REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 55 poz. 662
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY l POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 czerwca 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad i form współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej.
Na podstawie art. 12a ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885 i Nr 90, poz.1001 oraz z 2000 r. Nr 12, poz.136 i Nr 19, poz. 238) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe zasady i formy współdziałania organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego z podmiotami, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej „ustawą", w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej,
2) wzory ofert, umów oraz sprawozdań z realizacji zadań administracji rządowej lub jednostek samorządu terytorialnego wykonywanych przez podmioty, o których mowa w art. 12a ust.1 ustawy.
1) zadaniach – należy przez to rozumieć zadania z zakresu pomocy społecznej określone w ustawie,
2) podmiocie zlecającym zadanie – należy przez to rozumieć organ administracji rządowej lub jednostkę samorządu terytorialnego, która zgodnie z ustawą może zlecać wykonanie zadań w drodze umowy organizacjom społecznym. Kościołowi Katolickiemu i innym kościołom, związkom wyznaniowym, fundacjom, stowarzyszeniom, pracodawcom, osobom fizycznym i prawnym,
3) podmiocie – należy przez to rozumieć: organizację społeczną, Kościół Katolicki i inny kościół, związek wyznaniowy, fundację, stowarzyszenie, pracodawcę, osobę fizyczną i prawną.
1) wzajemne udostępnianie informacji pozwalających na ocenę problemów wymagających podjęcia działań pomocy społecznej,
2) wzajemne informowanie się o kosztach prowadzenia poszczególnych rodzajów działalności umożliwiających ich porównywalność w różnych typach podmiotów,
3) konsultowanie projektów podstawowych rozstrzygnięć w dziedzinach dotyczących ich statutowego obszaru zainteresowania oraz projektowanych działań,
4) tworzenie warunków dla partnerskiego określania i wdrażania lokalnych lub ponadlokalnych programów,
5) wspólną ocenę efektywności, profesjonalizmu podjętych i zrealizowanych działań,
6) współtworzenie i wdrażanie standardów dla poszczególnych typów usług socjalnych i używanie ich do oceny pracy poszczególnych podmiotów,
7) tworzenie przez podmioty zlecające zadania warunków do podnoszenia umiejętności niezbędnych do realizacji zadań przez podmioty, w tym m.in. przez uczestniczenie przedstawicieli tych podmiotów w szkoleniach organizowanych dla pracowników podmiotów zlecających zadanie, zgodnie z ustaleniami stron.
2. Uczestnictwo, o którym mowa w ust.1, realizowane jest przez podmioty określone w § 2 pkt 2 i 3, także przez:
1) określanie i współudział w rozwiązywaniu problemów społecznych o zasięgu ponadregionalnym, uczestnictwo przedstawicieli podmiotów w Radzie Pomocy Społecznej,
2) merytoryczną współpracę i doradztwo w zakresie nadzoru oraz oceny stanu i efektywności pomocy społecznej,
3) udział w identyfikowaniu problemów społecznych oraz uczestnictwo w tworzeniu i ocenie strategii województwa w zakresie polityki społecznej,
4) udział w identyfikowaniu problemów społecznych oraz w opracowywaniu lokalnych programów pomocy społecznej.
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej – na zadania zawarte w przyjętych przez resort kierunkach działań w danym roku,
2) wojewodowie – na zadania w zakresie oceny stanu, efektywności, a także koordynacji niektórych działań,
3) marszałkowie – na zadania ujęte w opracowywanych i wdrażanych programach celowych,
4) starostowie – na zadania w ramach programów rozwiązywania problemów społecznych,
5) prezydenci, burmistrzowie i wójtowie – na realizację zadań w ramach lokalnych programów.
2. Informację o możliwości składania ofert na realizację zadania, o którym mowa w ust.1, zamieszcza się w dzienniku o zasięgu krajowym (wojewódzkim) lub lokalnym, wybranym przez podmiot zlecający zadanie, z uwzględnieniem terytorialnego i środowiskowego zakresu rozpowszechniania tego dziennika, jak również na tablicy ogłoszeń w siedzibie podmiotu zlecającego zadanie lub w inny sposób zapewniający dostęp do informacji przez zainteresowanych potencjalnych oferentów, w tym, w miarę możliwości, z użyciem powszechnie dostępnych elektronicznych sieci informacyjnych.
3. Informacja, o której mowa w ust. 2, określa terminy i warunki realizacji zadania, termin składania ofert oraz termin, tryb i kryteria stosowane przy dokonywaniu wyboru.
4. Podmiot zlecający zadania podaje do publicznej wiadomości informacje o zrealizowanych zadaniach i związanych z tym kosztach, ze szczególnym uwzględnieniem dotacji przekazanych podmiotom.
1) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
2) termin i miejsce realizacji zadania,
3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania, uwzględniającą udział rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,
4) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania od innych podmiotów i instytucji,
5) deklarację o zamiarze osiągania lub nieosiągania zysku przy realizacji określonego zadania.
2. Podmiot zlecający zadanie może uzależnić rozpatrzenie oferty od złożenia, w określonym przez siebie terminie, dodatkowych informacji lub dokumentów, dostępnych podmiotowi.
3. Wzór oferty stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1) zamieszczenie w formularzu oferty o dotację precyzyjnie sporządzonego opisu planowanego działania polegającego na świadczeniu określonych usług socjalnych,
2) przedstawienie aktualnego wyciągu z rejestru sądowego,
3) przedstawienie sprawozdania finansowego i merytorycznego z działalności podmiotu za ubiegły rok lub – w wypadku dotychczasowej krótszej działalności – za miniony okres.
1) znaczenie zadania dla realizowanych kierunków i celów,
2) ocenę możliwości realizacji zadania przez podmiot, przy uwzględnieniu podanych informacji,
3) innowacyjność proponowanych rozwiązań,
4) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym w relacji do zakresu rzeczowego zadania, oraz udział rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,
5) analizę i ocenę wykonania zadań zleconych podmiotowi w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz sposobu rozliczenia otrzymanych na ten cel środków,
6) wysokość środków publicznych, które są przeznaczone na realizację zadania.
2. W zespole osób opiniujących powinni uczestniczyć w szczególności:
1) upoważnieni przedstawiciele podmiotu zlecającego zadanie,
2) specjalista z zakresu pomocy społecznej,
3) przedstawiciel reprezentujący podmiot,
4) radny organu jednostki samorządu terytorialnego zlecającego zadanie, uczestniczący w pracach odpowiedniej komisji tego organu,
5) przedstawiciel właściwej merytorycznie komórki bądź jednostki organizacyjnej podmiotu zlecającego zadanie.
3. Osoba uczestnicząca w opiniowaniu, będąca przedstawicielem podmiotu, który wystąpił o dotację, nie bierze udziału w rozpatrywaniu oferty tego podmiotu.
4. Oferty sporządzone wadliwie bądź niekompletne co do wymaganego zestawu dokumentów lub informacji nie mogą być rozpatrywane ze względów formalnych.
5. Wyniki dokonanego wyboru ofert oraz warunki ich realizacji są podawane do wiadomości publicznej.
2. Podmiot zlecający zadanie dokonuje, zgodnie z zawartą umową, okresowej oceny realizacji zadania, a w szczególności;
1) stanu realizacji umowy,
2) efektywności i jakości wykonania,
3) prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania,
4) właściwego prowadzenia dokumentacji, przewidzianej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
3. Ocena dokonywana jest na podstawie określonych w umowie dokumentów i wyjaśnień przekazywanych przez podmiot, jak również, w miarę potrzeby, na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej przez podmiot zlecający zadanie.
4. Wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. W przypadku zawarcia umowy na okres krótszy niż rok, okresem sprawozdawczym jest okres, na który umowa została zawarta.
3. Sprawozdanie z wykonania zadania określonego w umowie powinno zostać sporządzone, z zastrzeżeniem ust. 4, w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta.
4. Jeżeli umowa jest zawarta na czas dłuższy niż okres sprawozdawczy lub też jest wykonywana przez okres dłuższy niż okres sprawozdawczy, podmiot przedstawia podmiotowi zlecającemu zadanie sprawozdanie z wykonania zadania w terminie 30 dni po upływie każdego roku budżetowego oraz w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta.
5. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Minister Pracy i Polityki Społecznej: w z. J. Staręga-Piasek
Załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 30 czerwca 2000 r. (poz. 662)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
- Data ogłoszenia: 2000-07-17
- Data wejścia w życie: 2000-08-01
- Data obowiązywania: 2000-08-01
- Dokument traci ważność: 2005-04-30
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA