badaniom w dziedzinie kształcenia,
– potrzebom zarządzania kształceniem,
– międzynarodowej wymianie informacji dotyczących kształcenia.
Polska Klasyfikacja Edukacji umożliwia klasyfikowanie danych o kształceniu, a przyjęty system kodowy pozwala na zewidencjonowanie każdej jednostki edukacyjnej, realizującej proces kształcenia w dowolnym okresie sprawozdawczym.
Polska Klasyfikacja Edukacji opiera się na obowiązujących aktach prawnych i dotyczy kształcenia w szkołach objętych systemem oświaty (przed reformą, w trakcie jej trwania i po wdrożeniu) oraz szkolnictwa wyższego, a także nadawanych stopni naukowych. Klasyfikacja nie obejmuje pozostałych form edukacyjnych.
Kształcenie zostało scharakteryzowane przez:
– poziomy kształcenia,
– rodzaje kształcenia,
– profile kształcenia lub dziedziny kształcenia (obejmujące kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe).
Podziałowi temu odpowiada zastosowany system kodowy, umożliwiający przypisanie jednostkom realizującym proces kształcenia określonych symboli cyfrowych i znakowych zawartych w tablicach kodów.
Klasyfikacja w zakresie poziomów i dziedzin kształcenia nawiązuje do standardu międzynarodowego, jakim jest Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97 zaaprobowana w listopadzie 1997 r. przez 29. Konferencję UNESCO, z uwzględnieniem aktualnych rozwiązań krajowych.
Polska Klasyfikacja Edukacji może być również wykorzystywana w badaniach dotyczących wykształcenia, a w szczególności w:
– badaniach demograficznych (spisy powszechne, mikrospisy),
– badaniach rynku pracy (aktywności ekonomicznej, zatrudnienia i wynagrodzeń).
– badaniach gospodarstw domowych
i we wszelkiego rodzaju badaniach edukacyjnych, gdzie przedmiotem badania jest wykształcenie ludności.
Rozdział 1 – KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE
Część 1. CHARAKTERYSTYKA KSZTAŁCENIA
1. Kształcenie charakteryzowane jest na podstawie:
1) poziomu kształcenia – odpowiadającego etapowi edukacyjnemu (etapom edukacyjnym) o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną: w szkole podstawowej, gimnazjum, w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, jak również w kolegiach nauczycielskich, odpowiednio do systemu szkolnego. Dotyczy również kształcenia na studiach prowadzonych przez szkoły wyższe oraz przez wyższe szkoły zawodowe, a także na studiach doktoranckich prowadzonych przez jednostki organizacyjne do tego uprawnione;
2) rodzaju kształcenia – wynikającego z podziału szkolnictwa (objętego systemem oświaty) ze względu na:
a) wiek uczących się (dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych),
b) typ szkolnictwa:
– specjalne – przeznaczone dla osób z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,
– ogólnodostępne – pozostałe szkolnictwo poza specjalnym (w szkołach bez oddziałów integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych).
Dalsze uszczegółowienie wynika z potrzeb szkolnictwa:
– specjalnego – podział ze względu na specyfikę potrzeb edukacyjnych,
– ogólnodostępnego – podział na ogólne, ogólnozawodowe, rolnicze, leśne, artystyczne, medyczne i pozostałe zawodowe;
3) profilu kształcenia – charakteryzowanego przez:
– rozszerzony program grup przedmiotów ogólnokształcących lub
– przedmioty i zajęcia określone w podstawach programowych profili kształcenia ogólnozawodowego, lub
– podstawę programową kształcenia w zawodzie/zawodach
lub
4) dziedziny kształcenia – obejmującej kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich dyscypliny naukowe.
2. Kształcenie prowadzone jest przez jednostki edukacyjne, tj. jednostki organizacyjne realizujące poszczególne etapy procesu kształcenia.
1.1. Poziom kształcenia
1. Wyróżnia się 9 głównych poziomów kształcenia odpowiadających systemowi oświaty i systemowi szkolnictwa wyższego oznaczonych kodami:
1) wychowanie przedszkolne – poziom 0, obejmujące wychowanie w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych;
2) kształcenie podstawowe – poziom 1, obejmujące kształcenie w 8-letnich szkołach podstawowych, 6-letnich szkołach podstawowych, szkołach artystycznych niedających uprawnień zawodowych;
3) kształcenie gimnazjalne – poziom 2, obejmujące kształcenie w gimnazjach;
4) kształcenie ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne dające uprawnienia zawodowe – poziom 3:
a) kształcenie ponadpodstawowe – obejmujące kształcenie w szkołach zasadniczych, w szkołach średnich ogólnokształcących, tj. liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym, tj. w liceach technicznych, w szkołach średnich zawodowych: liceach zawodowych, technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkołach policealnych i pomaturalnych,
b) kształcenie ponadgimnazjalne – obejmujące kształcenie w zasadniczych szkołach zawodowych, trzyletnich liceach ogólnokształcących, trzyletnich liceach profilowanych, czteroletnich technikach, dwuletnich uzupełniających liceach ogólnokształcących, trzyletnich technikach uzupełniających, szkołach policealnych,
c) kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe;
5) kształcenie w kolegiach – poziom 4, obejmujące kształcenie w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych;
6) kształcenie na wyższych studiach zawodowych – poziom 5, obejmujące studia w wyższej szkole zawodowej lub w szkole wyższej, kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera;
7) kształcenie na studiach magisterskich – poziom 6, obejmujące studia w szkole wyższej kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego;
8) kształcenie na studiach podyplomowych – poziom 7, obejmujące studia w szkole wyższej lub w innych jednostkach organizacyjnych posiadających uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych, przeznaczone dla osób, które ukończyły studia – prowadzone przez szkoły wyższe, a także przez wyższe szkoły zawodowe;
9) kształcenie na studiach doktoranckich – poziom 8, obejmujące studia umożliwiające uzyskanie stopnia naukowego doktora.
Kody główne poziomów kształcenia i ich uszczegółowienie zawiera tablica nr 1.
2. Poziomy kształcenia scharakteryzowane są za pomocą poniższych kryteriów:
1) obowiązku nauki, tj. powinności dzieci do kontynuowania nauki do czasu osiągnięcia określonego wieku (obecnie 18 lat) oraz obowiązku szkolnego, tj. prawnie uregulowanej powinności dzieci dotyczącej nauki szkolnej lub ukończenia szkoły danego typu (w aktualnym systemie oświaty obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa aż do ukończenia gimnazjum, ale nie dłużej niż do 18 roku życia),
2) okresu kształcenia, wynikającego z wieku rozpoczynania nauki oraz normatywnego czasu nauczania na danym poziomie;
3) podstawowych jednostek edukacyjnych (szkół wg typów);
4) odpowiedniej podstawy programowej (rozumianej zgodnie z tekstem ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65);
5) orientacji programowej, tj. stopnia, w jakim program kształcenia jest zorientowany na potrzeby gospodarki narodowej, poszczególne zawody i stanowiska pracy;
6) wymagań wstępnych, tj. świadectw lub dyplomów ukończenia szkół stanowiących podbudowę programową danej szkoły, sprawdzianów lub egzaminów wstępnych itp.;
7) wymagań końcowych, tj. sprawdzianów, egzaminów, prac dyplomowych;
8) uzyskiwanych tytułów zawodowych lub stopni naukowych.
3. Opisy poziomów kształcenia i reprezentujących je typów szkół z kryteriami ich wyodrębniania, zawiera tablica nr 1A „Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania".
1.2. Rodzaj kształcenia
1. Wyodrębnia się dwa podstawowe rodzaje kształcenia:
1) kształcenie ogólnodostępne – w tym w szkołach integracyjnych i szkołach z oddziałami integracyjnymi, które dzieli się na:
a) ogólne – tzn. kształcenie mające zapewnić rozumienie przedmiotów lub grup przedmiotów obejmujące programy z orientacją ogólną, nieskupiające się na określonej specjalizacji,
b) ogólnozawodowe,
c) zawodowe, w tym artystyczne,
d) pozostałe;
2) kształcenie specjalne w szkołach specjalnych i szkołach z oddziałami specjalnymi.
2. Rodzaje kształcenia określane są także w zależności od wieku uczących się i z tego względu wyróżnia się dwa rodzaje kształcenia:
1) kształcenie dzieci lub młodzieży;
2) kształcenie dorosłych.
1.3. Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia
Profil kształcenia lub dziedzinę kształcenia określa się na podstawie:
1) profilu szkoły (ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej i artystycznej dającej uprawnienia zawodowe) realizującej proces kształcenia, na który składa się w przeważającej części kształcenie ogólne, a także kształcenie specjalistyczne, w szczególności odpowiadające określonej dziedzinie gospodarki, zwane „kształceniem według profilu ogólnozawodowego"
2) dziedziny kształcenia, którą objęte są kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, oraz dyscypliny naukowe na studiach doktoranckich.
Część 2. SYSTEM KODOWY
2.1. Ogólna charakterystyka systemu kodowego
1. Do klasyfikowania podmiotów realizujących proces kształcenia stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:
1) poziomowi kształcenia,
2) rodzajowi kształcenia,
3) profilowi lub dziedzinie kształcenia,
traktowany jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropkami:
Poziom | Rodzaj | Profil lub dziedzina |
XXX[X]. | XXXX. | XXX[.X] |
2. Kody poszczególnych członów zawarte są w tablicach nr od 1 do 7B.
2.1.1. Kod poziomu kształcenia
Kod poziomu kształcenia jest kodem 4-cyfrowym: XXX[X], gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:
1) pierwsza cyfra jest kodem głównego poziomu kształcenia (tablica nr 1);
2) cyfry druga i trzecia stanowią uszczegółowienie kodu głównego (tablica nr 1);
3) czwarta cyfra jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim odbywa się kształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, po reformie systemu edukacji, co dotyczy poziomów 1–4 (tablica nr 2); w przypadku poziomów 5–9 cyfra czwarta jest zerem lub spacją.
2.1.2. Kod rodzaju kształcenia
1. Kod rodzaju kształcenia jest kodem czterocyfrowym: XXXX, gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:
1) pierwsza cyfra jest kodem rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się (tablica nr 3);
2) druga cyfra jest wyróżnikiem (kodem) podstawowego rodzaju kształcenia (tablica nr 4).
2. Gdy wyróżnikiem podstawowego rodzaju kształcenia:
1) są cyfry od 1 do 3 – pozostałe dwie cyfry kodu rodzaju kształcenia (trzecia i czwarta) odpowiadają szczegółowemu rodzajowi kształcenia (tablica nr 5),
2) są cyfry 4 lub 5 – cyfry trzecia i czwarta odpowiadają rodzajowi specjalnych potrzeb edukacyjnych (tablica nr 6),
3) jest cyfra 6 – cyfry trzecia i czwarta są dwoma zerami (lub spacjami).
2.1.3. Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia
(kierunku lub kierunku i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich – dyscypliny naukowej).
1. Kod profilu kształcenia jest kodem 3-znakowym: (XXX), gdzie kolejne znaki kodu oznaczają:
1) pierwszy znak jest literą P – będącą skrótem od nazwy „Profil"
2) pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile ogólnozawodowe. Kod profilu kształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych.
2. Kod dziedziny kształcenia jest kodem 3- lub 4-znakowym (XXX[.X]), reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które oznaczają kierunki studiów określone w odrębnych przepisach lub dyscyplinę nauki na studiach doktoranckich określoną w odrębnych przepisach, gdzie:
1) jednocyfrowy kod dziedziny – oznacza grupę ogólną kształcenia (składającą się na ogół z kilku obszarów kształcenia);
2) dwucyfrowy kod dziedziny – oznacza obszar kształcenia (składający się na ogół z kilku dziedzin);
3) czwarty znak kodu (litera) – jeśli występuje – jest wyróżnikiem wybranego kierunku (specjalności, dyscypliny).
3. Jednocyfrowe (grupy ogólne kształcenia) i dwucyfrowe (obszary kształcenia) kody dziedzin stosuje się głównie przy syntetyzowaniu wyników badań edukacyjnych.
2.1.4. Jednolity kod kształcenia
Jednolity kod odpowiada pełnej charakterystyce kształcenia i powstaje z trzech elementów określających:
1) poziom kształcenia – 3- lub 4-cyfrowy,
2) rodzaj kształcenia – 4-cyfrowy,
3) profil kształcenia – 3-znakowy lub dziedzinę kształcenia 3-cyfrową,
które oddzielone kropkami – tworzą jednolity kod kształcenia:
XXX[X].XXXX.XXX[.X]
Część 3. SPOSÓB KLASYFIKOWANIA JEDNOSTEK EDUKACYJNYCH
3.1. Zasady ogólne
1. Przedmiotem klasyfikowania kształcenia jest jednostka edukacyjna realizująca dany etap procesu kształcenia, zwana „jednostką klasyfikacyjną". Określając jednolity kod kształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:
1) kod poziomu kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 1 odszukać właściwy kod poziomu kształcenia, uzupełniając go (dla szkół objętych systemem oświaty) o kod identyfikacyjny systemu szkolnego z tablicy nr 2;
2) kod rodzaju kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 3 odszukać właściwy kod rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się, a w tablicy nr 4 właściwy kod podstawowego rodzaju kształcenia. W przypadku kodu podstawowego rodzaju kształcenia od 1 do 3 – pozostałą część kodu rodzaju kształcenia należy uzupełnić szczegółowym kodem rodzaju kształcenia z tablicy nr 5, a dla kodu podstawowego rodzaju kształcenia 4 uzupełnić kodem rodzaju specjalnej potrzeby edukacyjnej z tablicy nr 6;
3) kod profilu lub dziedziny kształcenia:
– w przypadku szkół objętych systemem oświaty odszukuje się w tablicy nr 7A kod profilu poprzedzony literą P,
– w przypadku szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych lub studiów doktoranckich w tablicy nr 7B, kod dziedziny odpowiadający kierunkowi lub kierunkowi i specjalności studiów prowadzonym przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe lub dyscyplinie nauki dla studiów doktoranckich.
2. Kod profilu dotyczy przede wszystkim szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego (ogólnego, ogólnozawodowego i zawodowego); dla przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów należy użyć kodu „P00".
3.2 Opcje szczegółowe
1. Przy tworzeniu jednolitego kodu kształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.
2. W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer, np. pełny jednolity kod kształcenia 1000.2500.P00 można zastąpić kodem skróconym 10.25.P.
Część 4. AKTUALIZACJA PKE
1. Aktualizacja PKE, tj. dokonywanie zmian i uzupełnień, może dotyczyć:
1) zasad metodycznych PKE;
2) kodów i nazw składowych kodów poziomów kształcenia, rodzajów szkolnictwa;
3) profili kształcenia lub dziedzin kształcenia.
2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia Polskiej Klasyfikacji Edukacji dokonywane będą na podstawie ustawowych zmian w systemie oświaty i aktów prawnych dotyczących tej dziedziny, w trybie przewidzianym w art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 1 Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080) oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271 i Nr 200, poz.1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595) i ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i Nr 150, poz. 1239 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595).
Część 5. POWIĄZANIA ZE STANDARDEM MIĘDZY NARODOWYM
1. Polska Klasyfikacja Edukacji jest powiązana z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97. Dotyczy to zarówno dziedzin, jak i poziomów kształcenia. Pomimo zbieżności, dla celów międzynarodowej wymiany informacji, niezbędne jest stosowanie klucza powiązań.
2. Kody dziedzin występujące w tablicy nr 7B są w poważnej mierze wzorowane na symbolice dziedzin (obszarów, grup) kształcenia stosowanych w ISCED'97, uwzględniając jednocześnie, w maksymalnym stopniu, podporządkowane im zakresowo nazwy kierunków lub kierunków i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe oraz dyscyplin naukowych, występujących w odrębnych przepisach.
Rozdział 2 – KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE
Część 1. CHARAKTERYSTYKA WYKSZTAŁCENIA
Wykształcenie rozumiane jako rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowane jest na podstawie:
1) poziomu wykształcenia – odpowiadającego poziomowi ukończonej szkoły (w przypadku szkoły podstawowej także nieukończonej). Ogólna struktura poziomów wykształcenia odpowiada strukturze występujących w klasyfikacji poziomów kształcenia, a kody poziomów wykształcenia odróżniane są literą W;
2) profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia odpowiadającym w przypadku:
a) profili – profilowi wykształcenia ukończonej szkoły (dotyczy to także nieukończonej szkoły podstawowej),
b) dziedzin wykształcenia – kierunkowi lub kierunkowi i specjalności ukończonej szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej lub dyscyplinie nauki, w zakresie której uzyskany został stopień doktora.
Część 2. SYSTEM KODOWY
2.1. Ogólna charakterystyka systemu kodowego
Do klasyfikowania wykształcenia badanych osób stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:
1) poziomowi wykształcenia;
2) profilowi wykształcenia lub dziedzinie wykształcenia (specjalności, kierunkowi ukończonych studiów) traktowanych jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropką:
Poziom | Profil lub dziedzina wykształcenia |
XXXX[X]. | XXX[.X] |
2.1.1. Kod poziomu wykształcenia
Kod poziomu wykształcenia jest kodem 5-znakowym: XXXX[X], gdzie:
1) pierwszy znak jest literą W, odróżniającą kod poziomu wykształcenia od kodu poziomu kształcenia;
2) znaki w kodzie od 2 do 5 są cyframi:
a) pierwsza cyfra – oznacza kod głównego poziomu wykształcenia (tablica nr 8),
b) cyfry druga i trzecia – stanowią rozwinięcie kodu głównego (tablica nr 8),
c) czwarta cyfra – jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim uzyskane zostało wykształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, a w przyszłości po reformie systemu edukacji (tablica nr 2) – dotyczy kodów głównych od W0 do W4, występujących w tablicy nr 8.
2.1.2. Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki)
1. Kod profilu wykształcenia jest kodem 3-znakowyrn: XXX, przy którego stosowaniu należy korzystać z tablicy kształcenia nr 7A.
2. Kolejne znaki kodu oznaczają:
1) pierwszy znak jest literą P – będącą skrótem od nazwy „Profil"
2) pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili kształcenia (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile kształcenia ogólnozawodowego. Kod profilu wykształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych.
3. Kod dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) jest kodem 3- lub 4--znakowym: XXX[X] reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które odpowiadają ukończonym specjalnościom i kierunkom studiów wyższych lub dyscyplinom nauki na studiach doktoranckich określonym w odrębnych przepisach.
2.1.3. Jednolity kod wykształcenia
Jednolity kod wykształcenia składa się z dwóch elementów określających:
1) poziom wykształcenia – 5-znakowy;
2) profil wykształcenia – 3-znakowy lub dziedzinę wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) – 3-cyfrową.
Segmenty te oddzielone kropką tworzą jednolity kod wykształcenia:
XXXX[X].XXX[.X]
Część 3. SPOSÓB POSŁUGIWANIA SIĘ SYSTEMEM KODOWYM
Przedmiotem klasyfikowania wykształcenia jest osoba badana, stanowiąca jednostkę klasyfikacyjną. Ustalając jednolity kod wykształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:
1) kod poziomu wykształcenia, korzystając z tablicy nr 8, oraz kod identyfikacyjny systemu szkolnego, zamieszczony w tablicy nr 2;
2) kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki), odpowiadający profilowi kształcenia szkoły, mieszczący się w tablicy nr 7A (w przypadku absolwentów szkół ponadgimnazjalnych) lub dziedzinie kształcenia mieszczącej się w tablicy nr 7B (w przypadku absolwentów szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych, a także osób posiadających stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego).
Uwagi dodatkowe:
1. Przy tworzeniu jednolitego kodu wykształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.
2. W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer (por. rozdz. 1, cz. 3, pkt 3.2).
TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA l WYKSZTAŁCENIA
Tablica nr 1
Kody poziomów kształcenia (typy szkół)
Kod | Wyszczególnienie |
0 | Wychowanie przedszkolne |
1 | Szkoły podstawowe |
11 | Szkoły podstawowe 6-klasowe |
12 | Szkoły podstawowe 8-klasowe |
13 | Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych: |
131 | - bez kształcenia ogólnego |
132 | - z kształceniem ogólnym |
19 | Pozostałe szkoły poziomu podstawowego |
2 | Gimnazja |
3 | Szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe) |
31 | Szkoły ponadpodstawowe |
311 | Szkoły zasadnicze - ponadpodstawowe |
312 | Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej |
313 | Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej szkoły zasadniczej |
314 | Szkoły średnie ogólnokształcące o profilu zawodowym - licea techniczne |
315 | Szkoły średnie zawodowe - licea zawodowe |
316 | Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej |
317 | Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej szkoły zasadniczej |
318 | Szkoły średnie zawodowe - szkoły policealne (bez artystycznych) |
319 | Szkoły średnie zawodowe - szkoły pomaturalne (z wyjątkiem kolegiów) |
32 | Szkoły ponadgimnazjalne |
321 | Zasadnicze szkoły zawodowe |
322 | Trzyletnie licea ogólnokształcące |
323 | Trzyletnie licea profilowane |
324 | Czteroletnie technika |
325 | Dwuletnie licea ogólnokształcące uzupełniające |
326 | Trzyletnie technika uzupełniające |
327 | Szkoły policealne ponadgimnazjalne (bez artystycznych) |
328 | Szkoły policealne artystyczne |
329 | Szkoły pomaturalne artystyczne |
33 | Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe |
331 | Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego |
332 | Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym |
Kod | Wyszczególnienie |
39 | Pozostałe szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe) |
4 | Kolegia |
41 | Kolegia nauczycielskie |
42 | Nauczycielskie kolegia języków obcych |
5 | Wyższe studia zawodowe lub studia wyższe kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera: |
51 | w wyższej szkole zawodowej |
52 | w szkole wyższej |
6 | Studia magisterskie w szkole wyższej: |
61 | jednolite studia magisterskie (równorzędne) |
62 | uzupełniające studia magisterskie |
7 | Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych |
8 | Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich |
Tablica nr 1A
POZIOMY KSZTAŁCENIA (TYPY SZKÓŁ) l KRYTERIA ICH WYODRĘBNIANIA
Tablica nr 2 Kody identyfikacji systemu szkolnego | ||
Kod | Wyszczególnienie | |
0 | Gdy system szkolny jest nieistotny*) | |
1 | System szkolny po wdrożeniu reformy | |
2 | System szkolny w trakcie dokonywania zmian związanych z reformą | |
3 | System szkolny bezpośrednio przed wdrożeniem reformy (obowiązujący do 1998 r.) | |
4 | Systemy szkolne poprzedzające system obowiązujący bezpośrednio przed reformą | |
*) Dotyczy w szczególności systemu szkolnictwa wyższego oraz wychowania przedszkolnego. | ||
Tablica nr 3 Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się | ||
Kod | Wyszczególnienie | |
1 | Dzieci lub młodzież | |
2 | Dorośli | |
Tablica nr 4 Kody podstawowych rodzajów kształcenia | ||
Kod | Wyszczególnienie | |
1 | Kształcenie w szkołach bez oddziałów integracyjnych lub specjalnych | |
2 | Kształcenie w szkołach z oddziałami integracyjnymi | |
3 | Kształcenie w szkołach integracyjnych | |
4 | Kształcenie w szkołach z oddziałami specjalnymi | |
5 | Kształcenie w szkołach specjalnych | |
6 | Kształcenie w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych | |
Tablica nr 5 Kody szczegółowych rodzajów kształcenia | ||
Kod | Wyszczególnienie | |
10 | Kształcenie ogólne | |
20 | Kształcenie ogólnozawodowe | |
31 | Kształcenie artystyczne bez kształcenia ogólnego | |
32 | Kształcenie artystyczne z kształceniem ogólnym | |
33 | Kształcenie sportowe | |
34 | Kształcenie medyczne | |
35 | Kształcenie rolnicze | |
36 | Kształcenie leśne | |
37 | Kształcenie lotnicze | |
38 | Kształcenie morskie i śródlądowe | |
39 | Kształcenie kolejowe | |
41 | Kształcenie drogowe | |
42 | Kształcenie budowlane | |
43 | Kształcenie geodezyjne | |
44 | Kształcenie telekomunikacyjne | |
49 | Kształcenie zawodowe pozostałe | |
90 | Szczegółowy rodzaj kształcenia, gdzie indziej nieuwzględniony | |
|
|
|
Tablica nr 6
Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych
Kod | Wyszczególnienie |
00 | Kształcenie specjalne uczniów: |
02 | – z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim |
03 | – z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym |
04 | – z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim |
05 | – z zaburzeniami psychicznymi |
06 | – niesłyszących |
07 | – słabo słyszących |
08 | – niewidomych |
09 | – słabo widzących |
10 | – przewlekle chorych |
11 | – z niepełnosprawnością ruchową |
12 | – zagrożonych niedostosowaniem społecznym |
13 | – z rozpoznanym autyzmem |
14 | – z zaburzeniami sprzężonymi |
23 | – z zaburzeniami zachowania |
24 | – z zagrożeniem uzależnieniami |
29 | – z innymi niewymienionymi upośledzeniami |
30 | Kształcenie uczniów o innych specjalnych potrzebach edukacyjnych |
31 | – zdolnych, realizujących indywidualny program lub tok nauki |
39 | Kształcenie osób o pozostałych specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Tablica nr 7A
Kody profili kształcenia
Kod | Wyszczególnienie |
P00 | Bez określania profilu |
Profile ogólnozawodowe lub zawodowe | |
P01 | Chemiczne badanie środowiska |
P02 | Chemiczny |
P03 | Ekonomiczno-administracyjny |
P04 | Elektryczno-energetyczny |
P05 | Elektroniczny |
P06 | Elektrotechniczny |
P07 | Kreowanie ubiorów |
P08 | Kształtowanie środowiska |
P09 | Leśnictwo i technologia drewna |
P10 | Mechaniczny |
P11 | Mechaniczne techniki wytwarzania |
P12 | Mechatroniczny |
P13 | Rolniczo-spożywczy |
P14 | Socjalny |
P15 | Społeczno-socjalny |
P16 | Tekstylny |
P17 | Transportowy |
P18 | Transportowo-spedycyjny |
P19 | Usługowo-gospodarczy |
P20 | Zarządzania informacją |
P30 | Inne profile ogólnozawodowe lub zawodowe |
Profile w szkołach artystycznych | |
P41 | Muzyczny |
P42 | Aktorstwa scen muzycznych |
P43 | Plastyczny |
P44 | Taneczny |
P45 | Aktorstwa cyrkowego |
P46 | Animacji kultury |
P47 | Bibliotekarstwa |
P49 | Inne profile w szkołach artystycznych |
P90 | Pozostałe profile |
Tablica nr 7B
Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki)*)'
Kod | Wyszczególnienie |
1 | Kształcenie |
14 | Pedagogika |
141 | Wychowanie specjalistyczne |
141.A | Wychowanie fizyczne |
141.B | Wychowanie techniczne |
142 | Nauka o kształceniu |
142.A | Dydaktyka |
142.B | Pedagogika ogólna |
142.C | Pedagogika specjalna |
145 | Kształcenie nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących |
146 | Kształcenie nauczycieli przedmiotów zawodowych |
147 | Kształcenie nauczycieli języków obcych |
148 | Kształcenie w zakresie sztuki |
149 | Pozostałe dziedziny związane z kształceniem |
2 | Nauki humanistyczne i sztuka |
21 | Sztuka |
211 | Sztuki piękne |
211.A | Grafika |
211.B | Historia sztuki |
211.C | Malarstwo (artystyczne) |
211.D | Rzeźba |
211.E | Teoria sztuki |
211.F | Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
211.G | Konserwacja i restauracja dzieł sztuki |
211.H | Ochrona dóbr kultury |
212 | Muzyka i sztuki sceniczne |
212.A | Aktorstwo |
212.B | Choreografia |
212.C | Dyrygentura |
212.D | Instrumentalistyka |
212.E | Historia filmu i teatru |
212.F | Historia muzyki |
212.G | Jazz i muzyka estradowa |
212.H | Kompozycja i teoria muzyki |
212.I | Muzykologia |
212.J | Reżyseria (film) |
212.K | Reżyseria (teatr) |
212.L | Taniec |
212.M | Wiedza o teatrze |
212.N | Wokalistyka |
212.O | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
213 | Techniki audiowizualne i produkcja medialna |
213.A | Fotografia |
213.B | Grafika komputerowa |
Kod | Wyszczególnienie |
213.C | Kinematografia |
213.D | Organizacja produkcji filmowej |
213.E | Organizacja produkcji telewizyjnej |
213.F | Projektowanie graficzne |
213.G | Realizacja obrazu filmowego (sztuka filmowa) |
213.H | Realizacja obrazu telewizyjnego |
213.I | Reżyseria dźwięku |
214 | Projektowanie i wzornictwo |
214.A | Architektura wnętrz |
214.B | Scenografia |
214.C | Wzornictwo |
215 | Rzemiosło |
215.A | Ceramika (artystyczna) |
215.B | Dziewiarstwo |
215.C | Konserwacja dóbr kultury |
215.D | Rzemiosło artystyczne |
22 | Nauki humanistyczne |
221 | Religia |
221.A | Prawo kanoniczne |
221.B | Religioznawstwo |
221.C | Teologia |
222 | Języki obce |
222.A | Filologia |
222.B | Językoznawstwo (języki obce) |
223 | Język ojczysty |
223.A | Filologia polska |
223.B | Językoznawstwo (język polski) |
225 | Historia i archeologia |
225.A | Archeologia |
225.B | Historia |
225.C | Literaturoznawstwo |
225.D | Muzeologia |
226 | Nauki filozoficzne |
226.A | Estetyka |
226.B | Etyka |
226.C | Filozofia |
226.D | Logika |
3 | Nauki społeczne, gospodarka i prawo |
31 | Nauki społeczne |
311 | Psychologia |
312 | Socjologia i badania kulturoznawcze |
312.A | Demografia |
312.B | Etnologia |
312.C | Kulturoznawstwo |
312.D | Socjologia |
313 | Nauki polityczne oraz nauka o prawach i obowiązkach obywatela |
313.A | Politologia |
Kod | Wyszczególnienie |
313.B | Stosunki międzynarodowe |
314 | Ekonomia |
314.A | Ekonometria |
314.B | Historia ekonomii |
314.C | Makroekonomia |
314.D | Mikroekonomia |
32 | Dziennikarstwo i informacja |
321 | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
321.A | Dziennikarstwo |
321.B | Komunikacja społeczna |
322 | Bibliotekarstwo, informacja, archiwistyka |
322.A | Archiwistyka |
322.B | Bibliologia |
322.C | Bibliotekoznawstwo |
322.D | Informacja naukowo-techniczna |
34 | Gospodarka i administracja |
340 | Zarządzanie i marketing |
341 | Handel hurtowy i detaliczny |
342 | Marketing i reklama |
343 | Finanse, bankowość, ubezpieczenia |
343.A | Bankowość i finanse |
343.B | Teoria finansów |
343.C | Ubezpieczenia |
343.D | Zarządzanie finansami |
344 | Rachunkowość i podatki |
344.A | Audyt |
344.B | Księgowość |
344.C | Rachunkowość |
344.D | Rachunkowość podatkowa |
345 | Nauki o zarządzaniu i administracji |
345.A | Administracja |
345.B | Zarządzanie |
346 | Obsługa sekretarska i biurowa |
38 | Prawo |
380.A | Historia prawa |
380.B | Kryminologia |
380.C | Prawo administracyjne |
380.D | Prawo handlowe |
380.E | Prawo pracy |
4 | Nauka |
42 | Nauki biologiczne |
421 | Biologia |
421.A | Biochemia (w naukach biologicznych) |
421.B | Biofizyka |
421.C | Biologia |
421.D | Entomologia |
421.E | Mikrobiologia |
Kod | Wyszczególnienie |
421.F | Toksykologia |
421.G | Wirusologia |
421.H | Zoologia |
422 | Nauki o środowisku |
422.A | Ekologia |
44 | Nauki fizyczne |
441 | Fizyka |
441.A | Astrofizyka |
441.B | Astronomia |
441.C | Fizyka molekularna |
441.D | Fizyka techniczna |
441.E | Geofizyka (w naukach fizycznych) |
441.F | Optyka |
442 | Nauki chemiczne |
442.A | Biochemia (w naukach chemicznych) |
442.B | Chemia |
443 | Nauki o ziemi |
443.A | Geodezja |
443.B | Geografia |
443.C | Geologia |
443.D | Geofizyka (w naukach o ziemi) |
443.E | Kartografia (w naukach o ziemi) |
443.F | Oceanografia |
443.G | Oceanologia |
46 | Matematyka i statystyka |
461 | Matematyka |
462 | Statystyka |
48 | Komputeryzacja |
481 | Informatyka |
481.A | Administracja sieci |
481.B | Analiza systemów komputerowych |
481.C | Projektowanie systemów komputerowych |
481.D | Systemy operacyjne |
482 | Zastosowanie komputerów |
482.A | Bazy danych |
482.B | Programy do obsługi Internetu |
5 | Nauki techniczne (technika, przemysł, budownictwo) |
52 | Inżynieria i technika |
520 | Inżynieria |
520.A | Inżynieria materiałowa |
520.B | Inżynieria obsługowa |
520.C | Mechanika i budowa maszyn |
520.D | Technologia materiałowa |
521 | Przemysł maszynowy i metalurgiczny |
521.A | Inżynieria mechaniczna |
521.B | Mikromechanika |
521.C | Mechanika |
Kod | Wyszczególnienie |
521.D | Metalurgia |
522 | Elektryczność i energetyka |
522.A | Elektrotechnika |
522.B | Studia dotyczące energii |
523 | Elektronika i automatyzacja |
523.A | Automatyka |
523.B | Biocybernetyka |
523.C | Cybernetyka |
523.D | Inżynieria biomedyczna |
523.E | Projektowanie elektroniki |
523.F | Robotyka |
523.G | Technologia przetwarzania danych |
523.H | Telekomunikacja |
524 | Procesy chemiczne |
524.A | Biotechnologia |
524.B | Inżynieria chemiczna |
524.C | Inżynieria procesowa |
524.D | Technologia biochemiczna |
524.E | Technologia chemiczna |
525 | Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty |
525.A | Budowa i eksploatacja maszyn |
525.B | Budowa pojazdów |
525.C | Budowa statków |
525.D | Mechanika urządzeń rolniczych |
54 | Produkcja i przetwórstwo |
540 | Produkcja i przetwórstwo (programy ogólne) |
540.A | Inżynieria materiałowa |
540.B | Inżynieria produkcji |
540.C | Inżynieria rolnicza |
540.D | Towaroznawstwo |
541 | Przetwórstwo spożywcze |
541.A | Przemysł przetwórstwa spożywczego |
541.B | Technologia żywności i żywienie człowieka |
542 | Tekstylia, odzież, obuwie, skóry |
542.A | Produkcja wyrobów skórzanych |
542.B | Włókiennictwo |
543 | Wyroby (drewno, papier, plastik, szkło) |
543.A | Ceramika (przemysłowa) |
543.B | Papiernictwo i poligrafia |
543.C | Technologia drewna |
544 | Górnictwo i kopalnictwo |
544.A | Inżynieria górnicza |
544.B | Oceanotechnika |
544.C | Wydobycie kopalin |
58 | Architektura i budownictwo |
581 | Architektura i urbanistyka |
581.A | Architektura |
Kod | Wyszczególnienie |
581.B | Architektura krajobrazu |
581.C | Gospodarka przestrzenna |
581.D | Cartografia (w naukach architektoniczno-urbanistycznych) |
581.E | Urbanistyka |
582 | budownictwo i budownictwo lądowe |
582.A | Budownictwo lądowe |
582.B | inżynieria budowlana |
6 | Rolnictwo |
62 | Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo |
621 | Produkcja roślinna i zwierzęca |
621.A | Agronomia |
621.B | Gleboznawstwo |
621.C | Technika rolnicza |
621.D | Zootechnika |
622 | Ogrodnictwo |
623 | Leśnictwo (nauki leśne) |
623.A | Drzewnictwo |
623.B | Technika leśna |
623.C | Techniki leśnictwa |
624 | Rybołówstwo |
624.A | Nauka i technologia rybołówstwa |
624.B | Rybactwo |
64 | Weterynaria |
7 | Nauki medyczne |
71 | Zdrowie publiczne |
72 | Ochrona zdrowia |
721 | Medycyna |
721.A | Anestezjologia |
721.B | Bakteriologia |
721.C | Biologia medyczna |
721.D | Chirurgia |
721.E | Epidemiologia |
721.F | Ginekologia |
721.G | Kierunek lekarski |
721.H | Medycyna sądowa |
721.I | Patologia |
721.J | Pediatria |
721.K | Położnictwo |
721.L | Psychiatria |
722 | Fizjoterapia |
723 | Pielęgniarstwo |
724 | Stomatologia |
725 | Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne |
725.A | Analityka medyczna |
725.B | Radiografia |
726 | Terapia i rehabilitacja |
727 | Farmacja |
Kod | Wyszczególnienie |
76 | Opieka społeczna |
761 | Opieka nad dziećmi i młodzieżą |
762 | Pomoc społeczna i poradnictwo |
8 | Usługi |
81 | Usługi dla ludności |
810 | Usługi indywidualne |
811 | Hotele, restauracje i zbiorowe żywienie |
812 | Podróże, turystyka i wczasy |
812.A | Agrotury styka |
812.B | Rekreacja |
812.C | Turystyka |
813 | Nauki o sporcie i kulturze fizycznej |
813.A | Nauki o sporcie |
813.B | Nauki o kulturze fizycznej |
814 | Usługi domowe (lokalne) |
840 | Usługi transportowe |
840.A | Komunikacja (kolejowa, drogowa, powietrzna) |
840.B | Nawigacja |
840.C | Transport |
85 | Ochrona środowiska |
850 | Badania dotyczące środowiska |
850.A | Kształtowanie środowiska |
850.B | Ochrona zasobów naturalnych |
851 | Kontrola środowiska i technologia ochrony środowiska |
851.A | Inżynieria środowiska |
851.B | Kontrola środowiska |
851.C | Recykling |
851.D | Technologia ochrony środowiska |
852 | Środowisko naturalne i zwierzęta w stanie naturalnym |
852.A | Ochrona natury |
852.B | Zarządzanie środowiskiem |
853 | Usługi sanitarne komunalne |
86 | Ochrona |
861 | Ochrona osób i mienia |
861.A | Bezpieczeństwo publiczne |
861.B | Ochrona osób |
861.C | Usługi zabezpieczeniowe |
862 | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
862.A | Bezpieczeństwo miejsca pracy |
862.B | Higiena pracy |
9 | Siły zbrojne i obrona kraju |
900.A | Bezpieczeństwo narodowe |
900.B | Nauki wojskowe |
*) Symbole 3-syfrowe o wytłuszczonym druku reprezentują dziedziny kształcenia, natomiast symbole o zwykłym druku wybrane kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, względnie dyscypliny naukowe, zaklasyfikowane do dziedzin o podanym symbolu cyfrowym. |
Tablica nr 8
Kody poziomów wykształcenia
Kod | Wyszczególnienie |
W0 | Bez wykształcenia |
W01 | Jeż wykształcenia szkolnego |
W02 | Wykształcenie podstawowe nieukończone |
W1 | Wykształcenie podstawowe |
W11 | Ukończenie szkoły podstawowej |
W12 | Ukończenie podstawowego studium zawodowego |
W13 | Wykształcenie podstawowe artystyczne |
W2 | Wykształcenie gimnazjalne |
W3 | Wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie (ponadpodstawowe lub ponadgimnazjalne) |
W31 | Wykształcenie zasadnicze zawodowe |
W311 | Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej (ponadgimnazjalnej) |
W312 | Ukończenie szkoły zasadniczej (lub równorzędnej) |
W313 | Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego |
W32 | Wykształcenie średnie, bez matury (świadectwa dojrzałości, świadectwa maturalnego) |
W321 | Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, bez matury |
W322 | Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, bez matury |
W323 | Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, bez matury |
W324 | Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, bez matury |
W325 | Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z kształceniem ogólnym |
W329 | Ukończenie innej szkoły średniej, bez matury |
W33 | Wykształcenie średnie, z maturą (świadectwem dojrzałości, świadectwem maturalnym) |
W331 | Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, z maturą |
W332 | Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, z maturą |
W333 | Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, z maturą |
W334 | Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, z maturą |
W335 | Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z maturą |
W339 | Ukończenie innej szkoły średniej, z maturą |
W34 | Wykształcenie średnie, policealne |
W341 | Ukończenie szkoły policealnej, bez świadectwa dojrzałości |
W342 | Ukończenie szkoły policealnej (pomaturalnej), ze świadectwem dojrzałości |
W4 | Wykształcenie kolegialne |
W5 | Wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata lub równorzędnym |
W6 | Wykształcenie wyższe magisterskie z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym |
W8 | Posiadanie stopnia naukowego doktora |
W9 | Posiadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego |
Tablica nr 9
PRZYKŁADY KODOWANIA KSZTAŁCENIA
Tablica nr 10
PRZYKŁADY KODOWANIA WYKSZTAŁCENIA
- Data ogłoszenia: 2003-06-03
- Data wejścia w życie: 2003-06-18
- Data obowiązywania: 2003-06-18
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA