REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 47 poz. 400
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego
Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) zarządza się, co następuje:
DZIAŁ l
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
2. Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, do postępowania w sprawach określonych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy części pierwszej księgi drugiej – postępowanie nieprocesowe – ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.2)) oraz przepisy ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz.1361 i Nr 125, poz. 1368 oraz z 2002 r. Nr 169, poz. 1387), a do kosztów postępowania rejestrowego – przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 88 i Nr 233, poz. 1955 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391).
1) dział pierwszy – statek;
2) dział drugi – właściciel, armator;
3) dział trzeci – hipoteka morska, ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru okrętowego stałego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1) dział pierwszy – statek;
2) dział drugi – armator, właściciel.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru okrętowego tymczasowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1) dział pierwszy – statek w budowie, stocznia, właściciel;
2) dział drugi – hipoteka morska.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru okrętowego statków w budowie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Księgi te nie mogą być wydawane poza miejsce ich stałego przechowywania.
2. Akta rejestrowe obejmują dokumenty stanowiące podstawę wpisów do rejestru okrętowego i inne dokumenty dotyczące wpisów, wzmianek, ostrzeżeń oraz postanowienia i zarządzenia izby morskiej.
DZIAŁ II
Sposób prowadzenia rejestru okrętowego
Rozdział 1
Księgi rejestrowe
§ 8. [Prowadzenie ksiąg]
2. Księga rejestrowa może składać się z więcej niż jednego tomu.
1) oznaczenie izby morskiej prowadzącej rejestr;
2) odpowiednią nazwę rodzaju rejestru („Rejestr okrętowy stały”, „Rejestr okrętowy tymczasowy” lub „Rejestr okrętowy statków w budowie”);
3) numer rejestrowy księgi, stanowiący równocześnie numer rejestrowy statku lub statku w budowie;
4) numer tomu księgi rejestrowej, jeże! i składa się ona z więcej niż jednego tomu;
5) oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku lub statku w budowie.
2. Numer rejestrowy tworzą: litery RO, pierwsza litera siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr, umieszczona w nawiasie litera S, T lub B oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
1) zamknięciu księgi;
2) zmianie właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru;
3) złożeniu księgi do archiwum.
2. Na ostatniej stronie tomu księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość stron. Karty ksiąg powinny być ponumerowane i przesznurowane. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią izby morskiej. Księgi rejestrowe powinny być oprawione w sposób trwały.
3. Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, podając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.
2. Zamknięcia księgi dokonuje się przez zamieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślenie czerwonymi liniami na krzyż wszystkich stron księgi. W treści wzmianki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi.
3. Księgę zamkniętą składa się do archiwum izby morskiej.
4. O złożeniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.
2. Izba morska, która stała się właściwa do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem „dawniej” i zawiadamia o zmianie właściwości osoby zainteresowane.
2. Zgodność wpisów w nowej księdze z treścią księgi, z której zostały przeniesione, potwierdza podpisem przewodniczący izby morskiej.
3. O przeniesieniu wpisów wskazanych w rejestrze izba morska zawiadamia właścicieli, armatora oraz inne osoby, których prawa lub roszczenia ujawniono w rejestrze.
Rozdział 2
Wpisy
§ 15. [Wpis w dziale pierwszym księgi rejestru stałego]
1) w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odrębnymi przepisami oznaczenie identyfikacyjne statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenie statku oraz zmiany następujące po wpisie;
2) w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;
3) w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany;
4) w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;
5) w rubrykach 5–9: wymiary główne (rejestrowe) statku i pojemność brutto i netto statku, określone zgodnie z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248);
6) w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;
7) w rubryce 11: poprzedni rejestr, jeżeli był w nim wpisany, i datę wykreślenia z tego rejestru; dotyczy to także przypadków zmiany właściwości miejscowej izby morskiej i zmiany księgi rejestrowej, zgodnie z § 13;
8) w rubryce 12: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru; stwierdzenie zawieszenia polskiej przynależności statku oraz datę wydania postanowienia w tej sprawie;
9) w rubryce 13: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
10) w rubryce 14: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 15;
11) w rubryce 15: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1–13, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 12, 13 i 15.
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisu;
2) w rubryce 2: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:
a) w odniesieniu do osób prawnych nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz położoną w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora, z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi;
b) w odniesieniu do spółek jawnych i komandytowych – nazwę (firmę), siedzibę spółki, imiona, nazwiska, miejsce zamieszkania i adres wszystkich wspólników oraz numer spółki w rejestrze przedsiębiorców;
c) w odniesieniu do osób fizycznych – imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, adres i obywatelstwo;
d) w odniesieniu do przedsiębiorców numer odpowiedniego rejestru i organ rejestrowy oraz nadany numer identyfikacji statystycznej (REGON);
3) w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
4) w rubryce 4: wielkość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności;
5) w rubryce 5:
a) podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności z notarialnie poświadczonymi podpisami na umowie,
b) wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności i ograniczeń w jej rozporządzaniu,
c) zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,
d) wykreślenia wpisanych wzmianek i ostrzeżeń,
e) datę wpisu.
2. Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 5.
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;
2) w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art. 101 § 2 Kodeksu morskiego;
3) w rubryce 3: treść wpisanego prawa (hipoteka morska, użytkowanie i inne ograniczenia w rozporządzaniu statkiem), a przy wpisie hipoteki morskiej – kwotę hipoteki słownie, datę wpisu oraz zmiany tych danych;
4) w rubryce 4; numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
5) w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;
6) w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;
7) w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8;
8) w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej – wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.
2. Uprawnionego, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, oznacza się, wpisując następujące dane:
1) w odniesieniu do osób prawnych, spółek jawnych i komandytowych – pełną nazwę i siedzibę albo nazwę i siedzibę zakładu głównego lub oddziału;
2) w odniesieniu do osób fizycznych – imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, a w razie potrzeby inne dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości.
3. Wpisy działu trzeciego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
1) w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie;
2) w rubryce 2: numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (AIMO) i sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany;
3) w rubryce 3: port macierzysty wskazany przez armatora, port macierzysty wskazany przez właściciela oraz zmiany tych danych;
4) w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, oraz materiał główny kadłuba statku, rodzaj napędu, rodzaj i przeznaczenie statku;
5) w rubrykach 5–9: wymiary rejestrowe i pojemność statku;
6) w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych;
7) w rubryce 11: rejestr stały statku, nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi, poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia oraz zmiany tych danych;
8) w rubryce 12: oznaczenia dokumentów zawierających zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru statku, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
9) w rubryce 13: stwierdzenie czasowej polskiej przynależności statku, ze wskazaniem okresu, na jaki statek ją uzyskał, postanowienie izby morskiej o nadaniu statkowi czasowej polskiej przynależności, z podaniem daty jego wydania i sygnatury akt, datę wpisania statku do rejestru oraz zmiany tych danych;
10) w rubryce 14: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
11) w rubryce 15: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 16;
12) w rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1–14, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 13, 14 i 16.
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisu;
2) w rubryce 2: armatora, w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 3, oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
3) w rubryce 3: oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie zostało utworzone;
4) w rubryce 4: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
5) w rubryce 5: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
6) w rubryce 6: zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 6.
1) w rubryce 1: oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
2) w rubryce 2: datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
3) w rubryce 3: oznaczenie umowy o budowę statku z podaniem daty jej zawarcia i terminu wykonania oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
4) w rubryce 4: stocznię, w której statek jest budowany;
5) w rubryce 5: właściciela statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru;
6) w rubryce 6: datę wpisania statku w budowie do rejestru;
7) w rubryce 7: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia;
8) w rubryce 8: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 9;
9) w rubryce 9: zmiany danych wpisanych w poprzednich rubrykach, niezależnie od wpisu dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach 6, 7 i 9.
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3;
2) w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe, określone w art.101 § 2 Kodeksu morskiego;
3) w rubryce 3: treść hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu;
4) w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6;
5) w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6;
6) w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące hipoteki oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym kolorem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym kolorem pozostałą kwotę hipoteki morskiej;
7) w rubryce 7: numer bieżący wpisu wykreślenia dokonanego w rubryce 8;
8) w rubryce 8: wykreślenie hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu.
2. Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
2. Dokonanie wpisu z urzędu zaznacza się w osnowie wpisu.
3. W osnowie wpisu zaznacza się również wpisanie statku do rejestru na wniosek właściciela, w przypadku statku, o którym mowa w art. 23 § 3 lub w art. 23 § 4 Kodeksu morskiego.
2. O dokonaniu wpisu czyni się wzmiankę w aktach rejestrowych pod postanowieniem zarządzającym wpis, podając datę i numer wpisu do rejestru.
Rozdział 3
Sposób dokonywania wpisów i prowadzenie kartoteki statków
§ 24. [Sposób dokonywania wpisów i prowadzenie kartoteki statków]
2. Omyłki pisarskie prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
3. Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.
DZIAŁ III
Zgłoszenia i wnioski o wpis
§ 25. [Zgłoszenia i wnioski o wpis]
1) charakterystykę statku, wymieniając:
a) nazwę, jaką posiada statek w czasie zgłoszenia lub wniosku o wpis, oraz poprzednie jego nazwy, a w odniesieniu do statku, co do którego przepisy przewidują inne oznaczenie – to oznaczenie oraz numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
b) międzynarodowy sygnał wywoławczy statku,
c) nazwę portu macierzystego statku,
d) rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, materiał główny kadłuba, rodzaj napędu i przeznaczenie statku,
e) wymiary główne (rejestrowe),
f) pojemność brutto i netto,
g) nazwę organu, który wystawił świadectwo pomiarowe, oraz numer i datę wystawienia tego świadectwa;
2) oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli i armatora statku, w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2 i 3, wymieniając:
a) jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności – rodzaj i podstawę współwłasności, a w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych – wysokość udziałów wszystkich współwłaścicieli,
b) podstawę nabycia lub udziału we współwłasności z notarialnie poświadczonymi podpisami na umowie,
c) jeżeli armator nie jest właścicielem statku – oznaczenie dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora;
3) wartość statku.
2. Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
1) dokument zatwierdzający nazwę statku lub inne jego oznaczenie oraz, w miarę możności, dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy lub oznaczenia statku;
2) dokument stwierdzający przydzielenie międzynarodowego sygnału wywoławczego i nadanie numeru identyfikacyjnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej;
3) oryginał świadectwa pomiarowego, wraz z odpisem tego świadectwa uwierzytelnionym przez organ, który świadectwo to wystawił;
4) dokument stwierdzający rok i miejsce budowy statku oraz stocznię, w której statek został zbudowany, jeżeli zgłaszający posiada taki dokument;
5) jeżeli przedsiębiorcą jest właściciel lub armator statku – wyciąg z rejestru przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej zawierający:
a) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę lub siedzibę jego zakładu głównego albo oddziału w Rzeczypospolitej Polskiej, adres, datę i numer w rejestrze,
b) zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON) lub podatkowej (NIP);
6) odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności statku;
7) jeżeli armator nie jest właścicielem statku – odpis dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora;
8) jeżeli współwłaścicielem statku nie jest Skarb Państwa, osoba prawna mająca siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej ani obywatel polski zamieszkały w Rzeczypospolitej Polskiej – dowód potwierdzający miejsce zamieszkania armatora w Rzeczypospolitej Polskiej albo mieszczącą się w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału;
9) jeżeli statek byt poprzednio wpisany do rejestru za granicą – dowód wykreślenia go z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie;
10) oryginał świadectwa o banderze, jeżeli świadectwo to wystawiono;
11) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest hipoteka morska – pisemne oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, spełniające wymagania art. 77 Kodeksu morskiego, bądź umowę o ustanowieniu hipoteki morskiej, w rozumieniu art. 84 § 1 Kodeksu morskiego, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające;
12) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest zastaw niebędący hipoteką morską – dokument obejmujący oświadczenie właściciela o ustanowieniu tego prawa.
2. Łącznie ze zgłoszeniem lub wnioskiem o wpis statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych, osoby te obowiązane są przedstawić dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania. Jeżeli osoby te mieszkają za granicą, należy przedstawić dowód stwierdzający, że armator ma miejsce zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej.
1) dane wymienione w § 27 ust. 1 pkt 1 oraz nazwę portu macierzystego statku w Rzeczypospolitej Polskiej;
2) rejestr stały statku oraz nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi;
3) poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia;
4) okres, na jaki statek uzyskał polską przynależność;
5) oznaczenie decyzji właściwych władz państwa stałego rejestru statku, zwalniającej statek czasowo z dotychczasowej przynależności;
6) armatora statku, w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 3;
7) oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie zostało utworzone;
8) oznaczenie umowy używania statku;
9) właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2;
10) prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem, wpisane w rejestrze stałym statku, oraz inne dane z tego rejestru;
11) zapewnienie, że wnioskodawca będzie prowadził działalność armatorską w Rzeczypospolitej Polskiej oraz że kapitanem statku będzie obywatel polski;
12) wartość statku.
2. Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
1) odpis świadectwa pomiarowego, spełniającego wymagania art. 41 § 2 Kodeksu morskiego;
2) odpis lub wyciąg ze stałego rejestru statku, zawierający opis statku, oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli oraz wpisane prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem;
3) decyzję zawierającą pisemną zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru, właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
4) decyzję właściwych władz państwa stałego rejestru, zwalniającą statek czasowo z dotychczasowej przynależności;
5) odpis umowy używania statku;
6) jeżeli armator statku jest osobą prawną – zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę lub siedzibę jego przedstawicielstwa w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz datę i numer wpisania armatora do tego rejestru;
7) jeżeli armator jest osobą fizyczną – dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej albo miejsce siedziby lub zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej jego przedstawiciela.
1) oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie;
2) datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
3) oznaczenie umowy o budowę statku, z podaniem daty jej zawarcia, terminu wykonania i wysokości uzgodnionego wynagrodzenia;
4) nazwę i siedzibę stoczni lub budowniczego, który statek buduje;
5) właściciela statku w sposób określony w § 16 ust. 1 pkt 2;
6) treść hipoteki morskiej, z podaniem kwoty, rodzaju waluty lub jednostki obliczeniowej, określonej w art. 101 § 2 Kodeksu morskiego.
1) dokument stwierdzający oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie, datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
2) odpis umowy o budowę statku;
3) jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą prawną – zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej oraz datę i numer wpisania właściciela do tego rejestru;
4) jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą fizyczną – dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej;
5) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest hipoteka morska – pisemne oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, spełniające wymagania art. 77 Kodeksu morskiego, bądź umowę o ustanowieniu hipoteki morskiej, w rozumieniu art. 84 § 1 Kodeksu morskiego, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające.
1) nazwę statku albo jego oznaczenie identyfikacyjne;
2) numer rejestrowy statku;
3) okoliczność, która ma być wpisana, i jej treść oraz dowód stwierdzający tę okoliczność.
1) dokumenty stanowiące podstawę zmiany lub uzupełnienia wpisów albo wykreślenia statku z rejestru;
2) oryginał certyfikatu okrętowego;
3) świadectwo pomiarowe dotychczasowe i nowe, jeżeli takie wystawiono, a okoliczność, która ma być wpisana, dotyczy danych wpisanych na podstawie świadectwa.
2. Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w razie zgłoszenia utraty przez statek charakteru statku morskiego.
3. Dokumentami stanowiącymi podstawę do uznania statku za zaginiony po upływie wymaganego okresu i do wykreślenia go z rejestru są: dokument stwierdzający port przeznaczenia statku oraz dokument stwierdzający ostatnią wiadomość o statku.
DZIAŁ IV
Postępowanie w sprawach rejestrowych
Rozdział 1
Postępowanie
§ 36. [Postępowanie]
2. Postępowanie rejestrowe prowadzi przewodniczący izby morskiej.
3. Wszystkie czynności zastrzeżone dla przewodniczącego izby morskiej może wykonywać wiceprzewodniczący izby morskiej.
2. Jeżeli wierzyciel hipoteczny odmówi zgody, izba morska wyda postanowienie o odmowie wykreślenia statku lub statku w budowie z rejestru.
2. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru izba morska ustala treść wpisu.
3. Postanowienia w przedmiocie wpisów izba doręcza z urzędu wszystkim uczestnikom postępowania, jednakże nie doręcza postanowienia uczestnikowi, który zrzekł się doręczenia,
4. Postanowień wydanych zgodnie ze zgłoszeniem lub wnioskiem, bez sprzeciwu innych uczestników, izba morska nie uzasadnia.
2. Nie podlegają natychmiastowej wykonalności postanowienia w przedmiocie:
1) wpisu zmiany właściciela statku;
2) wpisu dotyczącego hipoteki morskiej;
3) wykreślenia ograniczenia w rozporządzaniu statkiem;
4) kosztów postępowania rejestrowego;
5) grzywny.
3. W razie wydania postanowienia w przedmiocie określonym w ust. 2, izba morska zarządzi wpis odpowiedniej wzmianki do rejestru, a po uprawomocnieniu się postanowienia – zarządzi dokonanie wpisu.
Rozdział 2
Dokumenty rejestrowe
§ 43. [Certyfikat okrętowy]
2. Certyfikat okrętowy tymczasowy powinien zawierać wszystkie aktualne wpisy zamieszczone w księdze rejestrowej oraz stwierdzenie, że statek uzyskał czasowo polską przynależność.
3. Certyfikat statku w budowie powinien zawierać treść wszystkich aktualnych wpisów zamieszczonych w dziale pierwszym księgi rejestrowej.
4. Wzory certyfikatu okrętowego stałego, tymczasowego oraz statku w budowie określają załączniki nr 4–6 do rozporządzenia.
2. Wyciąg z rejestru powinien zawierać treść wszystkich aktualnych wpisów dotyczących przedmiotu określonego w nagłówku wyciągu. W wyciągu należy zaświadczyć, że dalszych wpisów w tym przedmiocie w rejestrze nie ma.
2. Wyciągi i odpisy uwierzytelnia swoim podpisem – zaznaczając miejsce i datę ich wystawienia – sekretarz.
3. Na certyfikacie okrętowym oraz uwierzytelnionych wyciągach i odpisach z rejestru okrętowego odciska się pieczęć izby morskiej.
2. Zwrot certyfikatu, w trybie art. 37 § 2 Kodeksu morskiego, izba morska potwierdza odpowiednim zaświadczeniem. Zwrócony certyfikat dołącza się do akt rejestrowych.
2. Treść wpisów zmienionych lub wykreślonych w rejestrze okrętowym przekreśla się w certyfikacie czerwoną linią i wpisuje nad lub pod przekreślonym tekstem treść nowego wpisu. Nowe wpisy podpisuje przewodniczący izby morskiej, zaznaczając datę wpisu do rejestru i datę wpisu do certyfikatu. Obok podpisu przewodniczącego odciska się pieczęć izby.
2. We wniosku o wydanie świadectwa o banderze należy podać nazwę polskiego portu, który ma być portem macierzystym statku.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) dokumenty stanowiące podstawę do uzyskania przez statek polskiej przynależności;
2) oryginał lub uwierzytelniony odpis świadectwa pomiarowego.
4. Przepis § 27 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Dokumenty, o których mowa w § 49 ust. 3, urząd konsularny zwraca wnioskodawcy równocześnie z wydaniem świadectwa o banderze.
3. O wydaniu świadectwa o banderze urząd konsularny zawiadamia niezwłocznie właściwą izbę morską, przesyłając jej równocześnie odpis tego świadectwa.
2. Izba morska, dokonując wpisu statku do rejestru, zatrzymuje oryginał świadectwa o banderze.
Rozdział 3
Opłaty rejestrowe
§ 52. [Koszty postępowania rejestrowego]
1) stałą;
2) stosunkową;
3) kancelaryjną.
2. Opłatę określoną w ust. 1 pobiera się również od złożonych środków odwoławczych, z wyjątkiem tych, które dotyczą wymiaru opłaty.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, wynosi w odniesieniu do statków o pojemności poniżej 1000 jednostek 0,1% wartości statku.
2. Uiszczoną opłatę, o której mowa w ust. 1, zalicza się na poczet odpowiedniej opłaty należnej od przyjęcia zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru stałego.
2. Jeżeli dokument sporządzany jest w języku obcym albo zawiera tabelę, opłatę kancelaryjną pobiera się w podwójnej wysokości. W takiej samej wysokości pobiera się opłatę za certyfikat wydany w miejsce uszkodzonego lub utraconego.
1) diety i koszty podróży należne przewodniczącym i pracownikom izby w razie pełnienia przez nich czynności poza siedzibą izby;
2) należności świadków, biegłych i tłumaczy;
3) opłaty należne innym osobom i instytucjom;
4) koszty opłat telefonicznych i telegraficznych;
5) koszty ogłoszeń.
2. Przepisy dotyczące należności świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym mają odpowiednie zastosowanie w postępowaniu przed izbami morskimi.
2. Na postanowienia i zarządzenia izby morskiej pierwszej instancji, dotyczące kosztów postępowania rejestrowego, służy zażalenie.
3. Prawomocne postanowienie w przedmiocie kosztów, zaopatrzone we wzmiankę przewodniczącego izby morskiej, iż podlega wykonaniu, stanowi podstawę egzekucji sądowej.
DZIAŁ V
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 65. [Przepisywanie wpisów]
2. Przy zamknięciu dotychczasowej księgi rejestrowej i przepisaniu wpisów stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 348, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr 133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 269 i 271, Nr 48, poz. 552 i 554, Nr 55, poz. 665, Nr 73, poz. 852, Nr 94, poz. 1037, Nr 114, poz. 1191 i 1193 i Nr 122, poz. 1314, 1319 i 1322, z 2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 49, poz. 508, Nr 63, poz. 635, Nr 98, poz. 1069, 1070 i 1071, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1368 i Nr 138, poz. 1546, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 26, poz. 265, Nr 74, poz. 676, Nr 84.poz.764, Nr 126, poz. 1069 i 1070, Nr 129, poz. 1102, Nr 153, poz. 1271, Nr 219, poz. 1849 i Nr 240, poz. 2058 oraz z 2003 r. Nr 41, poz. 360 i Nr 42. poz. 363.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 23 stycznia 2003 r. (poz. 400)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
- Data ogłoszenia: 2003-03-19
- Data wejścia w życie: 2003-04-03
- Data obowiązywania: 2003-04-03
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA