REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 77 poz. 695

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 7 maja 2002 r.

w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Przepisy rozporządzenia określają:

1) szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych,

2) podział śródlądowych dróg wodnych na klasy,

3) śródlądowe drogi wodne o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym,

4) warunki eksploatacyjne i projektowe dla poszczególnych klas śródlądowych dróg wodnych.

§ 2. [Sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych]

1. Śródlądowe drogi wodne klasyfikuje się według wielkości statków lub zestawów pchanych, jakie mogą być dopuszczone do żeglugi na określonej drodze wodnej, przyjmując jako kryterium określenia klasy drogi wodnej:

1) największą długość i największą szerokość statku lub zestawu pchanego,

2) minimalny prześwit pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną

– zwane dalej „parametrami klasyfikacyjnymi”.

2. Najniższą klasą drogi wodnej jest klasa la, a najwyższą klasą jest klasa Vb.

3. Śródlądowe drogi wodne klasy la, Ib, II i III są drogami wodnymi o znaczeniu regionalnym, a śródlądowe drogi wodne klasy IV, Va i Vb – drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym.

4. Szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, na podstawie parametrów klasyfikacyjnych, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 3. [Podział śródlądowych dróg wodnych na klasy]

Podział śródlądowych dróg wodnych na klasy określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. [Ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych]

1. Dla śródlądowych dróg wodnych lub ich odcinków, które nie odpowiadają w pełni ustalonej klasie, ustala się ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych, określając faktyczne ich wartości. Ograniczenie parametrów klasyfikacyjnych może dotyczyć największej długości i szerokości oraz zanurzenia statku albo zestawu pchanego lub minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną.

2. Dla dróg wodnych lub ich odcinków, na których występuje zmienny poziom zwierciadła wody, określa się faktyczną wartość zanurzenia statku lub zestawu pchanego, odniesioną do ustalonej wartości parametru klasyfikacyjnego, która nie powinna być mniejsza od wartości zanurzenia występującego w okresie 240 dni lub więcej, w roku przeciętnym z wielolecia.

3. Wysokość minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną ustala się ponad poziom najwyższej wody żeglownej, z uwzględnieniem bezpiecznej odległości, nie mniejszej niż 30 cm, między najwyższym punktem konstrukcji statku lub jego ładunku a dolną krawędzią konstrukcji mostu, rurociągu lub innego urządzenia krzyżującego się z drogą wodną. Ograniczenie tej wysokości odnosi się do najniższego mostu, rurociągu lub innego urządzenia nad śródlądową drogą wodną lub jej odcinkiem.

4. Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla odcinka drogi wodnej, w porozumieniu z administracją tej drogi wodnej.

5. Ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych śródlądowej drogi wodnej lub jej odcinka uwzględnia się na mapach śródlądowych dróg wodnych, uzupełniając oznaczenie klasy drogi wodnej (symbol graficzny na mapie) faktycznymi wartościami minimalnego prześwitu (h) i zanurzenia (d), przedstawionymi w postaci ułamkowej
, za którymi następują faktyczne wartości długości statku lub zestawu pchanego (L) i ich szerokości (B).

§ 5. [Parametry eksploatacyjne]

1. Warunki eksploatacyjne dla śródlądowych dróg wodnych poszczególnych klas określa się minimalnymi wymiarami szlaku żeglownego i śluz oraz wysokością prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną, zwanymi dalej „parametrami eksploatacyjnymi”.

2. Parametry eksploatacyjne śródlądowych dróg wodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3. Czasowe zmiany w parametrach eksploatacyjnych są podawane w komunikatach o aktualnych warunkach żeglugowych, ogłaszanych przez administrację drogi wodnej.

§ 6. [Dopuszczenie do żeglugi statków o długościach i szerokościach większych od parametrów klasyfikacyjnych]

1. Na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i Va, dla których parametr maksymalnej długości zestawów pchanych jest odpowiednio mniejszy niż dla drogi wodnej klasy III, mogą być dopuszczone do żeglugi zestawy pchane o długości przewidzianej dla drogi wodnej klasy III, o ile warunki eksploatacyjne na drogach wodnych tych klas pozwalają na bezpieczną żeglugę takich zestawów pchanych.

2. Odcinki śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym mogą być użytkowane przez statki o długościach i szerokościach większych od parametrów klasyfikacyjnych, przewidzianych dla tych klas, jeżeli warunki eksploatacyjne na to pozwalają.

3. Maksymalne długości zestawów pchanych, o których mowa w ust. 1, oraz maksymalne długości i szerokości statków, o których mowa w ust. 2, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla tych odcinków dróg wodnych.

§ 7. [Rozbudowa i modernizacja śródlądowych dróg wodnych]

1. Przy rozbudowie śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy la, Ib i II – jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy bezpośrednio wyższej.

2. Przy rozbudowie lub modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy III i o znaczeniu międzynarodowym klasy IV – jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Va.

3. Przy modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, innych klas niż określone w ust. 2, przyjmuje się, jako warunki projektowe, wielkości nie niższe niż odpowiadające maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Vb, umożliwiające żeglugę statków o zanurzeniu nie mniejszym niż 2,80 m.

4. Przepis ust. 3 stosuje się przy projektowaniu nowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym.

§ 8. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: L. Miller


Załącznik 1. [KLASYFIKACJA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH]

Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 7 maja 2002 r. (poz. 695)

Załącznik nr 1

KLASYFIKACJA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH


Przypisy:

1) Wartość zanurzenia ustala się dla konkretnej drogi wodnej, uwzględniając warunki miejscowe.

2) Z uwzględnieniem bezpiecznej odległości, wynoszącej nie mniej niż 30 cm pomiędzy najwyższym punktem konstrukcji statku lub ładunku a dolną krawędzią konstrukcji mostu, rurociągu lub innego urządzenia krzyżującego się z drogą wodną.

3) dla przewozu kontenerów ustala się nastąpujące wartości:

– 5,25 m dla statków przewożących kontenery w dwóch warstwach,

– 7,00 m dla statków przewożących kontenery w trzech warstwach, przy czym 50% kontenerów może być pustych, w przeciwnym wypadku należy przewidywać balastowanie.

4) Niektóre istniejące drogi wodne mogą być uznane za należące do klasy IV ze względu na maksymalną długość statków i zestawów pchanych, pomimo że ich maksymalna szerokość wynosi 11,4 m, a maksymalne zanurzenie 3,0 m.

5) Wartość pierwsza odnosi się do stanu obecnego, a druga – do stanu perspektywicznego i w niektórych przypadkach uwzględnia stan obecny.

6) WWŻ – najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.

Załącznik 2. [PODZIAŁ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA KLASY]

Załącznik nr 2

PODZIAŁ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA KLASY

Lp.

Nazwa śródlądowej drogi wodnej

Długość w km

Klasa drogi wodnej

1

2

3

4

1

rzeka Biebrza

84,2

la

od ujścia Kanału Augustowskiego do ujścia do rzeki Narwi

2

rzeka Brda

14,4

II

od połączenia z Kanałem Bydgoskim w miejscowości Bydgoszcz do ujścia

do rzeki Wisły

3

rzeka Bug

224,2

la

od ujścia rzeki Muchawiec do ujścia do rzeki Narwi

4

jezioro Dąbie

9,5

Vb

do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi

5

Kanał Augustowski

83,0

la

od połączenia z rzeką Biebrza do granicy Państwa, wraz z jeziorami

znajdującymi się na trasie tego Kanału

6

Kanał Bydgoski

24,5

II

7

Kanał Gliwicki

41,2

II

8

Kanał Jagielloński

5,8

II

od połączenia z rzeką Elbląg do rzeki Nogat

9

Kanał Kędzierzyński

5,9

II

10

Kanał Łączański

17,2

II

11

Kanał Ślesiński:

32,0

II

a) od połączenia z rzeką Wartą do jeziora Gopło, wraz z jeziorami na jego trasie,

b) jezioro Gopło

27,5

III

12

Kanał Żerański

17,2

II

13

rzeka Narew:

 

 

a) od ujścia rzeki Biebrzy do miejscowości Pułtusk,

186,0

la

b) od miejscowości Pułtusk do stopnia wodnego Dębe, wraz z Jeziorem Zegrzyńskim

40,9

II

14

rzeka Nogat

62,0

II

od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego

 

1

2

3

4

15

rzeka Noteć :

 

 

a) górna – od jeziora Gopło do połączenia z Kanałem Górnonoteckim i Kanał Górnonotecki do połączenia z Kanałem Bydgoskim,

87,1

la

b) dolna – od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia rzeki Drawy,

138,3

Ib

c) dolna – od ujścia rzeki Drawy do ujścia do rzeki Warty

48,9

II

16

rzeka Nysa Łużycka

 

 

od miejscowości Gubin do ujścia do rzeki Odry

15,0

la

17

rzeka Odra:

 

 

a) od miejscowości Racibórz do śluzy w miejscowości Kędzierzyn-Koźle,

44,4

la

b) od śluzy w miejscowości Kędzierzyn-Koźle do śluzy w miejscowości Brzeg Dolny,

187,1

III

c) szlak boczny rzeki Odry od śluzy Opatowice do śluzy Miejskiej w miejscowości Wrocław

15,4

II

d) od śluzy w miejscowości Brzeg Dolny do ujścia rzeki Nysy Łużyckiej,

259,8

II

e) od ujścia rzeki Nysy Łużyckiej do ujścia rzeki Warty,

75,2

II

f) od ujścia rzeki Warty do miejscowości Ognica (do kanału Szwedt),

79,4

III

g) od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz – Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie

44,6

Vb

18

rzeka Odra Zachodnia:

 

 

a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami,

33,6

Vb

b) Przekop Klucz – Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią

2,7

Vb

19

rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi

6,9

Vb

20

rzeka Pisa

 

 

od jeziora Roś do ujścia do rzeki Narwi

80,0

la

21

rzeka Szkarpawa

 

 

od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego

25,4

II

22

rzeka Warta:

 

 

a) od Kanału Ślesińskiego do miejscowości Luboń,

154,6

la

b) od miejscowości Luboń do ujścia rzeki Noteci,

183,8

Ib

c) od ujścia rzeki Noteci do ujścia do rzeki Odry

68,2

II

 

23

rzeka Wisła:

 

 

a) od ujścia rzeki Przemszy do połączenia z Kanałem Łączańskim,

37,5

IV w bud.

b) od ujścia Kanału Łączańskiego w miejscowości Skawina do stopnia wodnego Przewóz,

34,3

III

c) od stopnia wodnego Przewóz do ujścia rzeki Sanny,

203,0

Ib

d) od ujścia rzeki Sanny do miejscowości Płock,

324,8

Ib

e) od miejscowości Płock do stopnia wodnego Włocławek,

55,0

Va

f) od stopnia wodnego Włocławek do ujścia rzeki Tążyny,

43,0

Ib

g) od ujścia rzeki Tążyny do miejscowości Tczew,

190,5

II

h) od miejscowości Tczew do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi

32,7

III

24

rzeka Martwa Wisła

11,5

Vb

od rzeki Wisły w miejscowości Przegalina do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi

25

system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący:

149,2

 

a) jeziora:

 

 

– Roś, Seksty, Tałtowisko, Kotek Wielki, Szymon, Szymoneckie, Jagodne,

 

la

– Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Boczne, Niegocin,

 

II

– Mamry,w skład którego wchodzą jeziora:

 

 

– Kisajno, Dargin, Mamry (właściwe), Święcajty,

 

II

– Kirsąjty,

 

la

b) rzeki i kanały łączące jeziora wymienione w lit. a) od miejscowości Pisz do miejscowości Węgorzewo,

 

la

c) jeziora stanowiące boczne odgałęzienia drogi wodnej Pisz – Węgorzewo:

 

 

– Bełdany, Ryńskie,

 

II

– Guzianka Mała, Guzianka Duża, Nidzkie (do km 19,0)

 

la

26

system Kanału Elbląskiego, jezior Pojezierza Iławskiego i jeziora Druzno obejmujący:

151,7

 

 

 

a) jeziora: Piniewo, Sambród, Ruda Woda, Bartężek, Ilińsk, Drwęckie, Puzy, Szeląg Wielki, Dauby, Jeziorak, Ewingi,

 

II

b) Kanał Elbląski od jeziora Druzno do jeziora Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki,

84,92

la

c) Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora Bartężek,

1,0

la

d) szlak żeglowny jeziora Druzno

7,4

la

 

Załącznik 3. [PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH]

Załącznik nr 3

PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH

Lp.

Parametry eksploatacyjne

 

Wielkości parametrów:

klasy:

la

Ib

II

III

IV

Va

Vb

1.

Minimalne wymiary szlaku żeglownego w rzece

jedn. miary

 

1.1

szerokość szlaku żeglownego1)

m

15

20

30

40

40

50

50

1.2

głębokość tranzytowa2)

m

1,2

1,6

1,8

1,8

2,8

2,8

2,8

1.3

promień łuku osi szlaku żeglownego3)

m

100

200

300

500

650

650

800

2.

Minimalne wymiary kanału

 

 

2.1

szerokość szlaku żeglownego1)

m

12

18

25

35

40

45

45

2.2

najmniejsza głębokość wody w kanale2)

m

1,5

2,0

2,2

2,5

3,5

3,5

3,5

2.3

promień łuku osi szlaku żeglownego3)

m

150

250

400

600

650

650

800

3.

Minimalne wymiary śluz żeglugowych

 

 

3.1

szerokość śluzy

m

3,3

5,0

9,6

9,6

12,0

12,0

12,0

3.2

długość śluzy

m

25

42

654)

72

1204)

120

187

3.3

głębokość na progu dolnym2)

m

1,5

2,0

2,2

2,5

3,5

4,0

4,0

4.

Odległość pionowa przewodów linii elektroenerg. przy zwisie normalnym ponad poziom WWŻ5)

 

 

4.1

nieuziemionych o napięciu do 1 k V oraz uziemionych (bez względu na napięcie linii) i przewodów telekomunikacyjnych

m

8

8

8

10

12

15

15

4.2

nieuziemionych o napięciu wyższym niż 1 k V, w zależności od napięcia znamionowego linii (U)

m





 

Przypisy:

1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.

2) Głębokość odnosi się do pierwszej wartości zanurzenia statku lub zestawu, określonej dla tej samej klasy w tabeli w załączniku nr 1.

3) Szlak żeglowny na łuku poszerza się w zależności od długości statku lub zestawu pchanego i promienia łuku.

4) Do klasy II zalicza się również śluzy istniejące o długości od 56,6 m do 57,4 m, a do klasy IV - o długości 85,0 m.

5) WWŻ - najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2002-06-18
  • Data wejścia w życie: 2002-07-19
  • Data obowiązywania: 2020-11-12
  • Dokument traci ważność: 2022-05-31

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA