REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 38 poz. 377

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 9 kwietnia 1999 r.

w sprawie szczegółowych zasad tworzenia i organizacji służb wykonujących zadania odpowiednie do zadań służby medycyny pracy w przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”, kwalifikacji zawodowych pracowników realizujących te zadania oraz szczegółowych zasad kontroli tych służb.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. W przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” zadania odpowiednie do zadań służby medycyny pracy wykonują publiczne zakłady opieki zdrowotnej tworzone i utrzymywane przez przedsiębiorstwo państwowe „Polskie Koleje Państwowe” na podstawie odrębnych przepisów, zwane dalej „służbą medycyny pracy PKP”.

2. Służba medycyny pracy PKP jest właściwa do realizacji zadań odpowiednich do zadań służby medycyny pracy określonych w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668).

§ 2.
Służba medycyny pracy PKP może realizować zadania ze swojego zakresu działania w odniesieniu do innych zarządów kolei i przewoźników kolejowych oraz innych podmiotów na zasadach określonych przez Zarząd PKP.
§ 3.
1. Do wykonywania zadań służby medycyny pracy PKP, w zakresie przeprowadzania badań wstępnych, okresowych i kontrolnych oraz sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy, uprawnieni są lekarze spełniający dodatkowe wymagania kwalifikacyjne, określone przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu pracy.

2. Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, obowiązują również lekarzy dokonujących ocen możliwości wykonywania pracy, uwzględniających stan zdrowia pracowników i zagrożenia występujące w miejscu pracy.

3. Lekarzy okulistów i lekarzy laryngologów, wykonujących badania specjalistyczne u pracowników bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu na liniach kolejowych, obowiązuje dodatkowe przeszkolenie w jednostkach służby medycyny pracy PKP, wskazanych przez Zarząd PKP, w zakresie czynników ryzyka zawodowego i szczególnych wymogów zdrowotnych w transporcie kolejowym oraz metodyki badań specjalistycznych.

4. Pielęgniarki, które ukończyły kurs kwalifikacyjny w dziedzinie ochrony zdrowia pracujących, na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach, uprawnione są do wykonywania zadań służby medycyny pracy PKP w zakresie ograniczenia szkodliwego wpływu pracy na zdrowie, w szczególności przez:

1) rozpoznawanie i ocenę czynników występujących w środowisku pracy, mogących mieć ujemny wpływ na zdrowie,

2) rozpoznawanie i ocenę ryzyka zawodowego w środowisku pracy oraz informowanie pracodawcy i pracowników o możliwości wystąpienia niekorzystnych skutków zdrowotnych będących jego następstwem,

3) udzielanie pracodawcy i pracującym porad w zakresie organizacji pracy, ergonomii, fizjologii i psychologii pracy.

5. Pielęgniarki, które uzyskały tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa w ochronie zdrowia pracujących na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach, uprawnione są do wykonywania zadań w zakresie inicjowania działań pracodawców na rzecz ochrony zdrowia pracowników i udzielania pomocy w ich realizacji, a w szczególności w zakresie:

1) informowania pracowników o zasadach zmniejszania ryzyka zawodowego,

2) wdrażania zasad profilaktyki zdrowotnej u pracowników należących do grup szczególnego ryzyka,

3) tworzenia warunków prowadzenia rehabilitacji zawodowej,

4) wdrażania programów promocji zdrowia.

6. Do wykonywania badań psychologicznych i orzekania o przydatności zawodowej uprawnieni są psycholodzy, którzy odbyli przeszkolenie w jednostce organizacyjnej wskazanej przez Zarząd PKP w zakresie czynników ryzyka zawodowego i szczególnych wymogów sprawności psychicznych w transporcie kolejowym oraz metodyki badań psychologicznych.

§ 4.
1. Służba medycyny pracy PKP może zlecić wykonywanie niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w szczególności badań diagnostycznych i konsultacji specjalistycznych, innym podmiotom wykonującym te świadczenia.

2. Wykonanie świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką organizacyjną służby medycyny pracy PKP a podmiotem wykonującym te świadczenia.

§ 5.
1. Kontroli i oceny działalności zakładów tworzących służbę medycyny pracy PKP dokonuje Zarząd PKP na podstawie odrębnych przepisów.

2. Kontrolę zakresu i częstotliwości badań profilaktycznych pracowników oraz wykonywania i dokumentowania orzeczeń lekarskich do celów przewidzianych w Kodeksie pracy w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” wykonuje Centrum Naukowe Medycyny Kolejowej w Warszawie.

3. Pracownicy wykonujący czynności kontrolne mają prawo żądać:

1) niezbędnych informacji i udostępniania dokumentacji, z zastrzeżeniem, że dokumentacja medyczna może być udostępniona tylko osobom wykonującym odpowiedni zawód medyczny,

2) dostępu do stanowisk pracy w celu zweryfikowania ich oceny dokonanej przez jednostkę podstawową lub podmiot kontrolowany.

§ 6.
1. Lekarze okuliści i lekarze laryngolodzy oraz psycholodzy, zatrudnieni służbie medycyny pracy PKP w dniu wejścia w życie rozporządzenia, są obowiązani odbyć przeszkolenie, o którym mowa w § 3 ust. 3 i 6, w terminie do dnia 31 grudnia 2000 r.

2. W okresie do dnia 31 grudnia 2000 r. zadania, o których mowa w § 3 ust. 4, mogą wykonywać również pielęgniarki, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia są zatrudnione jako pielęgniarki sprawujące opiekę nad pracownikami w środowisku pracy, mające co najmniej pięcioletni staż pracy na tym stanowisku.

§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: T. Syryjczyk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-04-28
  • Data wejścia w życie: 1999-05-13
  • Data obowiązywania: 1999-05-13
  • Dokument traci ważność: 2010-06-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA