REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 116 poz. 1218
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 grudnia 2000 r.
w sprawie stawek dotacji przedmiotowych do kolejowych przewozów pasażerskich.
Na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550 i Nr 95, poz. 1041) zarządza się, co następuje:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261, z 1996 r. Nr 100, poz. 460, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136),
2) właściwym urzędzie skarbowym – rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych – urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przewoźnika,
3) dysponencie części budżetowej – rozumie się przez to ministra właściwego do spraw transportu,
4) bezpłatnych przejazdach – rozumie się przez to usługę przewozową wykonaną bez pobrania należności za przejazd,
5) jednostce przewozu – rozumie się przez to przejazd jednego pasażera na odległość jednego kilometra,
6) zniżkach przejazdowych o charakterze komercyjnym – rozumie się przez to uprawnienie do bezpłatnych bądź ulgowych przejazdów, przyznane niektórym osobom przez przewoźnika kolejowego w ramach prowadzenia własnej strategii handlowej.
1) przewozów osób, którym jednostki sektora rządowego i samorządowego oraz firmy i instytucje spoza sektora publicznego wykupiły od przewoźnika kolejowego legitymacje i bilety uprawniające do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów,
2) przewozów osób, którym przewoźnik kolejowy przyznał, w ramach własnej strategii handlowej, ulgi i zniżki taryfowe o charakterze komercyjnym, w tym podróżujących na podstawie biletów okresowych odcinkowych imiennych półrocznych i bezimiennych (miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych), okresowych biletów sieciowych imiennych i bezimiennych (miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych),
3) bezpłatnych albo ulgowych przewozów pracowników kolejowych, emerytów, rencistów i najbliższych członków ich rodzin, przyznanych przez przewoźnika kolejowego na podstawie art. 8 ustawy,
4) służbowych przewozów pracowników PKP, odbywanych na podstawie zezwoleń, o których mowa w odrębnych przepisach, uprawniających do służbowego przebywania podczas jazdy w kabinach podróżnych pojazdów trakcyjnych nie przeznaczonych dla podróżnych,
5) przewozów pasażerskich wykonywanych pociągami kwalifikowanymi EuroCity, InterCity, EuroNight w komunikacji międzynarodowej.
1) wartość zrealizowanej sprzedaży biletów jednorazowych z ulgą 50%, skorygowana o zwroty nie wykorzystanych i anulowanych biletów oraz pomniejszona o wartość podatku od towarów i usług,
2) wartość zrealizowanej sprzedaży biletów okresowych odcinkowych imiennych z ulgą 50% (tygodniowe, dwutygodniowe, miesięczne, kwartalne) na przejazd w pociągach osobowych, skorygowana o zwroty nie wykorzystanych i anulowanych biletów oraz pomniejszona o wartość podatku od towarów i usług,
3) wartość zrealizowanych bezpłatnych przejazdów obliczona według ceny biletu jednorazowego normalnego na podstawie średniej odległości przewozu, klasy i rodzaju pociągu bez podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Z podstawy obliczenia należnej dotacji wytacza się wartość pobranych przez przewoźnika kolejowego:
1) dopłat za zmianę przez podróżnego klasy i rodzaju pociągu,
2) jednorazowych dopłat do pociągów objętych dopłatą,
3) innych należności związanych z wykonaniem usług przewozu osób, inkasowanych przez konduktorów w pociągach.
3. Do podstawy wyliczenia dotacji wyrównującej utracone przychody z tytułu wykonania przewozów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, przyjmuje się liczbę jednostek przewozu, nie wyższą jednak niż 631 310 tys.
1) 100% wartości sprzedaży – w odniesieniu do sprzedaży, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
2) 131,04 zł na 1000 jednostek przewozu – w odniesieniu do przejazdów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3.
1) stawek dotacji określonych w § 6 pkt 1 oraz wartości sprzedaży biletów jednorazowych i miesięcznych imiennych szkolnych ze zniżką 50%, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
2) kwotowej stawki dotacji określonej w § 6 pkt 2 i liczby jednostek przewozu określonej w § 5 ust. 3
nie może przekroczyć kwoty dotacji w wysokości 607 660 tys. zł, określonej w art. 15 pkt 1 ustawy budżetowej na rok 2000 z dnia 21 stycznia 2000 r. (Dz. U. Nr 7, poz. 85) pomniejszonej o kwotę 59 500 tys. zł oszczędności zgłoszonej przez dysponenta części budżetowej, o której mowa w art. 45 tej ustawy.
2. Rozliczenia dokonuje się za miesiąc, w którym powstały okoliczności uzasadniające korektę, w terminie określonym w przepisach, o których mowa w § 12.
2. Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji, o których mowa w § 5, za okres od dnia 1 stycznia 2000 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, powinno być dokonane jednocześnie z rozliczeniem dotacji za pierwszy okres rozliczeniowy, następujący po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
Minister Finansów: w z. J. Rudowski
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 14 grudnia 2000 r. (poz. 1218)
- Data ogłoszenia: 2000-12-22
- Data wejścia w życie: 2000-12-22
- Data obowiązywania: 2000-12-22
- Dokument traci ważność: 2001-08-17
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA