REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 98 poz. 895

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 6 maja 2003 r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Edukacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Wprowadza się Polską Klasyfikację Edukacji (PKE), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: L. Miller

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz 2001 r. Nr 100, poz. 1080.

Załącznik 1. [POLSKA KLASYFIKACJA EDUKACJI (PKE)]

Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 6 maja 2003 r. (poz. 895)

POLSKA KLASYFIKACJA EDUKACJI (PKE)

Spis treści

Przedmowa

....................................................................................................................

6579

Rozdział 1 –

KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE ......................

6579

Część 1.

Charakterystyka kształcenia .....................................................................

6579

1.1

Poziom kształcenia ...................................................................................

6580

1.2

Rodzaj kształcenia ....................................................................................

6581

1.3

Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia ..............................................

6581

Część 2.

System kodowy ........................................................................................

6581

2.1

Ogólna charakterystyka systemu kodowego .............................................

6581

2.1.1

Kod poziomu kształcenia ..........................................................................

6581

2.1.2

Kod rodzaju kształcenia ............................................................................

6581

2.1.3

Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia .....................................

6581

2.1.4

Jednolity kod kształcenia ..........................................................................

6582

Część 3.

Sposób klasyfikowania jednostek edukacyjnych ..................................

6582

3.1

Zasady ogólne ......................................................................................

6582

3.2

Opcje szczegółowe ..............................................................................

6582

Część 4.

Aktualizacja PKE ..................................................................................

6582

Część 5.

Powiązania ze standardem międzynarodowym ....................................

6583

Rozdział 2 –

KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE ...............

6583

Część 1.

Charakterystyka wykształcenia ..................................................................

6583

Część 2.

System kodowy ..........................................................................................

6583

2.1

Ogólna charakterystyka systemu kodowego ..............................................

6583

2.1.1

Kod poziomu wykształcenia .......................................................................

6583

2.1.2

Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) ...........................................................

6583

2.1.3

Jednolity kod wykształcenia .......................................................................

6583

Część 3.

Sposób posługiwania się systemem kodowym ..........................................

6584

TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA l WYKSZTAŁCENIA .................................

6585

Tablica nr 1

– Kody poziomów kształcenia (typy szkół) ...............................................

6585

Tablica nr 1A

– Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania ................

6587

Tablica nr 2

– Kody identyfikacji systemu szkolnego ....................................................

6594

Tablica nr 3

– Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się ................

6594

Tablica nr 4

– Kody podstawowych rodzajów kształcenia .............................................

6594

Tablica nr 5

– Kody szczegółowych rodzajów kształcenia ............................................

6594

Tablica nr 6

– Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych ................................

6595

Tablica nr 7A

– Kody profili kształcenia ..........................................................................

6596

Tablica nr 7B

– Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki) .....................................................................................................

6597

Tablica nr 8

– Kody poziomów wykształcenia ...............................................................

6604

Tablica nr 9

– Przykłady kodowania kształcenia ...........................................................

6605

Tablica nr 10

– Przykłady kodowania wykształcenia .....................................................

6608

 

PRZEDMOWA

Polska Klasyfikacja Edukacji (PKE) stanowi odzwierciedlenie wdrażanego obecnie systemu edukacji w Polsce, uwzględniając jednocześnie elementy systemu dotychczasowego. Składa się ona z dwóch części: pierwsza dotyczy obszaru kształcenia, a druga obszaru wykształcenia.

W zakresie kształcenia ma ona służyć:

– krajowej sprawozdawczości,

– badaniom w dziedzinie kształcenia,

– potrzebom zarządzania kształceniem,

– międzynarodowej wymianie informacji dotyczących kształcenia.

Polska Klasyfikacja Edukacji umożliwia klasyfikowanie danych o kształceniu, a przyjęty system kodowy pozwala na zewidencjonowanie każdej jednostki edukacyjnej, realizującej proces kształcenia w dowolnym okresie sprawozdawczym.

Polska Klasyfikacja Edukacji opiera się na obowiązujących aktach prawnych i dotyczy kształcenia w szkołach objętych systemem oświaty (przed reformą, w trakcie jej trwania i po wdrożeniu) oraz szkolnictwa wyższego, a także nadawanych stopni naukowych. Klasyfikacja nie obejmuje pozostałych form edukacyjnych.

Kształcenie zostało scharakteryzowane przez:

– poziomy kształcenia,

– rodzaje kształcenia,

– profile kształcenia lub dziedziny kształcenia (obejmujące kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe).

Podziałowi temu odpowiada zastosowany system kodowy, umożliwiający przypisanie jednostkom realizującym proces kształcenia określonych symboli cyfrowych i znakowych zawartych w tablicach kodów.

Klasyfikacja w zakresie poziomów i dziedzin kształcenia nawiązuje do standardu międzynarodowego, jakim jest Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97 zaaprobowana w listopadzie 1997 r. przez 29. Konferencję UNESCO, z uwzględnieniem aktualnych rozwiązań krajowych.

Polska Klasyfikacja Edukacji może być również wykorzystywana w badaniach dotyczących wykształcenia, a w szczególności w:

– badaniach demograficznych (spisy powszechne, mikrospisy),

– badaniach rynku pracy (aktywności ekonomicznej, zatrudnienia i wynagrodzeń).

– badaniach gospodarstw domowych

i we wszelkiego rodzaju badaniach edukacyjnych, gdzie przedmiotem badania jest wykształcenie ludności.

Rozdział 1 – KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część 1. CHARAKTERYSTYKA KSZTAŁCENIA

1. Kształcenie charakteryzowane jest na podstawie:

1) poziomu kształcenia – odpowiadającego etapowi edukacyjnemu (etapom edukacyjnym) o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną: w szkole podstawowej, gimnazjum, w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, jak również w kolegiach nauczycielskich, odpowiednio do systemu szkolnego. Dotyczy również kształcenia na studiach prowadzonych przez szkoły wyższe oraz przez wyższe szkoły zawodowe, a także na studiach doktoranckich prowadzonych przez jednostki organizacyjne do tego uprawnione;

2) rodzaju kształcenia – wynikającego z podziału szkolnictwa (objętego systemem oświaty) ze względu na:

a) wiek uczących się (dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych),

b) typ szkolnictwa:

– specjalne – przeznaczone dla osób z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,

– ogólnodostępne – pozostałe szkolnictwo poza specjalnym (w szkołach bez oddziałów integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych).

Dalsze uszczegółowienie wynika z potrzeb szkolnictwa:

– specjalnego – podział ze względu na specyfikę potrzeb edukacyjnych,

– ogólnodostępnego – podział na ogólne, ogólnozawodowe, rolnicze, leśne, artystyczne, medyczne i pozostałe zawodowe;

3) profilu kształcenia – charakteryzowanego przez:

– rozszerzony program grup przedmiotów ogólnokształcących lub

– przedmioty i zajęcia określone w podstawach programowych profili kształcenia ogólnozawodowego, lub

– podstawę programową kształcenia w zawodzie/zawodach

lub

4) dziedziny kształcenia – obejmującej kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich dyscypliny naukowe.

2. Kształcenie prowadzone jest przez jednostki edukacyjne, tj. jednostki organizacyjne realizujące poszczególne etapy procesu kształcenia.

1.1. Poziom kształcenia

1. Wyróżnia się 9 głównych poziomów kształcenia odpowiadających systemowi oświaty i systemowi szkolnictwa wyższego oznaczonych kodami:

1) wychowanie przedszkolne – poziom 0, obejmujące wychowanie w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych;

2) kształcenie podstawowe – poziom 1, obejmujące kształcenie w 8-letnich szkołach podstawowych, 6-letnich szkołach podstawowych, szkołach artystycznych niedających uprawnień zawodowych;

3) kształcenie gimnazjalne – poziom 2, obejmujące kształcenie w gimnazjach;

4) kształcenie ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne dające uprawnienia zawodowe – poziom 3:

a) kształcenie ponadpodstawowe – obejmujące kształcenie w szkołach zasadniczych, w szkołach średnich ogólnokształcących, tj. liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym, tj. w liceach technicznych, w szkołach średnich zawodowych: liceach zawodowych, technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkołach policealnych i pomaturalnych,

b) kształcenie ponadgimnazjalne – obejmujące kształcenie w zasadniczych szkołach zawodowych, trzyletnich liceach ogólnokształcących, trzyletnich liceach profilowanych, czteroletnich technikach, dwuletnich uzupełniających liceach ogólnokształcących, trzyletnich technikach uzupełniających, szkołach policealnych,

c) kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe;

5) kształcenie w kolegiach – poziom 4, obejmujące kształcenie w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych;

6) kształcenie na wyższych studiach zawodowych – poziom 5, obejmujące studia w wyższej szkole zawodowej lub w szkole wyższej, kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera;

7) kształcenie na studiach magisterskich – poziom 6, obejmujące studia w szkole wyższej kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego;

8) kształcenie na studiach podyplomowych – poziom 7, obejmujące studia w szkole wyższej lub w innych jednostkach organizacyjnych posiadających uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych, przeznaczone dla osób, które ukończyły studia – prowadzone przez szkoły wyższe, a także przez wyższe szkoły zawodowe;

9) kształcenie na studiach doktoranckich – poziom 8, obejmujące studia umożliwiające uzyskanie stopnia naukowego doktora.

Kody główne poziomów kształcenia i ich uszczegółowienie zawiera tablica nr 1.

2. Poziomy kształcenia scharakteryzowane są za pomocą poniższych kryteriów:

1) obowiązku nauki, tj. powinności dzieci do kontynuowania nauki do czasu osiągnięcia określonego wieku (obecnie 18 lat) oraz obowiązku szkolnego, tj. prawnie uregulowanej powinności dzieci dotyczącej nauki szkolnej lub ukończenia szkoły danego typu (w aktualnym systemie oświaty obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa aż do ukończenia gimnazjum, ale nie dłużej niż do 18 roku życia),

2) okresu kształcenia, wynikającego z wieku rozpoczynania nauki oraz normatywnego czasu nauczania na danym poziomie;

3) podstawowych jednostek edukacyjnych (szkół wg typów);

4) odpowiedniej podstawy programowej (rozumianej zgodnie z tekstem ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65);

5) orientacji programowej, tj. stopnia, w jakim program kształcenia jest zorientowany na potrzeby gospodarki narodowej, poszczególne zawody i stanowiska pracy;

6) wymagań wstępnych, tj. świadectw lub dyplomów ukończenia szkół stanowiących podbudowę programową danej szkoły, sprawdzianów lub egzaminów wstępnych itp.;

7) wymagań końcowych, tj. sprawdzianów, egzaminów, prac dyplomowych;

8) uzyskiwanych tytułów zawodowych lub stopni naukowych.

3. Opisy poziomów kształcenia i reprezentujących je typów szkół z kryteriami ich wyodrębniania, zawiera tablica nr 1A „Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania".

1.2. Rodzaj kształcenia

1. Wyodrębnia się dwa podstawowe rodzaje kształcenia:

1) kształcenie ogólnodostępne – w tym w szkołach integracyjnych i szkołach z oddziałami integracyjnymi, które dzieli się na:

a) ogólne – tzn. kształcenie mające zapewnić rozumienie przedmiotów lub grup przedmiotów obejmujące programy z orientacją ogólną, nieskupiające się na określonej specjalizacji,

b) ogólnozawodowe,

c) zawodowe, w tym artystyczne,

d) pozostałe;

2) kształcenie specjalne w szkołach specjalnych i szkołach z oddziałami specjalnymi.

2. Rodzaje kształcenia określane są także w zależności od wieku uczących się i z tego względu wyróżnia się dwa rodzaje kształcenia:

1) kształcenie dzieci lub młodzieży;

2) kształcenie dorosłych.

1.3. Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia

Profil kształcenia lub dziedzinę kształcenia określa się na podstawie:

1) profilu szkoły (ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej i artystycznej dającej uprawnienia zawodowe) realizującej proces kształcenia, na który składa się w przeważającej części kształcenie ogólne, a także kształcenie specjalistyczne, w szczególności odpowiadające określonej dziedzinie gospodarki, zwane „kształceniem według profilu ogólnozawodowego"

2) dziedziny kształcenia, którą objęte są kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, oraz dyscypliny naukowe na studiach doktoranckich.

Część 2. SYSTEM KODOWY

2.1. Ogólna charakterystyka systemu kodowego

1. Do klasyfikowania podmiotów realizujących proces kształcenia stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:

1) poziomowi kształcenia,

2) rodzajowi kształcenia,

3) profilowi lub dziedzinie kształcenia,

traktowany jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropkami:

Poziom

Rodzaj

Profil lub dziedzina

XXX[X].

XXXX.

XXX[.X]

 

2. Kody poszczególnych członów zawarte są w tablicach nr od 1 do 7B.

2.1.1. Kod poziomu kształcenia

Kod poziomu kształcenia jest kodem 4-cyfrowym: XXX[X], gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:

1) pierwsza cyfra jest kodem głównego poziomu kształcenia (tablica nr 1);

2) cyfry druga i trzecia stanowią uszczegółowienie kodu głównego (tablica nr 1);

3) czwarta cyfra jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim odbywa się kształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, po reformie systemu edukacji, co dotyczy poziomów 1–4 (tablica nr 2); w przypadku poziomów 5–9 cyfra czwarta jest zerem lub spacją.

2.1.2. Kod rodzaju kształcenia

1. Kod rodzaju kształcenia jest kodem czterocyfrowym: XXXX, gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:

1) pierwsza cyfra jest kodem rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się (tablica nr 3);

2) druga cyfra jest wyróżnikiem (kodem) podstawowego rodzaju kształcenia (tablica nr 4).

2. Gdy wyróżnikiem podstawowego rodzaju kształcenia:

1) są cyfry od 1 do 3 – pozostałe dwie cyfry kodu rodzaju kształcenia (trzecia i czwarta) odpowiadają szczegółowemu rodzajowi kształcenia (tablica nr 5),

2) są cyfry 4 lub 5 – cyfry trzecia i czwarta odpowiadają rodzajowi specjalnych potrzeb edukacyjnych (tablica nr 6),

3) jest cyfra 6 – cyfry trzecia i czwarta są dwoma zerami (lub spacjami).

2.1.3. Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia

(kierunku lub kierunku i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich – dyscypliny naukowej).

1. Kod profilu kształcenia jest kodem 3-znakowym: (XXX), gdzie kolejne znaki kodu oznaczają:

1) pierwszy znak jest literą P – będącą skrótem od nazwy „Profil"

2) pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile ogólnozawodowe. Kod profilu kształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych.

2. Kod dziedziny kształcenia jest kodem 3- lub 4-znakowym (XXX[.X]), reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które oznaczają kierunki studiów określone w odrębnych przepisach lub dyscyplinę nauki na studiach doktoranckich określoną w odrębnych przepisach, gdzie:

1) jednocyfrowy kod dziedziny – oznacza grupę ogólną kształcenia (składającą się na ogół z kilku obszarów kształcenia);

2) dwucyfrowy kod dziedziny – oznacza obszar kształcenia (składający się na ogół z kilku dziedzin);

3) czwarty znak kodu (litera) – jeśli występuje – jest wyróżnikiem wybranego kierunku (specjalności, dyscypliny).

3. Jednocyfrowe (grupy ogólne kształcenia) i dwucyfrowe (obszary kształcenia) kody dziedzin stosuje się głównie przy syntetyzowaniu wyników badań edukacyjnych.

2.1.4. Jednolity kod kształcenia

Jednolity kod odpowiada pełnej charakterystyce kształcenia i powstaje z trzech elementów określających:

1) poziom kształcenia – 3- lub 4-cyfrowy,

2) rodzaj kształcenia – 4-cyfrowy,

3) profil kształcenia – 3-znakowy lub dziedzinę kształcenia 3-cyfrową,

które oddzielone kropkami – tworzą jednolity kod kształcenia:

XXX[X].XXXX.XXX[.X]

Część 3. SPOSÓB KLASYFIKOWANIA JEDNOSTEK EDUKACYJNYCH

3.1. Zasady ogólne

1. Przedmiotem klasyfikowania kształcenia jest jednostka edukacyjna realizująca dany etap procesu kształcenia, zwana „jednostką klasyfikacyjną". Określając jednolity kod kształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:

1) kod poziomu kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 1 odszukać właściwy kod poziomu kształcenia, uzupełniając go (dla szkół objętych systemem oświaty) o kod identyfikacyjny systemu szkolnego z tablicy nr 2;

2) kod rodzaju kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 3 odszukać właściwy kod rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się, a w tablicy nr 4 właściwy kod podstawowego rodzaju kształcenia. W przypadku kodu podstawowego rodzaju kształcenia od 1 do 3 – pozostałą część kodu rodzaju kształcenia należy uzupełnić szczegółowym kodem rodzaju kształcenia z tablicy nr 5, a dla kodu podstawowego rodzaju kształcenia 4 uzupełnić kodem rodzaju specjalnej potrzeby edukacyjnej z tablicy nr 6;

3) kod profilu lub dziedziny kształcenia:

– w przypadku szkół objętych systemem oświaty odszukuje się w tablicy nr 7A kod profilu poprzedzony literą P,

– w przypadku szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych lub studiów doktoranckich w tablicy nr 7B, kod dziedziny odpowiadający kierunkowi lub kierunkowi i specjalności studiów prowadzonym przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe lub dyscyplinie nauki dla studiów doktoranckich.

2. Kod profilu dotyczy przede wszystkim szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego (ogólnego, ogólnozawodowego i zawodowego); dla przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów należy użyć kodu „P00".

3.2 Opcje szczegółowe

1. Przy tworzeniu jednolitego kodu kształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.

2. W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer, np. pełny jednolity kod kształcenia 1000.2500.P00 można zastąpić kodem skróconym 10.25.P.

Część 4. AKTUALIZACJA PKE

1. Aktualizacja PKE, tj. dokonywanie zmian i uzupełnień, może dotyczyć:

1) zasad metodycznych PKE;

2) kodów i nazw składowych kodów poziomów kształcenia, rodzajów szkolnictwa;

3) profili kształcenia lub dziedzin kształcenia.

2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia Polskiej Klasyfikacji Edukacji dokonywane będą na podstawie ustawowych zmian w systemie oświaty i aktów prawnych dotyczących tej dziedziny, w trybie przewidzianym w art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 1 Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080) oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz. 1271 i Nr 200, poz.1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595) i ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i Nr 150, poz. 1239 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595).

Część 5. POWIĄZANIA ZE STANDARDEM MIĘDZY NARODOWYM

1. Polska Klasyfikacja Edukacji jest powiązana z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97. Dotyczy to zarówno dziedzin, jak i poziomów kształcenia. Pomimo zbieżności, dla celów międzynarodowej wymiany informacji, niezbędne jest stosowanie klucza powiązań.

2. Kody dziedzin występujące w tablicy nr 7B są w poważnej mierze wzorowane na symbolice dziedzin (obszarów, grup) kształcenia stosowanych w ISCED'97, uwzględniając jednocześnie, w maksymalnym stopniu, podporządkowane im zakresowo nazwy kierunków lub kierunków i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe oraz dyscyplin naukowych, występujących w odrębnych przepisach.

Rozdział 2 – KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część 1. CHARAKTERYSTYKA WYKSZTAŁCENIA

Wykształcenie rozumiane jako rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowane jest na podstawie:

1) poziomu wykształcenia – odpowiadającego poziomowi ukończonej szkoły (w przypadku szkoły podstawowej także nieukończonej). Ogólna struktura poziomów wykształcenia odpowiada strukturze występujących w klasyfikacji poziomów kształcenia, a kody poziomów wykształcenia odróżniane są literą W;

2) profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia odpowiadającym w przypadku:

a) profili – profilowi wykształcenia ukończonej szkoły (dotyczy to także nieukończonej szkoły podstawowej),

b) dziedzin wykształcenia – kierunkowi lub kierunkowi i specjalności ukończonej szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej lub dyscyplinie nauki, w zakresie której uzyskany został stopień doktora.

Część 2. SYSTEM KODOWY

2.1. Ogólna charakterystyka systemu kodowego

Do klasyfikowania wykształcenia badanych osób stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:

1) poziomowi wykształcenia;

2) profilowi wykształcenia lub dziedzinie wykształcenia (specjalności, kierunkowi ukończonych studiów) traktowanych jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropką:

Poziom

Profil lub dziedzina wykształcenia

XXXX[X].

XXX[.X]

 

2.1.1. Kod poziomu wykształcenia

Kod poziomu wykształcenia jest kodem 5-znakowym: XXXX[X], gdzie:

1) pierwszy znak jest literą W, odróżniającą kod poziomu wykształcenia od kodu poziomu kształcenia;

2) znaki w kodzie od 2 do 5 są cyframi:

a) pierwsza cyfra – oznacza kod głównego poziomu wykształcenia (tablica nr 8),

b) cyfry druga i trzecia – stanowią rozwinięcie kodu głównego (tablica nr 8),

c) czwarta cyfra – jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim uzyskane zostało wykształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, a w przyszłości po reformie systemu edukacji (tablica nr 2) – dotyczy kodów głównych od W0 do W4, występujących w tablicy nr 8.

2.1.2. Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki)

1. Kod profilu wykształcenia jest kodem 3-znakowyrn: XXX, przy którego stosowaniu należy korzystać z tablicy kształcenia nr 7A.

2. Kolejne znaki kodu oznaczają:

1) pierwszy znak jest literą P – będącą skrótem od nazwy „Profil"

2) pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili kształcenia (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile kształcenia ogólnozawodowego. Kod profilu wykształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych.

3. Kod dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) jest kodem 3- lub 4--znakowym: XXX[X] reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które odpowiadają ukończonym specjalnościom i kierunkom studiów wyższych lub dyscyplinom nauki na studiach doktoranckich określonym w odrębnych przepisach.

2.1.3. Jednolity kod wykształcenia

Jednolity kod wykształcenia składa się z dwóch elementów określających:

1) poziom wykształcenia – 5-znakowy;

2) profil wykształcenia – 3-znakowy lub dziedzinę wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) – 3-cyfrową.

Segmenty te oddzielone kropką tworzą jednolity kod wykształcenia:

XXXX[X].XXX[.X]

Część 3. SPOSÓB POSŁUGIWANIA SIĘ SYSTEMEM KODOWYM

Przedmiotem klasyfikowania wykształcenia jest osoba badana, stanowiąca jednostkę klasyfikacyjną. Ustalając jednolity kod wykształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:

1) kod poziomu wykształcenia, korzystając z tablicy nr 8, oraz kod identyfikacyjny systemu szkolnego, zamieszczony w tablicy nr 2;

2) kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki), odpowiadający profilowi kształcenia szkoły, mieszczący się w tablicy nr 7A (w przypadku absolwentów szkół ponadgimnazjalnych) lub dziedzinie kształcenia mieszczącej się w tablicy nr 7B (w przypadku absolwentów szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych, a także osób posiadających stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego).

Uwagi dodatkowe:

1. Przy tworzeniu jednolitego kodu wykształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.

2W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer (por. rozdz. 1, cz. 3, pkt 3.2).

TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA l WYKSZTAŁCENIA

Tablica nr 1

Kody poziomów kształcenia (typy szkół)

 

Kod

Wyszczególnienie

0

Wychowanie przedszkolne

1

Szkoły podstawowe

11

Szkoły podstawowe 6-klasowe

12

Szkoły podstawowe 8-klasowe

13

Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych:

131

- bez kształcenia ogólnego

132

- z kształceniem ogólnym

19

Pozostałe szkoły poziomu podstawowego

2

Gimnazja

3

Szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe)

31

Szkoły ponadpodstawowe

311

Szkoły zasadnicze - ponadpodstawowe

312

Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

313

Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej szkoły zasadniczej

314

Szkoły średnie ogólnokształcące o profilu zawodowym - licea techniczne

315

Szkoły średnie zawodowe - licea zawodowe

316

Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

317

Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej szkoły zasadniczej

318

Szkoły średnie zawodowe - szkoły policealne (bez artystycznych)

319

Szkoły średnie zawodowe - szkoły pomaturalne (z wyjątkiem kolegiów)

32

Szkoły ponadgimnazjalne

321

Zasadnicze szkoły zawodowe

322

Trzyletnie licea ogólnokształcące

323

Trzyletnie licea profilowane

324

Czteroletnie technika

325

Dwuletnie licea ogólnokształcące uzupełniające

326

Trzyletnie technika uzupełniające

327

Szkoły policealne ponadgimnazjalne (bez artystycznych)

328

Szkoły policealne artystyczne

329

Szkoły pomaturalne artystyczne

33

Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe

331

Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego

332

Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym

 

Kod

Wyszczególnienie

39

Pozostałe szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe)

4

Kolegia

41

Kolegia nauczycielskie

42

Nauczycielskie kolegia języków obcych

5

Wyższe studia zawodowe lub studia wyższe kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera:

51

w wyższej szkole zawodowej

52

w szkole wyższej

6

Studia magisterskie w szkole wyższej:

61

jednolite studia magisterskie (równorzędne)

62

uzupełniające studia magisterskie

7

Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych

8

Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich

 

Tablica nr 1A

POZIOMY KSZTAŁCENIA (TYPY SZKÓŁ) l KRYTERIA ICH WYODRĘBNIANIA

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

 

Tablica nr 2

Kody identyfikacji systemu szkolnego

Kod

Wyszczególnienie

0

Gdy system szkolny jest nieistotny*)

1

System szkolny po wdrożeniu reformy

2

System szkolny w trakcie dokonywania zmian związanych z reformą

3

System szkolny bezpośrednio przed wdrożeniem reformy (obowiązujący do 1998 r.)

4

Systemy szkolne poprzedzające system obowiązujący bezpośrednio przed reformą

*) Dotyczy w szczególności systemu szkolnictwa wyższego oraz wychowania przedszkolnego.

Tablica nr 3

Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się

Kod

Wyszczególnienie

1

Dzieci lub młodzież

2

Dorośli

Tablica nr 4

Kody podstawowych rodzajów kształcenia

Kod

Wyszczególnienie

1

Kształcenie w szkołach bez oddziałów integracyjnych lub specjalnych

2

Kształcenie w szkołach z oddziałami integracyjnymi

3

Kształcenie w szkołach integracyjnych

4

Kształcenie w szkołach z oddziałami specjalnymi

5

Kształcenie w szkołach specjalnych

6

Kształcenie w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych

Tablica nr 5

Kody szczegółowych rodzajów kształcenia

Kod

Wyszczególnienie

10

Kształcenie ogólne

20

Kształcenie ogólnozawodowe

31

Kształcenie artystyczne bez kształcenia ogólnego

32

Kształcenie artystyczne z kształceniem ogólnym

33

Kształcenie sportowe

34

Kształcenie medyczne

35

Kształcenie rolnicze

36

Kształcenie leśne

37

Kształcenie lotnicze

38

Kształcenie morskie i śródlądowe

39

Kształcenie kolejowe

41

Kształcenie drogowe

42

Kształcenie budowlane

43

Kształcenie geodezyjne

44

Kształcenie telekomunikacyjne

49

Kształcenie zawodowe pozostałe

90

Szczegółowy rodzaj kształcenia, gdzie indziej nieuwzględniony

 

 

 

Tablica nr 6

Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych

Kod

Wyszczególnienie

00

Kształcenie specjalne uczniów:

02

– z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

03

– z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym

04

– z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim

05

– z zaburzeniami psychicznymi

06

– niesłyszących

07

– słabo słyszących

08

– niewidomych

09

– słabo widzących

10

– przewlekle chorych

11

– z niepełnosprawnością ruchową

12

– zagrożonych niedostosowaniem społecznym

13

– z rozpoznanym autyzmem

14

– z zaburzeniami sprzężonymi

23

– z zaburzeniami zachowania

24

– z zagrożeniem uzależnieniami

29

– z innymi niewymienionymi upośledzeniami

30

Kształcenie uczniów o innych specjalnych potrzebach edukacyjnych

31

– zdolnych, realizujących indywidualny program lub tok nauki

39

Kształcenie osób o pozostałych specjalnych potrzebach edukacyjnych

Tablica nr 7A

Kody profili kształcenia

Kod

Wyszczególnienie

P00

Bez określania profilu

Profile ogólnozawodowe lub zawodowe

P01

Chemiczne badanie środowiska

P02

Chemiczny

P03

Ekonomiczno-administracyjny

P04

Elektryczno-energetyczny

P05

Elektroniczny

P06

Elektrotechniczny

P07

Kreowanie ubiorów

P08

Kształtowanie środowiska

P09

Leśnictwo i technologia drewna

P10

Mechaniczny

P11

Mechaniczne techniki wytwarzania

P12

Mechatroniczny

P13

Rolniczo-spożywczy

P14

Socjalny

P15

Społeczno-socjalny

P16

Tekstylny

P17

Transportowy

P18

Transportowo-spedycyjny

P19

Usługowo-gospodarczy

P20

Zarządzania informacją

P30

Inne profile ogólnozawodowe lub zawodowe

Profile w szkołach artystycznych

P41

Muzyczny

P42

Aktorstwa scen muzycznych

P43

Plastyczny

P44

Taneczny

P45

Aktorstwa cyrkowego

P46

Animacji kultury

P47

Bibliotekarstwa

P49

Inne profile w szkołach artystycznych

P90

Pozostałe profile

Tablica nr 7B

Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki)*)'

Kod

Wyszczególnienie

1

Kształcenie

14

Pedagogika

141

Wychowanie specjalistyczne

141.A

Wychowanie fizyczne

141.B

Wychowanie techniczne

142

Nauka o kształceniu

142.A

Dydaktyka

142.B

Pedagogika ogólna

142.C

Pedagogika specjalna

145

Kształcenie nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących

146

Kształcenie nauczycieli przedmiotów zawodowych

147

Kształcenie nauczycieli języków obcych

148

Kształcenie w zakresie sztuki

149

Pozostałe dziedziny związane z kształceniem

2

Nauki humanistyczne i sztuka

21

Sztuka

211

Sztuki piękne

211.A

Grafika

211.B

Historia sztuki

211.C

Malarstwo (artystyczne)

211.D

Rzeźba

211.E

Teoria sztuki

211.F

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

211.G

Konserwacja i restauracja dzieł sztuki

211.H

Ochrona dóbr kultury

212

Muzyka i sztuki sceniczne

212.A

Aktorstwo

212.B

Choreografia

212.C

Dyrygentura

212.D

Instrumentalistyka

212.E

Historia filmu i teatru

212.F

Historia muzyki

212.G

Jazz i muzyka estradowa

212.H

Kompozycja i teoria muzyki

212.I

Muzykologia

212.J

Reżyseria (film)

212.K

Reżyseria (teatr)

212.L

Taniec

212.M

Wiedza o teatrze

212.N

Wokalistyka

212.O

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej

213

Techniki audiowizualne i produkcja medialna

213.A

Fotografia

213.B

Grafika komputerowa

 

Kod

Wyszczególnienie

213.C

Kinematografia

213.D

Organizacja produkcji filmowej

213.E

Organizacja produkcji telewizyjnej

213.F

Projektowanie graficzne

213.G

Realizacja obrazu filmowego (sztuka filmowa)

213.H

Realizacja obrazu telewizyjnego

213.I

Reżyseria dźwięku

214

Projektowanie i wzornictwo

214.A

Architektura wnętrz

214.B

Scenografia

214.C

Wzornictwo

215

Rzemiosło

215.A

Ceramika (artystyczna)

215.B

Dziewiarstwo

215.C

Konserwacja dóbr kultury

215.D

Rzemiosło artystyczne

22

Nauki humanistyczne

221

Religia

221.A

Prawo kanoniczne

221.B

Religioznawstwo

221.C

Teologia

222

Języki obce

222.A

Filologia

222.B

Językoznawstwo (języki obce)

223

Język ojczysty

223.A

Filologia polska

223.B

Językoznawstwo (język polski)

225

Historia i archeologia

225.A

Archeologia

225.B

Historia

225.C

Literaturoznawstwo

225.D

Muzeologia

226

Nauki filozoficzne

226.A

Estetyka

226.B

Etyka

226.C

Filozofia

226.D

Logika

3

Nauki społeczne, gospodarka i prawo

31

Nauki społeczne

311

Psychologia

312

Socjologia i badania kulturoznawcze

312.A

Demografia

312.B

Etnologia

312.C

Kulturoznawstwo

312.D

Socjologia

313

Nauki polityczne oraz nauka o prawach i obowiązkach obywatela

313.A

Politologia

 

Kod

Wyszczególnienie

313.B

Stosunki międzynarodowe

314

Ekonomia

314.A

Ekonometria

314.B

Historia ekonomii

314.C

Makroekonomia

314.D

Mikroekonomia

32

Dziennikarstwo i informacja

321

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

321.A

Dziennikarstwo

321.B

Komunikacja społeczna

322

Bibliotekarstwo, informacja, archiwistyka

322.A

Archiwistyka

322.B

Bibliologia

322.C

Bibliotekoznawstwo

322.D

Informacja naukowo-techniczna

34

Gospodarka i administracja

340

Zarządzanie i marketing

341

Handel hurtowy i detaliczny

342

Marketing i reklama

343

Finanse, bankowość, ubezpieczenia

343.A

Bankowość i finanse

343.B

Teoria finansów

343.C

Ubezpieczenia

343.D

Zarządzanie finansami

344

Rachunkowość i podatki

344.A

Audyt

344.B

Księgowość

344.C

Rachunkowość

344.D

Rachunkowość podatkowa

345

Nauki o zarządzaniu i administracji

345.A

Administracja

345.B

Zarządzanie

346

Obsługa sekretarska i biurowa

38

Prawo

380.A

Historia prawa

380.B

Kryminologia

380.C

Prawo administracyjne

380.D

Prawo handlowe

380.E

Prawo pracy

4

Nauka

42

Nauki biologiczne

421

Biologia

421.A

Biochemia (w naukach biologicznych)

421.B

Biofizyka

421.C

Biologia

421.D

Entomologia

421.E

Mikrobiologia

 

Kod

Wyszczególnienie

421.F

Toksykologia

421.G

Wirusologia

421.H

Zoologia

422

Nauki o środowisku

422.A

Ekologia

44

Nauki fizyczne

441

Fizyka

441.A

Astrofizyka

441.B

Astronomia

441.C

Fizyka molekularna

441.D

Fizyka techniczna

441.E

Geofizyka (w naukach fizycznych)

441.F

Optyka

442

Nauki chemiczne

442.A

Biochemia (w naukach chemicznych)

442.B

Chemia

443

Nauki o ziemi

443.A

Geodezja

443.B

Geografia

443.C

Geologia

443.D

Geofizyka (w naukach o ziemi)

443.E

Kartografia (w naukach o ziemi)

443.F

Oceanografia

443.G

Oceanologia

46

Matematyka i statystyka

461

Matematyka

462

Statystyka

48

Komputeryzacja

481

Informatyka

481.A

Administracja sieci

481.B

Analiza systemów komputerowych

481.C

Projektowanie systemów komputerowych

481.D

Systemy operacyjne

482

Zastosowanie komputerów

482.A

Bazy danych

482.B

Programy do obsługi Internetu

5

Nauki techniczne (technika, przemysł, budownictwo)

52

Inżynieria i technika

520

Inżynieria

520.A

Inżynieria materiałowa

520.B

Inżynieria obsługowa

520.C

Mechanika i budowa maszyn

520.D

Technologia materiałowa

521

Przemysł maszynowy i metalurgiczny

521.A

Inżynieria mechaniczna

521.B

Mikromechanika

521.C

Mechanika

 

Kod

Wyszczególnienie

521.D

Metalurgia

522

Elektryczność i energetyka

522.A

Elektrotechnika

522.B

Studia dotyczące energii

523

Elektronika i automatyzacja

523.A

Automatyka

523.B

Biocybernetyka

523.C

Cybernetyka

523.D

Inżynieria biomedyczna

523.E

Projektowanie elektroniki

523.F

Robotyka

523.G

Technologia przetwarzania danych

523.H

Telekomunikacja

524

Procesy chemiczne

524.A

Biotechnologia

524.B

Inżynieria chemiczna

524.C

Inżynieria procesowa

524.D

Technologia biochemiczna

524.E

Technologia chemiczna

525

Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty

525.A

Budowa i eksploatacja maszyn

525.B

Budowa pojazdów

525.C

Budowa statków

525.D

Mechanika urządzeń rolniczych

54

Produkcja i przetwórstwo

540

Produkcja i przetwórstwo (programy ogólne)

540.A

Inżynieria materiałowa

540.B

Inżynieria produkcji

540.C

Inżynieria rolnicza

540.D

Towaroznawstwo

541

Przetwórstwo spożywcze

541.A

Przemysł przetwórstwa spożywczego

541.B

Technologia żywności i żywienie człowieka

542

Tekstylia, odzież, obuwie, skóry

542.A

Produkcja wyrobów skórzanych

542.B

Włókiennictwo

543

Wyroby (drewno, papier, plastik, szkło)

543.A

Ceramika (przemysłowa)

543.B

Papiernictwo i poligrafia

543.C

Technologia drewna

544

Górnictwo i kopalnictwo

544.A

Inżynieria górnicza

544.B

Oceanotechnika

544.C

Wydobycie kopalin

58

Architektura i budownictwo

581

Architektura i urbanistyka

581.A

Architektura

 

Kod

Wyszczególnienie

581.B

Architektura krajobrazu

581.C

Gospodarka przestrzenna

581.D

Cartografia (w naukach architektoniczno-urbanistycznych)

581.E

Urbanistyka

582

budownictwo i budownictwo lądowe

582.A

Budownictwo lądowe

582.B

inżynieria budowlana

6

Rolnictwo

62

Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo

621

Produkcja roślinna i zwierzęca

621.A

Agronomia

621.B

Gleboznawstwo

621.C

Technika rolnicza

621.D

Zootechnika

622

Ogrodnictwo

623

Leśnictwo (nauki leśne)

623.A

Drzewnictwo

623.B

Technika leśna

623.C

Techniki leśnictwa

624

Rybołówstwo

624.A

Nauka i technologia rybołówstwa

624.B

Rybactwo

64

Weterynaria

7

Nauki medyczne

71

Zdrowie publiczne

72

Ochrona zdrowia

721

Medycyna

721.A

Anestezjologia

721.B

Bakteriologia

721.C

Biologia medyczna

721.D

Chirurgia

721.E

Epidemiologia

721.F

Ginekologia

721.G

Kierunek lekarski

721.H

Medycyna sądowa

721.I

Patologia

721.J

Pediatria

721.K

Położnictwo

721.L

Psychiatria

722

Fizjoterapia

723

Pielęgniarstwo

724

Stomatologia

725

Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne

725.A

Analityka medyczna

725.B

Radiografia

726

Terapia i rehabilitacja

727

Farmacja

 

Kod

Wyszczególnienie

76

Opieka społeczna

761

Opieka nad dziećmi i młodzieżą

762

Pomoc społeczna i poradnictwo

8

Usługi

81

Usługi dla ludności

810

Usługi indywidualne

811

Hotele, restauracje i zbiorowe żywienie

812

Podróże, turystyka i wczasy

812.A

Agrotury styka

812.B

Rekreacja

812.C

Turystyka

813

Nauki o sporcie i kulturze fizycznej

813.A

Nauki o sporcie

813.B

Nauki o kulturze fizycznej

814

Usługi domowe (lokalne)

840

Usługi transportowe

840.A

Komunikacja (kolejowa, drogowa, powietrzna)

840.B

Nawigacja

840.C

Transport

85

Ochrona środowiska

850

Badania dotyczące środowiska

850.A

Kształtowanie środowiska

850.B

Ochrona zasobów naturalnych

851

Kontrola środowiska i technologia ochrony środowiska

851.A

Inżynieria środowiska

851.B

Kontrola środowiska

851.C

Recykling

851.D

Technologia ochrony środowiska

852

Środowisko naturalne i zwierzęta w stanie naturalnym

852.A

Ochrona natury

852.B

Zarządzanie środowiskiem

853

Usługi sanitarne komunalne

86

Ochrona

861

Ochrona osób i mienia

861.A

Bezpieczeństwo publiczne

861.B

Ochrona osób

861.C

Usługi zabezpieczeniowe

862

Bezpieczeństwo i higiena pracy

862.A

Bezpieczeństwo miejsca pracy

862.B

Higiena pracy

9

Siły zbrojne i obrona kraju

900.A

Bezpieczeństwo narodowe

900.B

Nauki wojskowe

*) Symbole 3-syfrowe o wytłuszczonym druku reprezentują dziedziny kształcenia, natomiast symbole o zwykłym druku wybrane kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, względnie dyscypliny naukowe, zaklasyfikowane do dziedzin o podanym symbolu cyfrowym.

 

Tablica nr 8

Kody poziomów wykształcenia

Kod

Wyszczególnienie

W0

Bez wykształcenia

W01

Jeż wykształcenia szkolnego

W02

Wykształcenie podstawowe nieukończone

W1

Wykształcenie podstawowe

W11

Ukończenie szkoły podstawowej

W12

Ukończenie podstawowego studium zawodowego

W13

Wykształcenie podstawowe artystyczne

W2

Wykształcenie gimnazjalne

W3

Wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie (ponadpodstawowe lub ponadgimnazjalne)

W31

Wykształcenie zasadnicze zawodowe

W311

Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej (ponadgimnazjalnej)

W312

Ukończenie szkoły zasadniczej (lub równorzędnej)

W313

Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego

W32

Wykształcenie średnie, bez matury (świadectwa dojrzałości, świadectwa maturalnego)

W321

Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, bez matury

W322

Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, bez matury

W323

Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, bez matury

W324

Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, bez matury

W325

Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z kształceniem ogólnym

W329

Ukończenie innej szkoły średniej, bez matury

W33

Wykształcenie średnie, z maturą (świadectwem dojrzałości, świadectwem maturalnym)

W331

Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, z maturą

W332

Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, z maturą

W333

Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, z maturą

W334

Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, z maturą

W335

Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z maturą

W339

Ukończenie innej szkoły średniej, z maturą

W34

Wykształcenie średnie, policealne

W341

Ukończenie szkoły policealnej, bez świadectwa dojrzałości

W342

Ukończenie szkoły policealnej (pomaturalnej), ze świadectwem dojrzałości

W4

Wykształcenie kolegialne

W5

Wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata lub równorzędnym

W6

Wykształcenie wyższe magisterskie z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym

W8

Posiadanie stopnia naukowego doktora

W9

Posiadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego

 

Tablica nr 9

PRZYKŁADY KODOWANIA KSZTAŁCENIA

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Tablica nr 10

PRZYKŁADY KODOWANIA WYKSZTAŁCENIA

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-06-03
  • Data wejścia w życie: 2003-06-18
  • Data obowiązywania: 2003-06-18
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA