REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 5 poz. 60
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 13 stycznia 2000 r.
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r, Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
2. Rozporządzenie stosuje się także w ósmych klasach dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych i piątych klasach dotychczasowych szkół baletowych.
3. Zasady oceniania z religii i etyki regulują odrębne przepisy.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
2) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
3) dostarczanie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów,
4) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (opiekunów),
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole, oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,
3) ustalanie ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych i warunki ich poprawiania,
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych.
3. Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
2. Wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (opiekunów) o kryteriach i zasadach oceniania zachowania.
2. Wszystkie oceny ucznia powinny być uwidocznione w dzienniku lekcyjnym.
3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z części zajęć edukacyjnych podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wystawionej przez lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z części zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
2. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się co najmniej dwa razy w każdym roku szkolnym.
3. W szkołach artystycznych realizujących wyłącznie plan nauczania zajęć artystycznych nie ustala się oceny zachowania.
4. W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się tylko z zajęć artystycznych.
5. W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia klasyfikowanie końcoworoczne z zajęć ogólnokształcących polega na ustaleniu jednej klasyfikacyjnej oceny opisowej, a także opisowej oceny zachowania.
6. Przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formach określonych w statucie szkoły.
7. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne, z zastrzeżeniem ust. 5, ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący – 6 oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1,
2) stopień bardzo dobry – 5 oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne,
3) stopień dobry – 4 oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów w dalszym kształceniu,
4) stopień dostateczny – 3 oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia,
5) stopień dopuszczający – 2 oznacza, że spełnianie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie,
6) stopień niedostateczny – 1 oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.
2. Z przedmiotów:
1) w szkołach muzycznych:
a) instrument główny,
b) śpiew – na wydziale wokalnym,
c) rytmika – na wydziale rytmiki,
2) w szkołach baletowych z przedmiotu taniec klasyczny
– ocena końcoworoczna ustalana jest przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego.
3. Przepisów ust. 2 nie stosuje się do uczniów klasy I szkół muzycznych I stopnia i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas programowo najwyższych szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia i ogólnokształcących szkół baletowych. Ocenę ustala w tym przypadku nauczyciel, zgodnie z ust. 1.
4. Statut szkoły może określać, poza przedmiotami wymienionymi w ust. 2, inne przedmioty artystyczne, z których ocena końcoworoczna ustalana jest w trybie egzaminu promocyjnego.
5. Statut szkoły może określać nadobowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których ocena klasyfikacyjna ma formę zaliczenia.
6. Do przeprowadzenia egzaminu promocyjnego dyrektor powołuje co najmniej trzyosobową komisję, w której skład wchodzą:
1) dyrektor, wicedyrektor lub kierownik sekcji – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,
3) nauczyciel (nauczyciele) tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
7. Ocenę z egzaminu promocyjnego wystawia się według skali punktowej:
1) 25 punktów – stopień celujący,
2) 21–24 punktów – stopień bardzo dobry,
3) 16–20 punktów – stopień dobry,
4) 13–15 punktów – stopień dostateczny,
5) 11–12 punktów – stopień dopuszczający,
6) do 10 punktów – stopień niedostateczny.
8. Na podstawie przeprowadzonego egzaminu promocyjnego komisja ustala ocenę ucznia. W przypadku różnicy zdań, ocenę stanowi średnia arytmetyczna punktów wystawionych przez członków komisji.
9. Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocenę ustaloną przez komisję.
10. Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
11. Rada pedagogiczna może w uzasadnionych przypadkach zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego, o którym mowa w ust. 2 i 4. Ocenę ustala w tym przypadku nauczyciel, zgodnie z ust. 1.
2. Uczeń nie klasyfikowany, w przypadku gdy jego nieobecność na zajęciach edukacyjnych była usprawiedliwiona, może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. W przypadku nieklasyfikowania z przyczyn nie uzasadnionych przypadkami losowymi, na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów wymienionych w § 8 ust. 2 przeprowadza komisja egzaminacyjna w składzie określonym w § 8 ust. 6. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel uczący danego przedmiotu.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie i terminach określonych w statucie szkoły. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (opiekunami).
6. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję.
2. Uczeń, o którym mowa w ust. 1, nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania danej klasy.
1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
2) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. Ocenę zachowania roczną, z zastrzeżeniem ust. 3, ustala się według skali:
1) wzorowe,
2) dobre,
3) poprawne,
4) nieodpowiednie.
3. Ocenę zachowania roczną w klasach I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia ustala się w formie opisowej.
4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
5. Statut szkoły określa szczegółowe kryteria oceny zachowania oraz przypadki, w których uczeń podlega skreśleniu z listy uczniów.
6. Rada pedagogiczna może podjąć decyzję o ponownym ustaleniu przez wychowawcę oceny zachowania, jeżeli przy jej ustaleniu nie zostały uwzględnione kryteria, o których mowa w ust. 5.
1) promowaniu uczniów lub ukończeniu szkoły,
2) promowaniu uczniów poza normalnym trybem,
3) wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.
2. W szkole policealnej i pomaturalnej uczeń jest promowany po każdym semestrze.
2. Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli otrzymał ocenę klasyfikacyjną wyższą od stopnia dopuszczającego z przedmiotów:
1) w szkole baletowej – taniec klasyczny,
2) w szkole muzycznej:
a) kształcenie słuchu,
b) instrument główny,
c) śpiew – na wydziale wokalnym,
d) rytmika – na wydziale rytmiki,
e) lutnictwo – na wydziale lutnictwa,
3) w szkole plastycznej:
a) rysunek i malarstwo,
b) specjalność artystyczna,
c) sztuka stosowana.
2. Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
3. Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał nie więcej niż jedną ocenę niedostateczną lub nie więcej niż jedną ocenę dopuszczającą z przedmiotu wymienionego w § 14 ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
4. Egzaminu poprawkowego nie mogą zdawać uczniowie klas najwyższych każdego typu szkoły.
5. W szkole policealnej i pomaturalnej uczeń może zdawać egzamin poprawkowy także po semestrze programowo najwyższym.
6. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole policealnej lub pomaturalnej – także w ostatnim tygodniu ferii zimowych.
7. Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:
1) dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
8. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
9. Statut szkoły określa zakres i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego.
10. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję.
11. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
2. W ciągu całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.
2. Uczeń kończy ogólnokształcącą szkołę muzyczną I stopnia, jeżeli na zakończenie klasy VI spełnił warunki określone w § 14 ust. 1.
3. Uczeń klasy VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i klasy III ogólnokształcącej szkoły baletowej zdaje sprawdzian, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), zwanej dalej „ustawą”, przeprowadzany przez okręgową komisję egzaminacyjną.
4. Sprawdzian, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy, przeprowadza się począwszy od 2002 r.
5. Wynik sprawdzianu nie warunkuje dalszej nauki w ogólnokształcącej szkole baletowej.
2. Wynik egzaminu nie warunkuje dalszej nauki w szkołach wymienionych w ust. 1.
3. Egzamin, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy, przeprowadza się począwszy od 2002 r.
2. Egzamin dyplomowy organizowany jest według dotychczasowych zasad.
3. Do egzaminu dyplomowego uczeń może być dopuszczony, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej spełnił warunki określone w § 14.
4. W stosunku do ucznia, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków określonych w § 14, ma zastosowanie § 16.
2. W roku szkolnym 1999/2000, 2000/2001, a w liceach sztuk plastycznych w roku szkolnym 1999/2000, 2000/2001 i 2001/2002 przeprowadza się egzamin dojrzałości według dotychczasowych zasad.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: w z. A. Popowicz
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 12 lutego 2000 r.
- Data ogłoszenia: 2000-01-28
- Data wejścia w życie: 2000-02-12
- Data obowiązywania: 2000-02-12
- Dokument traci ważność: 2002-02-21
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA