REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 112 poz. 1182
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 21 listopada 2000 r.
w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty.
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1997 r. Nr 113, poz. 733 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych
§ 1.
2. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
3. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podpisuje małoletni i jego przedstawiciel ustawowy lub małoletni i jego opiekun prawny.
5. Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:
1) odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,
2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,
3) na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.
6. Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ rozpatrujący wniosek sprawdza w urzędzie stanu cywilnego zgodność danych zawartych we wniosku z aktem stanu cywilnego oraz danymi zawartymi w rejestrze meldunkowym.
8. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. W części A formularza zamieszcza się dane osobowe oraz zdjęcie wnioskodawcy, termin ważności dowodu osobistego oraz pieczęć wystawcy i podpis upoważnionej osoby sporządzającej formularz.
3. Wnioskodawca potwierdza zgodność danych osobowych, zawartych w części A formularza, własnoręcznym podpisem.
4. Dane zawarte w części A formularza oraz skanowaną fotografię i podpis wnioskodawcy organ gminy przekazuje do wytwórcy dowodu osobistego, podległego ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, zwanego dalej „centrum personalizacji dokumentów", w formie elektronicznej lub na nośniku magnetycznym, pocztą specjalną za pośrednictwem komendy powiatowej Policji.
5. W przypadku gdy przekazanie danych w formie określonej w ust. 4 nie jest możliwe z przyczyn technicznych, organ gminy przekazuje część A formularza pocztą specjalną do właściwego wojewody, za pośrednictwem komendy powiatowej Policji.
6. Część B formularza, zawierającą potwierdzenie złożenia wniosku oraz określającą termin odbioru dowodu osobistego, otrzymuje wnioskodawca.
7. Centrum personalizacji dokumentów przekazuje wyprodukowany, na podstawie danych zawartych w części A formularza, dowód osobisty do właściwej komendy powiatowej Policji pocztą specjalną, skąd jest odbierany przez organ gminy.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, wojewoda przekazuje dane zawarte w części A formularza do centrum personalizacji dokumentów w formie elektronicznej, a część A formularza zwraca do właściwej komendy powiatowej Policji pocztą specjalną, skąd jest odbierany przez organ gminy.
9. Przy odbiorze dowodu osobistego wnioskodawca zwraca część B formularza, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego.
10. Wzór formularza, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
3. Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca kartę stałego pobytu lub kartę czasowego pobytu.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 3, organ gminy przekazuje niezwłocznie organowi, który dokumenty wydał.
2. Wzór dowodu osobistego stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozdział 2
Postępowanie w razie wymiany lub utraty dowodu osobistego
§ 5.
2. W razie upływu terminu ważności dowodu osobistego, uszkodzenia lub powstania innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby posiadającej dokument, należy niezwłocznie wystąpić o jego wymianę.
3. W celu wymiany dowodu osobistego dokument ten należy złożyć we właściwym, ze względu na miejsce pobytu stałego posiadacza dowodu osobistego, organie gminy wraz z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jeżeli nie uległy zmianie dane osobowe wnioskodawcy, złożenie dokumentów określonych w § 1 ust. 5 pkt 1 i 2 nie jest wymagane.
5. Przepisy § 1 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Postępowanie w razie utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego
§ 7.
2. Jeżeli osoba zgłaszająca zgon nie zwraca dowodu osobistego zmarłego, powinna złożyć pisemne oświadczenie uzasadniające przyczyny niezłożenia tego dokumentu.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 9.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 21 listopada 2000 r. (poz. 1182)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
WZÓR DOWODU OSOBISTEGO
- Data ogłoszenia: 2000-12-16
- Data wejścia w życie: 2001-01-01
- Data obowiązywania: 2007-03-01
- Dokument traci ważność: 2009-03-24
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 18 marca 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA