REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 5 poz. 50
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 5 stycznia 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego
Na podstawie art. 76 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371) zarządza się, co następuje:
2. Sześciomiesięczny kurs specjalistyczny, zwany dalej „kursem specjalistycznym", obejmuje:
1) praktykę,
2) szkolenie teoretyczne.
3. Praktyka i szkolenie teoretyczne odbywają się w czasie trwania kursu specjalistycznego.
4. Główny Inspektor koordynuje przebieg kursu specjalistycznego.
5. Listę kandydatów przedstawiają Głównemu Inspektorowi wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, zwani dalej „wojewódzkimi inspektorami".
6. Uczestnictwo kandydata w kursie specjalistycznym jest obowiązkowe, a jego obecność jest potwierdzana podpisem na liście obecności.
7. Podręcznik i inne pomoce naukowe oraz wyposażenie techniczne wymagane w trakcie praktyki kandydat otrzymuje nieodpłatnie, na czas trwania kursu specjalistycznego i egzaminu.
2. Praktyka trwa szesnaście tygodni i obejmuje wymagane prawem zasady i procedury wykonywania kontroli, dotyczące w szczególności:
1) zatrzymywania i wstępu do pojazdów, legitymowania kierowców, zachowania się wobec zatrzymanych i umiejętności reagowania,
2) przeprowadzania czynności kontrolnych w zakresie dokumentów wymaganych w transporcie drogowym, urządzeń pomiarowo-kontrolnych znajdujących się w pojeździe, masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego oraz sporządzania protokołu czynności kontrolnych,
3) dokonywania oględzin, zabezpieczania dowodów, kopiowania dokumentów, przesłuchiwania świadków i zasięgania opinii biegłych, przesłuchiwania kontrolowanego w charakterze strony, oceny składanych wyjaśnień,
4) sporządzania dokumentacji filmowej lub fotograficznej, umożliwiającej utrwalenie dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
5) formułowania wniosków o wszczęcie odpowiedniego postępowania,
6) nakładania kar pieniężnych,
7) stosowania środków przymusu bezpośredniego,
8) bezpiecznego obchodzenia się z bronią palną i amunicją oraz używania broni palnej,
9) udzielania pierwszej pomocy (przedmedycznej),
10) współdziałania z innymi organami w zakresie kontroli.
2. Dziennik praktyki powinien zawierać następujące informacje:
1) imię i nazwisko kandydata,
2) datę rozpoczęcia i zakończenia praktyki oraz poszczególnych jej okresów,
3) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe instruktorów prowadzących praktykę,
4) wskazanie miejsc, w których odbywa się praktyka,
5) zakres zleconych czynności i prowadzonych spraw w poszczególnych okresach i miejscach odbywania praktyki,
6) charakterystykę kandydata, sporządzoną przez instruktora, zawierającą ocenę jego pracy w okresie praktyki oraz ocenę predyspozycji do wykonywania czynności kontrolnych.
2. Szkolenie teoretyczne trwa osiem tygodni i odbywa się w ośrodku szkolenia.
3. W czasie szkolenia teoretycznego kandydat zapoznaje się z:
1) zadaniami, uprawnieniami oraz organizacją Inspekcji Transportu Drogowego,
2) zasadami i metodami prowadzenia przez inspektora czynności kontrolnych, postępowania przygotowawczego oraz sporządzania protokołu kontroli,
3) zasadami dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku usług transportu drogowego, w tym również w zakresie dokumentów przewozowych związanych z wykonywaniem transportu drogowego,
4) wzorami dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego oraz zasadami i warunkami wykonywania tego transportu,
5) przepisami dotyczącymi w szczególności:
a) ruchu drogowego, w tym stanu technicznego pojazdów,
b) czasu pracy kierowców, w tym okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowców,
c) wykonywania przewozu materiałów niebezpiecznych i odpadów,
d) wykonywania przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych specjalnymi środkami transportu przeznaczonymi do tych przewozów,
e) przejazdu pojazdu z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości,
f) przewozu żywych zwierząt,
g) wymagań co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska,
h) okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów,
6) stosowaniem taryfikatora kar pieniężnych określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
7) wybranymi przepisami prawa, w szczególności: karnego, administracyjnego, gospodarczego.
2. Główny Inspektor sprawuje nadzór nad organizacją i przebiegiem egzaminu oraz zapewnia odpowiedni stan techniczny, oznakowanie i wyposażenie pojazdów specjalistycznych, wykorzystywanych na egzaminie praktycznym.
3. Warunkiem dopuszczenia kandydata do egzaminu jest:
1) potwierdzenie uczestnictwa w co najmniej 80% zajęć szkolenia teoretycznego,
2) potwierdzenie uczestnictwa w co najmniej 90% zajęć praktyki,
3) uzyskanie pozytywnej ogólnej opinii o zachowaniu i predyspozycjach, wyrażonej w dzienniku praktyki; w przypadku opinii negatywnej, wymagane jest uzasadnienie.
2. Główny Inspektor opracowuje regulamin działania komisji.
3. W skład pięcioosobowej komisji wchodzą: przedstawiciel Głównego Inspektora jako przewodniczący, przedstawiciel ministra właściwego do spraw transportu oraz trzech wykładowców spośród wykładowców prowadzących zajęcia na kursie specjalistycznym.
1) egzaminu pisemnego, przeprowadzanego w formie testu, zawierającego zbiór pytań i odpowiedzi wielokrotnego wyboru, mającego na celu sprawdzenie wiedzy kandydata,
2) egzaminu praktycznego, mającego na celu sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia kontroli oraz zachowania się kandydata w czasie wykonywania czynności kontrolnych.
2. Egzamin pisemny odbywa się w ośrodku szkolenia, w którym odbywało się szkolenie teoretyczne, natomiast egzamin praktyczny – w miejscach, w których odbywała się praktyka z zakresu kontroli.
3. Każde pytanie testowe ocenia się następująco:
1) odpowiedź prawidłowa – 1 punkt,
2) odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi – zero punktów.
4. Główny Inspektor opracowuje, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, zbiór testów egzaminacyjnych oraz ćwiczeń praktycznych.
5. Część pisemną egzaminu uważa się za zdaną w razie uzyskania przez kandydata co najmniej 70% odpowiedzi prawidłowych.
6. Egzamin praktyczny uważa się za zdany w przypadku uzyskania przez kandydata pozytywnej oceny, wyrażonej przez większość członków komisji egzaminacyjnej, o której mowa w § 8.
7. Egzamin uważa się za zdany w przypadku zdania przez kandydata zarówno egzaminu pisemnego, jak i egzaminu praktycznego.
2. Kandydatowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego, odpowiednio z całości lub części egzaminu, nie później niż w terminie 14 dni od dnia egzaminu, o którym mowa w § 7.
3. W przypadku niezdania egzaminu, o którym mowa w ust. 2, kandydat zwraca koszty uczestnictwa w kursie specjalistycznym, zgodnie z umową zawartą między nim a zakładem pracy przed rozpoczęciem kursu specjalistycznego, określającą wzajemne prawa i obowiązki stron, związane z uczestnictwem kandydata w takim kursie.
2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Z przeprowadzonego egzaminu komisja sporządza protokół, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 stycznia 2002 r. (poz. 50)
Załącznik nr 1
Wykaz przedmiotów objętych kursem
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin szkolenia teoretycznego | Liczba godzin praktyki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Razem: |
|
|
Załącznik nr 2
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 6 lutego 2002 r.
- Data ogłoszenia: 2002-01-22
- Data wejścia w życie: 2002-02-06
- Data obowiązywania: 2009-08-05
- Dokument traci ważność: 2011-07-07
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA