REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 219 poz. 1841
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 13 grudnia 2002 r.
w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 1294 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) „czas wykonywania czynności lotniczych” – czas lotu i czas wykonywania następujących czynności na ziemi:
a) organizowania lotu przed startem statku powietrznego w czasie określonym przez pracodawcę,
b) oczekiwania na lot przed startem statku powietrznego,
c) wykonywania czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, w czasie określonym przez pracodawcę,
d) postoju między lądowaniami,
e) pełnienia dyżurów na lotnisku;
2) „czas lotu:
a) statku powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca” – czas liczony od chwili, gdy statek powietrzny ruszy z miejsca zaparkowania w celu wykonania lotu, aż do chwili jego zatrzymania się po locie na miejscu wyznaczonym do jego zaparkowania lub wyłączenia przez niego wszystkich silników,
b) „śmigłowca” – czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do chwili jego zatrzymania;
3) „czas dojazdu” – czas, który członek załogi statku powietrznego spędza w drodze między miejscem wypoczynku wyznaczonym przez pracodawcę poza portem macierzystym a miejscem rozpoczęcia pracy i odwrotnie;
4) „czas wypoczynku” – nieprzerwany i określony czas, w którym pracownik zwolniony jest od pełnienia wszelkich obowiązków służbowych;
5) „czas powiadamiania” – ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia pracownika do pracy;
6) „czas pracy z przerwą” – oznacza pracę składającą się z dwóch odcinków pracy rozdzielonych przerwą;
7) „port macierzysty” – oznacza miejsce wyznaczone przez pracodawcę dla członka załogi statku powietrznego, z którego rozpoczyna on i kończy lot lub cykl lotów; w miejscu tym w normalnych warunkach pracodawca nie jest odpowiedzialny za jego zakwaterowanie;
8) „personel pokładowy” – oznacza członka załogi statku powietrznego pełniącego podczas lotu obowiązki niezwiązane z prowadzeniem statku powietrznego oraz niebędącego członkiem personelu lotniczego;
9) „przerwa w czynnościach lotniczych” – czas wolny od wszelkich obowiązków, krótszy niż czas wypoczynku, którego połowę wlicza się do czasu pracy;
10) „lotnictwo usługowe” – świadczenie usług lotniczych przy użyciu statków powietrznych, innych niż przewóz lotniczy;
11) „lotnictwo ogólne” – wykonywanie statkami powietrznymi innych lotów niż przewóz lotniczy i loty usługowe.
1) czasu pracy;
2) czasu wykonywania czynności lotniczych;
3) czasu lotu;
4) czasu wypoczynku i dni wolnych.
Rozdział 2
Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym
§ 8. [Normy czasu pracy]
1) przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin – w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym;
2) 1 900 godzin – w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.
Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego typu statku powietrznego) | ||||
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych | |||
1–2 lądowań | 3–4 lądowań | 5–6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600–0659 | 121/2 godziny | 111/2 godziny | 10 godzin | 9 godzin |
0700–1359 | 13 godzin | 121/2 godziny | 11 godzin | 10 godzin |
1400–1759 | 121/2 godziny | 12 godzin | 10 godzin | 9 godzin |
1800–2159 | 12 godzin | 11 godzin | 9 godzin | 8 godzin |
2200–0559 | 11 godzin | 10 godzin | 9 godzin | 8 godzin |
Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa | ||||
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) | Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych | |||
1–4 lądowań | 5 lądowań | 6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600–0659 | 9 godzin | 81/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
0700–1359 | 10 godzin | 91/4 godziny | 81/4 godziny | 8 godzin |
1400–1759 | 9 godzin | 81/4 godziny | 8 godzin | 8 godzin |
1800–2159 | 81/2 godziny | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
2200–0559 | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin | 8 godzin |
1) zastosowania pracy z przerwą;
2) zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego;
3) decyzji dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie wykonywania operacji lotniczych.
1) 900 godzin – w roku kalendarzowym;
2) 100 godzin –w miesiącu kalendarzowym.
2. Dopuszczalny nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości określonych w tabeli nr 3:
Tabela nr 3 | |
Czas zgłoszenia się do lotu | Dopuszczalny czas lotu |
0600–0659 | 10 godzin |
0700–1359 | 10 godzin |
1400–1759 | 91/2 godziny |
1800–2159 | 91/2 godziny |
2200–0559 | 9 godzin |
1) przerwa wynosząca 3–6 godzin 59 minut – przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2) przerwa wynosząca 7–9 godzin 59 minut – przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
2. Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.
3. W czasie jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi statku powietrznego, o którym mowa w § 15.
2. W przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego, czas wykonywania czynności lotniczych nie może przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12 godzin.
3. Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4. Jeżeli planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie:
1) nie przekracza 16 godzin – to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów;
2) wynosi 16 lub więcej godzin – to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.
1) poza portem macierzystym – pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak długi, jak poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy;
2) w porcie macierzystym – pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z tym że:
a) po pracy z przerwą – czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił poprzedni czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,
b) po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu – czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 2400 czasu lokalnego dnia przylotu.
1) poprzedni czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1;
2) liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;
3) czas wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.
2. Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do:
1) 36 godzin – w ciągu kolejnych 7 dni albo
2) 60 godzin – w ciągu kolejnych 10 dni.
3. Członkowi personelu lotniczego przysługuje:
1) tyle dni wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej 1 dzień wolny przypadający w niedzielę lub święto; w skład tych dni mogą wchodzić okresy wypoczynku;
2) wyznaczone dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.
4. Jeżeli wciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu pracy przypada między godzinami 0100–0600 czasu lokalnego i różnica czasu między dwoma miejscami, w których wypada wypoczynek, jest mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.
2. Jeżeli czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może być odjęta od czasu wypoczynku.
1) konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych;
2) opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
a) niesprzyjających warunków atmosferycznych,
b) oczekiwania na pasażerów,
c) usuwania usterek,
d) wydłużonego kołowania
– nie więcej jednak niż o 2 godziny, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może zostać przekroczony o 3 godziny w przypadku wykonywania lotu w zwiększonym składzie załogi.
3. Dowódca składa pracodawcy pisemny meldunek o każdorazowym przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku.
4. W przypadku przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenia czasu wypoczynku o 1 godzinę lub więcej, pracodawca przesyła kopię meldunku, o którym mowa w ust. 3, wraz z wyjaśnieniem okoliczności przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia złożenia meldunku.
2. Limity czasu pełnienia dyżuru określa tabela nr 4:
Tabela nr 4 | |
Czas powiadamiania | Maksymalny czas dyżuru |
do 5 godzin 59 minut | 12 godzin |
od 6 godzin i więcej | 18 godzin |
2. W przypadku gdy dyżur pełniony jest w porcie lotniczym, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.
3. Czas dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 50% czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin.
4. W przypadku opóźnienia odlotu, czas pomiędzy planowaną godziną odlotu a ponownie wyznaczoną godziną odlotu zalicza się do czasu pełnienia dyżuru.
Rozdział 3
Czas pracy personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym
§ 23. [Zakaz przekraczania norm czasu pracy]
1) 10 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych – w ciągu kolejnych 24 godzin;
2) 6 godzin czasu lotu – w ciągu kolejnych 24 godzin;
3) 30 godzin czasu lotu – w tygodniu kalendarzowym;
4) 100 godzin czasu lotu – w miesiącu kalendarzowym;
5) 600 godzin czasu lotu – w roku kalendarzowym.
2. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący loty krótkie (loty po kręgu, do strefy i loty w rejonie lotniska), w czasie których start i lądowanie odbywają się na tym samym lotnisku, powinien mieć zapewnioną przerwę w pracy, określoną w tabeli nr 5:
Tabela nr 5 | |
Czas wykonywania czynności lotniczych | Przerwa |
do 3 godzin | 30 minut |
do 6 godzin | 1 godzina |
od 6 do 8 godzin | 1 godzina 30 minut |
powyżej 8 godzin | 2 godziny |
Rozdział 4
Czas pracy personelu lotniczego w lotnictwie usługowym
§ 27. [Zakaz przekraczania norm czasu pracy]
1) czasu wykonywania czynności lotniczych – określonego w tabelach nr 1 i 2;
2) czasu lotu w ciągu kolejnych 24 godzin:
a) w załodze wieloosobowej – określonego w tabeli nr 3,
b) w załodze jednoosobowej – określonego w tabeli nr 6:
Tabela nr 6. Czas lotu w załodze jednoosobowej
Czas zgłoszenia się do lotu | Maksymalna ilość lądowań i czas lotu | |||
1–4 lądowań | 5 lądowań | 6 lądowań | 7 i więcej lądowań | |
0600–0659 | 7 godzin | 61/4 godziny | 6 godzin | 6 godzin |
0700–1359 | 8 godzin | 71/4 godziny | 61/2 godziny | 6 godzin |
1400–1759 | 7 godzin | 61/4 godziny | 6 godzin | 6 godzin |
1800–2159 | 61/2 godziny | 6 godzin | 6 godzin | 6 godzin |
2200–0559 | 6 godzin | 6 godzin | 6 godzin | 6 godzin |
3) 100 godzin czasu lotu – w miesiącu kalendarzowym;
4) 800 godzin czasu lotu – w roku kalendarzowym.
2. Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym, wykonujący loty krótkie w rejonie lotniska, powinien mieć przerwy w wykonywaniu czynności lotniczych, określone w tabeli nr 7:
Tabela nr 7
Czas wykonywania czynności lotniczych | Czas przerwy |
do 3 godzin | 30 minut |
do 6 godzin | 1 godzina |
od 6 do 8 godzin | 1 godzina 30 minut |
ponad 8 godzin | 2 godziny |
1) udziału w akcji poszukiwawczo-ratowniczej, patrolowaniu akwenów wodnych i obszarów leśnych oraz w akcjach gaśniczych – o 2 godziny;
2) wykonywania zabiegów agrochemicznych upraw rolnych i leśnych zagrożonych przez szkodniki – o 3 godziny.
Rozdział 5
Czas pracy personelu lotniczego w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego
§ 36. [Czas pracy w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transporcie Medycznym]
1) norm czasu:
a) wykonywania czynności lotniczych – 12 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin,
b) pracy – przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym,
c) pracy – 1 900 godzin w roku kalendarzowym;
2) czasu lotu:
a) 8 godzin – w ciągu kolejnych 24 godzin,
b) 80 godzin – w miesiącu kalendarzowym,
c) 800 godzin – w roku kalendarzowym.
1) udziału w akcji ratowniczej – o 2 godziny;
2) lotu z chorym lub rannym pacjentem do punktu opieki medycznej lub w celu dostarczenia krwi lub organów ludzkich do przeszczepów – o 3 godziny.
2. Okres dyżuru, w którym zawarty jest czas wypoczynku krótszy niż 10 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin, nie może trwać dłużej niż 4 dni.
Rozdział 6
Czas pracy personelu lotniczego wykonującego loty na śmigłowcach
§ 47. [Normy czasu pracy na śmigłowcach]
Tabela nr 8
Lokalny czas startu | Jeden pilot | Dwóch pilotów | ||
czas wykonywania czynności lotniczych | maksymalny czas lotu | czas wykonywania czynności lotniczych | maksymalny czas lotu | |
0600–0659 | 9 godzin | 6 godzin | 10 godzin | 7 godzin |
0700–0759 | 10 godzin | 7 godzin | 11 godzin | 8 godzin |
0800–1359 | 10 godzin | 7 godzin | 12 godzin | 8 godzin |
1400–2159 | 9 godzin | 6 godzin | 10 godzin | 7 godzin |
2200‑0559 | 8 godzin | 5 godzin | 9 godzin | 6 godzin |
2. Czas pracy, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
1) 80 godzin czasu lotu – w miesiącu kalendarzowym;
2) 800 godzin czasu lotu – w roku kalendarzowym.
Rozdział 7
Czas pracy personelu pokładowego
§ 54. [Członek personelu pokładowego]
Tabela nr 9
Czas zgłoszenia się do pracy | Czas wykonywania |
0600–0659 | 131/2 godziny |
0700–0759 | 14 godzin |
1400–1759 | 131/2 godziny |
1800–2159 | 13 godzin |
2200‑0559 | 12 godzin |
§ 56. Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9 może być zwiększony:
1) w przypadku, o którym mowa w § 13;
2) na polecenie dowódcy statku powietrznego w przypadku zakłóceń operacyjnych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, personelowi pokładowemu należy zapewnić odpowiednie warunki wypoczynku.
1) przekracza 16 godzin – każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 3, a dla 1/3 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów miejsca do leżenia;
2) przekracza 14 godzin, a nie przekracza 16 godzin – każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 4, a dla 1/4 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów rozkładane fotele;
3) przekracza czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9, a nie jest dłuższy niż 14 godzin – każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu co najmniej na 1 godzinę.
Rozdział 8
Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego
§ 59. [Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego]
2. Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmuje w szczególności:
1) pracę na stanowisku operacyjnym kontroli ruchu lotniczego;
2) czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonywania czynności na stanowisku operacyjnym;
3) czas odprawy przed rozpoczęciem pracy zmiany dziennej lub nocnej;
4) przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego;
5) prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz egzaminowania;
6) przerwę, o której mowa w ust. 3.
3. W czasie pracy kontrolerów ruchu lotniczego zapewnia się przerwy w wymiarze do 50% dobowego wymiaru czasu pracy, w ciągu której pracownik pozostaje w gotowości do pracy.
2. Liczba następujących po sobie bezpośrednio dni wolnych nie może przekroczyć czterech.
3. Po pracy w porze nocnej pracodawca zapewni 12-godzinny nieprzerwany okres wypoczynku.
1) na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego – do 2 godzin;
2) na stanowisku operacyjnym kontrolera proceduralnego – do 2 godzin;
3) na pozostałych stanowiskach operacyjnych wymagających kwalifikacji kontrolera ruchu lotniczego – do 3 godzin;
4) na stanowisku operacyjnym asystenta kontrolera ruchu lotniczego – do 3 godzin.
2. W organach kontroli ruchu lotniczego portów lotniczych o małym natężeniu ruchu lotniczego czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być zwiększony o 3 godziny na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego i kontrolera proceduralnego.
3. Okres przerwy, o której mowa w § 59 ust. 3, na stanowisku operacyjnym wynosi nie mniej niż 1 godzinę dla każdego rodzaju stanowiska operacyjnego.
Minister Infrastruktury: M. Pol
- Data ogłoszenia: 2002-12-18
- Data wejścia w życie: 2002-12-18
- Data obowiązywania: 2002-12-18
- Dokument traci ważność: 2013-03-19
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA