REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1998 nr 115 poz. 745
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1998 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczących działalności zawodowej.
Na podstawie art. 197 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej,
2) tryb i sposób doskonalenia kwalifikacji rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
3) szczegółowe zasady i tryb działania Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz jej organizację,
4) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i ustalania jego kosztów oraz nadawania uprawnień i licencji zawodowych, a także wzory świadectw tych uprawnień i licencji,
5) sposób prowadzenia i zakres danych centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
6) szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz jej organizację,
7) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania wyjaśniającego z tytułu odpowiedzialności zawodowej oraz stosowania kar dyscyplinarnych z tego tytułu.
1) osobie uprawnionej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, licencję zawodową pośrednika w obrocie nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości,
2) osobie zainteresowanej – należy przez to rozumieć osobę, która ubiega się o nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowej pośrednika w obrocie nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości,
3) centralnym rejestrze – należy przez to rozumieć centralny rejestr rzeczoznawców majątkowych, centralny rejestr pośredników w obrocie nieruchomościami albo centralny rejestr zarządców nieruchomości,
4) organizacji zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości – należy przez to rozumieć organizacje zarejestrowane w formie stowarzyszeń osób fizycznych, zrzeszające co najmniej 100 osób zawodowo wykonujących czynności odpowiednio rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami lub zarządcy nieruchomości, a także zarejestrowane federacje stowarzyszeń i innych organizacji działających w tym zakresie, dające rękojmię właściwego wykonywania czynności powierzonych przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Rozdział 2
Sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej
§ 4.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba zainteresowana wskazuje osobę uprawnioną, organizację zawodową lub podmiot gospodarczy, które wyraziły zgodę na prowadzenie praktyki, albo zwraca się o ustalenie takiej osoby, organizacji lub podmiotu.
3. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wydaje osobie zainteresowanej dziennik praktyki oraz ustala osobę prowadzącą praktykę.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do osób, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3.
2. Praktyka trwa co najmniej 6 miesięcy.
3. W ramach praktyki, z zastrzeżeniem § 6, osoba zainteresowana powinna:
1) w przypadku praktyki w zakresie szacowania nieruchomości – wykonać 15 projektów operatów szacunkowych, w których określi wartość poszczególnych nieruchomości przy zastosowaniu różnych podejść,
2) w przypadku praktyki w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami – uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 180 ust. 1,
3) w przypadku praktyki w zakresie zarządzania nieruchomościami – uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1.
2. Osoby, o których mowa w art. 230 ust. 1 i 2, powinny przedstawić 10 operatów szacunkowych. Operaty te mogą być wykonane w ramach działalności biegłego z listy wojewódzkiej lub biegłego sądowego.
3. Osoby, o których mowa w art. 232 ust. 3, mogą ubiegać się w postępowaniu kwalifikacyjnym o uznanie, że spełniły wymogi, o których mowa w § 5, w ramach dotychczasowej działalności zawodowej.
1) wypełniony dziennik praktyk podpisany przez osobę prowadzącą praktykę,
2) sprawozdanie z odbytej praktyki sporządzone przez osobę zainteresowaną.
2. Do sprawozdania z odbytej praktyki z zakresu szacowania nieruchomości osoba zainteresowana dołącza, wykonane w ramach praktyki, projekty operatów szacunkowych.
3. Osoby, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3, zamiast dokumentów wymienionych w ust. 1, przedstawiają w postępowaniu kwalifikacyjnym opis dotychczasowej działalności zawodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi tę działalność. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Tryb i sposób doskonalenia kwalifikacji rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości
§ 9.
1) działalność naukową,
2) działalność dydaktyczną,
3) publikacje książkowe lub publikacje w prasie specjalistycznej,
4) udział w konferencjach, seminariach i sympozjach naukowo-technicznych,
5) prowadzenie praktyk zawodowych,
6) udział w spotkaniach szkoleniowych organizowanych przez organizacje zawodowe,
7) ukończenie kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe,
8) pracę w Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być uznana za spełnienie obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych, jeżeli dotyczy odpowiednio szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami albo zarządzania nieruchomościami.
2. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia, dokonywanie sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, odpowiednio organizacjom zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Rozdział 4
Szczegółowe zasady i tryb działania Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz jej organizacja
§ 12.
2. W ramach Komisji Kwalifikacyjnej działają 3 podkomisje odpowiednio do spraw:
1) szacowania nieruchomości,
2) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
3) zarządzania nieruchomościami.
3. W skład Komisji Kwalifikacyjnej wchodzą:
1) przewodniczący,
2) trzej wiceprzewodniczący,
3) trzej sekretarze,
4) członkowie.
4. Osoby wchodzące w skład Komisji Kwalifikacyjnej są powoływane na okres 3 lat.
5. Siedzibą Komisji Kwalifikacyjnej jest miasto stołeczne Warszawa.
1) szacowania nieruchomości,
2) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
3) zarządzania nieruchomościami.
2. Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej kieruje całokształtem spraw związanych z jej działalnością i sprawuje nadzór nad działalnością podkomisji.
3. Wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej kierują bezpośrednio odpowiednimi podkomisjami.
4. W przypadku zdarzeń losowych przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej może powierzyć bezpośrednie kierowanie podkomisją sekretarzowi lub, jeżeli nie jest to możliwe, innemu członkowi Komisji Kwalifikacyjnej.
5. Sekretarze Komisji Kwalifikacyjnej prowadzą sprawy organizacyjne związane z działalnością podkomisji i w tym zakresie współdziałają z przewodniczącym oraz wiceprzewodniczącymi tej Komisji.
2. Posiedzenie plenarne Komisji Kwalifikacyjnej zwołuje się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz w roku.
2. Zespołem kwalifikacyjnym kieruje, z zastrzeżeniem ust. 3, wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej lub inna osoba przez niego wyznaczona, wchodząca w skład zespołu.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 232 ust. 1 pkt 3, zespół kwalifikacyjny jest wyznaczany i kierowany przez przewodniczącego Komisji Kwalifikacyjnej.
Rozdział 5
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, ustalania jego kosztów oraz nadawania uprawnień i licencji zawodowych, a także wzory świadectw tych uprawnień i licencji
§ 17.
2. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia, organizowanie postępowań kwalifikacyjnych odpowiednio organizacjom zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
3. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w siedzibie Komisji Kwalifikacyjnej lub na posiedzeniach wyjazdowych.
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa odpowiednio w art. 177 ust. 1 pkt 2–5, art. 182 ust. 1 pkt 2–5, art. 187 ust. 1 pkt 2–5, art. 230 oraz art. 232 ust. 1,
2) opis przebiegu dotychczasowej pracy zawodowej,
3) dwie fotografie,
4) znaki opłaty skarbowej zgodnie z przepisami o opłacie skarbowej,
5) inne dokumenty mogące mieć wpływ na ocenę dotychczasowego dorobku zawodowego osoby zainteresowanej.
2. W przypadku wniosków niekompletnych, termin, o którym mowa w ust. 1, liczy się od dnia dostarczenia brakujących dokumentów.
1) czy wniosek osoby zainteresowanej spełnia wymogi formalne oraz czy ta osoba wniosła opłatę egzaminacyjną,
2) przygotowanie teoretyczne osoby zainteresowanej do prowadzenia działalności zawodowej,
3) przygotowanie praktyczne osoby zainteresowanej do prowadzenia działalności zawodowej.
2. Przygotowanie teoretyczne i praktyczne osoby zainteresowanej zespół kwalifikacyjny sprawdza, z zastrzeżeniem ust. 3, przez przeprowadzenie egzaminu.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 232 ust. 1 pkt 3, zespół kwalifikacyjny może odstąpić od przeprowadzenia egzaminu i dokonać sprawdzenia przygotowania teoretycznego lub praktycznego osoby zainteresowanej na podstawie udokumentowanego dotychczasowego dorobku zawodowego tej osoby.
2. W razie negatywnego wyniku egzaminu, przeprowadzonego w celu stwierdzenia przygotowania praktycznego osoby zainteresowanej, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku złożenia ponownego wniosku o nadanie uprawnień w ciągu 12 miesięcy od dnia egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zespół kwalifikacyjny przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne wyłącznie w zakresie sprawdzenia przygotowania praktycznego osoby zainteresowanej.
2. W protokole, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się odrębnie wyniki każdego etapu postępowania kwalifikacyjnego.
2. Protokół postępowania kwalifikacyjnego stanowi podstawę do wydania świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień osobie zainteresowanej albo do wydania decyzji odmawiającej nadania tych uprawnień, stosownie do art. 192.
2. Uprawnienia, o których mowa w art. 231, otrzymane po dniu 29 listopada 1991 r., mogą być, na wniosek osób posiadających te uprawnienia, stwierdzone świadectwem sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności koszty:
1) organizowania plenarnych posiedzeń Komisji Kwalifikacyjnej,
2) obsługi administracyjno-biurowej działalności Komisji Kwalifikacyjnej,
3) przygotowania materiałów pomocniczych, związanych z postępowaniem kwalifikacyjnym,
4) opracowania pytań egzaminacyjnych,
5) delegacji członków zespołu kwalifikacyjnego,
6) wynagrodzeń członków zespołu kwalifikacyjnego,
7) wynajmu sal do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego,
8) obsługi biurowej związanej z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego.
2. Osobie zainteresowanej zwraca się część opłaty egzaminacyjnej, stosownie do nie poniesionych kosztów przez organizatora postępowania kwalifikacyjnego, w razie:
1) nieprzeprowadzenia w pełnym zakresie postępowania kwalifikacyjnego na skutek usprawiedliwionego niestawiennictwa osoby zainteresowanej lub
2) niedopuszczenia tej osoby do wszystkich etapów postępowania kwalifikacyjnego.
Rozdział 6
Sposób prowadzenia i zakres danych centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości
§ 31.
2. Numer wpisu w centralnym rejestrze stanowi numer uprawnień.
2. Wpisu do centralnego rejestru dokonuje się z urzędu jednocześnie z wydaniem świadectwa, o którym mowa w ust. 1.
1) numer kolejny wpisu,
2) datę wpisu,
3) imię i nazwisko,
4) imiona rodziców,
5) datę i miejsce urodzenia,
6) adres zamieszkania,
7) wykształcenie,
8) numer ewidencyjny PESEL.
2. Dane wymienione w ust. 1 podlegają aktualizacji na wniosek osób, których dotyczą, na podstawie dokumentów dostarczonych przez te osoby.
1) śmierci,
2) pozbawienia uprawnień,
3) utraty, z mocy wyroku sądowego, prawa wykonywania zawodu.
Rozdział 7
Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz jej organizacja
§ 36.
2. Komisja Odpowiedzialności Zawodowej składa się z 3 sekcji, odpowiednio dla:
1) rzeczoznawców majątkowych,
2) pośredników w obrocie nieruchomościami,
3) zarządców nieruchomości.
3. W skład Komisji Odpowiedzialności Zawodowej wchodzą:
1) przewodniczący,
2) trzej wiceprzewodniczący,
3) członkowie.
4. Osoby wchodzące w skład Komisji Odpowiedzialności Zawodowej są powoływane na okres 3 lat.
5. Siedzibą Komisji Odpowiedzialności Zawodowej jest miasto stołeczne Warszawa.
1) rzeczoznawców majątkowych,
2) pośredników w obrocie nieruchomościami,
3) zarządców nieruchomości.
2. Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej kieruje całokształtem spraw związanych z jej działalnością i sprawuje nadzór nad działalnością sekcji, a w szczególności:
1) reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2) koordynuje działalność sekcji,
3) rozpatruje skargi na działalność sekcji,
4) dokonuje podziału spraw pomiędzy sekcje,
5) przekazuje Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wnioski Komisji o zastosowanie kar dyscyplinarnych,
6) składa corocznie Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast sprawozdania z działalności Komisji.
3. Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej kierują bezpośrednio odpowiednimi sekcjami, a w szczególności:
1) dbają o sprawne funkcjonowanie sekcji,
2) wyznaczają do rozpoznania konkretnej sprawy zespoły, o których mowa w § 38, oraz terminy ich posiedzeń,
3) zapewniają prawidłowy przebieg postępowania wyjaśniającego,
4) przekazują przewodniczącemu Komisji wyniki postępowania wyjaśniającego wraz z wnioskami wynikającymi z tego postępowania.
4. Osoba powołana przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast do Komisji Odpowiedzialności Zawodowej może być odwołana ze składu Komisji w przypadku:
1) rezygnacji z członkostwa w Komisji,
2) skazania za przestępstwa, o których mowa w art. 177 ust. 1 pkt 2, art. 182 ust. 1 pkt 2 albo w art. 187 ust. 1 pkt 2,
3) skazania prawomocnym wyrokiem na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych lub zakazu wykonywania zawodu,
4) niewywiązywania się z obowiązków członka Komisji.
2. Zespołem kieruje osoba wyznaczona przez wiceprzewodniczącego Komisji Odpowiedzialności Zawodowej, wchodząca w skład zespołu.
Rozdział 8
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania wyjaśniającego z tytułu odpowiedzialności zawodowej oraz stosowania kar dyscyplinarnych z tego tytułu
§ 39.
1) z urzędu lub
2) na skutek skarg składanych na osobę uprawnioną.
2. We wniosku wskazuje się zarzuty, które powinny zostać zbadane w postępowaniu wyjaśniającym, dotyczące niewypełnienia obowiązków, o których mowa w art. 175, 181 i 186.
2. Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej tworzy zespół do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, wyznacza termin jego posiedzenia oraz zawiadamia o wszczęciu postępowania osobę, której to postępowanie dotyczy. W zawiadomieniu wskazuje się zarzuty oraz termin posiedzenia zespołu. Termin posiedzenia nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
2. Obrońcę z urzędu ustanawia się odpowiednio spośród osób wskazanych przez organizacje zawodowe rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości.
2. W czasie postępowania wyjaśniającego osoba, której dotyczy to postępowanie, i jej obrońca mają prawo zadawania pytań świadkom, a także składania wniosków dowodowych oraz oświadczeń.
3. Zespół może odmówić przeprowadzenia dalszych dowodów, jeżeli dowody zebrane uzna za wystarczające.
1) osoba, wobec której wszczęto postępowanie, utraciła uprawnienia lub prawo wykonywania zawodu,
2) upłynęły 3 lata od zaistnienia okoliczności będących przyczyną wszczęcia postępowania.
2. Z postępowania wyjaśniającego sporządza się protokół, który zawiera:
1) oznaczenie miejsca i daty przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego,
2) imiona i nazwiska członków zespołu prowadzącego postępowanie wyjaśniające,
3) imię i nazwisko osoby, której dotyczy to postępowanie, oraz jej obrońcy,
4) podstawę wszczęcia postępowania, w tym podniesione zarzuty,
5) krótki opis przebiegu postępowania wyjaśniającego, w tym informacje o przeprowadzonych dowodach oraz złożonych oświadczeniach,
6) rozstrzygnięcie,
7) wnioski o zastosowanie kar dyscyplinarnych, o których mowa odpowiednio w art. 178 ust. 2, w art. 183 ust. 2, w art. 188 ust. 2, lub o umorzenie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej,
8) podpisy członków zespołu.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 46.
2. Przy przenoszeniu wpisów, o których mowa w ust. 1, zachowuje się dotychczasową ich numerację.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 18 sierpnia 1998 r. (poz. 745)
Załącznik nr 1
ŚWIADECTWO NADANIA UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH W ZAKRESIE SZACOWANIA NIERUCHOMOŚCI
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
ŚWIADECTWO NADANIA LICENCJI ZAWODOWEJ POŚREDNIKA W OBROCIE NIERUCHOMOŚCIAMI
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
ŚWIADECTWO NADANIA LICENCJI ZAWODOWEJ ZARZĄDCY NIERUCHOMOŚCI
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
ŚWIADECTWO NADANIA UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH W ZAKRESIE SZACOWANIA NIERUCHOMOŚCI
- Data ogłoszenia: 1998-09-04
- Data wejścia w życie: 1998-09-19
- Data obowiązywania: 1998-09-19
- Z mocą od: 1998-09-19
- Dokument traci ważność: 2004-09-22
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA