REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 236 poz. 1999
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 24 grudnia 2002 r.
w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych.
Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 i Nr 110, poz.1189 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 78, poz. 716) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania, w tym sposób wykonywania obowiązku meldunkowego za osobę niepełnoletnią, przez cudzoziemca oraz osoby przebywające stale lub czasowo na statku morskim lub żeglugi śródlądowej albo w innych ruchomych pomieszczeniach mieszkalnych, a także zakres danych zgłaszanych przy zameldowaniu i objętych wnioskiem o nadanie numeru PESEL oraz danych niezbędnych do ustalenia obowiązku wojskowego;
2) wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych;
3) wzór wniosku o nadanie numeru PESEL;
4) sposób prowadzenia:
a) ewidencji ludności,
b) ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „ustawie”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Rozdział 2
Sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania
§ 2.
2. Wzór formularza „Zgłoszenie pobytu stałego” stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Zameldowania noworodka dokonuje się na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia, przekazanego przez urząd stanu cywilnego, który sporządził ten akt, bez konieczności wypełniania formularza „Zgłoszenie pobytu stałego”.
2. Zameldowania osoby niepełnoletniej dokonuje się w organie gminy właściwym ze względu na miejsce wspólnego pobytu stałego osoby niepełnoletniej i jej przedstawiciela ustawowego lub osoby sprawującej nad nią faktyczną opiekę, przez wypełnienie i podpisanie formularza „Zgłoszenie pobytu stałego”.
2. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.
2. Wzór formularza „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 2 miesiące” stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Przepisy § 2 i § 6 stosuje się odpowiednio.
3. Jeżeli zamierzony pobyt w zakładzie, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza 2 miesięcy, zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu.
1) zatrudnionej na statku morskim lub żeglugi śródlądowej,
2) w ruchomym urządzeniu mieszkalnym
dokonuje w organie gminy właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa kierownik zakładu.
2. Przepisy § 6 ust. 2 i § 7 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. Zgłoszone dane wpisuje się do książki zameldowań, o której mowa w § 29.
2. W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się; imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia osoby meldującej się, serię i numer jej dokumentu tożsamości oraz oznaczenie organu, który go wydał, adres zameldowania na pobyt stały, nazwisko i imię oraz datę i miejsce urodzenia, a także stopień pokrewieństwa osób zameldowanych wspólnie z osobą otrzymującą potwierdzenie.
2. W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia osoby meldującej się, serię i numer jej dokumentu tożsamości oraz oznaczenie organu, który go wydał, adres jej zameldowania na pobyt stały oraz adres miejsca pobytu czasowego i czasokres zameldowania na pobyt czasowy.
Rozdział 3
Sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do wymeldowania
§ 12.
2. Wzór formularza „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Dokonując wymeldowania z miejsca pobytu czasowego ponad 2 miesiące przed upływem okresu zgłoszonego przy zameldowaniu się osoba wymeldowująca się zgłasza organowi gminy dane, o których mowa w ust. 1, przez wypełnienie i podpisanie formularza „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego ponad 2 miesiące”.
4. Wzór formularza „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego ponad 2 miesiące”, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Zgłoszenie wymeldowania, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się w książce zameldowań, o której mowa w § 29.
Rozdział 4
Sposób wykonywania obowiązku meldunkowego przez cudzoziemców
§ 16.
2. Dokonując zameldowania na pobyt stały, cudzoziemiec wypełnia formularz, o którym mowa w § 2.
2. Dokonując zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące, cudzoziemiec wypełnia formularz, o którym mowa w § 6.
Rozdział 5
Sposób prowadzenia ewidencji ludności
§ 24.
1) w systemie informatycznym lub kartotecznym – przez organy gminy – w formie gminnego zbioru meldunkowego;
2) w systemie informatycznym – przez wojewodę – w formie wojewódzkiego zbioru meldunkowego;
3) w systemie informatycznym – przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej – w formie zbioru PESEL.
2. Wzór wniosku o nadanie/zmianę numeru PESEL stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. Indywidualną kartę osobową mieszkańca (KOM) organ gminy zakłada dla każdej osoby zameldowanej na pobyt stały na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia lub zgłoszenia zameldowania na ten pobyt osób meldujących się w kraju po raz pierwszy.
3. Zbiór meldunkowy, o którym mowa w ust. 1, w miastach prowadzi się w układzie terytorialnym, uwzględniając podział według ulic oraz numerów domów i lokali w tych domach.
4. Zbiór meldunkowy, o którym mowa w ust. 1, w gminach prowadzi się w układzie terytorialnym, uwzględniając podział według miejscowości, ulic (jeżeli występują), numerów domów, a także – jeśli zachodzi potrzeba – lokali w tych domach.
5. Zbiór meldunkowy obejmujący mieszkańców miasta i gminy prowadzi się w sposób, o którym mowa w ust. 3 i 4.
2. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się następujące dane osoby, która zameldowała się na pobyt stały w nowym miejscu zamieszkania: imię i nazwisko, nazwisko rodowe i z poprzedniego małżeństwa, imiona i nazwiska rodowe rodziców, datę i miejsce urodzenia, adres nowego miejsca zameldowania na pobyt stały, datę zameldowania, nazwę, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz oznaczenie organu, który go wydał, a także dzieci do lat 18 oraz osoby znajdujące się pod prawną lub faktyczną opieką tej osoby.
Rozdział 6
Sposób prowadzenia ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych
§ 32.
2. Ogólnokrajową ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych prowadzi się w systemie informatycznym.
2. Na kopercie dowodowej oznacza się: imię i nazwisko osoby, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego.
3. Koperty dowodowe mogą być oznakowane w inny sposób, jeżeli usprawni to pracę archiwum i zapewni szybkie odszukanie żądanej koperty.
2. Organ gminy, który wydał poprzedni dowód osobisty, przekazując kopertę dowodową odnotowuje fakt utraty ważności tego dowodu osobistego.
3. Organ gminy, który wydał poprzedni dowód osobisty, przesyła kopertę dowodową niezwłocznie po otrzymaniu wezwania, o którym mowa w ust. 1, a wezwanie umieszcza w dotychczasowym miejscu przechowywania koperty.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§ 35.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: K. Janik
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 czerwca 1984 r. w sprawie wykonywania obowiązku meldunkowego i prowadzenia ewidencji ludności (Dz. U. Nr32, poz. 176), które traci moc z dniem 31 grudnia 2002 r. na podstawie art. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 476).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 24 grudnia 2002 r. (poz. 1999)
Załącznik nr 1
WZÓR FORMULARZA ZGŁOSZENIA POBYTU STAŁEGEO
Załącznik nr 2
WZÓR FORMULARZA ZGŁOSZENIA POBYTU CZASOWEGO PONAD 2 MIESIĄCE
Załącznik nr 3
WZÓR FORMULARZA ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO
Załącznik nr 4
WZÓR FORMULARZA ZGŁOSZENIA WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO PONAD 2 MIESIĄCE
Załącznik nr 5
WZÓR FORMULARZA WNIOSKU O NADANIE/ZMIANĘ NUMERU PESEL
- Data ogłoszenia: 2002-12-30
- Data wejścia w życie: 2003-01-01
- Data obowiązywania: 2003-03-06
- Dokument traci ważność: 2010-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA