REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 85 poz. 943
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 7 września 1999 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
1) sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia jest ukończenie 7 lat lub w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) – 6 lat,
2) sześcioletniej szkoły muzycznej I stopnia jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 16 roku życia,
3) dziewięcioletniej szkoły baletowej jest ukończenie 9 lat i nieprzekroczenie 11 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej,
4) sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia jest nieprzekroczenie 14 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub szkoły podstawowej,
5) sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych jest nieprzekroczenie 14 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
6) czteroletniego liceum plastycznego jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia gimnazjum,
7) sześcioletniej szkoły muzycznej II stopnia jest ukończenie 10 lat i nieprzekroczenie 21 roku życia,
8) sześcioletniej szkoły sztuki tańca jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 16 roku życia,
9) czteroletniej szkoły sztuki cyrkowej jest ukończenie 12 lat i nieprzekroczenie 20 roku życia.
2. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w artystycznej szkole policealnej, szkole bibliotekarskiej i animatorów kultury jest nieprzekroczenie 23 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia lub świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.
2. Szkoły artystyczne mogą prowadzić:
1) okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, kursów, akcji otwartej szkoły,
2) wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określanie możliwości i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.
1) w ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia – od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca,
2) w szkołach muzycznych I stopnia, w szkołach muzycznych II stopnia, w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia, w szkołach baletowych, w szkołach sztuki tańca, w ogólnokształcących szkołach sztuk pięknych, liceach plastycznych, szkołach sztuki cyrkowej, w artystycznych szkołach policealnych, szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury – od dnia 1 marca do dnia 31 maja.
2. Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza.
2. Kwalifikacja kandydatów do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych, szkół sztuki tańca i szkół sztuki cyrkowej odbywa się na podstawie badania przydatności.
1) do ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, liceów plastycznych, szkół muzycznych II stopnia – w okresie od dnia 4 maja do dnia 30 czerwca,
2) do artystycznych szkół policealnych, szkół bibliotekarskich i animatorów kultury – w okresie od dnia 1 czerwca do końca roku szkolnego.
2. Badania przydatności kandydatów przeprowadza się:
1) do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – w okresie od dnia 1 kwietnia do zakończenia zajęć lekcyjnych,
2) do szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych, szkół sztuki tańca i szkół sztuki cyrkowej – w okresie od dnia 4 maja do zakończenia zajęć lekcyjnych.
3. Datę egzaminów wstępnych oraz badania przydatności ustala dyrektor szkoły.
2. W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, a także liczbą specjalizacji kształcenia, do przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.
2. W roku 2000 i 2001 egzamin wstępny do ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia i ogólnokształcących szkół sztuk pięknych obejmuje egzamin z przedmiotów artystycznych, a także pisemny sprawdzian umiejętności w zakresie kształcenia ogólnego.
1) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i w szkole muzycznej II stopnia:
a) egzamin praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b) egzamin, w formie pisemnej lub ustnej, z kształcenia słuchu;
2) w ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej;
3) w liceum plastycznym:
a) egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej,
b) sprawdzenie, w formie ustnej, zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi;
4) w policealnej szkole artystycznej:
a) egzamin praktyczny,
b) sprawdzenie, w formie ustnej, zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi;
2. Dodatkowo można przeprowadzić:
1) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia:
a) egzamin z wiadomości o muzyce w zakresie ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub szkoły muzycznej I stopnia,
b) inne egzaminy kwalifikacyjne związane z kierunkiem kształcenia;
2) w ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych
rozmowę kwalifikacyjną w zakresie podstawy programowej przedmiotu „sztuka”.
1) egzamin praktyczny predyspozycji animacyjnych,
2) egzamin w formie ustnej, zainteresowań wybraną dziedziną kultury,
3) egzamin w formie pisemnej z języka polskiego,
4) egzamin w formie ustnej z historii Polski.
2. Tematy egzaminów wstępnych ustala komisja.
3. Tematy egzaminów są objęte zasadą ochrony tajemnicy służbowej.
1) w ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia i w szkołach muzycznych I stopnia – polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków psychofizycznych, predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,
2) w szkołach baletowych, szkołach tańca i szkołach sztuki cyrkowej – polega na sprawdzeniu warunków psychofizycznych, predyspozycji ruchowych i poczucia rytmu.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego w danym typie szkoły. Prace egzaminacyjne z danego roku powinny być przechowywane do końca września tego roku.
2. Dyrektor ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły w ciągu trzech dni po zakończeniu egzaminów wstępnych lub badania przydatności.
2. Decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza podejmuje dyrektor szkoły na podstawie ustalenia przez komisję predyspozycji i poziomu umiejętności odpowiadających programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie ogólne – także na podstawie przedstawionego przez kandydata świadectwa ukończenia odpowiedniej klasy szkoły, do której uczęszczał.
1) uczyć się języka obowiązującego w danej klasie, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać na zajęcia z języka obcego w innej szkole.
2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, upoważniony przez dyrektora danej szkoły.
Minister Kultury i Sztuki: A. Zakrzewski
- Data ogłoszenia: 1999-10-18
- Data wejścia w życie: 1999-10-18
- Data obowiązywania: 1999-10-18
- Dokument traci ważność: 2011-07-08
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA