REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 59 poz. 631
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie określenia sposobu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas trwania imprez na drogach, warunków ich odbywania oraz trybu postępowania w tych sprawach.
Na podstawie art. 65 ust. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872) zarządza się, co następuje:
1) sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas trwania imprez na drogach powodujących utrudnienia w ruchu lub wymagających konieczności korzystania z drogi w sposób szczególny, zwanych dalej „imprezami",
2) warunki odbywania imprez,
3) tryb postępowania przy organizowaniu imprez.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o organizatorze imprezy – rozumie się przez to osobę prawną, osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, organizującą imprezę.
1) za pomocą własnej, oznakowanej służby porządkowej,
2) poprzez użycie środków technicznych, a w szczególności:
a) znaków lub tablic ostrzegawczych i informacyjnych,
b) lin, taśm, wstęg lub innych urządzeń służących do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy,
c) barier, płotków, przegród i innych tego typu urządzeń.
2. Policja zapewnia bezpieczeństwo i porządek w czasie imprezy:
1) wystawiając posterunki kierowania i blokady ruchu,
2) pilotując, w razie potrzeby, przejazd lub przejście uczestników imprezy.
1) współdziałać z Policją:
a) uzgadniając przebieg trasy lub miejsca imprezy,
b) stosując jej polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy,
c) dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy,
2) sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw, obejmujący:
a) listę osób wchodzących w skład służby porządkowej organizatora, ich rozmieszczenie oraz elementy wyróżniające te osoby,
b) pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych,
c) rodzaje i ilość środków technicznych oraz miejsce ich rozlokowania,
d) rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi,
e) sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
f) oznakowanie pojazdów uczestniczących i towarzyszących imprezie,
g) rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
h) organizację łączności bezprzewodowej pomiędzy organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania imprezy,
i) sposób informowania społeczeństwa o ograniczeniach w ruchu drogowym spowodowanych imprezą – przed imprezą i w trakcie jej trwania,
3) ustalać z Policją terminy wspólnych spotkań, organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy,
4) zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt 2,
5) powiadomić właściwego miejscowo komendanta jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej w przypadku przeprowadzania imprezy na drogach przebiegających lub przylegających do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych, dla których organem założycielskim jest minister właściwy do spraw obrony narodowej,
6) uzgodnić z zarządcą drogi, a w przypadku płatnych dróg krajowych – również z Agencją Budowy i eksploatacji Autostrad, obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób przywrócenia go do stanu poprzedniego,
7) powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym,
8) zapewnić uczestnikom imprezy pomoc medyczną,
9) na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu,
10) uzyskać – jeżeli jest to niezbędne – od innych podmiotów, niż wymienione w pkt 1, 5, 6, 7 i 9, pomoc w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy,
11) udzielać dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie Policji lub innych podmiotów wymienionych w pkt 5, 6, 7, 9 i 10, jeżeli są niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego,
12) współpracować ze środkami masowego przekazu w celu przekazywania informacji o utrudnieniach ruchu wynikających z planowanej imprezy.
1) w czasie przygotowania imprezy:
a) dokonać szczegółowego i wszechstronnego zapoznania się z planowaną imprezą na podstawie uzyskanych od organizatora informacji o rodzaju, miejscu lub trasie i czasie przeprowadzenia imprezy, liczbie uczestników, widzów, osób wchodzących w skład służby porządkowej i przedstawicieli organizatora oraz ilości i rodzaju pojazdów uczestniczących w imprezie,
b) zapoznać się z treścią przepisów dotyczących planowanej imprezy oraz regulaminem jej przeprowadzenia,
c) zapoznać się z przygotowanym przez organizatora imprezy planem, o którym mowa w § 3 pkt 2,
d) ustalić, wspólnie z organizatorem imprezy, miejsca niebezpieczne, które wymagać będą szczególnego nadzoru oraz zabezpieczenia,
e) uzgodnić z organizatorem imprezy system oznakowania pojazdów uczestniczących i towarzyszących imprezie,
f) uzgodnić z organizatorem imprezy system zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
g) uzyskać od organizatora imprezy informacje o jego przedsięwzięciach w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas imprezy,
h) dokonać, wspólnie z organizatorem imprezy, objazdu trasy imprezy w celu ustalenia wszystkich istotnych elementów zabezpieczenia,
i) opracować własny plan zabezpieczenia imprezy,
2) w czasie trwania imprezy:
a) egzekwować od organizatora imprezy wykonanie obowiązków wynikających z zezwolenia,
b) zapewnić zabezpieczenie trasy lub miejsc, które mogą stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
c) zorganizować objazdy wynikające z przeprowadzanej imprezy na drodze,
d) zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt 1 lit. i),
3) po zakończeniu imprezy przywrócić płynność ruchu na drodze.
2. Inne podmioty uczestniczące w zapewnieniu bezpieczeństwa uczestników ruchu i porządku ruchu na drogach podczas trwania imprez realizują swoje zadania na zasadach i w trybie określonych w przepisach regulujących działalność tych organów.
1) 60 dni przed planowanym rozpoczęciem imprezy, gdy ma się ona odbyć na drodze krajowej lub wojewódzkiej,
2) 30 dni przed planowanym rozpoczęciem imprezy, gdy ma się ona odbyć na drodze powiatowej lub gminnej.
2. Organizator imprezy powinien przesłać w terminach określonych w ust. 1 kopię wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do:
1) Komendanta Głównego Policji, jeżeli impreza ma odbyć się na drodze krajowej lub jeżeli impreza odbywa się na obszarze większym niż jedno województwo,
2) właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji – w pozostałych przypadkach.
1) imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy,
2) rodzaj i nazwę imprezy,
3) miejsce i datę rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy,
4) przewidywaną liczbę uczestników imprezy,
5) wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy, na terenie poszczególnych województw,
6) podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
1) szczegółowy regulamin imprezy określający między innymi zasady zachowania się uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
2) wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia,
3) program imprezy, szczegółowy opis trasy z podaniem odległości pomiędzy poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw,
4) plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w § 3 pkt 2,
5) zobowiązanie organizatora do przywrócenia do pierwotnego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw.
2. Komendant Główny Policji lub komendant wojewódzki Policji wydają opinię nie później niż na:
1) 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku, gdy dotyczy on imprezy odbywającej się na drodze krajowej lub wojewódzkiej,
2) 7 dni od dnia wpłynięcia wniosku, gdy dotyczy on imprezy odbywającej się na drodze gminnej lub powiatowej.
2. Organ wydający zezwolenie lub opiniujący wniosek o zezwolenie może żądać od organizatora imprezy spełnienia dodatkowych warunków mających wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas przebiegu imprezy.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: J. Tomaszewski
- Data ogłoszenia: 1999-07-01
- Data wejścia w życie: 1999-07-01
- Data obowiązywania: 1999-07-01
- Z mocą od: 1999-07-01
- Dokument traci ważność: 2001-06-28
REKLAMA