REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2001 nr 157 poz. 1845
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 24 grudnia 2001 r.
w sprawie szczegółowej organizacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156) zarządza się, co następuje:
1) zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu,
2) zadań w zakresie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu.
2. Służba SAR wykonuje także inne zadania związane z bezpieczeństwem morskim.
1) pion ogólny – zapewniający obsługę administracyjną, finansowo-księgową i techniczną, złożony z funkcjonalnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy; pion ogólny podlega bezpośrednio dyrektorowi Służby SAR,
2) pion operacyjny – realizujący zadania poszukiwania i ratowania życia na morzu oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego; pion operacyjny podlega zastępcy dyrektora Służby SAR do spraw operacyjnych.
2. Pion ogólny obejmuje:
1) Biuro Służb Pracowniczych,
2) Biuro Rachunkowości Finansowej,
3) Biuro Techniki i Zaopatrzenia,
4) Biuro Administracyjne,
5) samodzielne stanowiska pracy bezpośrednio podległe dyrektorowi Służby SAR, w szczególności do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, przetargów publicznych oraz stanowisko radcy prawnego.
3. Pion operacyjny obejmuje:
1) Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni, w którego skład wchodzi Pomocnicze Centrum Koordynacyjne w Świnoujściu,
2) Wydział Poszukiwania i Ratownictwa Morskiego, w którego skład wchodzą:
a) morskie statki ratownicze,
b) brzegowe stacje ratownicze,
3) Wydział Zwalczania Zagrożeń i Zanieczyszczeń na Morzu, w którego skład wchodzą:
a) specjalne statki morskie do zwalczania zanieczyszczeń,
b) lądowe bazy sprzętowo-magazynowe.
2. Biurem Rachunkowości Finansowej kieruje główny księgowy.
2. Do zakresu odpowiedzialności dyrektora Służby SAR należy:
1) utrzymywanie sił i środków w pełnej i ciągłej gotowości do akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz do likwidacji skutków zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu,
2) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi,
3) przygotowanie projektów planów: akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego i ich aktualizacja,
4) opracowywanie regulaminów: organizacyjnego Służby SAR oraz pogotowia Służby SAR,
5) współdziałanie z krajowymi systemami ratowniczymi, a także z odpowiednimi służbami ratowniczymi innych państw,
6) planowanie rozwoju i doskonalenia Służby SAR oraz realizowanie inwestycji wynikających z tych planów,
7) inicjowanie prac naukowo-badawczych z zakresu ratownictwa morskiego,
8) współpraca z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego i izbami morskimi,
9) prowadzenie spraw wynikających z odrębnych przepisów,
10) wykonywanie w stosunku do pracowników Służby SAR obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów Kodeksu pracy,
11) określanie wymagań kwalifikacyjnych i liczby członków ochotniczych drużyn ratowniczych oraz trybu ich przyjmowania.
3. Dyrektor Służby SAR może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Służby SAR do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
2. Regulamin pogotowia Służby SAR oraz zmiany w tym regulaminie podlegają zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
3. W czasie pełnienia całodobowej służby pogotowia statki, o których mowa w ust. 1, podnoszą flagę określoną odrębnymi przepisami dla statków specjalnej służby państwowej.
2. Niezależnie od postanowień ust. 1 morskie statki ratownicze Służby SAR powinny być oznakowane czerwonymi literami SAR i znakiem krzyża maltańskiego koloru czerwonego na białym polu otoczonym czerwoną obwódką.
3. Litery SAR i znak krzyża maltańskiego powinny być umieszczone na obu burtach statku ratowniczego, a jeżeli konstrukcja statku na to nie pozwala – umieszcza się je po obu stronach nadbudówki oraz dodatkowo znak krzyża maltańskiego na szczycie nadbudówki lub na pokładzie w taki sposób, aby byt widoczny z powietrza.
4. W czasie prowadzenia akcji poszukiwawczych i ratowniczych statki, o których mowa w ust. 1, mogą używać niebieskich świateł błyskowych.
2. Jednostki pływające, statki powietrzne oraz inne środki transportu należące do jednostek współdziałających ze Służbą SAR zachowują podczas wykonywania zadań poszukiwania i ratownictwa oznakowanie właściwe ze względu na ich przynależność i przeznaczenie.
Minister Infrastruktury: w z. A Piłat
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 24 grudnia 2001 r. (poz. 1845)
Załącznik nr 1
WZÓR ZNAKU ARMATORSKIEGO SŁUŻBY SAR
Znakiem armatorskim Służby SAR jest czerwony krzyż maltański na tle symbolu kotwicy koloru niebieskiego umieszczone w białym kole z pomarańczową obwódką. Całość nałożona na opaskę kominową koloru białego z czerwonymi poziomymi pasami, szerszymi zewnętrznymi i wąskimi wewnętrznymi.
Załącznik nr 2
WZÓR OZNAKI l IDENTYFIKATORA SŁUŻBY SAR
Oznaką służbową Służby SAR jest znak czerwonego krzyża maltańskiego na białym polu otoczony czerwoną obwódką, na której umieszczony jest biały napis „MORSKA SŁUŻBA POSZUKIWANIA l RATOWNICTWA". W dolnej części obwódki znajduje się biało-czerwona wstęga z wcięciami z obu stron. Środkowa część wstęgi stanowi białą tarczę z czerwonym napisem „SAR". Krawędzie wstęgi, tarczy i liter tworzących napis „SAR" są koloru złotego.
Identyfikator o wymiarach 6 x 10 cm, koloru białego. W lewym górnym rogu umieszczony jest rysunek oznaki służbowej Służby SAR, a w prawym górnym rogu – zdjęcie posiadacza identyfikatora.
Pomiędzy rysunkiem oznaki a zdjęciem umieszczony jest napis „MORSKA SŁUŻBA POSZUKIWANIA l RATOWNICTWA", a poniżej imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe pracownika Służby SAR. Napisy koloru czarnego.
- Data ogłoszenia: 2001-12-31
- Data wejścia w życie: 2002-01-01
- Data obowiązywania: 2005-09-14
- Dokument traci ważność: 2012-07-13
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA