REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 88 poz. 810
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 marca 2003 r.
w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej
Na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
DZIAŁ l
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) wymagania w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń, właściwości manewrowych oraz dotyczące ochrony wód, powietrza i ochrony przed hałasem, zwane dalej „wymaganiami technicznego stanu bezpieczeństwa”;
2) wymagania w zakresie wyposażenia statków;
3) tryb i podmioty właściwe do przeprowadzania przeglądów technicznych statków, niepodlegających nadzorowi technicznemu polskiej instytucji klasyfikacyjnej.
1) „rejonach żeglugi 1, 2, 3, 4” – należy przez to rozumieć odpowiednie rejony określone w przepisach o świadectwach zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej;
2) „małym statku” – należy przez to rozumieć mały statek w rozumieniu przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych.
DZIAŁ II
Wymagania techniczne
§ 4. [Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa]
1) konstrukcji kadłuba;
2) urządzeń sterowych;
3) urządzeń kotwicznych;
4) urządzeń cumowniczych, holowniczych i sczepiających;
5) stateczności i wolnej burty;
6) urządzeń maszynowych;
7) wałów napędowych i pędników;
8) zbiorników ciśnieniowych;
9) instalacji rurociągów;
10) urządzeń elektrycznych i automatyzacji;
11) ochrony przeciwpożarowej;
12) urządzeń przeładunkowych i dźwigowych;
13) urządzeń zapobiegających zanieczyszczaniu wody, powietrza i emisji hałasu;
14) właściwości manewrowych statku.
DZIAŁ III
Przegląd techniczny
§ 5. [Przeprowadzanie przeglądu technicznego przez rzeczoznawcę]
1) co najmniej średniego wykształcenia technicznego;
2) pięcioletniej praktyki zawodowej w stoczniach lub bazach remontowych statków żeglugi śródlądowej;
3) zaświadczenie o ukończeniu kursu w polskiej instytucji klasyfikacyjnej oraz
4) zdanie egzaminu ze znajomości wymagań technicznych określonych w przepisach technicznych polskiej instytucji klasyfikacyjnej i metodyki przeprowadzania przeglądów technicznych statków przed komisją powołaną przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
2. Po przeprowadzeniu przeglądu technicznego rzeczoznawca stwierdza, w formie orzeczenia, zdolność statku do żeglugi w rejonie określonym w przepisach o świadectwach zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej.
3. Wzór orzeczenia, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik do rozporządzenia.
DZIAŁ IV
Wyposażenie statku
Rozdział 1
Wyposażenie ruchome statku
§ 8. [Wyposażenie ruchome statku]
2. Na statku powinny znajdować się dokumenty potwierdzające spełnienie przez wyposażenie ruchome wymagań, o których mowa w ust. 1.
3. Wyposażenie ruchome powinno być właściwie rozmieszczone i utrzymywane we właściwym stanie technicznym.
Rozdział 2
Sprzęt i środki ratunkowe
§ 10. [Sprzęt i środki ratunkowe]
2. Statek pasażerski powinien być wyposażony dodatkowo w pasy lub kamizelki ratunkowe dla dzieci, w ilości odpowiadającej 10% maksymalnej liczby pasażerów.
3. Statek powinien być wyposażony w koła ratunkowe w ilości zależnej od wielkości i przeznaczenia statku, nie mniejszej niż:
1) małe statki o napędzie mechanicznym:
a) w rejonie 1 – o długości do 12 m – 1 koło na każde 2 osoby,
– o długości powyżej 12 m – 2 koła,
b) w rejonie 2, 3 i 4 – 1 koło;
2) statki bez napędu – 2 koła;
3) statki pasażerskie:
Długość statku [m] | Maksymalna liczba pasażerów | Minimalna ilość kół ratunkowych |
do 15 | do 36 | 2 |
powyżej 15 do 24 | do 200 | 3 |
powyżej 24 do 35 | 201– 300 | 4 |
powyżej 35 do 50 | 301– 600 | 6 |
powyżej 50 | 601– 900 | 8 |
| 901–1200 | 10 |
| powyżej 1200 | 12 |
Uwaga:
Przy ustalaniu wymaganej ilości kół należy przyjąć większą wartość wynikającą odpowiednio z kolumny pierwszej lub drugiej;
4) inne statki:
a) o długości do 50 m – 2 koła,
b) o długości powyżej 50 m – 3 koła.
2. Na statku pasażerskim uprawiającym żeglugę w porze nocnej połowa wymaganych kół ratunkowych, a na pozostałych statkach co najmniej 1 koło, powinny być wyposażone w pławkę świetlną.
3. Pasy i kamizelki ratunkowe na statku pasażerskim uprawiającym żeglugę w porze nocnej na wodach administrowanych przez dyrektora urzędu morskiego w rejonach 1, 2 i 3 i na pozostałych statkach uprawiających żeglugę w rejonach 1 i 2 powinny być wyposażone w lampki świetlne.
2. Wymóg wyposażenia w środki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1) małych statków o napędzie mechanicznym o długości do 12 m, uprawiających żeglugę w rejonie 1;
2) statków niezatapialnych z wypełnionymi komorami wypornościowymi;
3) statków na stałe zacumowanych do nabrzeża;
4) statków uprawiających żeglugę wyłącznie na kanałach;
5) promów linowych na uwięzi.
3. Rozmieszczenie zbiorowych środków ratunkowych powinno zapewniać ich bezpieczne i szybkie użycie w każdych warunkach eksploatacji.
2. Wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych, o których mowa w ust. 1, powinno być zgodne z przepisami wydanymi przez dyrektora urzędu morskiego.
3. Na statku uprawiającym żeglugę w rejonie 1, 2, 3 po wodach administrowanych przez dyrektora urzędu morskiego jako zbiorowe środki ratunkowe mogą być używane pływaki ratunkowe:
1) w okresie od dnia 1 maja do dnia 31 października – o nośności odpowiadającej ilości osób określonej w dokumencie wystawionym przez uznaną instytucję klasyfikacyjną,
2) poza okresem określonym w pkt 1 – o nośności odpowiadającej ilości osób, która może być umieszczona na pływaku.
4. Statek uprawiający żeglugę w rejonie 2, 3 i 4 powinien być wyposażony w łodzie ratunkowe lub towarzyszące, wyposażone w 2 wiosła, cumę, czerpak, bosak i koło ratunkowe.
5. Wymóg wyposażenia, o którym mowa w ust. 4, dotyczy:
1) statków do przewozu towarów o nośności większej niż 150 t;
2) pchaczy i holowników o wyporności większej niż 150 t;
3) urządzeń pływających, w tym w szczególności pływających żurawi i pogłębiarek;
4) promów linowych;
5) statków pasażerskich, przeznaczonych do przewozu nie mniej niż 250 pasażerów lub posiadających więcej niż 50 miejsc sypialnych dla pasażerów.
6. Statek towarowy o nośności większej niż 150 t, pchacz i holownik o wyporności większej niż 150 t, urządzenie pływające oraz statek pasażerski o długości powyżej 12 m uprawiające żeglugę w rejonie 1 powinny być wyposażone w łodzie ratunkowe lub towarzyszące o napędzie mechanicznym.
7. Łodzie towarzyszące holowane za statkiem bez napędu mechanicznego powinny spełniać wymagania przewidziane dla łodzi ratunkowych.
8. Łodzie towarzyszące i ratunkowe, sztywne tratwy ratunkowe, pływaki ratunkowe i urządzenia do ich wodowania podlegają przeglądom dokonywanym przez polską instytucję klasyfikacyjną nie rzadziej niż co 5 lat.
2. Pneumatyczne tratwy ratunkowe spełniają wymagania bezpieczeństwa, jeżeli posiadają ważne dokumenty, potwierdzające dokonanie przeglądu technicznego, wydane przez stację badań uznaną przez dyrektora urzędu morskiego.
3. Koła ratunkowe i kamizelki ratunkowe po naprawie podlegają przeglądowi technicznemu dokonanemu przez uznaną stację atestacji.
Rozdział 3
Sprzęt przeciwpożarowy
§ 16. [Gaśnice]
2. Pchacz, holownik, lodołamacz oraz inny statek o długości większej niż 20 m powinien być wyposażony w gaśnice płynowe o wielkości napełniania 9 l albo proszkowe o wielkości napełniania 6 kg z proszkiem przeznaczonym do gaszenia pożarów grup ABC. Gaśnice powinny być rozmieszczone po jednej w każdym z następujących miejsc:
1) w sterówce;
2) w pobliżu każdego wejścia z pokładu do pomieszczeń mieszkalnych;
3) w pobliżu każdego wejścia do pomieszczeń roboczych, niedostępnych bezpośrednio z pomieszczeń mieszkalnych, w których zainstalowane są urządzenia grzewcze, kuchenne lub chłodnicze zasilane paliwem stałym, płynnym lub gazem;
4) przy każdym wejściu do siłowni i kotłowni;
5) w siłowni, w odpowiednim miejscu poniżej pokładu głównego, gdy moc silników napędowych jest większa niż 100 kW.
3. Statek pasażerski powinien być wyposażony w gaśnice, o których mowa w ust. 2, oraz dodatkowo w:
1) jedną gaśnicę na każde 120 m2 powierzchni podłogi pomieszczeń ogólnego użytku, z zaokrągleniem w górę, do następnych 120 m2;
2) jedną gaśnicę na każde 10 kabin, z zaokrągleniem w górę.
4. Statek o długości równej lub mniejszej niż 20 m, inny niż pchacz, holownik i lodołamacz, powinien być wyposażony w gaśnice proszkowe o wielkości napełniania 2 kg. Minimalna ilość gaśnic wynosi dla statków o długości:
1) do 10 m – (1 + s) gaśnic,
2) powyżej 10 m do 15 m – (2 + s) gaśnic,
3) powyżej 15 m do 20 m – (3 + s) gaśnic,
przy czym „s” oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: jedna gaśnica dla silników o mocy 50–100 kW oraz jedna gaśnica na każde następne 100 kW.
5. Dodatkowe gaśnice, o których mowa w ust. 4, powinny być równomiernie rozmieszczone w miejscach widocznych i łatwo dostępnych.
6. Gaśnice powinny być tak rozmieszczone, aby znajdowały się przy każdej zejściówce oraz, w miarę możliwości, w odległości nie większej niż 1 m od stanowiska sternika i 2 m od kuchenki. Jedna gaśnica powinna się znajdować w pobliżu siłowni.
7. Na statku dopuszcza się stosowanie innej, niż określona w ust. 4, liczby gaśnic jeżeli przy zastosowanej wielkości napełnienia nieprzekraczającej 6 kg zachowana jest ta sama skuteczność gaśnicza.
8. Rodzaj gaśnic powinien być dostosowany do źródła zagrożenia pożarowego, występującego w danym miejscu na statku. Dopuszcza się stosowanie gaśnic CO2 do gaszenia siłowni z zewnątrz oraz tablic rozdzielczych i kuchni, o ile ilość CO2 nie stwarza zagrożenia dla zdrowia.
9. Stan techniczny i napełnienie gaśnic powinny być kontrolowane w okresach i w sposób zgodny z instrukcją ustaloną przez producenta, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
1) wiadro metalowe o pojemności około 10 l z linką – na pokładzie | – 1 szt.; |
2) koc gaśniczy: |
|
a) w siłowni, w której przebywa stale załoga | – 1 szt., |
b) w kuchni | – 1 szt.; |
3) łom i topór – na statku o długości powyżej 15 m, przy wejściu do zamykanych pomieszczeń mieszkalnych | – 1 kpl.; |
4) toporek strażacki – na statku o długości do 15 m | – 1 szt.; |
5) rękawice ognioodporne – w pomieszczeniach maszynowni i sterówce. |
|
§ 18. 1. Statek o długości powyżej 20 m i łącznej mocy maszyn głównych i pomocniczych 1 000 kW i większej uprawiający żeglugę w rejonie 1 powinien być wyposażony w agregat gaśniczy.
2. Statek o długości powyżej 20 m z pomieszczeniami pod pokładem głównym, w których mogą przebywać na stałe członkowie załogi albo pasażerowie, uprawiający żeglugę w rejonie 1 powinien być wyposażony w aparat oddechowy z linką asekuracyjną, ubranie ognioochronne, hełm strażacki, pas strażacki z zatrzaśnikiem i toporkiem oraz lampę bezpieczeństwa.
3. Zbiornikowiec nieposiadający stałej pokładowej instalacji gaśniczej pianowej, uprawiający żeglugę w rejonie 1, powinien być wyposażony w zestaw pianowy.
Rozdział 4
Środki łączności
§ 19. [Środki łączności]
2. Statek pasażerski, na którym nie jest możliwa bezpośrednia łączność pomiędzy sterówką a pomieszczeniami załogi, pomieszczeniami służbowymi, dziobową i rufową częścią statku oraz miejscami dostępnymi dla pasażerów, powinien być wyposażony w rozgłośnię manewrową.
3. Siatek pasażerski o długości 40 m i większej, przeznaczony do przewozu powyżej 75 pasażerów, powinien być wyposażony w głośniki rozgłośni manewrowej zainstalowane w miejscach dostępnych dla wszystkich pasażerów.
Rozdział 5
Sprzęt nawigacyjny
§ 20. [Sprzęt nawigacyjny]
1) na pchaczu, holowniku lub innym statku o długości większej niż 20 m – zapasowe światła do sygnalizacji nocnej na postoju, z niezależnym zasilaniem;
2) lornetkę – minimum 7 x 50;
3) megafon lub tubę głosową.
2. Statek uprawiający żeglugę w rejonie 1 i 2 powinien być wyposażony w kompas magnetyczny z aktualną tabelą dewiacji.
3. Na wodach administrowanych przez dyrektora urzędu morskiego statek pasażerski uprawiający żeglugę w rejonie 1, 2 i 3, statek towarowy przewożący materiały niebezpieczne oraz pchacz i holownik uprawiające żeglugę w rejonie 1 i 2 powinny być wyposażone w radar, a statek i zestaw o pojemności brutto poniżej 200 – ponadto w reflektor radarowy.
4. Statek uprawiający żeglugę na wodach administrowanych przez dyrektora urzędu morskiego powinien być wyposażony w mapy, locje, spisy świateł i przepisy portowe lub wyciągi z tych pomocy nawigacyjnych dotyczące akwenu, na którym ma być uprawiana żegluga.
Rozdział 6
Sprzęt pokładowy
§ 21. [Sprzęt pokładowy]
1) kładka z relingiem, o szerokości nie mniejszej niż 0,4 m i długości nie mniejszej niż 4,0 m – na statku o długości większej niż 20 m; dla mniejszych statków dopuszcza się krótszą kładkę;
2) tyczka do sondowania lub sonda ręczna lub inny odpowiedni przyrząd do pomiaru głębokości;
3) odbijacze w ilości odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;
4) bosak łodziowy;
5) 2 wiosła – na małym statku o napędzie mechanicznym;
6) rzutka;
7) apteczka pierwszej pomocy;
8) instrukcja ratowania człowieka za burtą i reanimacji;
9) plaster awaryjny – na pchaczu, holowniku i innym statku o długości większej niż 20 m;
10) trap burtowy lub drabinka burtowa, dla statku o wolnej burcie większej niż 1,5 m przy minimalnym zanurzeniu.
DZIAŁ V
Instrukcja bezpieczeństwa statku
§ 22. [Instrukcja bezpieczeństwa statku]
2. Instrukcja bezpieczeństwa powinna zawierać plan obrony statku, na którym wyraźnie i w sposób przejrzysty pokazane są:
1) środki ratunkowe;
2) drzwi wodoszczelne poniżej pokładu grodziowego oraz zamknięcia innych podobnych otworów w grodziach wodoszczelnych, ze wskazaniem miejsca ich sterowania;
3) drzwi i klapy pożarowe;
4) instalacja alarmowa;
5) instalacja pożarowej sygnalizacji alarmowej;
6) instalacje gaśnicze i gaśnice;
7) drogi ewakuacji i wyjścia awaryjne;
8) awaryjne źródła energii elektrycznej;
9) urządzenia do obsługi i kontroli instalacji wentylacyjnej;
10) podłączenia do zasilania z lądu;
11) urządzenia odcinające dopływ paliwa;
12) instalacje gazu płynnego;
13) instalacje głośnikowe;
14) urządzenia radiotelefoniczne.
3. Instrukcja bezpieczeństwa i plan obrony statku powinny być zatwierdzone przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej oraz umieszczone w dobrze widocznym miejscu.
4. Na statkach pasażerskich powinien być wywieszony w ogólnie dostępnym miejscu plan dróg ewakuacji dla pasażerów. Plan ten może być wspólnym dokumentem z planem obrony statku.
5. W każdej kabinie pasażerskiej powinny znajdować się niezbędne informacje o zachowaniu się pasażerów w przypadku alarmu, pożaru, awarii statku lub ewakuacji, jak również informacje o usytuowaniu środków ratunkowych.
6. Na statku uprawiającym żeglugę międzynarodową informacje, o których mowa w ust. 4 i 5, powinny być podane dodatkowo w języku angielskim i niemieckim.
DZIAŁ VI
Przepis końcowy
§ 23. [Wejście w życie]
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 14 marca 2003 r (poz. 810}
[1] § 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. Nr 108, poz. 1015). Zmiana weszła w życie 26 czerwca 2003 r.
- Data ogłoszenia: 2003-05-20
- Data wejścia w życie: 2003-07-01
- Data obowiązywania: 2003-07-01
- Dokument traci ważność: 2010-07-11
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA