REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 69 poz. 764
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 sierpnia 1999 r.
w sprawie stawek dotacji przedmiotowych do kolejowych przewozów pasażerskich
Na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360 i Nr 49, poz. 485) oraz w związku z art. 16 pkt 1 ustawy budżetowej na rok 1999 z dnia 17 lutego 1999 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 154) zarządza się, co następuje:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261, z 1996 r. Nr 100, poz. 460 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126),
2) właściwym urzędzie skarbowym – rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na obszarze właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych – urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przewoźnika,
3) dysponencie części budżetowej – rozumie się przez to Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej,
4) bezpłatnych przejazdach – rozumie się przez to usługę przewozową wykonaną bez pobrania należności za przejazd,
5) jednostce przewozu – rozumie się przez to przejazd jednego pasażera na odległość jednego kilometra,
6) zniżkach przejazdowych o charakterze komercyjnym – rozumie się przez to ulgi i zniżki ustalone przez przewoźnika kolejowego w ramach własnej strategii handlowej.
1) bezpłatnych przejazdów posłów i senatorów, o których mowa w art. 43 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350 i Nr 137, poz. 638, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 121, poz. 770 i Nr 160, poz. 1080, z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 52, poz. 527 i 528),
2) przewozów osób, którym jednostki sektora publicznego i samorządowego oraz firmy i instytucje spoza sektora publicznego wykupiły od przewoźnika kolejowego, na podstawie umów cywilnoprawnych, legitymacje i bilety uprawniające do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów,
3) przewozów osób odbywających podróż na podstawie przyznanych przez przewoźnika kolejowego, w ramach własnej strategii handlowej, ulg i zniżek o charakterze komercyjnym, w tym na podstawie biletów odcinkowych imiennych i bezimiennych (miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych) oraz biletów sieciowych imiennych i bezimiennych (miesięcznych, kwartalnych, rocznych i półrocznych),
4) bezpłatnych albo ulgowych przewozów pracowników kolejowych oraz emerytów, rencistów i najbliższych członków ich rodzin, przyznanych przez przewoźnika kolejowego na podstawie art. 8 ustawy wymienionej w § 2 pkt 1, w tym dla pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i kolejowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, wydzielonych z PKP od dnia 1 stycznia 1999 r.,
5) służbowych przewozów pracowników PKP, odbywanych na podstawie zezwoleń, o których mowa w odrębnych przepisach, uprawniających do służbowego przebywania podczas jazdy w kabinach podróżnych pojazdów trakcyjnych nie przeznaczonych dla podróżnych,
6) przewozów pasażerskich wykonywanych pociągami kwalifikowanymi EuroCity, InterCity, EuroNight w komunikacji międzynarodowej oraz w pociągach hotelowych zestawionych z wagonów sypialnych lub z wagonów z miejscami do leżenia w komunikacji krajowej.
1) wartość zrealizowanej sprzedaży biletów jednorazowych, ze zniżką 50%, pomniejszona o wartość podatku VAT oraz skorygowana o zwroty nie wykorzystanych i anulowanych biletów,
2) wartość zrealizowanej sprzedaży biletów miesięcznych imiennych szkolnych na przejazd tam i z powrotem w pociągach osobowych, według taryfy ulgowej 50%, pomniejszona o wartość podatku VAT oraz skorygowana o zwroty nie wykorzystanych i anulowanych biletów,
3) wartość zrealizowanych bezpłatnych przejazdów ze 100% zniżką w stosunku do ceny biletu jednorazowego normalnego, obliczoną na podstawie średniej odległości przewozu, klasy i rodzaju pociągu, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Z podstawy obliczenia należnej dotacji wyłącza się wartość pobranych przez przewoźnika kolejowego:
1) dopłat za zmianę przez podróżnego klasy i rodzaju pociągu,
2) jednorazowych dopłat do pociągów objętych dopłatą,
3) innych należności związanych z wykonaniem usług przewozu osób, inkasowanych przez konduktorów w pociągach.
3. Do podstawy wyliczenia dotacji wyrównującej utracone przychody z tytułu wykonania przewozów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, przyjmuje się liczbę jednostek przewozu, nie wyższą jednak niż 660.080 tys.
1) 100% wartości sprzedaży, o której mowa w § 5 ust.1 pkt 1 i 2,
2) 103,99 zł na 1000 jednostek przewozu, w odniesieniu do przejazdów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3.
2. Rozliczenia dokonuje się za miesiąc, w którym powstały okoliczności uzasadniające korektę, w terminie określonym w przepisach, o których mowa w § 12.
2. Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 5, za okres od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, powinno być dokonane jednocześnie z rozliczeniem dotacji za pierwszy okres rozliczeniowy, następujący po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
Minister Finansów: w z. H. Wasilewska-Trenkner
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 2 sierpnia 1999 r. (poz. 764)
ROZLICZENIE DOTACJI PRZEDMIOTOWYCH
- Data ogłoszenia: 1999-08-20
- Data wejścia w życie: 1999-09-04
- Data obowiązywania: 1999-09-04
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA