REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 193 poz. 1626
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 7 listopada 2002 r.
w sprawie wzoru wniosku o udzielenie zezwolenia na wytwarzanie produktów leczniczych.
Na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1181 i Nr 152, poz. 1265) zarządza się, co następuje:
1) informację o zakresie wytwarzania i rodzajach produktów leczniczych, sporządzoną zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2) listę produktów leczniczych wytwarzanych w miejscu wytwarzania, sporządzoną zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3) informację zawierającą dane osób wykwalifikowanych, odpowiedzialnych za zapewnienie prawidłowości wprowadzania na rynek danej serii produktów leczniczych, sporządzoną zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do rozporządzenia;
4) Dokumentację Główną Wytwórni, sporządzoną zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do rozporządzenia, aktualną w dniu składania wniosku;
5) odpis z rejestru przedsiębiorców;
6) numer REGON.
Minister Zdrowia: M. Łapiński
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 7 listopada 2002 r. (poz. 1626)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Informacja o zakresie wytwarzania
(w każdym z punktów skreślić zakres niebędący przedmiotem wniosku)
A. Produkty lecznicze dla ludzi |
B. Produkty lecznicze weterynaryjne |
|
1. Operacje Wytwórcze (kategorie według wytycznych Dobrej Praktyki Wytwarzania) |
1.1. Nabywanie materiałów |
1.2. Nabywanie produktów |
1.3. Produkcja (jeśli wniosek dotyczy poszczególnych czynności procesu produkcji, należy je wymienić) |
1.4. Czynności kontrolne dotyczące nadzorowania poszczególnych operacji wytwarzania |
1.5. Kontrola jakości przy zwalnianiu serii |
1.6. Magazynowanie |
1.7. Dystrybucja |
|
2. Działalność produkcyjna |
2.1. Produkty sterylne |
2.1.1. Postaci płynne (parenteralne o dużej objętości) |
2.1.1.1. Wytwarzane aseptycznie |
2.1.1.2. Sterylizowane końcowo |
2.1.2. Postaci płynne (parenteralne o małej objętości) |
2.1.2.1 Wytwarzane aseptycznie |
2.1.2.2. Sterylizowane końcowo |
2.1.3. Postaci płynne, krople i zawiesiny do oczu |
2.1.4. Postaci półstałe |
2.1.5. Postaci stałe |
2.1.5.1. Dozowane w postaci stałej |
2.1.5.2. Liofilizowane |
2.2. Produkty niesterylne |
2.2.1. Postaci płynne |
2.2.2. Postaci półstałe |
2.2.3. Postaci stałe |
2.2.3.1. Jednodawkowe (tabletki, kapsułki, czopki, globulki, saszetki itp.) |
2.2.3.2. Wielodawkowe (proszki, granulaty itp.) |
2.2.4. Gazy medyczne |
2.3. Produkty biologiczne |
2.3.1. Szczepionki |
2.3.2. Surowice |
2.3.3. Produkty krwiopochodne |
2.3.4. Substancje toksyczne i niebezpieczne |
2.3.4.1. Penicyliny |
2.3.4.2. Cefalosporyny |
2.3.4.3. Hormony sterydowe |
2.3.4.4. Cytostatyki |
2.3.5. Inne (opisać; np. enzymy z organów ludzkich lub zwierzęcych, produkty inżynierii genetycznej) |
2.4. Produkty radiofarmaceutyczne |
2.5. Pakowanie lub przepakowywanie |
2.5.1. Postaci płynnych |
2.5.2. Postaci półstałych |
2.5.3. Postaci stałych |
2.5.3.1. W opakowania bezpośrednie |
2.5.3.2. W opakowania zewnętrzne |
2.5.4. Gazów medycznych |
2.6. Produkty do badań klinicznych |
3. | Lista postaci produktów (kategorie według drogi podawania) |
3.1. | Preparaty doustne – płynne i półstałe |
3.2. | Preparaty doustne – stałe |
3.3. | Preparaty działające na śluzówki i dziąsła |
3.4. | Preparaty stomatologiczne |
3.5. | Preparaty skórne i przezskórne |
3.6. | Preparaty do oczu |
3.7. | Preparaty do uszu |
3.8. | Preparaty do nosa |
3.9. | Preparaty dopochwowe |
3.10. | Preparaty doodbytnicze |
3.11. | Preparaty do inhalacji |
3.12. | Preparaty pozajelitowe |
3.13. | Implanty |
3.14. | Preparaty do dializy |
3.15. | Preparaty podawane do pęcherza moczowego i moczowodów |
3.16. | Preparaty oskrzelowo-płucne |
3.17. | Preparaty podawane do szyjki macicy |
3.18. | Preparaty podawane do przewodów mlecznych |
3.19. | Preparaty domaciczne |
3.20. | Preparaty środowiskowe |
3.21. | Inne |
Załącznik nr 3
LISTA WYTWARZANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH
Lp. | Nazwa produktu leczniczego | Nazwa powszechnie stosowana | Dawka substancji leczniczej | Postać farmaceutyczna (według FP polska nomenklatura) | Numer pozwolenia na wprowadzenie do obrotu, termin jego ważności, przez kogo wydane | Uwagi (operacje wykonywane na zlecenie) |
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 4
INFORMACJE ZAWIERAJĄCE DANE OSÓB WYKWALIFIKOWANYCH, ODPOWIEDZIALNYCH ZA ZAPEWNIENIE PRAWIDŁOWOŚCI WPROWADZANIA NA RYNEK DANEJ SERII PRODUKTÓW LECZNICZYCH
Dane osób wykwalifikowanych | |
(wypełniać dla każdej osoby, gdy zgłaszana jest po raz pierwszy) | |
| |
1. Nazwisko i imię | ................................................................................ |
2. Telefon kontaktowy | ................................................................................ |
3. Udokumentowane dane o wykształceniu | ................................................................................ |
4. Ukończone dodatkowe kursy na poziomie akademickim | ................................................................................ |
5. Dane o doświadczeniu zawodowym | ................................................................................ |
6. Zakres uprawnień do zwalniania.-produktów leczniczych do obrotu | ................................................................................ |
Załącznik nr 5
DOKUMENTACJA GŁÓWNA WYTWÓRNI
1. Informacje ogólne
1.1. Nazwa i dokładny adres miejsca wytwarzania
(adresy pozostałych miejsc wytwarzania, numery telefonów, faksów adresy e-mail osób kontaktowych i ich nazwiska)
1.2. Skrócona informacja o wytwórcy
Informacja o wytwórcy, zawierająca nazwę, adres wytwórni, wykaz innych obiektów znajdujących się w najbliższym otoczeniu wytwórni oraz najważniejsze informacje istotne dla zrozumienia procesu wytwarzania.
1.3. Zakres wytwarzania firmy w innych miejscach wytwarzania (wg załącznika nr 1 do rozporządzenia
Zakres według podziału podanego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1.4. Inne rodzaje działalności produkcyjnej
Należy podać produkty niezaliczane do produktów leczniczych, wytwarzane w wytwórni.
1.5. Informacja o substancjach toksycznych i niebezpiecznych
stosowanych do wytwarzania produktów leczniczych oraz sposobach ich przetwarzania lub wytwarzania (w urządzeniach dedykowanych lub kampanijnie w urządzeniach wielozadaniowych).
1.6. Krótki opis wytwórni (1 strona A4)
Należy podać wielkość i wiek obiektów oraz ich lokalizację, a także opis najbliższego otoczenia z uwzględnieniem innych rodzajów działalności produkcyjnej w sąsiedztwie wytwórni.
1.7. Liczba pracowników
Należy podać przybliżoną liczbę pracowników zatrudnionych w produkcji, kontroli i zapewnieniu jakości, magazynach, dystrybucji i służbach technicznych, ze wskazaniem liczby osób z wyższym wykształceniem.
1.8. Informacja o korzystaniu z usług w zakresie wytwarzania, etapów wytwarzania lub analiz
Należy podać wykaz instytucji, z którymi zawarte są umowy na wykonywanie usług (nazwę, adres, telefon, faks, krótki opis świadczonej usługi).
1.9. Krótki opis systemu zarządzania jakością (3 strony A4)
1) deklaracja dotycząca polityki jakości;
2) zakres czynności i odpowiedzialności służby zapewnienia jakości;
3) struktura organizacji zapewnienia jakości (podział odpowiedzialności, procedury, procesy, specyfikacje, metody badań);
4) program audytów i inspekcji wewnętrznych;
5) program badania tendencji długookresowych, dotyczących jakości produktów;
6) kryteria zatwierdzania dostawców materiałów;
7) procedura zwalniania produktów do obrotu.
2. Pracownicy (2 strony A4)
2.1. Schemat organizacyjny (organigram)
2.2. Kwalifikacje, doświadczenie zawodowe i odpowiedzialność pracowników kluczowych
2.2.1. Osoby odpowiedzialne za kontrolę jakości
2.2.1.1. Nazwisko i imię
2.2.1.2. Zakres kontroli i uprawnienia
2.2.1.3. Wykształcenie i doświadczenie zawodowe
2.2.2. Osoby odpowiedzialne za produkcję
2.2.2.1. Nazwisko i imię
2.2.2.2. Zakres odpowiedzialności za produkcję i uprawnienia
2.2.2.3. Wykształcenie i doświadczenie zawodowe
2.3. System szkolenia pracowników
2.4. Kontrola zdrowia pracowników produkcyjnych
2.5. Wymagania dotyczące higieny pracowników i odzieży ochronnej
3. Pomieszczenia i urządzenia
Pomieszczenia
3.1. Uproszczony plan pomieszczeń produkcyjnych w skali
1) skala 1:100 lub co najmniej 1:200;
2) rysunki formatu A4 lub A3.
3.2. Opis konstrukcji budynku i sposobu wykończenia pomieszczeń, w których prowadzone jest wytwarzanie (2 strony A4)
3.3. Krótki opis systemu wentylacyjnego (2 strony A4)
1) schemat instalacji wentylacyjnej;
2) klasyfikacja pomieszczeń według klas i stref czystości;
3) kryteria projektowe:
– specyfikacja powietrza wlotowego,
– temperatura w pomieszczeniach,
– wilgotność w pomieszczeniach,
– różnice ciśnień między pomieszczeniami,
– liczba wymian w pomieszczeniach,
– informacja o stosowanej recyrkulacji powietrza;
4) typy i sprawność filtrów powietrza;
5) terminy wymiany filtrów;
6) sygnalizacja alarmowa instalacji wentylacyjnej;
7) sposób kwalifikacji instalacji wentylacyjnej i powtórnej walidacji.
3.4. Informacja o pomieszczeniach przeznaczonych do przetwarzania substancji toksycznych, niebezpiecznych i uczulających.
3.5. Krótki opis instalacji wodnych i kanalizacji (2 strony A4)
1) schemat instalacji wodno-kanalizacyjnej z zaznaczonymi punktami poboru i odpływu;
2) schematy instalacji wody oczyszczonej i wody do iniekcji (rysunki izometryczne);
3) materiały konstrukcyjne rur, zaworów, zbiorników, charakterystyka zastosowanych filtrów, maksymalna wydajność instalacji, sposób eksploatowania (szybkości przepływu, temperatury, zabezpieczenia przed zakażeniem, punkty pobierania prób i częstotliwość badań, limity alarmowe: przewodnictwa, pH, mikrobiologiczny, TOC);
4) program sanityzacji instalacji wody oczyszczonej i wody do iniekcji.
3.6. System konserwacji prewencyjnej pomieszczeń wraz z opisem dokumentacji (1 strona A4)
1) programy konserwacji zapobiegawczej;
2) procedury i zapisy działań;
3) konserwacje wykonywane przez serwis zewnętrzny.
Główne urządzenia (1 strona A4)
3.7. Opis podstawowych urządzeń produkcyjnych i aparatury laboratoryjnej
1) ogólny opis głównych urządzeń produkcyjnych (w szczególności granulatorów, tabletkarek, maszyn dozujących, maszyn pakujących, sterylizatorów, liofilizatorów), w tym:
a) materiały powierzchni krytycznych urządzeń produkcyjnych (w szczególności stal AISI 316 L),
b) informacje o innych materiałach (PP, PVC, chromowany mosiądz, obojętne tworzywa sztuczne),
c) informacje o dostosowaniu budowy urządzeń do czyszczenia;
2) ogólny opis głównych aparatów analitycznych (w szczególności spektrofotometrów, chromatografów HPLC, GC, pehametrów, aparatów do badania czasu rozpadu tabletek, szybkości uwalniania substancji leczniczej, liczników cząstek);
3) ogólny opis wyposażenia laboratorium mikrobiologicznego (w szczególności inkubatorów, urządzeń do wykonywania testu LAL, membran do filtracji sterylizującej);
4) systemy komputerowe stosowane w zakładzie.
3.8. System konserwacji prewencyjnej urządzeń wraz z opisem jego dokumentacji (1 strona A4)
3.9. Kalibracja, kwalifikacja, walidacja (3 strony A4)
1) krótki opis polityki przedsiębiorstwa w zakresie walidacji; opis dokumentacji walidacyjnej;
2) program rewalidacji urządzeń krytycznych;
3) zarys sposobu walidacji procesów;
4) sposób zwalniania do obrotu serii walidacyjnych;
5) zasady walidacji systemów komputerowych;
6) system kalibracji przyrządów kontrolno-pomiarowych.
3.10. Plan higieny (1 strona A4)
1) procedury czyszczenia;
2) sprzęt do czyszczenia;
3) środki utrzymywania czystości (stężenia, rotacja);
4) walidacja metod czyszczenia;
5) sposób i częstość czyszczenia instalacji wodnych i wentylacyjnych.
4. Dokumentacja (2 strony A4)
4.1. System opracowywania, aktualizacji i dystrybucji dokumentów
1) krótki opis systemu dokumentacji;
2) osoby odpowiedzialne za przygotowanie, aktualizację i rozprowadzanie dokumentów;
3) przechowywanie dokumentów dotyczących wytwarzania wymaganych przez wytyczne Dobrej Praktyki Wytwarzania;
4) forma dokumentów (należy podać informację, czy dokumenty mają jednolitą formę);
5) podstawowe rodzaje dokumentów, w szczególności:
– specyfikacje produktów,
– specyfikacje materiałów wyjściowych,
– specyfikacje materiałów opakowaniowych,
– standardowe instrukcje procesowe, w tym instrukcje pakowania,
– raporty serii, w tym raporty pakowania,
– procedury badawcze,
– procedury zwalniania materiałów i produktów do użycia lub obrotu;
6) sposób kontrolowania (nadzorowania) dokumentacji;
7) czas przechowywania dokumentów po zwolnieniu serii;
8) procedury dotyczące dokumentów elektronicznych.
4.2. Inne dokumenty związane z zapewnieniem jakości produktów
1) specyfikacje urządzeń produkcyjnych;
2) specyfikacje środków utrzymania czystości;
3) standardowe procedury operacyjne;
4) procedury kontroli jakości;
5) procedury szkolenia pracowników;
6) specyfikacje oprogramowania komputerowego;
7) ewidencja odchyleń i odstępstw od wymogów technologicznych;
8) instrukcje kalibracji i sprawdzania przyrządów pomiarowych;
9) dokumenty dotyczące walidacji;
10) sposób uzgodnienia bilansu surowców i materiałów opakowaniowych zużytych do wytworzenia każdej serii produktu;
11) wykaz i krótki opis innych standardowych dokumentów używanych rutynowo w związku z wytwarzaniem produktów leczniczych.
5. Produkcja
5.1. Wykonywane operacje technologiczne
1) krótki opis procesów produkcji;
2) schematy blokowe procesów;
3) parametry krytyczne.
5.2. Procedury postępowania z materiałami wyjściowymi i opakowaniowymi oraz produktami luzem i produktami końcowymi, kontrola procesu
Materiały wyjściowe i opakowaniowe
1) numery kontrolne dostaw (odniesienie do numerów serii producenta);
2) plany pobierania prób;
3) oznaczanie materiałów etykietami statusu;
4) zwalnianie materiałów do użycia;
5) przechowywanie materiałów;
6) wydawanie materiałów do produkcji;
7) kontrola odważania materiałów.
Wytwarzanie produktów luzem
1) kontrola i rejestracja krytycznych parametrów procesu;
2) kontrola procesowa (pobieranie prób, badania, ewidencja wyników);
3) ocena zgodności procesu z dokumentacją zatwierdzoną przy udzielaniu zezwolenia na obrót produktem leczniczym.
Pakowanie
1) zwalnianie materiałów opakowaniowych i produktów luzem do pakowania;
2) kontrola tożsamości produktów;
3) kontrola czystości linii pakującej;
4) kontrola operacji pakowania.
Postępowanie z produktami końcowymi
1) końcowa kontrola jakości produktów;
2) procedury kwarantanny, zwalniania i przechowywana produktów końcowych;
3) ocena serii przez osobę wykwalifikowaną.
5.3. Procedury postępowania z odrzuconymi materiałami i produktami
5.4. Ogólne założenia programu walidacji procesów
6. Kontrola jakości
1) zakres czynności działu kontroli jakości:
– analizy chemiczne,
– badanie materiałów opakowaniowych,
– badania mikrobiologiczne i biologiczne;
2) przeglądanie raportów serii i zwalnianie serii do obrotu;
3) opracowywanie, aktualizacja i dystrybucja dokumentów dotyczących kontroli jakości.
7. Produkcja i analizy na zlecenie
Uzgodnienia techniczne zawarte w zleceniach według punktu 1.8.
8. Dystrybucja, reklamacje i wycofanie serii z obrotu
8.1. Przechowywanie i dystrybucja produktów
1) zabezpieczenia magazynu przed włamaniem;
2) kontrola warunków przechowywania produktów końcowych;
3) sposób zapewnienia specjalnych warunków przechowywania produktów;
4) sposób składowania (palety, regały);
5) kontrola statusu produktów (etykiety, system komputerowy);
6) sposób dystrybucji produktów do odbiorców;
7) procedura kompletacji zamówień (zasada rotacji zapasów).
8.2. Ewidencja informacji o odbiorcach produktów
1) zapewnienie pełnej informacji o odbiorcach każdej serii produktu;
2) reklamacje:
– procedura reklamacji (rejestracja, kwalifikacja, postępowanie wyjaśniające),
– pisemny protokół reklamacji,
– przeglądanie protokołów reklamacji,
– przechowywanie protokołów reklamacji,
– osoba odpowiedzialna za kwalifikację wstępną i decyzję końcową;
3) wycofanie serii produktu z obrotu:
– procedura wycofania serii,
– sposób odtworzenia danych dystrybucyjnych,
– sposób zawiadamiania odbiorców,
– kontrola wycofanych produktów,
– postępowanie wyjaśniające przyczyny wycofania,
– zalecenie działań naprawczych,
– osoba odpowiedzialna za koordynowanie wycofania serii,
– osoba odpowiedzialna za zawiadomienie inspekcji farmaceutycznej o reklamacjach,
– decyzje o wycofaniu serii,
– sposób włączenia inspekcji farmaceutycznej w akcję wycofywania serii,
– kryteria objęcia wycofaniem serii sieci dystrybucyjnych poniżej poziomu hurtowni.
9. Inspekcje wewnętrzne
1) opis systemu inspekcji wewnętrznych;
2) ocena skuteczności inspekcji wewnętrznych;
3) pisemne procedury inspekcji wewnętrznych i egzekwowania działań naprawczych;
4) raporty z inspekcji wewnętrznych – omawianie wyników z pracownikami;
5) kontrola wykonania działań naprawczych.
- Data ogłoszenia: 2002-11-22
- Data wejścia w życie: 2002-12-07
- Data obowiązywania: 2002-12-07
- Dokument traci ważność: 2005-12-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA