REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 111 poz. 973
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego
Na podstawie art. 35j ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe warunki planowania audytu wewnętrznego oraz wzór planu audytu wewnętrznego,
2) tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz sposób współpracy z pracownikami komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3) sposób dokumentowania wyników audytu wewnętrznego,
4) tryb sporządzania i elementy sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
1) bada wiarygodność sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu przez następcze sprawdzenia:
a) przestrzegania zasad rachunkowości,
b) zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi,
c) zgodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu z zapisami w księgach rachunkowych,
2) dokonuje oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w tym przestrzegania procedur, o których mowa w art. 35a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, zwanej dalej „ustawą”, zarządzania ryzykiem i kierowania jednostką sektora finansów publicznych,
3) dokonuje oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków, uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków oraz przestrzegania terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań.
1) cele i zadania jednostki,
2) przepisy prawne dotyczące działania jednostki,
3) wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
4) wyniki wcześniej dokonywanej oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w tym kontroli finansowej,
5) wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ryzyka mające wpływ na realizację celów jednostki,
6) uwagi pracowników jednostki,
7) liczbę, rodzaj i wielkość dokonywanych operacji finansowych,
8) możliwość dysponowania przez jednostkę środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów dawcy,
9) liczbę i kwalifikacje pracowników jednostki,
10) działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
11) sprawozdania finansowe oraz sprawozdania z wykonania budżetu.
1) czas niezbędny dla:
a) przeprowadzenia zespołu działań podejmowanych w ramach audytu wewnętrznego, zwanego dalej „zadaniem audytowym”,
b) przeprowadzenia czynności organizacyjnych,
2) czas przeznaczony na szkolenie osób zatrudnionych na stanowiskach związanych z przeprowadzaniem audytu wewnętrznego,
3) dostępne zasoby ludzkie i rzeczowe,
4) rezerwę czasową na nieprzewidziane działania,
5) koszty przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
2. Wzór planu audytu wewnętrznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Jeżeli przeprowadzenie audytu wewnętrznego poza planem audytu wewnętrznego stworzy zagrożenie dla realizacji tego planu, audytor wewnętrzny zawiadamia o tym na piśmie kierownika jednostki, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2–14 ustawy, także Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego.
1) cel zadania audytowego,
2) zadania i czynności komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3) wyniki analizy ryzyka istniejącego w działalności tej komórki i w obszarze objętym zadaniem audytowym,
4) wyniki analizy systemu kontroli, w tym kontroli finansowej i zarządzania środkami publicznymi w danym obszarze,
5) wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
6) wyniki badań analitycznych określonych problemów,
7) działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
8) opinie naukowe i specjalistyczne,
9) doświadczenie zawodowe audytorów wewnętrznych i ich kwalifikacje,
10) dostępność dowodów,
11) potrzebę powołania rzeczoznawcy do udziału w zadaniu audytowym,
12) przewidywany czas trwania zadania audytowego i datę jego rozpoczęcia.
1) oznaczenie zadania audytowego, ze wskazaniem jego numeru i tematu,
2) cel zadania audytowego,
3) analizę ryzyka,
4) podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania audytowego,
5) wskazówki metodyczne, w tym:
a) techniki przeprowadzania zadania audytowego,
b) sposób przeprowadzania zadania audytowego,
c) problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach,
d) dowody niezbędne do dokonania ustaleń i sposób ich badania,
e) wskazówki o charakterze techniczno-orgnizacyjnym,
f) wzory wykazów i zestawień,
6) założenia organizacyjne,
7) harmonogram przeprowadzania zadania audytowego.
2. Techniki, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a), obejmują w szczególności:
1) zapoznawanie się z dokumentami służbowymi,
2) uzyskiwanie wyjaśnień i informacji od pracowników komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3) uzyskiwanie informacji uzupełniających od innych pracowników jednostki,
4) obserwację wykonywania zadań przez pracowników komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
5) przeprowadzanie oględzin, w przypadku gdy należy zweryfikować stan lub istnienie zasobów komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
6) rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników,
7) sprawdzanie rzetelności informacji przez porównanie jej z informacją pochodzącą z innego źródła,
8) porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub wymagających wyjaśnienia,
9) graficzną analizę procesów,
10) rozpoznawcze badanie próbek polegające na pobieraniu próbek losowych oraz stosowaniu testów.
2. Audytor wewnętrzny może sporządzać z dokumentów, o których mowa w ust. 1, niezbędne odpisy, kopie lub wyciągi, jak również zestawienia i obliczenia, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, w celu włączenia ich do bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1.
3. Zestawienia i obliczenia dokonywane na podstawie dokumentów, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, przez pracowników komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zatwierdza kierownik tej komórki.
4. Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1, określonego dokumentu lub jego części, pracownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, na wniosek audytora wewnętrznego potwierdza odpis lub kopię dokumentu.
2. Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, mają prawo z własnej inicjatywy złożyć oświadczenia dotyczące przedmiotu audytu. Audytor wewnętrzny nie może odmówić włączenia tych oświadczeń do bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1.
2. Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest przekazywana audytorowi wewnętrznemu, który, w razie potrzeby, może żądać jej uzupełnienia.
3. Wzór wniosku o powołanie rzeczoznawcy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) bieżące akta audytu wewnętrznego, zwane dalej „bieżącymi aktami”, w celu dokumentowania przebiegu i wyniku zadań audytowych,
2) stałe akta audytu wewnętrznego, zwane dalej „stałymi aktami”, w celu gromadzenia informacji dotyczących obszarów, które mogą być przedmiotem audytu wewnętrznego.
2. Bieżące akta obejmują:
1) dokumenty zgromadzone przed rozpoczęciem zadania audytowego,
2) dokumenty związane z przygotowaniem programu zadania audytowego i program zadania audytowego,
3) protokoły z narad, o których mowa w § 16–18,
4) imienne upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
5) dokumenty sporządzone przez audytora wewnętrznego oraz dokumenty otrzymane od osób trzecich w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego,
6) notatkę informacyjną, o której mowa w § 23 ust. 2,
7) dokumenty robocze przygotowywane przez audytora wewnętrznego w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego,
8) oświadczenia pracowników złożone w sposób określony w § 10 ust. 2,
9) sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego,
10) inne dokumenty o istotnym znaczeniu dla przeprowadzanego audytu wewnętrznego.
3. Dokumenty określone w ust. 2 włącza się do bieżących akt w kolejności wynikającej z toku dokonywanych czynności, numerując strony akt i zamieszczając, na początku każdego tomu akt, wykaz materiałów zawartych w danym tomie, z podaniem ich nazwy i odpowiedniej strony akt.
4. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, oraz kierownik jednostki mają prawo wglądu do bieżących akt.
1) akty normatywne oraz inne akty prawne związane z zakresem działania jednostki oraz regulujące jej funkcjonowanie,
2) dokumenty zawierające opis procedur kontroli, w tym kontroli finansowej, i mające wpływ na system kontroli finansowej,
3) plany audytu wewnętrznego,
4) inne informacje mogące mieć wpływ na przeprowadzanie audytu wewnętrznego i analizę ryzyka.
2. Stałe akta podlegają aktualizacji.
2. Podczas narady otwierającej audytor wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i założenia organizacyjne zadania audytowego.
3. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, przedstawia informacje dotyczące jej funkcjonowania oraz uzgadnia z audytorem wewnętrznym sposoby unikania zakłóceń w jej pracy w trakcie przeprowadzania zadania audytowego.
2. Audytor wewnętrzny może, na wniosek kierownika komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny, zaprosić do uczestniczenia w naradzie zamykającej osoby sprawujące nadzór nad działalnością komórki, ustalając czas i miejsce odbycia narady.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, podpisują prowadzący naradę audytor wewnętrzny oraz kierownik komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny, albo osoba przez niego wskazana.
3. W razie odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez kierownika komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, albo osobę przez niego wskazaną, audytor wewnętrzny czyni o tym wzmiankę w protokole.
4. W przypadku określonym w ust. 3 kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny albo osoba przez niego wskazana powinny niezwłocznie pisemnie uzasadnić przyczyny odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1.
2. Sprawozdanie zawiera:
1) oznaczenie zadania audytowego,
2) datę sporządzenia,
3) nazwę i adres komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
4) imię i nazwisko audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym oraz numer imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
5) cel przeprowadzania zadania audytowego,
6) zakres przedmiotowy zadania audytowego,
7) podjęte działania i zastosowane techniki przeprowadzania zadania audytowego,
8) termin, w którym przeprowadzono audyt wewnętrzny,
9) zwięzły opis działań komórki, jej strategii i celów, zwłaszcza w obszarze poddanym audytowi wewnętrznemu,
10) ustalenia stanu faktycznego,
11) określenie oraz analizę przyczyn i skutków uchybień,
12) uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień,
13) podpisy audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym.
2. Jeżeli kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, stwierdzi zasadność uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu, wyznacza osoby odpowiedzialne za ich wykonanie oraz wskazuje termin ich realizacji, powiadamiając o tym audytora wewnętrznego.
3. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, może zgłosić na piśmie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.
4. W razie zgłoszenia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności wyjaśniające w tym zakresie, a w przypadku stwierdzenia zasadności całości lub części dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń – zmienia lub uzupełnia odpowiednią część albo całość sprawozdania.
5. W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, w całości lub w części, audytor wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem, na piśmie, kierownikowi komórki.
6. Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, oraz kopię stanowiska, o którym mowa w ust. 5, audytor wewnętrzny włącza do bieżących akt.
2. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po otrzymaniu sprawozdania może zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki swoje stanowisko do przedstawionego sprawozdania.
2. Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej.
3. Notatkę informacyjną, o której mowa w ust. 2, audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny.
Minister Finansów: M. Belka
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 5 lipca 2002 r. (poz. 973)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 3 sierpnia 2002 r.
- Data ogłoszenia: 2002-07-19
- Data wejścia w życie: 2002-08-03
- Data obowiązywania: 2002-08-03
- Dokument traci ważność: 2006-06-30
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA