REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 65 poz. 604
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie książeczki żeglarskiej i opłat za jej wystawienie
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) wzór książeczki żeglarskiej;
2) tryb wystawiania, wymiany i unieważniania książeczki żeglarskiej;
3) rodzaj dokonywanych w książeczce żeglarskiej adnotacji urzędowych i wpisów, a także sposób i tryb ich dokonywania;
4) wysokość pobieranych przez urząd morski opłat za wystawienie książeczki żeglarskiej.
1) „ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych;
2) „dyrektorze urzędu morskiego” – należy przez to rozumieć także konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli książeczka żeglarska jest wystawiana za granicą przez polski urząd konsularny.
1) wypełniony kwestionariusz paszportowy oraz trzy aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm;
2) dokument stwierdzający posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych marynarza lub rybaka albo
3) oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o pracę na statku, albo
4) oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy w sprawie praktyk pływania ucznia;
5) aktualne świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach, wystawione przez uprawnionego lekarza;
6) poświadczoną kopię stron paszportu lub w razie jego braku – dowodu osobistego, które zawierają dane o tożsamości wnioskodawcy;
7) dowód wniesienia opłaty za wystawienie książeczki żeglarskiej.
1) przytwierdzić fotografię posiadacza na drugiej stronie okładki i opatrzyć ją w prawym dolnym rogu odciskiem suchej pieczęci tłoczonej urzędu morskiego;
2) wypełnić czarnym tuszem rubryki na drugiej i trzeciej stronie okładki;
3) przyłożyć na trzeciej stronie okładki pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego albo osoby przez niego upoważnionej.
2. Książeczka żeglarska powinna być opatrzona numerem ewidencyjnym na pierwszej i czwartej stronie okładki oraz na wszystkich nieparzystych stronach książeczki.
3. Dyrektor urzędu morskiego wydaje książeczkę żeglarską w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
1) posiadacza książeczki żeglarskiej;
2) kwalifikacji zawodowych posiadacza książeczki żeglarskiej uprawniających do pracy na morskich statkach handlowych;
3) danych o statku, na którym posiadacz książeczki jest zatrudniony lub odbywa praktykę;
4) danych o czasie zatrudnienia na statku;
5) stanu zdrowia posiadacza książeczki żeglarskiej;
6) terminu ważności książeczki żeglarskiej.
2. Wpisy i adnotacje urzędowe dokonane po wystawieniu książeczki żeglarskiej powinny być opatrzone datą, podpisem oraz pieczęcią uprawnionej osoby.
3. Wpisy i adnotacje urzędowe powinny być dokonywane starannie, drukowanymi literami bez używania skrótów i korekt. Pomyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego tekstu w sposób pozwalający na jego odczytanie i wpisanie obok tekstu prawidłowego, poświadczonego podpisem.
2. Książeczka żeglarska podlega wymianie na nową:
1) w razie jej uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią;
2) w razie zmiany imienia lub nazwiska jej posiadacza;
3) jeżeli brak w niej miejsca na dokonanie wymaganych wpisów.
3. W razie wymiany książeczki żeglarskiej na nową dyrektor urzędu morskiego lub osoba przez niego upoważniona odciska prostokątny stempel o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści „ANULOWANO” na trzeciej stronie okładki książeczki żeglarskiej dotychczasowej i zwraca ją posiadaczowi.
4. W razie utraty książeczki żeglarskiej jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu morskiego, który wydał książeczkę żeglarską, oraz składa pisemne oświadczenie, w którym podaje przyczyny jej utraty potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dyrektor urzędu morskiego wystawia nową książeczkę żeglarską na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o jej wydanie.
2. Jeżeli na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, posiadacz książeczki żeglarskiej nie przedłoży jej w celu zniszczenia, dyrektor urzędu morskiego powiadamia właściwe organy o unieważnieniu książeczki żeglarskiej.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem art. 11 ust. 3 ustawy, wynosi:
1) 50 j. t. – za książeczkę wystawioną na czas nieokreślony;
2) 40 j. t. – za książeczkę wystawioną na czas określony;
3) 20 j. t. – za książeczkę wystawioną na czas określonej podróży.
3. Za wystawienie nowej książeczki żeglarskiej w miejsce utraconej dyrektor urzędu morskiego pobiera opłatę w podwójnej wysokości.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 2 kwietnia 2003 r. (poz. 604)
WZÓR KSIĄŻECZKI ŻEGLARSKIEJ
Uwagi do załącznika:
* Format książeczki: 88 x 125 mm
* Okładka koloru szarego, miękka typu paszportowego, wodoodporna z godłem i napisami tłoczonymi w kolorze srebrnym
* Papier ze znakiem wodnym: tło giloszowe, rozeta stalorytnicza wykonana farbą optycznie zmienną, mikrodruk, papier zabezpieczony chemicznie, włókna widoczne w świetle dziennym oraz włókna aktywne w UV
* Kolorystyka morska
* Pierwsza i czwarta strona okładki oraz wszystkie strony nieparzyste książeczki oznaczone numerem ewidencyjnym tłoczonym (Nr 0000000) siedmiocyfrowym, wykonanym farbą aktywną w UV
* Napisy w kolorze czarnym
* Winylowa taśma samoprzylepna znajdująca się tuż za drugą stroną okładki, skierowana stroną przylepną w jej kierunku, zabezpieczająca przed wilgocią i zamazywaniem danych posiadacza książeczki żeglarskiej powinna być przyklejona do drugiej strony okładki przez posiadacza książeczki po uprzednim złożeniu przez niego podpisu pod znajdującym się tam zdjęciem lub odciśnięciu lewego kciuka w przypadku osób niepiśmiennych.
- Data ogłoszenia: 2003-04-16
- Data wejścia w życie: 2003-10-17
- Data obowiązywania: 2003-10-17
- Dokument traci ważność: 2016-05-10
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA