REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 3 poz. 34
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 2000 r.
w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania
Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1062) zarządza się, co następuje:
1) określa, w formie zarządzenia, wewnętrzny regulamin organizacyjny izby,
2) zwołuje posiedzenia kolegium izby,
3) wyznacza, spośród członków kolegium, składy orzekające i ich przewodniczących,
4) powołuje, spośród członków kolegium, komisję do rozpatrywania spraw, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1062), zwanej dalej „ustawą", w składzie 3-5 osób i wyznacza jej przewodniczącego; od uchwał komisji służy odwołanie w trybie art. 20 ust. 1 ustawy,
5) informuje wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych o negatywnych opiniach z przebiegu wykonania za I półrocze i za rok budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminom oraz zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanej przez powiaty i województwa samorządowe na podstawie odrębnych ustaw,
6) przekazuje Prezesowi Rady Ministrów i właściwym organom uchwały zawierające informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych na zadania własne i zlecone gminom oraz dotacji z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiaty i województwa samorządowe na podstawie odrębnych ustaw,
7) przekazuje ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej sprawozdanie z wykonania budżetu oraz ramowego planu pracy izby, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 5 ustawy.
1) wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez prezesa izby,
2) kieruje działalnością izby w czasie nieobecności prezesa izby.
2. Z przebiegu posiedzenia kolegium izby sporządza się protokół.
3. Postanowienia i opinie kolegium w sprawach objętych ustawą są podejmowane w formie uchwał.
4. Uchwały kolegium podpisuje prezes izby lub jego zastępca, jeżeli przewodniczył obradom kolegium.
2. Uchwały składów orzekających:
1) zapadają większością głosów,
2) zawierają uzasadnienie,
3) podpisuje przewodniczący składu.
3. Od uchwał składów orzekających w sprawach opinii, o których mowa w art. 13 pkt 1-6 ustawy, odwołanie składa zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w sprawach opinii, o której mowa w art. 13 pkt 7 i 8 ustawy – organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
1) kontroli gospodarki finansowej,
2) informacji, analiz i szkoleń.
1) przeprowadza kontrole w:
a) jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych,
b) związkach międzygminnych,
c) innych podmiotach w zakresie wykorzystania dotacji uzyskanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
zwanych dalej „jednostkami kontrolowanymi",
2) opracowuje projekt planu kontroli,
3) opracowuje sprawozdanie z działalności kontrolnej.
2. Wydział kontroli gospodarki finansowej przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego,
2) problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych,
3) doraźne, podejmowane w razie potrzeby.
3. Wydział kontroli zabezpiecza i udostępnia kolegium izby dokumenty związane z przeprowadzonymi kontrolami.
4. Wystąpienia pokontrolne wraz z wnioskami, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, po podpisaniu przez prezesa izby, naczelnik wydziału przekazuje jednostce kontrolowanej.
5. Działalność kontrolna powinna być połączona z instruktażem w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce.
6. Tryb przeprowadzania kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1) przygotowywanie ramowego planu pracy izby,
2) opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego ramowego planu pracy izby,
3) przygotowywanie projektów uchwał, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy,
4) przygotowywanie informacji, o których mowa w § 2 pkt 5-7,
5) organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie przepisów regulujących gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego,
6) doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej,
7) przekazywanie informacji o zmianach w przepisach prawnych mających wpływ na prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego,
8) upowszechnianie informacji wynikających ze sprawowania kontrolnej funkcji przez izbę.
1) na podstawie wniosku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych opracowuje projekt zbiorczego budżetu, ujętego w odrębnej części budżetu państwa, i przedstawia go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
2) informuje Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i prezesów izb o kwotach przyjętych do projektu ustawy budżetowej,
3) prowadzi obsługę kadrową w związku z powoływaniem i odwoływaniem prezesów izb i ich zastępców oraz członków kolegium.
2. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu w dzienniku urzędowym województwa, zgłaszają kandydatury, spełniające wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy, kolegium właściwej izby.
3. Zgłoszenia innych kandydatur, spełniających wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy, dokonuje się do kolegium właściwej izby w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia konkursu w dzienniku urzędowym województwa.
4. Kolegium izby opiniuje zgłoszone kandydatury, biorąc w szczególności pod uwagę wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy oraz realizując zasadę powoływania przez Prezesa Rady Ministrów członków kolegium w połowie spośród kandydatów zgłoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego, w połowie w inny sposób.
5. Prezes izby niezwłocznie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, uchwałę kolegium przedstawiającą kandydatów na członków kolegium, dołączając opinię o kandydatach kolegium właściwej izby.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 14 stycznia 2000 r. (poz. 34)
Załącznik nr 1
REGIONALNE IZBY OBRACHUNKOWE, ICH SIEDZIBY, SIEDZIBY ZESPOŁÓW ZAMIEJSCOWYCH, LICZBA CZŁONKÓW KOLEGIUM ORAZ TERYTORIALNY ZASIĘG DZIAŁANIA
Lp. | Nazwa i siedziba regionalnej izby obrachunkowej | Siedziby zespołów zamiejscowych | Terytorialny zasięg działania regionalnej izby obrachunkowej | Liczba członków kolegium |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie | Ciechanów, Ostrołęka, Siedlce, Płock, Radom | województwo mazowieckie | 26 |
2 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku | Łomża, Suwałki | województwo podlaskie | 12 |
3 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy | Toruń, Włocławek | województwo kujawsko-pomorskie | 12 |
4 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku | Słupsk | województwo pomorskie | 10 |
5 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach | Bielsko-Biała, Częstochowa | województwo śląskie | 16 |
6 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach | Sandomierz | województwo świętokrzyskie | 8 |
7 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie | Tarnów, Nowy Sącz, Oświęcim | województwo małopolskie | 16 |
8 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie | Biała Podlaska, Chełm, Zamość | województwo lubelskie | 16 |
9 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi | Piotrków Trybunalski, Sieradz, Skierniewice | województwo łódzkie | 16 |
10 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie | Elbląg | województwo warmińsko-mazurskie | 10 |
11 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu |
| województwo opolskie | 8 |
12 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu | Kalisz, Konin, Leszno, Piła | województwo wielkopolskie | 20 |
13 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie | Krosno, Przemyśl, Tarnobrzeg | województwo podkarpackie | 16 |
14 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie | Koszalin | województwo zachodniopomorskie | 10 |
15 | Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu | Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych | województwo dolnośląskie | 16 |
16 | Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze | Gorzów Wielkopolski | województwo lubuskie | 8 |
Załącznik nr 2
TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI
1. O terminie rozpoczęcia planowanej kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej.
2. Inspektorzy regionalnej izby obrachunkowej przystępują do wykonywania czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej i imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określającego nazwę jednostki kontrolowanej oraz zakres i orientacyjny czas trwania kontroli.
3. Imienne upoważnienia do przeprowadzania kontroli wystawia prezes izby lub jego zastępca.
4. Inspektor podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on sam lub członkowie jego rodziny pozostają w stosunkach prawnych lub osobistych z jednostką kontrolowaną, a charakter tych stosunków nasuwa wątpliwość co do bezstronności inspektora. Wyłączenie inspektora następuje w takiej sytuacji na wniosek samego inspektora, z urzędu lub na wniosek zgłoszony wraz z uzasadnieniem przez kierownika jednostki kontrolowanej.
5. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej.
6. Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej.
7. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli.
8. Inspektor dokonuje ustaleń kontroli na podstawie dokumentacji gospodarki finansowej i rzeczowej oraz zgromadzonych w toku kontroli informacji.
9. Dokumentacja zbierana w czasie kontroli przechowywana jest w warunkach uniemożliwiających dostęp do niej osobom nieupoważnionym.
10. Inspektor może sporządzać lub zalecać sporządzenie niezbędnych do kontroli odpisów oraz wyciągów z dokumentów.
11. Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są udzielić inspektorowi wyjaśnień ustnych i pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli w zakresie wynikającym z powierzonych im czynności służbowych.
12. Podczas czynności kontrolnych inspektor informuje sukcesywnie kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzonych w toku kontroli uchybieniach i nieprawidłowościach, będących wynikiem niewłaściwej interpretacji przepisów prawnych.
13. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
14. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i jej adres,
2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe inspektora oraz numer i datę wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w jednostce kontrolowanej,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, skarbnika (głównego księgowego) oraz osób udzielających informacji,
6) przebieg i wyniki czynności kontrolnych,
7) stwierdzone podczas kontroli fakty, stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w zakresie zgodności z prawem, a w szczególności konkretne nieprawidłowości, z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków oraz wskazaniem osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
8) informację o sporządzeniu załączników, stanowiących część składową protokołu, oraz ich wyszczególnienie,
9) informację o powiadomieniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłoszenia w ciągu 3 dni zastrzeżeń i złożenia wyjaśnień do protokołu; inspektor jest obowiązany ustosunkować się do nich, bez zbędnej zwłoki, w formie odpowiedniej adnotacji,
10) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu,
11) datę i miejsce podpisania protokołu,
12) podpis inspektora przeprowadzającego kontrolę i kierownika jednostki kontrolowanej oraz skarbnika (głównego księgowego) lub ich zastępców na każdej stronie protokołu.
15. Po zakończeniu czynności kontrolnych inspektor kontroli może zwołać w siedzibie jednostki kontrolowanej naradę, ustalając jej termin i uczestników.
16. Kierownik jednostki kontrolowanej, który odmawia podpisania protokołu, obowiązany jest bezzwłocznie złożyć pisemne wyjaśnienie co do przyczyn odmowy.
17. W razie odmowy podpisania protokołu i złożenia wyjaśnień co do przyczyn odmowy, inspektor odnotowuje ten fakt w protokole.
18. Na podstawie wyników kontroli kieruje się do jednostki kontrolowanej wystąpienie pokontrolne wskazujące źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmiary, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do usunięcia i usprawnienia badanej działalności.
19. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia pokontrolnego przesyła do izby informację o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania.
20. Prezes izby może zarządzić sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych.
21. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 21 stycznia 2000 r. z mocą od 1 stycznia 1999 r.
Rozporządzenie traci moc 11 sierpnia 2004 r. na podstawie § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz.U. Nr 167, poz. 1747).
- Data ogłoszenia: 2000-01-21
- Data wejścia w życie: 2000-01-21
- Data obowiązywania: 2000-01-21
- Z mocą od: 1999-01-01
- Dokument traci ważność: 2004-08-11
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA