REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 74 poz. 670
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH l ADMINISTRACJI1)
z dnia 30 kwietnia 2003 r.
w sprawie sposobu sporządzania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym
Na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) sposób sporządzania i udostępniania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum, zwanego dalej „spisem", oraz jego wzór;
2) metody aktualizacji spisu;
3) wzór wniosku o udostępnianie spisu;
4) wzór wykazu osób przebywających w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, a także w oddziałach zewnętrznych tych zakładów i aresztów oraz w domach studenckich, w których utworzono obwody głosowania;
5) wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum do spisu w innym obwodzie głosowania;
6) wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „ustawie" – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym;
2) „Ordynacji wyborczej" – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, z późn. zm.2));
3) „kierowniku zakładu" – należy przez to rozumieć dyrektora szpitala, dyrektora lub kierownika zakładu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego, oddziału zewnętrznego takiego zakładu lub aresztu, a także rektora szkoły wyższej właściwego dla domu studenckiego, w którym utworzono obwód głosowania;
4) „numerze domu" – należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji nieruchomości.
Rozdział 2
Sposób sporządzania spisu i jego wzór
§ 2.
2. Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
3. Wzór spisu osób uprawnionych do udziału w referendum stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. W przypadku sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1) można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 3 ust. 3, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;
2) nie stosuje się warunku określonego w § 3 ust. 2.
2. Spis w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości – według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice – także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, i doręcza właściwemu miejscowo urzędowi gminy nie później niż na 10 dni przed dniem referendum.
3. Kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w referendum wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania – jedynie po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest zakład.
4. W przypadku konieczności dopisania do spisu, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu, po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż dwa dni przed dniem referendum, kierownik zakładu niezwłocznie doręcza właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych osób. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1 i 4, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Spis, o którym mowa w § 6, sporządza się najpóźniej w 5. dniu przed dniem referendum.
1) sporządza się spis dodatkowy, w którym wpisuje się osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania; spis opatruje się w prawym górnym rogu oznaczeniem: „Spis dodatkowy"
2) kierownicy zakładów w sporządzanych wykazach osób, o których mowa w § 6, osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania umieszczają na odrębnym arkuszu wykazu opatrzonym w prawym górnym rogu oznaczeniem: „Do spisu dodatkowego".
Rozdział 3
Aktualizowanie spisu
§ 9.
2. Przepis § 4 stosuje się odpowiednio.
1) zostały wpisane do rejestru wyborców w trybie art. 12 ust. 2–4 lub art. 14 ust. 2 Ordynacji wyborczej;
2) złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 18 ust. 1 Ordynacji wyborczej;
3) złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 19 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej;
4) złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 21 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej;
5) przybyły do szpitala, zakładu pomocy społecznej, zakładu karnego albo aresztu śledczego lub oddziału zewnętrznego zakładu karnego lub aresztu śledczego albo domu studenckiego;
6) zostały pominięte w rejestrze wyborców lub spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub właściwy sąd rejonowy;
7) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. W przypadku wpisania osoby uprawnionej na dodatkowym formularzu spisu w rubryce „Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się „wpis do rejestru wyborców", „art. 18 ust. 1", „art. 19 ust. 1", „art. 19 ust. 2", „art. 21 ust. 1", „art. 21 ust. 2", „przybycie do zakładu", „reklamacja", „omyłka".
3. Dodatkowy formularz spisu, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach.
4. Jeżeli głosowanie w referendum przeprowadza się w ciągu dwóch dni, osoby, o których mowa w ust. 1, kończące 18 lat w drugim dniu głosowania umieszcza się w spisie dodatkowym na formularzu opatrzonym w prawym górnym rogu oznaczeniem „Spis dodatkowy". Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.
2. Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) które zostały skreślone z rejestru wyborców w związku ze zmianami dokonanymi w trybie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności;
2) wobec których wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydał w wyniku reklamacji prawomocną decyzję albo właściwy sąd rejonowy – postanowienie, o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu;
3) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
4) które nie mają prawa wybierania w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia właściwego sądu w trybie określonym odrębnymi przepisami;
5) w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu w innym obwodzie głosowania;
6) które na podstawie art. 18 ust. 1 Ordynacji wyborczej wpisano w spisie w innym obwodzie głosowania;
7) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 23 ust. 1 Ordynacji wyborczej.
2. W przypadku skreślenia osoby ze spisu w rubryce „Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się „skreślenie z rejestru wyborców", „reklamacja", „omyłka", „art. 3 ust. 2", „art. 18 ust. 1", „§ 11" lub „zaświadczenie".
3. Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza spisu, o którym mowa w § 10, oraz do spisu dodatkowego, o którym mowa w § 8 pkt 1.
Rozdział 4
Udostępnianie spisu osób uprawnionych
§ 13.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do spisu dodatkowego, o którym mowa w § 8 pkt 1.
3. Udostępnianie spisu następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości osoby w spisie.
4. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 3, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Rozdział 5
Sposób wydawania oraz wzór zaświadczenia o prawie do głosowania
§ 15.
2. Przed sporządzeniem spisu zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Osoby, która otrzymała takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie.
3. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 18.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: K. Janik
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 74, poz. 786 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 14, poz. 128, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 57, poz. 507.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 30 kwietnia 2003 r. (poz. 670)
Załącznik nr 1
WZÓR SPISU OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM
Załącznik nr 2
WZÓR WYKAZU OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W SZPITALACH, ZAKŁADACH POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH l ARESZTACH ŚLEDCZYCH, DOMACH STUDENCKICH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA
Załącznik nr 3
WZÓR ZAWIADOMIENIA O DOPISANIU LUB WPISANIU OSOBY UPRAWNIONEJ DO SPISU OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA
Załącznik nr 4
WZÓR WNIOSKU O UDOSTĘPNIENIE SPISU OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM
Załącznik nr 5
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRAWIE DO GŁOSOWANIA
- Data ogłoszenia: 2003-05-02
- Data wejścia w życie: 2003-05-02
- Data obowiązywania: 2009-05-08
- Dokument traci ważność: 2015-08-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA