REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 65 poz. 738

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

dnia 22 lipca 1999 r.

w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 144 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozpoczęcie likwidacji funduszu następuje z datą określoną w decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, zwanej dalej „Komisją", o likwidacji funduszu inwestycyjnego, zwanego dalej „funduszem".
§ 2.
1. Decyzja o likwidacji funduszu określa sposób wynagrodzenia likwidatora.

2. Decyzję o likwidacji funduszu doręcza się niezwłocznie:

1) depozytariuszowi,

2) funduszowi,

3) likwidatorowi funduszu – w przypadku gdy jest nim podmiot inny niż depozytariusz,

4) towarzystwu, będącemu organem funduszu, które w chwili wydania decyzji o likwidacji nie reprezentowało funduszu w stosunkach z osobami trzecimi.

§ 3.
Likwidację prowadzi się pod nazwą funduszu z dodatkiem „w likwidacji".
§ 4.
1. W czasie trwania likwidacji fundusz:

1) nie zbywa jednostek uczestnictwa ani nie emituje certyfikatów inwestycyjnych,

2) nie odkupuje jednostek uczestnictwa i nie wykupuje certyfikatów inwestycyjnych, z wyjątkiem wypłat dokonywanych w trybie, o którym mowa w art. 141 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933), zwanej dalej „ustawą",

3) nie dokonuje przewidzianych w statucie funduszu wypłat, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy.

2. Z chwilą otwarcia likwidacji funduszu likwidatorowi przysługują wyłączne prawa do reprezentowania funduszu i zarządzania funduszem.

§ 5.
Komisja zawiadamia niezwłocznie sąd rejestrowy, załączając odpis decyzji o likwidacji funduszu, o:

1) decyzji, w stosunku do której przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,

2) decyzji, która stała się ostateczna w wyniku upływu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,

3) decyzji wydanej po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

§ 6.
1. O rozpoczęciu likwidacji funduszu towarzystwo niezwłocznie informuje osoby, którym powierzyło wykonywanie swoich obowiązków, oraz podmioty, za pośrednictwem których fundusz:

1) zbywa jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne,

2) odkupuje jednostki uczestnictwa albo wykupuje certyfikaty inwestycyjne.

2. Likwidator funduszu jest obowiązany do niezwłocznego dokonania ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu.

3. Ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu dokonuje się, w odstępach czternastodniowych, trzykrotnie, w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń funduszu. Pierwszego ogłoszenia dokonuje się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Ogłoszenia powinny być również udostępnione w punktach zbywania jednostek uczestnictwa oraz w punktach domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską, w których były przyjmowane zapisy na nabycie certyfikatów inwestycyjnych.

4. W ogłoszeniu o rozpoczęciu likwidacji zamieszcza się w szczególności:

1) nazwę i rodzaj funduszu,

2) wskazanie daty wydania decyzji Komisji o likwidacji funduszu oraz przesłanek wydania tej decyzji,

3) termin rozpoczęcia i zakończenia likwidacji,

4) nazwę (firmę) lub imię i nazwisko, siedzibę lub miejsce zamieszkania likwidatora funduszu oraz adres siedziby likwidatora funduszu lub adres miejsca zamieszkania,

5) wezwanie wierzycieli nie będących uczestnikami funduszu do zgłaszania likwidatorowi roszczeń w terminie jednego miesiąca od daty ostatniego ogłoszenia,

6) tryb i termin określenia wysokości wypłat dla uczestników funduszu,

7) wskazanie, że jeżeli wierzyciele nie zgłoszą roszczeń w terminie miesiąca od dnia ostatniego ogłoszenia, wypłaty uczestnikom funduszu zostaną dokonane w oparciu o dane znane likwidatorowi,

8) oznaczenie, którym z kolei jest dokonywane ogłoszenie.

§ 7.
1. W przypadku pojawienia się sporu co do istnienia wierzytelności lub wysokości wierzytelności w stosunku do funduszu, likwidator składa sumę pieniężną odpowiadającą wielkości przedmiotu sporu do depozytu sądowego.

2. Jeżeli w czasie trwania likwidacji funduszu spór zostanie rozstrzygnięty na korzyść funduszu, suma złożona do depozytu zostaje podzielona między wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.

3. Jeżeli spór zostanie rozstrzygnięty po zakończeniu likwidacji funduszu na niekorzyść funduszu – suma złożona do depozytu ulega zwrotowi wierzycielowi, z zastrzeżeniem, że wierzyciel ten nie może być procentowo zaspokojony w stopniu większym, aniżeli zostali zaspokojeni pozostali wierzyciele funduszu nie będący uczestnikami funduszu.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, jak również w przypadku, gdy spór zostanie rozstrzygnięty częściowo na niekorzyść funduszu, sumy, które nie zostały zwrócone wierzycielowi, który pozostawał w sporze z funduszem, zostają rozdzielone między pozostałych wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.

5. Jeżeli koszty dokonania podziału sum, o których mowa w ust. 1–4, są większe od sum, które powinny podlegać podziałowi, stosuje się przepis art.142 ustawy.

§ 8.
1. Towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy – depozytariusz, jest obowiązane do przekazania likwidatorowi wszelkich dokumentów i nośników informacji dotyczących działalności funduszu, w tym w szczególności:

1) ksiąg rachunkowych funduszu, w tym rejestru uczestników funduszu (w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego),

2) statutu i prospektu funduszu,

3) dokumentów rejestracyjnych funduszu,

4) umów zawartych przez fundusz,

5) dokumentacji postępowań sądowych i administracyjnych, których wynik może mieć wpływ na sytuację finansową funduszu.

2. Przekazanie dokumentów i nośników informacji, o których mowa w ust. 1, następuje w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia towarzystwu decyzji o likwidacji funduszu.

§ 9.
1. Likwidator sporządza sprawozdanie finansowe rozpoczęcia likwidacji funduszu niezwłocznie po otrzymaniu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1.

2. Niezwłocznie po sporządzeniu sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, likwidator przekazuje jego kopię równocześnie:

1) depozytariuszowi,

2) Komisji,

3) radzie inwestorów – w przypadku gdy została ona utworzona.

§ 10.
1. Likwidator przedstawia Komisji, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1, harmonogram oraz sposób dokonywania czynności związanych z likwidacją funduszu, w tym sposób podejmowania decyzji dotyczących zbycia aktywów funduszu oraz sposób i kolejność dokonywania wypłat środków pieniężnych wierzycielom oraz uczestnikom funduszu.

2. Likwidator, oprócz informacji określonych w ust. 1, przedstawia Komisji:

1) informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień rozpoczęcia likwidacji wraz z listą wierzycieli znanych funduszowi,

2) informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień następujący po ostatnim dniu, do którego, zgodnie z § 6 ust. 4 pkt 7, wierzyciele powinni zgłaszać roszczenia wobec funduszu.

3. Informacje, o których mowa w ust. 2, powinny być przekazywane również towarzystwu będącemu organem funduszu.

§ 11.
1. Likwidator jest obowiązany do dostarczania Komisji informacji miesięcznych do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ta informacja dotyczy, począwszy od miesiąca, w którym została rozpoczęta likwidacja. Informacje są sporządzane według danych na ostatni dzień miesiąca.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:

1) ilość i rodzaj zbytych aktywów w danym miesiącu,

2) sumę zobowiązań ogółem,

3) sumę roszczeń zaspokojonych w danym miesiącu,

4) sumę roszczeń pozostających do zaspokojenia, z podziałem na roszczenia uczestników funduszu oraz innych podmiotów,

5) poniesione koszty likwidacji, w tym wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi w danym miesiącu.

3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 5, podaje się również narastająco od dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu.

§ 12.
1. Po dokonaniu czynności określonych w art. 141 ustawy likwidator sporządza sprawozdanie zawierające co najmniej:

1) bilans zamknięcia,

2) listę podmiotów, które zgłosiły roszczenia wobec funduszu,

3) wyliczenie kosztów likwidatora, na dzień zakończenia likwidacji, wynikających z roszczeń zgłoszonych wobec funduszu.

2. W terminie 14 dni od dnia zaspokojenia wierzycieli funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych likwidator przekazuje do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie zlikwidowanego funduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.

3. Kopię sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz kopię wniosku, o którym mowa w ust. 2, likwidator przekazuje Komisji w terminie 14 dni od dnia sporządzenia wniosku.

§ 13.
W przypadku gdy likwidatorem funduszu wyznaczonym przez Komisję jest podmiot inny niż depozytariusz, depozytariusz jest obowiązany do wykonywania wszelkich poleceń likwidatora związanych z likwidacją funduszu, chyba że są sprzeczne z prawem lub statutem funduszu.
§ 14.
Przepisów § 6–13 nie stosuje się do funduszu rozwiązywanego ze względu na upływ czasu, na jaki dany fundusz został utworzony, jeżeli sposób przeprowadzenia likwidacji został określony w statucie tego funduszu.
§ 15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-08-09
  • Data wejścia w życie: 1999-08-24
  • Data obowiązywania: 1999-08-24
  • Z mocą od: 1999-08-24
  • Dokument traci ważność: 2001-08-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA