REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 41 poz. 415
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 27 kwietnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz.153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
1) w § 1 w pkt 4 wyraz „odpowiedni” zastępuje się wyrazami „odpowiednio trzyletni, roczny lub półroczny” .
2) w § 2:
a) w ust. 1:
– w pkt 5 w lit. b) wyrazy „nr 11–17”zastępuje się wyrazami „nr 11, 12, 12a, 13–17 i 17a”,
– w pkt 6 wyrazy „nr 19–26” zastępuje się wyrazami „nr 19–25, 25a, 26, 26a i 26b”,
– w pkt 8 po wyrazach „nr 31–44” stawia się przecinek i dodaje wyrazy „nr 44a, 44b i 44c”,
b) w ust. 2 w pkt 2 wyrazy „nr 11–17” zastępuje się wyrazami „nr 11, 12, 12a, 13–17 i 17a”;
3) w § 3:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„W kształceniu zaocznym ramowy plan nauczania określa wymiar zajęć w okresie nauczania.”,
b) w ust. 2 skreśla się wyraz „edukacyjnych”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem ust. 3a i 4, mogą być przeznaczone na:
1) zwiększenie liczby obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych,
2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, w tym na nauczanie języka obcego,
3) realizację ścieżek edukacyjnych,
4) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć wyrównawczych,
5) nauczanie historii i geografii kraju ojczystego mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych – w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych i grup etnicznych,
6) orientację zawodową lub inne zajęcia prowadzone z wychowawcą.”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przeznaczyć godziny zajęć fakultatywnych na wprowadzenie do szkolnego planu nauczania przedmiotów ważnych ze względu na profil nauczania, a nie umieszczonych w ramowych planach nauczania, a także na prowadzenie dodatkowej nauki języka obcego.”,
e) w ust. 5 po wyrazie „niepełnosprawnych” dodaje się wyrazy „w sześcioletniej szkole podstawowej i gimnazjum”;
4) w § 4:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Dla uczniów sześcioletnich szkół podstawowych specjalnych, którzy nie byli objęci wychowaniem przedszkolnym, wprowadza się możliwość tworzenia zerowego etapu edukacyjnego.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W szkołach zawodowych szkolne plany nauczania uwzględniają plany nauczania zawarte w dopuszczonych do użytku szkolnego programach nauczania dla zawodów.”,
c) w ust. 4:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w szkole (oddziale) z językiem nauczania mniejszości narodowych i grup etnicznych w wymiarze 14 godzin łącznie w klasach I-III sześcioletniej szkoły podstawowej, w wymiarze 12 godzin łącznie w klasach IV-VI sześcioletniej szkoły podstawowej i w gimnazjum, w wymiarze 16 godzin łącznie w liceum ogólnokształcącym oraz w wymiarze 4 godzin w klasie VIII ośmioletniej szkoły podstawowej; w szkołach (oddziałach) zawodowych tygodniowy wymiar godzin równy jest tygodniowemu wymiarowi godzin języka polskiego w danym roku szkolnym,”
– w pkt 2 na końcu dodaje się wyrazy „i w szkole zawodowej”,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w szkole (oddziale) z dodatkową nauką języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej – w wymiarze 3 godzin tygodniowo we wszystkich klasach sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego oraz w VIII klasie ośmioletniej szkoły podstawowej; w szkołach zawodowych tygodniowy wymiar godzin równy jest tygodniowemu wymiarowi godzin języka polskiego w danym roku szkolnym. Przepis stosuje się odpowiednio w szkołach specjalnych, w tym zawodowych dla młodzieży, z wyjątkiem szkół policealnych i pomaturalnych oraz szkół na podbudowie szkoły zasadniczej.”,
d) dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
„6. Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przesunąć nauczanie języków obcych i przedmiotów, na które jest przewidziany wymiar 1–2 godzin lekcyjnych w tygodniu, w całości lub częściowo do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania.
7. Jeżeli, w wyjątkowych przypadkach, w szkole organizowane jest nauczanie w klasach łączonych, dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio ramowy plan nauczania, z uwzględnieniem możliwości pełnej realizacji przyjętych programów nauczania. Dopuszcza się możliwość połączenia zajęć oddziału przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich z zajęciami uczniów klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej.”;
5) po § 4 dodaje się § 4a i 4b w brzmieniu:
„§ 4a. W szkołach ponadpodstawowych:
1) oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych,
2) podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów,
3) w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w pkt 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę,
4) zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 15 do 30 uczniów, oddzielnie z chłopcami i dziewczętami. Możliwe jest tworzenie grup międzyoddziałowych lub w wyjątkowych przypadkach międzyklasowych.
§ 4b. 1. Profile nauczania w liceach ogólnokształcących ustala dyrektor w porozumieniu z radą szkoły.
2. Ustalając profil nauczania dyrektor liceum ogólnokształcącego wyznacza jeden lub dwa przedmioty wiodące i zwiększa wymiar nauczania tych przedmiotów, przeznaczając na nie godziny przewidziane w ramowych planach nauczania na zajęcia fakultatywne.
3. Profil nauczania ustala się od klasy drugiej lub trzeciej liceum ogólnokształcącego dla oddziału lub grupy uczniów z różnych oddziałów, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
4. Nazwy profilów nauczania tworzy się przez wskazanie przedmiotów wiodących (np. profil matematyczno-fizyczny) lub przez określenie podstawowej problematyki nauczania i wskazanie przedmiotów wiodących (np. profil ekologiczny – biologia z higieną i ochroną środowiska i chemia).
5. Dyrektor liceum ogólnokształcącego może dla danego oddziału nie wyznaczać przedmiotów wiodących i z godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania na zajęcia fakultatywne zwiększyć wymiar nauczania różnych przedmiotów, określając jednocześnie profil tego oddziału jako ogólny.
6. Profile nauczania tworzone z grupy przedmiotów humanistycznych powinny uwzględniać nauczanie języka łacińskiego, a profil klasyczny – także języka greckiego.”;
6) w § 5 dodaje się na końcu wyrazy „stosownie do posiadanych środków finansowych”;
7) po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:
„§ 6a. Ramowe plany nauczania w szkołach (oddziałach) sportowych i mistrzostwa sportowego określają odrębne przepisy.”;
8) w § 7 w pkt 3 wyrazy „20 września” zastępuje się wyrazami „25 sierpnia”;
9) użyte w załącznikach nr 11, 12, 13–17, 19–25, 32–35 i 37–43 do rozporządzenia wyrazy „rewalidacja indywidualna” lub „rehabilitacja indywidualna” zastępuje się wyrazami „zajęcia rewalidacyjne”;
10) w załącznikach nr 11, 12,13–25, 26 i 31–43 do rozporządzenia, w rubryce „Zajęcia edukacyjne”, dodaje się na końcu przed pozycją „Razem” pozycję „Religia/Etyka” i dla tej pozycji w odpowiednich rubrykach wpisuje się liczbę godzin w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a w odpowiednich rubrykach dotyczących pozycji „Razem” zwiększa się odpowiednio liczbę godzin zajęć;
11) załączniki nr 8, 28, 46, 48–52 oraz 55 i 56 do rozporządzenia otrzymują nowe brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
12) dodaje się załączniki nr 12a,17a, 25a, 26a, 26b, 44a, 44b i 44c do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
Minister Edukacji Narodowej: M. Handke
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. (poz. 415)
Załącznik nr 8
Ramowy plan nauczania dla sześcioletniej szkoły specjalnej dla uczniów ze złożonymi niepełnosprawnościami lub autyzmem
(dla klas I-VI)
Załącznik nr 28
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów ze złożonymi niepełnosprawnościami lub autyzmem
Załącznik nr 46
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej kształcącej młodocianych pracowników, w tym dla oddziałów wielozawodowych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Załącznik nr 48
Ramowy plan nauczania dla liceum technicznego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Załącznik nr 49
Ramowy plan nauczania dla średniej szkoły zawodowej – technikum, liceum i szkoły równorzędnej na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej e/
Załącznik nr 50
Ramowy plan nauczania dla średniej szkoły zawodowej – technikum, liceum i szkoły równorzędnej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Załącznik nr 51
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej i pomaturalnej na podbudowie programowej liceum ogólnokształcącego lub liceum technicznego
Załącznik nr 52
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej na podbudowie programowej liceum ogólnokształcącego lub liceum technicznego
Załącznik nr 55
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
Załącznik nr 56
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 27 kwietnia 1999 r. (poz. 415)
Załącznik nr 12a
Ramowy plan nauczania dla klas V i VI sześcioletniej szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Załącznik nr 17a
Ramowy plan nauczania dla klas V i VI sześcioletniej szkoły podstawowej dla uczniów niedostosowanych społecznie
Załącznik nr 25a
Ramowy plan nauczania dla VIII klasy ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Załącznik nr 26a
Ramowy plan nauczania dla klasy VIII ośmioletniej szkoły podstawowej dla uczniów niedostosowanych społecznie
Załącznik nr 26b
Ramowy plan nauczania dla klasy VIII ośmioletniej szkoły podstawowej, klas przysposabiających do pracy zawodowej dla uczniów niedostosowanych społecznie na podbudowie programowej klasy VI szkoły podstawowej
Załącznik nr 44a
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
(w tym z oddziałami wielozawodowymi)
Załącznik nr 44b
Ramowy plan nauczania dla średniej szkoły zawodowej – liceum, technikum dla uczniów niedostosowanych społecznie na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Załącznik nr 44c
Ramowy plan nauczania dla średniej szkoły zawodowej – liceum dla uczniów niedostosowanych społecznie
- Data ogłoszenia: 1999-05-10
- Data wejścia w życie: 1999-09-01
- Data obowiązywania: 1999-09-01
- Dokument traci ważność: 2001-09-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA