REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 17 poz. 161
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 stycznia 2002 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania w związku z wypadkami żeglugowymi na śródlądowych drogach wodnych.
Na podstawie art. 57 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji i zastosowania]
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o sygnałach i znakach żeglugowych, należy przez to rozumieć odpowiednie znaki i sygnały, określone w przepisach żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych.
3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do wypadków, którym uległy wyłącznie jednostki pływające Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Straży Granicznej lub Policji.
1) zatonięcie statku,
2) zderzenie się statków,
3) zdarzenie związane z ruchem lub postojem statku, którego następstwem jest śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu człowieka,
4) spowodowanie przez statek poważnej awarii w rozumieniu przepisów Prawa ochrony środowiska,
5) uszkodzenie przez statek budowli lub urządzeń hydrotechnicznych albo budowli lub linii przesyłowych krzyżujących się z drogą wodną,
6) uszkodzenie statku w wyniku najechania na mieliznę lub przeszkodę podwodną, budowlę lub urządzenie hydrotechniczne albo budowlę lub linię przesyłową krzyżującą się z drogą wodną,
7) pożar lub wybuch na statku,
8) zgubienie przez statek kotwicy lub innych elementów wyposażenia bądź części ładunku, powodujących zagrożenie dla bezpieczeństwa przepływających statków,
9) zatarasowanie szlaku żeglownego w wyniku najechania przez statek na mieliznę lub przeszkodę podwodną.
Rozdział 2
Obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku żeglugowego
§ 3. [Usunięcie statku ze szlaku żeglownego na płytkie i bezpieczne miejsce]
2. Podejmując działania, o których mowa w ust. 1, kierownik statku informuje znajdujące się w pobliżu statki o utracie przez jego statek właściwości manewrowych, używając, w zależności od okoliczności, sygnałów wzrokowych, dźwiękowych lub świetlnych.
2. Kierownik statku pośredniczącego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do natychmiastowego przekazania otrzymanej informacji dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej, a kierownikowi statku, który uległ wypadkowi – poleceń dyrektora urzędu co do sposobu dalszego postępowania.
1) sporządza meldunek o wypadku żeglugowym,
2) zabezpiecza ślady i dowody w sprawie.
2. Meldunek o wypadku żeglugowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinien zawierać:
1) datę i miejsce sporządzenia meldunku,
2) datę wypadku – godzinę, dzień, miesiąc i rok,
3) miejsce wypadku – określenie km drogi wodnej,
4) oznaczenie rodzaju wypadku,
5) szczegółowy opis wypadku,
6) warunki hydrologiczno-meteorologiczne – w szczególności stan wody, głębokość tranzytową i widzialność,
7) okoliczności, które poprzedziły wypadek, ze wskazaniem w porządku chronologicznym:
a) wydanych komend i poleceń,
b) nadanych sygnałów dźwiękowych, wzrokowych i świetlnych, z określeniem odległości i czasu ich nadania,
c) wykonanych manewrów,
8) wskazanie domniemanych przyczyn wypadku oraz okoliczności mogących służyć ustaleniu przyczyn wypadku,
9) szczegółowe wymienienie następstw wypadku,
10) opis przebiegu akcji ratowniczej,
11) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe członków załogi statku,
12) wykaz osób, które były świadkami wypadku żeglugowego,
13) podpis kierownika statku sporządzającego meldunek.
3. Zabezpieczając ślady i dowody w sprawie, kierownik statku jest obowiązany:
1) sporządzić szkice miejsca wypadku, ze wskazaniem kursu statku i wykonanych manewrów w poszczególnych fazach wypadku oraz granic szlaku żeglownego i usytuowania znaków żeglugowych,
2) uzyskać oświadczenie pilota o przebiegu wypadku, jeżeli statek przed zaistnieniem wypadku żeglugowego korzystał z usług pilota,
3) sporządzić szkic i opis uszkodzeń, jeżeli wypadek nastąpił na statku,
4) dokonać innych czynności i zebrać dokumenty, które mogą być pomocne w wyjaśnieniu okoliczności wypadku.
4. Meldunek o wypadku żeglugowym oraz zabezpieczone dowody kierownik statku przekazuje, za pokwitowaniem odbioru, właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej za pośrednictwem inspektora, o którym mowa w § 7 ust. 1.
Rozdział 3
Prowadzenie postępowania w sprawach wypadków żeglugowych
§ 7. [Delegowanie inspektorów na miejsce wypadku]
2. Jeżeli rozmiar i następstwa zaistniałego wypadku żeglugowego nie uzasadniają konieczności obecności inspektorów na miejscu wypadku, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może wyznaczyć inne miejsce i termin dla wykonania czynności określonych w ust. 1.
3. O delegowaniu inspektorów (inspektora) bądź wyznaczeniu innego miejsca i terminu dla wykonania czynności określonych w ust. 1 dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej niezwłocznie informuje kierownika statku, armatora oraz – w miarę potrzeby – administrację drogi wodnej.
4. W razie wystąpienia wypadku żeglugowego, o którym mowa w § 2 pkt 4, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, przesłuchuje się pojedynczo, bez udziału innych uczestników i świadków wypadku.
3. Przed przesłuchaniem osób wymienionych w ust. 1 należy je uprzedzić o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania i o prawie odmowy udzielenia odpowiedzi na pytania, stosownie do art. 83 Kodeksu postępowania administracyjnego.
4. Protokoły przesłuchań osób wymienionych w ust. 1 sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może powoływać do udziału w rozprawie administracyjnej biegłych w sprawie zaistniałego wypadku, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia wszystkich okoliczności w celu ustalenia przyczyn, rozmiarów szkody i winnych spowodowania wypadku żeglugowego.
1) datę i miejsce sporządzenia protokołu,
2) datę i miejsce wypadku,
3) oznaczenie wypadku,
4) okoliczności poprzedzające wypadek,
5) szczegółowy opis wypadku,
6) wskazanie następstw wypadku i rozmiarów szkody,
7) ocenę przeprowadzonej akcji ratowniczej,
8) ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
9) określenie winnych spowodowania wypadku, z podaniem stopnia winy i ze wskazaniem, na czym ich wina polega,
10) wskazanie naruszonych przepisów.
2. Protokół przeprowadzonego postępowania podpisuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej lub osoba przez niego upoważniona.
3. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 14. [Przepis przejściowy]
Minister Infrastruktury: M. Pol
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 22 stycznia 2002 r. (poz. 161)
Załącznik nr 1
WZÓR MELDUNKU O WYPADKU ŻEGLUGOWYM
Załącznik nr 2
WZÓR PROTOKOŁU PRZESŁUCHANIA
Załącznik nr 3
WZÓR PROTOKOŁU PRZEPROWADZONEGO POSTĘPOWANIA W SPRAWIE WYPADKU ŻEGLUGOWEGO
- Data ogłoszenia: 2002-03-01
- Data wejścia w życie: 2002-04-01
- Data obowiązywania: 2002-04-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA