REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 90 poz. 1006

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU l GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 10 października 2000 r.

w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 10 ust. 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, a zwłaszcza działania w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

2. Użyte w rozporządzeniu określenie „organizacja ruchu” oznacza sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów mających wpływ na ruch drogowy.

§ 2.
1. Działania w zakresie zarządzania ruchem realizowane są przez podejmowanie następujących czynności organizacyjno-technicznych:

1) opracowywanie, rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu,

2) przekazywanie zatwierdzonych projektów organizacji ruchu do realizacji,

3) nadzór nad zgodnością organizacji ruchu z zatwierdzonym projektem,

4) nadzór i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,

5) nadzór nad zarządzaniem ruchem.

2. Działania, o których mowa w ust. 1, realizują, odpowiednio do kompetencji, organ zarządzający ruchem oraz organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem.

3. W szczególnych przypadkach niektóre czynności z zakresu działań, o których mowa w ust. 1, mogą być podejmowane przez zarząd drogi, Policję lub wojskowe organy porządkowe na zasadach określonych przepisami rozporządzenia.

§ 3.
1. Projekt organizacji ruchu może sporządzić:

1) zarząd drogi,

2) organ zarządzający ruchem,

3) inwestor,

4) jednostka realizująca zamówienie organów, o których mowa w pkt 1–3,

5) inna zainteresowana osoba.

2. Projekt organizacji ruchu, związany z wybudowaniem lub zmodernizowaniem drogi albo z koniecznością zapewnienia dojazdu do innego obiektu budowlanego, stanowi integralną część dokumentacji technicznej budowy.

3. Projekt organizacji ruchu sporządza się w dwóch egzemplarzach, z zastrzeżeniem ust. 7 pkt 2. Projekt ten powinien zawierać:

1) plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy,

2) plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 z zaznaczeniem istniejącej i projektowanej organizacji ruchu; w uzasadnionych przypadkach organ zarządzający ruchem może dopuścić skalę 1:2000 lub szkic bez skali,

3) program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi – w przypadku projektu zawierającego sygnalizację świetlną,

4) zasady dokonywania zmian oraz sposób ich rejestracji – w przypadku projektu zawierającego znaki świetlne lub znaki o zmiennej treści oraz w przypadku projektu dotyczącego zmiennej organizacji ruchu lub zawierającego inne zmienne elementów mające wpływ na ruch drogowy,

5) opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i warunków ruchu,

6) uzasadnienie wprowadzenia lub zmiany organizacji ruchu,

7) termin wprowadzenia, a dla czasowej organizacji ruchu także termin przywrócenia poprzedniego stanu.

4. Do projektu powinny być dołączone opinie:

1) komendanta wojewódzkiego Policji – w przypadku drogi krajowej, drogi wojewódzkiej lub dróg, o których mowa w ust. 5 pkt 1,

2) komendanta powiatowego Policji – w przypadku pozostałych dróg publicznych,

3) zarządu drogi, jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt.

5. Projekt wraz z opiniami, o których mowa w ust. 4, składa się do organu zarządzającego ruchem, właściwego ze względu na kategorię drogi. Jeżeli projekt dotyczy:

1) dróg różnych kategorii, z których co najmniej jedna jest drogą krajową lub wojewódzką, w szczególności ich skrzyżowania lub innego połączenia – organem właściwym do rozpatrzenia projektu jest organ zarządzający ruchem na drodze wyższej kategorii,

2) dróg tej samej kategorii zarządzanych przez odrębne organy zarządzające ruchem – organem właściwym do rozpatrzenia projektu jest organ zarządzający ruchem na drodze, której dotyczy zasadnicza część projektu.

6. Organ zarządzający ruchem rozpatrujący projekt w sytuacji, o której mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, zasięga opinii organów zarządzających ruchem na pozostałych drogach, których dotyczy rozpatrywany projekt.

7. Organ zarządzający ruchem może w uzasadnionych przypadkach zażądać:

1) dołączenia do projektu:

a) profilu podłużnego lub poprzecznego drogi,

b) opisu istniejącego lub prognozowanego natężenia ruchu, z uwzględnieniem struktury kierunkowej na skrzyżowaniach i struktury rodzajowej,

2) złożenia dodatkowych egzemplarzy projektu.

8. Przepis ust. 7 pkt 2 stosuje się w szczególności w sytuacji, gdy projekt:

1) dotyczy dróg zarządzanych przez odrębne zarządy drogi,

2) dotyczy dróg zarządzanych przez odrębne organy zarządzające ruchem,

3) wniesiony został przez osobę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5.

§ 4.
1. Projekt organizacji ruchu powinien zostać rozpatrzony w terminie 30 dni od dnia jego złożenia.

2. W celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem, organ zarządzający ruchem może:

1) powołać komisję, w której skład wchodzą, w szczególności, przedstawiciel Policji oraz przedstawiciel zarządu drogi,

2) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na jego bezpieczeństwo,

3) zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na środowisko, w szczególności w zakresie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

3. Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może:

1) zatwierdzić projekt:

a) w całości,

b) częściowo,

c) po wprowadzeniu do niego zmian,

2) odrzucić projekt.

4. Organ zarządzający ruchem odrzuca projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia:

1) że projektowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego,

2) niezgodności projektu z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

5. Organ zarządzający ruchem może odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub stwierdzenia jej nieefektywności.

6. Organ zarządzający ruchem określa termin ważności zatwierdzonego projektu organizacji ruchu.

7. Organ zarządzający ruchem po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu przesyła jeden egzemplarz projektu:

1) zarządowi drogi, której dotyczy projekt,

2) wnioskodawcy – w sytuacji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5.

§ 5.
1. Organ zarządzający ruchem prowadzi ewidencję zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian.

2. Do ewidencji wpisuje się:

1) numer kolejny projektu,

2) numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy,

3) jednostkę składającą projekt organizacji ruchu,

4) charakter organizacji ruchu (stała, czasowa),

5) przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu,

6) datę przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu.

§ 6.
1. Tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu mogą wprowadzić:

1) Policja lub wojskowe organy porządkowe – w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, życia lub zdrowia osób lub możliwość wystąpienia szkód materialnych w znacznym rozmiarze,

2) zarząd drogi – w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych.

2. Wprowadzając tymczasowe ograniczenia lub zakazy, należy:

1) wyznaczyć niezbędne objazdy,

2) bezzwłocznie powiadomić właściwy organ (organy) zarządzający ruchem, przedstawiając:

a) szkic sytuacyjny z zaznaczeniem na nim odcinka drogi o ograniczonym lub zamkniętym ruchu,

b) zmienioną organizację ruchu,

c) przewidywany termin przywrócenia stanu pierwotnego.

3. Organ zarządzający ruchem w przypadkach, o których mowa w ust. 1, może:

1) przyjąć przedstawioną organizację ruchu,

2) zażądać wprowadzenia zmian lub usunięcia wprowadzonej organizacji ruchu,

3) wyznaczyć termin przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu.

4. Sygnalizacja świetlna może być sterowana ręcznie przez:

1) Policję lub wojskowe organy porządkowe – w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej, występowania zatorów na drodze lub konieczności zabezpieczenia przejazdu kolumny pojazdów uprzywilejowanych,

2) zarząd drogi lub upoważnioną przez niego jednostkę – w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej lub konieczności konserwacji sygnalizatorów.

§ 7.
Organizację ruchu, w szczególności zadania techniczne polegające na umieszczaniu i utrzymaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, realizuje na własny koszt zarząd drogi. Nie dotyczy to umieszczania i utrzymania:

1) znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu związanych z organizacją ruchu na przejazdach kolejowych – zadania te realizują właściwe kolejowe jednostki organizacyjne,

2) znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu umieszczanych w związku z robotami lub czynnościami na drodze albo przy drodze – zadania te realizują jednostki organizacyjne prowadzące prace,

3) znaków drogowych określających miejsce zatrzymania pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach – zadania te realizują przedsiębiorcy korzystający z tych przystanków,

4) znaków informacyjnych oznaczających obiekty mające charakter obiektów usługowych, w których jest prowadzona działalność gospodarcza – zadania te realizują przedsiębiorcy prowadzący tę działalność; przepis stosuje się odpowiednio do znaków informujących o stacjach radiowych,

5) dodatkowych znaków oznaczających szlaki rowerowe – zadania te realizują zainteresowane organizacje turystyczne lub zarząd drogi.

§ 8.
1. Jednostka realizująca organizację ruchu zawiadamia organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia prac.

2. Jeżeli organizacja ruchu ma charakter stały, organ zarządzający ruchem, w terminie 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu.

3. Niezależnie od kontroli, o której mowa w ust. 2, organ zarządzający ruchem przeprowadza co najmniej raz na 6 miesięcy kontrolę prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach jemu podległych.

4. W razie stwierdzenia nieprawidłowości organ zarządzający ruchem może żądać od jednostki odpowiedzialnej za utrzymanie w szczególności:

1) wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,

2) naprawy wadliwie działających urządzeń sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej,

3) umieszczenia znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu w miejscach zgodnych z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu.

§ 9.
Organ zarządzający ruchem:

1) prowadzi analizę istniejącej organizacji ruchu, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa ruchu i jego efektywności,

2) przyjmuje, rozpatruje i analizuje wnioski zainteresowanych osób dotyczące organizacji ruchu,

3) opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzanych analiz.

§ 10.
Organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem dokonuje oceny organizacji ruchu w zakresie:

1) bezpieczeństwa ruchu drogowego,

2) konieczności zapewnienia ruchu tranzytowego,

3) zgodności z obowiązującymi przepisami.

§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: J. Widzyk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-10-26
  • Data wejścia w życie: 2000-11-03
  • Data obowiązywania: 2000-11-03
  • Dokument traci ważność: 2003-10-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA