REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 107 poz. 1131

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 5 grudnia 2000 r.

w sprawie szczegółowych zasad organizowania regionalnych i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich oraz trybu wyboru przewoźników.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 22 ust. 11 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 i z 2000 r. Nr 84, poz. 948) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady organizowania objętych dotacją z budżetu państwa kolejowych regionalnych i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich, z wyłączeniem przewozów kwalifikowanych, zwanych dalej „przewozami", oraz tryb wyboru przewoźników do wykonywania tych przewozów, a w szczególności:

1) kryteria ustalania zapotrzebowania na przewozy,

2) dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania przewozów,

3) kryteria oceny oferty przewoźników.

§ 2.
Organizowanie przewozów polega na opracowaniu i wprowadzeniu planu połączeń odpowiednio na obszarze kraju lub województwa. W szczególności organizowanie przewozów obejmuje:

1) ustalenie zapotrzebowania na przewozy,

2) wybór przewoźników i zawarcie z nimi umów w sprawie organizowania i dotowania przewozów,

3) ocenę i kontrolę wykonania usług przewozowych.

§ 3.
Przy ustalaniu zapotrzebowania na przewozy na danym obszarze należy uwzględnić w szczególności następujące cechy tego obszaru:

1) zaludnienie i układ przestrzenny sieci osadniczej,

2) przestrzenne rozmieszczenie siedzib przedsiębiorców, szkół, urzędów administracji publicznej, instytucji kultury, ośrodków handlowych i miejsc wypoczynku,

3) stopień bezrobocia strukturalnego i działania w celu jego zmniejszenia,

4) wielkość i strukturę popytu na usługi przewozowe, z uwzględnieniem sezonowego i dobowego zróżnicowania,

5) konkurencyjność i komplementarność, innych niż kolej, środków komunikacji,

6) plany zagospodarowania przestrzennego,

7) strategie rozwoju,

8) zdolności przepustowe istniejących linii kolejowych,

9) charakterystykę sieci linii kolejowych,

10) potrzebę skomunikowania się sąsiadujących ze sobą województw.

§ 4.
Wyboru przewoźników do wykonywania przewozów, o których mowa w § 1, dokonuje się, z zastrzeżeniem § 9, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
§ 5.
Przedmiotem postępowania, o którym mowa w § 4, mogą być przewozy obejmujące kilka linii kolejowych, linię kolejową lub określone relacje.
§ 6.
Warunkiem ubiegania się o zawarcie umowy w sprawie organizowania i dotowania kolejowych przewozów pasażerskich jest posiadanie koncesji na wykonywanie tych przewozów.
§ 7.
1. Oferty przewoźników powinny być oceniane w szczególności z uwzględnieniem następujących kryteriów:

1) wnioskowanej przez oferenta wysokości dotacji odniesionej do jednostki przyjętej do określenia wielkości dotowanych przewozów; ta jednostkowa wysokość dotacji powinna być uwzględniona w ocenie ofert z wagą nie mniejszą niż 40%,

2) oferty wykonania przewozu jak największej liczby pasażerów,

3) oferowanej punktualności i częstotliwości kursowania pociągów,

4) oferowanej wygody podróżowania określanej z uwzględnieniem projektowanego, średniego współczynnika wykorzystania miejsc,

5) wysokości kosztów świadczenia usług przewozowych,

6) wysokości przewidywanych opłat za przejazd,

7) proponowanego wykorzystania części dotacji przeznaczonej na nabywanie kolejowych pojazdów szynowych niezbędnych do wykonywania przewozów pasażerskich,

8) bezpieczeństwa pasażerów.

2. Kryteria, o których mowa w ust. 1 pkt 2–8, powinny wpływać na ocenę ofert z łączną wagą nie mniejszą niż 40%.

3. Organizator przewozów może określić, oprócz wymienionych w ust. 1, dodatkowe kryteria oceny ofert przewoźników.

§ 8.
W umowie, o której mowa w § 6, należy określić w szczególności:

1) szczegółowy opis zadania, w tym parametry oceny jakości usług,

2) wysokość dotacji i terminy płatności,

3) tryb kontroli wykonania zadania,

4) sposób rozliczenia dotacji i zasady zwrotu nie wykorzystanej części dotacji,

5) skutki niewykonania lub nienależytego wykonania umowy,

6) wysokość dofinansowania przewozów regionalnych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego,

7) wysokość dofinansowania przewozów z własnych środków przewoźnika,

8) sposób wykorzystania dotacji przeznaczonej na nabywanie kolejowych pojazdów szynowych niezbędnych do wykonywania przewozów pasażerskich.

§ 9.
1. Do dnia 9 czerwca 2001 r. umowy, o których mowa w § 6, mogą być zawierane przez ministra właściwego do spraw transportu lub zarząd województwa z przewoźnikami dotychczas wykonującymi te przewozy.

2. W umowach, o których mowa w ust. 1, należy wskazać przewozy objęte dotacjami, z uwzględnieniem § 5, oraz określić warunki, o których mowa w § 8 pkt 2–6.

§ 10.
Umowy o organizowanie i dotowanie kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych w okresie od dnia 10 czerwca 2001 r. do dnia 14 grudnia 2002 r., zostaną zawarte do dnia 15 lutego 2001 r.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 7 ust. 1 pkt 7 oraz § 8 pkt 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-12-07
  • Data wejścia w życie: 2000-12-07
  • Data obowiązywania: 2001-08-07
  • Dokument traci ważność: 2004-05-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA