REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2001 nr 90 poz. 996
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 24 lipca 2001 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.
Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Definicje]
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych,
2) jednostce - rozumie się przez to jednostkę badawczo-rozwojową określoną w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy.
Rozdział 2
Łączenie jednostek
§ 2. [Łączenie jednostek]
2. Łączenie jednostek może polegać na włączeniu do jednej jednostki innej jednostki lub kilku jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.
3. Jednostka, do której włączono inną jednostkę lub kilka jednostek, może zachować dotychczasową nazwę.
4. Jednostka utworzona w wyniku połączenia albo jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, przejmuje pracowników, mienie oraz należności i zobowiązania jednostek podlegających łączeniu.
1) oznaczenie łączonych jednostek:
a) nazwy i siedziby,
b) numery identyfikacyjne REGON,
c) numery identyfikacji podatkowej NIP,
2) określenie jednostki utworzonej w wyniku połączenia, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, a w przypadku wymienionym w § 2 ust. 2 - określenie jednostki, do której włącza się inną jednostkę lub jednostki,
3) określenie terminu połączenia i daty sporządzenia sprawozdań finansowych łączonych jednostek.
2. Jeżeli łączenie jednostek następuje w ciągu roku obrotowego, akt o połączeniu powinien określać także zasady łączenia planów rzeczowo-finansowych jednostek, podziału nagród, premii i innych świadczeń.
2. Przejęcia mienia oraz zobowiązań i należności łączonych jednostek dokonuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego jednostka powstająca w wyniku połączenia albo jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki.
2. Dyrektor jednostki, do której włączono inną lub inne jednostki, składa wniosek o dokonanie w Krajowym Rejestrze Sądowym odpowiednich zmian dotyczących tej jednostki oraz o wykreślenie z tego Rejestru włączonej lub włączonych jednostek.
2. W skład tymczasowej rady naukowej wchodzą członkowie rad naukowych połączonych jednostek.
3. Tymczasowa rada naukowa sprawuje swoje funkcje nie dłużej niż przez okres trzech miesięcy, licząc od dnia połączenia jednostek.
4. W razie dokonania łączenia jednostek, o którym mowa w § 2 ust. 2, rada naukowa jednostki lub jednostek włączanych do innej jednostki działa do chwili wykreślenia tej jednostki lub jednostek z Krajowego Rejestru Sądowego, a rada naukowa jednostki, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, działa do dnia zakończenia swojej kadencji.
Rozdział 3
Podział jednostki
§ 9. [Podział jednostki]
1) utworzeniu z jednostki dwóch lub więcej jednostek,
2) wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych w celu włączenia ich do innej jednostki,
3) wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych i utworzeniu innej jednostki lub jednostek.
2. Jednostki utworzone w wyniku podziału przejmują pracowników i mienie jednostki ulegającej podziałowi.
3. Jednostki utworzone w wyniku podziału odpowiadają solidarnie za zobowiązania jednostki ulegającej podziałowi, chyba że za zgodą wierzycieli, w drodze umowy, zostanie dokonany inny podział zobowiązań.
4. Mienie wydzielonych komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może być przekazywane odpłatnie, z uwzględnieniem art. 13 ust. 4 ustawy.
1) określenie jednostki ulegającej podziałowi:
a) nazwę i siedzibę,
b) numer identyfikacyjny REGON,
c) numer identyfikacji podatkowej NIP,
2) określenie terminu podziału,
3) określenie jednostek, które będą utworzone w wyniku podziału lub do których będą włączone komórki organizacyjne jednostki ulegającej podziałowi,
4) określenie komórek organizacyjnych, które będą wydzielone z jednostki w celu ich włączenia do innej jednostki lub jednostek tworzonych w wyniku podziału,
5) ustalenia dotyczące sposobu podziału mienia oraz rozliczeń z tytułu zobowiązań, przejęcia uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych.
2. Komisja, o której mowa w ust. 1, sporządza szczegółowe propozycje podziału jednostki, a także propozycje podziału mienia i i zobowiązań, na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego i spisu inwentaryzacyjnego zarządzonego przez dyrektora jednostki ulegającej podziałowi.
2. Organ określony w ust. 1 wydaje decyzję o przydzieleniu jednostce lub jednostkom powstającym w wyniku podziału składników mienia niezbędnych do prowadzenia działalności.
Rozdział 4
Reorganizacja jednostki
§ 15. [Reorganizacja jednostki]
1) zmianie przedmiotu lub zakresu jej działania,
2) zmianie dotychczasowej nazwy,
3) zmianie organu sprawującego nadzór nad jednostką,
4) dokonaniu zmian w strukturze organizacyjnej jednostki, a w szczególności:
a) likwidacji zakładu (zakładu doświadczalnego), oddziału lub innej wyodrębnionej organizacyjnie części jednostki,
b) przekazaniu lub sprzedaży wyodrębnionych organizacyjnie i gospodarczo części jednostki.
2. Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 15 pkt 4, następuje w drodze zmiany jej regulaminu organizacyjnego. O zamiarze przeprowadzenia reorganizacji jednostka zawiadamia organ sprawujący nad nią nadzór.
Rozdział 5
Likwidacja jednostki
§ 17. [Likwidacja jednostki]
2. W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą: przedstawiciel organu sprawującego nadzór nad jednostką, dyrektor jednostki lub osoba przez niego upoważniona, po jednym przedstawicielu rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych. Do komisji może być powołany przedstawiciel Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, przedstawiciel banku obsługującego działalność jednostki oraz kandydat na likwidatora.
3. Komisja opracowuje dla organu sprawującego nadzór nad jednostką opinię zawierającą w szczególności:
1) ocenę możliwości dalszego wykonywania przez jednostkę zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
2) analizę stanu organizacyjno-prawnego oraz ocenę stanu ekonomiczno-finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego majątku, wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw autorskich,
3) analizę stanu kadrowego wraz z ewentualnymi propozycjami kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez nich w jednostce,
4) analizę możliwości zaspokojenia lub zabezpieczenia zobowiązań,
5) propozycje zadysponowania mienia z uwzględnieniem możliwości kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac rozwojowych dotychczas prowadzonych przez nich w jednostce,
6) wnioski o celowości i sposobie przeprowadzenia likwidacji jednostki.
1) oznaczenie jednostki podlegającej likwidacji,
2) oznaczenie dnia otwarcia i zakończenia likwidacji,
3) oznaczenie terminu zakończenia działalności operatywnej jednostki,
4) określenie sposobu i trybu zadysponowania mieniem jednostki,
5) określenie sposobu uregulowania zobowiązań.
2. Likwidator działa na podstawie umowy zawartej z organem, o którym mowa w ust. 1.
3. Umowa powinna określać w szczególności:
1) podstawowe obowiązki likwidatora,
2) wynagrodzenie likwidatora,
3) warunki rozwiązania umowy.
4. Wynagrodzenie likwidatora jest finansowane ze środków likwidowanej jednostki i zaliczane do kosztów likwidacji.
5. Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora likwidowanej jednostki w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności jednostki.
1) sporządzenie planu finansowego likwidacji,
2) opracowanie harmonogramu likwidacji jednostki,
3) zgłoszenie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji jednostki,
4) zawiadomienie banku obsługującego działalność jednostki o otwarciu likwidacji,
5) składanie organowi sprawującemu nadzór okresowych sprawozdań z przebiegu likwidacji,
6) sporządzenie sprawozdania finansowego według zasad określonych w odrębnych przepisach,
7) egzekucja należności, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli,
8) zagospodarowanie mienia według wskazań organu sprawującego nadzór nad likwidowaną jednostką,
9) rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami jednostki,
10) zgłoszenie wniosku o wykreślenie jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego,
11) przekazanie materiałów do archiwum, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zobowiązania likwidowanej jednostki, niezaspokojone przez likwidatora, przejmuje organ sprawujący nadzór nad jednostką.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 28. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
- Data ogłoszenia: 2001-08-31
- Data wejścia w życie: 2002-01-01
- Data obowiązywania: 2002-01-01
- Dokument traci ważność: 2010-12-22
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA