REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 65 poz. 738
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
dnia 22 lipca 1999 r.
w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych.
Na podstawie art. 144 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933) zarządza się, co następuje:
2. Decyzję o likwidacji funduszu doręcza się niezwłocznie:
1) depozytariuszowi,
2) funduszowi,
3) likwidatorowi funduszu – w przypadku gdy jest nim podmiot inny niż depozytariusz,
4) towarzystwu, będącemu organem funduszu, które w chwili wydania decyzji o likwidacji nie reprezentowało funduszu w stosunkach z osobami trzecimi.
1) nie zbywa jednostek uczestnictwa ani nie emituje certyfikatów inwestycyjnych,
2) nie odkupuje jednostek uczestnictwa i nie wykupuje certyfikatów inwestycyjnych, z wyjątkiem wypłat dokonywanych w trybie, o którym mowa w art. 141 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933), zwanej dalej „ustawą",
3) nie dokonuje przewidzianych w statucie funduszu wypłat, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy.
2. Z chwilą otwarcia likwidacji funduszu likwidatorowi przysługują wyłączne prawa do reprezentowania funduszu i zarządzania funduszem.
1) decyzji, w stosunku do której przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,
2) decyzji, która stała się ostateczna w wyniku upływu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,
3) decyzji wydanej po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
1) zbywa jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne,
2) odkupuje jednostki uczestnictwa albo wykupuje certyfikaty inwestycyjne.
2. Likwidator funduszu jest obowiązany do niezwłocznego dokonania ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu.
3. Ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu dokonuje się, w odstępach czternastodniowych, trzykrotnie, w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń funduszu. Pierwszego ogłoszenia dokonuje się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Ogłoszenia powinny być również udostępnione w punktach zbywania jednostek uczestnictwa oraz w punktach domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską, w których były przyjmowane zapisy na nabycie certyfikatów inwestycyjnych.
4. W ogłoszeniu o rozpoczęciu likwidacji zamieszcza się w szczególności:
1) nazwę i rodzaj funduszu,
2) wskazanie daty wydania decyzji Komisji o likwidacji funduszu oraz przesłanek wydania tej decyzji,
3) termin rozpoczęcia i zakończenia likwidacji,
4) nazwę (firmę) lub imię i nazwisko, siedzibę lub miejsce zamieszkania likwidatora funduszu oraz adres siedziby likwidatora funduszu lub adres miejsca zamieszkania,
5) wezwanie wierzycieli nie będących uczestnikami funduszu do zgłaszania likwidatorowi roszczeń w terminie jednego miesiąca od daty ostatniego ogłoszenia,
6) tryb i termin określenia wysokości wypłat dla uczestników funduszu,
7) wskazanie, że jeżeli wierzyciele nie zgłoszą roszczeń w terminie miesiąca od dnia ostatniego ogłoszenia, wypłaty uczestnikom funduszu zostaną dokonane w oparciu o dane znane likwidatorowi,
8) oznaczenie, którym z kolei jest dokonywane ogłoszenie.
2. Jeżeli w czasie trwania likwidacji funduszu spór zostanie rozstrzygnięty na korzyść funduszu, suma złożona do depozytu zostaje podzielona między wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.
3. Jeżeli spór zostanie rozstrzygnięty po zakończeniu likwidacji funduszu na niekorzyść funduszu – suma złożona do depozytu ulega zwrotowi wierzycielowi, z zastrzeżeniem, że wierzyciel ten nie może być procentowo zaspokojony w stopniu większym, aniżeli zostali zaspokojeni pozostali wierzyciele funduszu nie będący uczestnikami funduszu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, jak również w przypadku, gdy spór zostanie rozstrzygnięty częściowo na niekorzyść funduszu, sumy, które nie zostały zwrócone wierzycielowi, który pozostawał w sporze z funduszem, zostają rozdzielone między pozostałych wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.
5. Jeżeli koszty dokonania podziału sum, o których mowa w ust. 1–4, są większe od sum, które powinny podlegać podziałowi, stosuje się przepis art.142 ustawy.
1) ksiąg rachunkowych funduszu, w tym rejestru uczestników funduszu (w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego),
2) statutu i prospektu funduszu,
3) dokumentów rejestracyjnych funduszu,
4) umów zawartych przez fundusz,
5) dokumentacji postępowań sądowych i administracyjnych, których wynik może mieć wpływ na sytuację finansową funduszu.
2. Przekazanie dokumentów i nośników informacji, o których mowa w ust. 1, następuje w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia towarzystwu decyzji o likwidacji funduszu.
2. Niezwłocznie po sporządzeniu sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, likwidator przekazuje jego kopię równocześnie:
1) depozytariuszowi,
2) Komisji,
3) radzie inwestorów – w przypadku gdy została ona utworzona.
2. Likwidator, oprócz informacji określonych w ust. 1, przedstawia Komisji:
1) informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień rozpoczęcia likwidacji wraz z listą wierzycieli znanych funduszowi,
2) informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień następujący po ostatnim dniu, do którego, zgodnie z § 6 ust. 4 pkt 7, wierzyciele powinni zgłaszać roszczenia wobec funduszu.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, powinny być przekazywane również towarzystwu będącemu organem funduszu.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:
1) ilość i rodzaj zbytych aktywów w danym miesiącu,
2) sumę zobowiązań ogółem,
3) sumę roszczeń zaspokojonych w danym miesiącu,
4) sumę roszczeń pozostających do zaspokojenia, z podziałem na roszczenia uczestników funduszu oraz innych podmiotów,
5) poniesione koszty likwidacji, w tym wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi w danym miesiącu.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 5, podaje się również narastająco od dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu.
1) bilans zamknięcia,
2) listę podmiotów, które zgłosiły roszczenia wobec funduszu,
3) wyliczenie kosztów likwidatora, na dzień zakończenia likwidacji, wynikających z roszczeń zgłoszonych wobec funduszu.
2. W terminie 14 dni od dnia zaspokojenia wierzycieli funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych likwidator przekazuje do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie zlikwidowanego funduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
3. Kopię sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz kopię wniosku, o którym mowa w ust. 2, likwidator przekazuje Komisji w terminie 14 dni od dnia sporządzenia wniosku.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
- Data ogłoszenia: 1999-08-09
- Data wejścia w życie: 1999-08-24
- Data obowiązywania: 1999-08-24
- Z mocą od: 1999-08-24
- Dokument traci ważność: 2001-08-12
REKLAMA