REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2001 nr 50 poz. 531
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 27 kwietnia 2001 r.
w sprawie szczegółowych warunków postępowania przetargowego na udzielenie koncesji na budowę i eksploatację autostrad płatnych
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się także do tych dróg ekspresowych, do których mają zastosowanie przepisy o autostradach płatnych.
Rozdział 2
Szczegółowe warunki kwalifikacji wstępnej
§ 2. [Zaproszenie do udziału w kwalifikacji wstępnej]
2. Zaproszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać dane i informacje określone w art. 42 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych, zwanej dalej „ustawą”, oraz podstawowe informacje o:
1) warunkach, które powinny być spełnione przez uczestników kwalifikacji wstępnej, w tym warunkach finansowych i technicznych,
2) warunkach udzielenia koncesji,
3) zakresie robót, jaki może być powierzony do wykonania podmiotom trzecim, o ile informacje zawarte w pkt 1–3 będą wymagane w procedurze kwalifikacji wstępnej.
2. Specyfikację warunków kwalifikacji wstępnej udostępnia się do odpłatnego nabycia w Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwanej dalej „Agencją”, z dniem ukazania się w prasie ogłoszenia o zaproszeniu do udziału w kwalifikacji wstępnej.
3. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Agencja sporządza listę podmiotów, które złożyły dokumentację.
4. Dokumentację złożoną po terminie, o którym mowa w ust. 1, zwraca się bez otwierania.
1) informację dotyczącą treści wskazań lokalizacyjnych danej autostrady lub jej odcinka,
2) podstawowe informacje techniczne dotyczące danej autostrady lub jej odcinka,
3) informacje o podstawowych wymaganiach procedury kwalifikacji wstępnej, w tym o trybie składania dokumentacji,
4) informację o przewidywanych zasadach dofinansowania budowy autostrady lub jej odcinka ze środków Krajowego Funduszu Autostradowego oraz o zakresie i formach tego dofinansowania,
5) sposób dokonywania oceny dokumentacji poprzez:
a) wskazanie kryteriów oceny tej dokumentacji i określenie dla każdego z kryteriów maksymalnej ilości punktów albo
b) wskazanie minimalnych kryteriów wymaganych do zakwalifikowania uczestników do przetargu ograniczonego,
6) formularze–załączniki do specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej,
7) inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym.
2. W specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej określa się ponadto dokumenty i dane, które uczestnik kwalifikacji wstępnej jest obowiązany złożyć, a w szczególności:
1) aktualny odpis z właściwego rejestru,
2) statut spółki lub projekt statutu oraz projekty aktów o zawiązaniu spółki i objęciu akcji w przypadku uczestników, o których mowa w art. 43 ust. 2 ustawy,
3) sprawozdanie finansowe za ostatnie 3 lata działalności spółki i jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w pkt 2,
4) informację o zakresie i formach dotychczasowej działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika kwalifikacji wstępnej, uwzględniającą doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w pkt 2:
a) w organizacji finansowania budowy i eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze, przez podanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
b) w realizacji budowy autostrad płatnych, dróg ekspresowych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze, przez podanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
c) w eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze przez podanie co najmniej dwóch przedsięwzięć o porównywalnym zakresie,
5) ogólną propozycję finansowania budowy i eksploatacji autostrady, z uwzględnieniem oceny potrzeby wykorzystania środków Krajowego Funduszu Autostradowego oraz poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa wraz z dokumentami uprawdopodobniającymi możliwość zgromadzenia środków finansowych na budowę i podjęcie eksploatacji danej autostrady lub jej odcinka,
6) opis kwalifikacji osób odpowiedzialnych za finansowanie, budowę i eksploatację autostrady lub jej odcinka, w tym członków władz zarządzających i głównych ekspertów przez przedstawienie ich życiorysów zawodowych i uprawnień zawodowych,
7) oświadczenie o tym, czy akcjonariusze spółki lub uczestnicy, o których mowa w pkt 2, uczestniczą w innych spółkach ubiegających się o udzielenie koncesji na ten sam odcinek autostrady.
2. Na opakowaniach zawierających dokumentację należy umieścić oznaczenie autostrady lub jej odcinka, nazwę składającego dokumentację oraz napis „dokumentacja do kwalifikacji wstępnej”.
3. Agencja przechowuje opakowania z dokumentacją do chwili ich otwarcia przez komisję przetargową, zwaną dalej „komisją”.
1) doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, w organizacji finansowania budowy i eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
2) doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, w realizacji budowy autostrad lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
3) doświadczenia spółki, jej akcjonariuszy lub uczestników, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, w eksploatacji autostrad płatnych lub przedsięwzięć o podobnym charakterze,
4) zdolności do finansowania budowy i eksploatacji autostrady ze źródeł, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 oraz ust. 3 ustawy,
5) kwalifikacji osób odpowiedzialnych za finansowanie, budowę i eksploatację autostrady lub jej odcinka,
6) innych, wynikających ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym, określonych w specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej.
Rozdział 3
Tryb pracy komisji przetargowej
§ 10. [Powołanie członków komisji]
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, powinien określać w szczególności: tryb pracy komisji, jej organizację, zadania przewodniczącego komisji oraz sposób zapewnienia poufności pracy komisji.
3. Komisja podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
4. Członkowie komisji, przed rozpoczęciem jej prac, są obowiązani do złożenia pisemnych zobowiązań o nieujawnianiu informacji uzyskanych w związku z pracami komisji oraz złożenia, po sporządzeniu listy, o której mowa w § 12 pkt 4, pisemnych oświadczeń, że nie pozostają z uczestnikami postępowania przetargowego w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
5. W przypadku niezłożenia pisemnego zobowiązania lub oświadczenia, o których mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw transportu odwołuje członka komisji.
1) zgodność ilości dokumentacji z listą, o której mowa w § 3 ust. 3,
2) nienaruszalność opakowań z dokumentacją i ich zawartość,
3) kompletność wymaganej dokumentacji, a w razie negatywnego wyniku sprawdzenia – ustala termin do jej uzupełnienia,
4) wniesienie wymaganej opłaty za specyfikację warunków kwalifikacji wstępnej oraz sporządza listę uczestników tej kwalifikacji.
2. W przypadku stosowania w kwalifikacji wstępnej sposobu oceny dokumentacji, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. b), komisja ocenia spełnienie przez poszczególnych uczestników kwalifikacji wstępnej minimalnych kryteriów wymaganych do ich zakwalifikowania do przetargu ograniczonego.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1) oznaczenie czasu i miejsca kwalifikacji wstępnej, w tym czasu i miejsca otwarcia dokumentacji,
2) imiona i nazwiska członków komisji,
3) sposób dokonywania oceny dokumentacji,
4) liczbę i nazwę uczestników kwalifikacji wstępnej,
5) wskazanie dokumentacji pozostawionych bez rozpatrzenia,
6) liczbę i nazwę wybranych oferentów,
7) sposób ogłoszenia wyników kwalifikacji wstępnej.
Rozdział 4
Szczegółowe warunki przetargu ograniczonego
§ 16. [Zaproszenie oferentów do przetargu ograniczonego]
2. Pisemne zaproszenie do przetargu powinno określać:
1) oznaczenie przedmiotu przetargu,
2) termin i miejsce nabycia informacji o warunkach przetargu,
3) wysokość i tryb uiszczenia opłaty za informację o warunkach przetargu,
4) termin i miejsce składania ofert,
5) podstawowe informacje w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1–3, o ile dane te będą wymagane w procedurze przetargu.
1) podstawową dokumentację techniczną pozwalającą na sformułowanie oferty,
2) zakres danych umożliwiających oferentowi przygotowanie studium ruchu w sposób pozwalający na uwzględnienie warunków wynikających z programów rozwoju sieci dróg publicznych, innych niż autostrady płatne,
3) wymagania co do treści i zakresu oferty, z uwzględnieniem § 20,
4) informację o przewidywanych istotnych warunkach koncesji i umowy koncesyjnej,
5) informację o terminie i formie wniesienia wadium oraz o jego wysokości, zatwierdzonej na wniosek Prezesa Agencji przez ministra właściwego do spraw transportu,
6) kryteria oceny ofert oraz ich ocenę punktową,
7) inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym.
2. W przypadku złożenia mniej niż dwóch ofert komisja uznaje przetarg za bezskuteczny i zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw transportu. Prezesa Agencji oraz oferentów.
1) wskazanie okresu obowiązywania koncesji,
2) aktualny odpis z właściwego rejestru,
3) studium ruchu,
4) studium wykonalności,
5) harmonogram robót budowlanych, z uwzględnieniem terminów opracowania projektu budowlanego, rozpoczęcia i zakończenia budowy oraz terminów realizacji poszczególnych obiektów autostrady,
6) koncepcję eksploatacji autostrady, z uwzględnieniem warunków utrzymania autostrady w okresie letnim i zimowym, przeprowadzania remontów, organizacji poboru opłat oraz organizacji zarządzania autostradą,
7) przewidziane do zastosowania rozwiązania techniczne, technologiczne oraz materiałowe,
8) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat w chwili rozpoczęcia eksploatacji,
9) plan organizacyjny budowy i eksploatacji autostrady,
10) zakres zatrudnienia wykonawców polskich oraz stosowania materiałów i wyrobów produkcji krajowej,
11) warunki, wysokość kosztów i zakres zabezpieczeń dotyczących ochrony środowiska, ochrony gruntów rolnych i leśnych, dóbr kultury, w tym obiektów archeologicznych,
12) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych oraz obwodów utrzymania autostrady,
13) koncepcję systemu nadzoru i kontroli ruchu drogowego,
14) koncepcję współpracy ze służbami ratowniczymi,
15) specyfikację kosztów budowy autostrady,
16) szczegółowy plan finansowania inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach koncesji, z wyszczególnieniem środków własnych, kredytów, pożyczek, środków Krajowego Funduszu Autostradowego oraz oczekiwanych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa,
17) oświadczenie o akceptacji przewidywanych istotnych warunków koncesji i umowy koncesyjnej przedstawionych w informacji o warunkach przetargu,
18) informację o kwalifikacjach osób odpowiedzialnych za budowę i eksploatację autostrady,
19) dokumenty potwierdzające zarejestrowanie spółki w przypadku uczestnika, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2,
20) inne dane lub informacje wynikające ze specyfiki budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrady lub jej odcinka objętego postępowaniem przetargowym, określone w informacji o warunkach przetargu.
1) zdolności finansowania inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach koncesji, z uwzględnieniem środków własnych, kredytów, pożyczek oraz proponowanego dofinansowania realizacji inwestycji ze środków Krajowego Funduszu Autostradowego i zakres proponowanych gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 38 ust. 3 ustawy, z uwzględnieniem planu finansowania, o którym mowa w § 20 pkt 16,
2) wiarygodności, zawartego w ofercie, studium ruchu,
3) proponowanego przez oferenta okresu obowiązywania koncesji, w tym dat rozpoczęcia i zakończenia budowy i eksploatacji autostrady,
4) wysokości i struktury kosztów budowy,
5) wysokości i struktury kosztów eksploatacji, w tym utrzymania,
6) wartości technicznej oferty, w tym w szczególności:
a) rozwiązań technicznych,
b) organizacji budowy i eksploatacji autostrady,
c) systemu opłat, ich wysokości w chwili rozpoczęcia eksploatacji oraz sposobów ich pobierania,
d) wysokości kosztów i zakresu zabezpieczeń dotyczących ochrony środowiska, ochrony gruntów rolnych i leśnych, dóbr kultury oraz obiektów archeologicznych,
e) koncepcji systemu nadzoru i kontroli ruchu drogowego,
f) koncepcji współpracy ze służbami ratowniczymi,
7) zakresu akceptowanych istotnych warunków koncesji i umowy koncesyjnej przedstawionych w informacji o warunkach przetargu,
8) innych kryteriów określonych w informacji o warunkach przetargu.
1) oznaczenie czasu i miejsca przetargu,
2) imiona i nazwiska członków komisji,
3) liczbę złożonych ofert,
4) wskazanie ofert nierozpatrywanych,
5) wskazanie oferty najkorzystniejszej lub ofert równorzędnych albo uzasadnienie uznania przetargu za bezskuteczny,
6) kolejność oferentów ustaloną w przetargu.
1) oznaczenie czasu i miejsca postępowania przetargowego,
2) imiona i nazwiska członków komisji,
3) liczbę i nazwę uczestników kwalifikacji wstępnej,
4) liczbę i nazwę wybranych oferentów,
5) wskazanie ofert nierozpatrywanych,
6) wskazanie oferty najkorzystniejszej lub ofert równorzędnych albo uzasadnienie uznania przetargu za bezskuteczny,
7) kolejność oferentów ustaloną w postępowaniu.
2. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć protokoły, o których mowa w § 14 i 23, oraz opinie Rady do Spraw Autostrad.
3. Po zakończeniu postępowania przetargowego protokół udostępnia się do wglądu uczestnikom postępowania przetargowego na ich wniosek, z zachowaniem przepisowo ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji prawnie chronionych.
Rozdział 5
Szczegółowe warunki negocjacji umowy koncesyjnej
§ 26. [Negocjacje umowy koncesyjnej]
2. Prezes Agencji powołuje i odwołuje członków zespołu negocjacyjnego.
2. Podstawą uznania, że treść umowy koncesyjnej została uzgodniona, jest osiągnięcie przez Agencję i wybranego oferenta porozumienia we wszystkich kwestiach stanowiących przedmiot negocjacji, co potwierdza się złożeniem podpisów na każdej stronie wynegocjowanego tekstu umowy.
2. Zakres prowadzenia negocjacji określają warunki przedstawione w specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej, informacji o warunkach przetargu oraz dokumenty złożone przez oferenta, w tym dokumentacja i oferta, a także wytyczne, o których mowa w art. 50b ust. 3 ustawy.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 31. [Postępowanie przetargowe wszczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia]
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: J. Widzyk
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 30 maja 2001 r.
- Data ogłoszenia: 2001-05-22
- Data wejścia w życie: 2001-05-30
- Data obowiązywania: 2001-05-30
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA