REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1998 nr 102 poz. 650
USTAWA
z dnia 29 lipca 1992 r.
o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres przedmiotowy]
1) gry liczbowe, w których wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek,
2) loterie pieniężne, w których uczestniczy się poprzez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne,
3) loterie fantowe, w których uczestniczy się poprzez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe,
4) gry cylindryczne, w których uczestniczy się w grze poprzez wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranej zależy od z góry określonego stosunku wpłaty do wygranej, wynik zaś gry ustalany jest za pomocą urządzenia obrotowego,
5) gry w karty: black jack, poker, baccarat,
5a) gry w kości,
6) (skreślony),
7) gra bingo pieniężne, w której uczestniczy się poprzez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane pieniężne, których wysokość zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek,
8) gra bingo fantowe, w której uczestniczy się poprzez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe,
9) loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru lub usługi i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe,
10) loterie audioteksowe, w których uczestniczy się poprzez odpłatne połączenie telefoniczne, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
2. Zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne, polegające na odgadywaniu:
1) wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory,
2) zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, pomiędzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.
2a. Grami na automatach są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga w drodze decyzji, czy gra losowa, zakład wzajemny lub gra na automacie, niewymienione w ust. 1, 2 i 2a, jest grą losową, zakładem wzajemnym lub grą na automacie.
2. Wykonywanie monopolu należy do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, który, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w tym celu tworzy jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.
3. Do prowadzenia działalności, o której mowa w ust. 1, nie mają zastosowania przepisy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym.
4. Realizacja monopolu przez spółki, o których mowa w ust. 2, stanowi wyłączny przedmiot ich działalności.
2. Do spółek, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu handlowego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Gry, o których mowa w ust. 1, mogą być urządzane jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej.
3. Dochód z loterii fantowej i gry bingo fantowe przeznaczany jest w całości na realizację określonych w zezwoleniu i regulaminie gry celów społecznie użytecznych, w szczególności dobroczynnych.
2. Urządzanie gry bingo pieniężne dozwolone jest wyłącznie w salonach gry bingo pieniężne.
3. Przyjmowanie zakładów wzajemnych dozwolone jest wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje reklamy i informacji w ośrodkach gier i punktach przyjmowania zakładów.
1) ośrodkach gier – rozumie się przez to:
a) kasyno gry – jako miejsce, w którym prowadzi się gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości lub gry na automatach na podstawie zatwierdzonego regulaminu, a liczba zainstalowanych automatów nie przekracza 30 sztuk,
b) salon gier na automatach – jako wydzielone miejsce, w którym prowadzi się gry na automatach na podstawie zatwierdzonego regulaminu, a liczba zainstalowanych automatów wynosi od 15 do 70 sztuk,
c) salon gry bingo pieniężne – jako wydzielone miejsce, w którym prowadzi się grę bingo pieniężne na podstawie zatwierdzonego regulaminu,
2) punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych - rozumie się przez to miejsce, w którym przyjmowane są zakłady totalizatora lub bukmacherstwa na podstawie zatwierdzonego regulaminu.
Rozdział 2
Urządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
Art. 10. [Wartość wygranej]
2. Ogólna wartość wygranych w grze liczbowej, totalizatorze i grze bingo pieniężne nie może być niższa niż 50% kwoty wpłaconych stawek, a w loterii pieniężnej oraz fantowej - niższa niż 30% łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze.
2. Podmiot urządzający gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach nie ma obowiązku badania uprawnień okaziciela losu lub innego dowodu udziału w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze na automacie, może jednak wstrzymać wypłatę (wydanie) wygranej na okres nieprzekraczający 30 dni, jeżeli zachodzą wątpliwości co do uprawnień okaziciela do rozporządzania losem (dowodem); w przypadku nieuzasadnionego wstrzymania wypłaty (wydania) wygranej podmiot urządzający grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie jest obowiązany zapłacić odsetki ustawowe za okres wstrzymania wypłaty (wydania).
3. Nie dokonuje się wypłaty (wydania) wygranej na podstawie losu lub innego dowodu udziału w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze na automacie, którego autentyczności lub numeru nie można stwierdzić.
4. W razie utraty lub zniszczenia losu albo innego dowodu udziału w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze na automacie, wystawionego imiennie albo na okaziciela, stwierdzającego udział w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze na automacie, uczestnikowi gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie nie przysługują żadne roszczenia wobec podmiotu urządzającego grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie, chyba że regulamin gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie stanowi inaczej.
5. Podmiot urządzający grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie jest obowiązany, na żądanie uczestnika gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie, wystawić imienne zaświadczenie o uzyskanej przez niego wygranej. Zaświadczenie jest drukiem ścisłego zarachowania. Zaświadczenie może być wystawione najpóźniej w dniu następującym po dniu, w którym uzyskano wygraną, lub po dniu, w którym nastąpiła wypłata (wydanie) wygranej. Podmiot urządzający grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie obowiązany jest przechowywać odpisy wydanych zaświadczeń przez 5 lat następujących po roku, w którym uzyskano wygraną lub nastąpiła wypłata (wydanie) wygranej.
6. Wysokość wygranej albo przegranej w grze losowej, zakładzie wzajemnym lub grze na automacie stanowi tajemnicę ich uczestnika, której jest obowiązany przestrzegać podmiot urządzający gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach; informacje o wysokości wygranej albo przegranej są ujawniane wyłącznie na żądanie ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej [2] oraz inspektora kontroli skarbowej, a także sądu i prokuratury w związku z toczącym się postępowaniem.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, oraz szczegółowe zasady ewidencjonowania zaświadczeń, w tym prowadzenia ich rejestru. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określając wzór zaświadczenia, uwzględni konieczność ujęcia w nim w szczególności:
1) danych osobowych osoby ubiegającej się o wydanie zaświadczenia o wygranej,
2) określenia rodzaju gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie oraz terminu uzyskania wygranej,
3) określenia wysokości wygranej.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, nie może być krótszy niż siedem dni i dłuższy niż sześć miesięcy i biegnie od dnia, w którym roszczenie stosownie do regulaminu stało się wymagalne.
3. W razie zgłoszenia roszczenia w terminie, bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się od dnia zakończenia postępowania reklamacyjnego; w przypadku wstrzymania wypłaty (wydania) wygranej na podstawie art. 11 ust. 2 - z upływem okresu, na który wstrzymano wypłatę (wydanie).
2. Regulamin gry losowej, w tym gry stanowiącej monopol państwa, zakładu wzajemnego lub gry na automacie zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych w terminie określonym w art. 34.
3. Każda zmiana regulaminu gry losowej, w tym gry stanowiącej monopol państwa, zakładu wzajemnego lub gry na automacie wymaga zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4. Regulamin gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie określa:
1) szczegółowe warunki gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie, w tym zasady gry lub zakładu, określenie wygranych, terminy oraz miejsca gry lub zakładu,
2) prawa i obowiązki uczestników gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie,
3) nazwę podmiotu urządzającego grę losową, zakład wzajemny lub grę na automacie,
4) zasady i tryb zgłaszania i rozpatrywania roszczeń wnoszonych przez uczestników gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie,
5) wysokość kapitału gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych.
5. Podmiot urządzający gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach jest obowiązany zapewnić ich uczestnikom możliwość zapoznania się z treścią regulaminu.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może przekazać określonym izbom i urzędom skarbowym uprawnienia do zatwierdzania regulaminów oraz dokonywanych w nich zmian, przedstawianych przez podmioty wymienione wart. 6 ust. 1.
1) ogólne warunki urządzania gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach,
2) warunki dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej automatów do gier, o których mowa w art. 2 ust. 2a, oraz urządzeń do gier losowych,
3) warunki produkcji i sprzedaży kartonów do gry bingo pieniężne.
2. W kasynie gry oraz salonie gry bingo pieniężne pobiera się każdorazowo od osób wchodzących do ośrodków gier opłatę:
1) w kasynie gry - w wysokości średniej wartości najniższych stawek stosowanych w poszczególnych rodzajach gier cylindrycznych,
2) w salonie gry bingo pieniężne - w wysokości odpowiadającej najniższej cenie za używany do gry karton, w zamian za imienny dowód jej uiszczenia, będący jednocześnie jednorazową kartą wstępu.
3. Płatnikiem opłaty, o której mowa w ust. 2, jest osoba sprawująca zarząd nad kasynem gry lub salonem gry bingo pieniężne.
4. Pobrane opłaty płatnik wpłaca na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na lokalizację ośrodka gier, w terminie do dnia dziesiątego następnego miesiąca po upływie miesiąca, w którym pobrano opłatę.
5. Opłata, o której mowa w ust. 2, stanowi dochód budżetu państwa; do jej poboru stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083).
6. Przepis ust. 2 nie dotyczy osób upoważnionych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych do sprawowania nadzoru i kontroli oraz inspektorów kontroli skarbowej.
7. Osoba sprawująca zarząd nad kasynem gry lub salonem gry bingo pieniężne może wyrazić zgodę na wejście do tych ośrodków gier osobie, której celem przebywania w ośrodku jest chęć załatwienia lub wyjaśnienia roszczeń wynikających z uczestnictwa w grze.
2. Rejestracja, o której mowa w ust. 1, jest warunkiem wstępu do kasyna gry i polega na zapisywaniu, gromadzeniu i każdorazowym sprawdzaniu danych osobowych wchodzących do kasyna:
1) imienia i nazwiska,
2) daty i miejsca urodzenia,
3) numeru, serii i cech dokumentów tożsamości.
3. Po uiszczeniu opłaty, o której mowa w art. 17 ust. 2, i dokonaniu rejestracji osoba wchodząca do kasyna otrzymuje imienny dowód uiszczenia opłaty, będący jednocześnie jednorazową kartą wstępu.
4. Od obowiązku określonego w ust. 1 zwolnione są osoby, o których mowa w art. 17 ust. 6.
5. Dane wynikające z rejestracji są udostępniane wyłącznie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, sądom i prokuraturze.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, stanowiska, o których mowa w ust. 1, oraz ustala zasady weryfikacji osób zajmujących te stanowiska.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może uznać za ważne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej świadectwa wydane przez właściwą władzę innego państwa bądź przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenie w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, zakres uprawnień związanych z uzyskanym świadectwem zawodowym oraz ustala skład komisji i warunki przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w ust. 1.
2. Zapis obrazu, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest wyłącznie osobom upoważnionym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych do sprawowania nadzoru i kontroli lub uczestnikom gry zgłaszającym reklamacje.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki dotyczące instalacji i wykorzystania systemu, o którym mowa w ust. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie, uwzględni konieczność zapewnienia, aby system służący kontroli czynności istotnych ze względu na prowadzenie kasyna gry umożliwiał rozstrzyganie wątpliwości związanych z urządzanymi grami za pomocą magnetycznego zapisu obrazu.
Rozdział 3
Udzielanie zezwoleń
Art. 24. [Zezwolenie]
2. Jeżeli o jedno zezwolenie ubiega się więcej niż jeden podmiot spełniający określone w ustawie warunki, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza i przeprowadza przetarg.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustali, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przeprowadzenia przetargu, o którym mowa w ust. 2, uwzględniając w szczególności, aby:
1) sposób ogłoszenia przetargu zapewniał właściwe poinformowanie podmiotów zainteresowanych przetargiem,
2) warunki uczestnictwa w przetargu nie eliminowały podmiotów spełniających wymagania warunkujące uzyskanie zezwolenia,
3) oceny ofert miały charakter obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący żadnego uczestnika przetargu.
4. Wynik przetargu nie jest dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych wiążący.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych unieważnia przetarg w drodze decyzji, jeżeli zostały rażąco naruszone przepisy prawa.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przekazać określonym izbom i urzędom skarbowym uprawnienia do wydawania zezwoleń na urządzanie gier losowych wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 3 i pkt 8–10 oraz określać szczegółowe zasady ich przyznawania.
1) 1 mln EURO – gdy zezwolenie dotyczy prowadzenia kasyna gry,
2) 500 tys. EURO – gdy zezwolenie dotyczy prowadzenia salonu gier na automatach, salonu bingo pieniężne lub przyjmowania zakładów wzajemnych.
2. Za wkłady do kapitału akcyjnego spółki akcyjnej występującej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia mogą być wydawane tylko akcje imienne.
3. Każda zmiana w strukturze kapitału spółki, o której mowa w art. 5 ust. 1, wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się, jeżeli akcjonariusz (udziałowiec), którego akcji (udziałów) bezpośrednio dotyczy zmiana wymieniona w ust. 3, dysponuje akcjami (udziałami), których wartość nie przekracza jednej setnej kapitału spółki.
5. Wniosek w sprawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 3, powinien zawierać:
1) odpis aktu notarialnego umowy spółki lub statutu spółki,
2) imienne oznaczenie udziałowców lub akcjonariuszy, z określeniem wartości ich udziałów lub akcji,
3) wskazanie nabywcy (zastawcy) w razie nabycia, zbycia (zastawu) akcji lub udziałów:
a) w przypadku spółek prawa handlowego – przez załączenie odpisu umowy lub statutu spółki i aktualnego odpisu z rejestru handlowego,
b) w przypadku osoby fizycznej – przez podanie danych personalnych tej osoby (imiona i nazwiska, wiek, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, zawód, cechy dokumentu tożsamości),
4) wskazanie źródeł pochodzenia środków na zakup udziałów lub akcji i przedstawienie odpowiednich dokumentów potwierdzających legalność tych środków,
5) dokumenty potwierdzające stan finansowy spółki, której udziały lub akcje są zbywane, oraz sytuację finansową nabywcy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.
1) legalność źródeł pochodzenia kapitału,
2) terminowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych wobec budżetu państwa,
3) terminowe opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne.
2. Urządzenia służące do prowadzenia gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach w ośrodkach gier nie mogą stanowić własności osób trzecich.
1) od 250 do 350 tys. mieszkańców - jedno kasyno,
2) powyżej 350 do 500 tys. mieszkańców - dwa kasyna,
3) powyżej 500 do 1 000 tys. mieszkańców - trzy kasyna,
4) powyżej 1 000 tys. mieszkańców - pięć kasyn.
2. Salony gier na automatach mogą być lokalizowane, z zastrzeżeniem art. 31 ust. 1, w miastach liczących:
1) od 50 do 100 tys. mieszkańców - jeden salon,
2) powyżej 100 do 200 tys. mieszkańców - dwa salony,
3) powyżej 200 do 300 tys. mieszkańców - trzy salony,
4) powyżej 300 do 500 tys. mieszkańców - cztery salony,
5) powyżej 500 do 700 tys. mieszkańców - pięć salonów,
6) powyżej 700 do 1 000 tys. mieszkańców - sześć salonów,
7) powyżej 1 000 tys. mieszkańców - siedem salonów.
3. Liczbę mieszkańców, o której mowa w ust. 1 i 2, ustala się na podstawie danych ogłaszanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego dla celów ewidencji i statystyki z roku poprzedzającego rok, w którym prowadzący gry złożył wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie kasyna gry lub salonu gier na automatach .
4. Kasyna gry i salony gier na automatach mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyna się nie wcześniej niż w 30 minut po wypłynięciu z portu i kończy się nie później niż na 30 minut przed wpłynięciem do portu przeznaczenia.
1) od 100 do 200 tys. mieszkańców - jeden salon,
2) powyżej 200 do 400 tys. mieszkańców - dwa salony,
3) powyżej 400 do 700 tys. mieszkańców - trzy salony,
4) powyżej 700 do 1 000 tys. mieszkańców - pięć salonów,
5) powyżej 1 000 tys. mieszkańców - siedem salonów.
2. Przepis art. 29 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, ogólna liczba salonów gier na automatach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie może wzrosnąć więcej niż o 5 w jednym województwie.
1) odpis aktu notarialnego umowy spółki lub statutu spółki akcyjnej oraz aktualny wypis z rejestru handlowego,
2) oznaczenie imienne udziałów i akcji z określoną ich wartością,
3) dane osobowe (imiona i nazwiska, wiek, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, zawód, cechy dokumentu tożsamości) wspólników będących osobami fizycznymi, przedstawiających sobą co najmniej jedną setną wartości kapitału spółki, członków władz spółki (zarządu, rady nadzorczej) oraz osób sprawujących zarząd nad ośrodkami gier; w przypadku spółek osób prawnych i fizycznych należy podać również informacje o obecnym i przeszłym statusie prawnym, oraz o sytuacji finansowej,
4) opis usytuowania geograficznego budynku lub miejsca, w którym ma być ulokowany ośrodek gier, wyraźne określenie jego rozmiarów, wraz z planem i ogólnymi informacjami związanymi z konstrukcją,
5) odpis dokumentów wskazujących na prawo do władania budynkiem (lokalem) lub umowy zobowiązującej do oddania we władanie budynku (lokalu), w którym urządzane będą gry lub zakłady,
6) przewidyw1aną datę rozpoczęcia działalności,
7) przewidywany rodzaj gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz ich liczbę, wraz z informacją o planowanej kolejności ich uruchomienia,
8) szacunkową wielkość zatrudnienia, z określeniem stanowisk pracy; w przypadku kasyna gry - wstępną umowę o pracę z osobą sprawującą zarząd nad ośrodkiem gier,
9) opis organizacji i funkcjonowania ośrodka gier lub punktu przyjmowania zakładu wzajemnego, w szczególności zasady przechowywania i ewidencjonowania kapitału gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automatach ,
10) studium ekonomiczno-finansowe, zawierające co najmniej określenie inwestycji i przewidywanej rentowności,
11) projekty regulaminów gier, w szczególności zasady postępowania reklamacyjnego, o którym mowa w art. 12,
12) projekt systemu służącego rejestracji gości wchodzących do ośrodków gier,
13) proponowane warunki złożenia zabezpieczenia określonego w art. 38,
14) zgodę, o której mowa w art. 15,
15) opinię rady gminy o lokalizacji ośrodka gier,
16) dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia kapitału, a w szczególności:
a) w przypadku wspólnika będącego osobą fizyczną, przedstawiającego sobą co najmniej jedną setną wartości kapitału spółki – zaświadczenie z urzędu skarbowego o pokryciu udziałów lub akcji z ujawnionych źródeł przychodów,
b) w przypadku wspólników będących osobami prawnymi – sprawozdanie finansowe sporządzone w sposób określony w odrębnych przepisach,
17) zaświadczenie z urzędu skarbowego o terminowym wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych wobec budżetu państwa,
18) zaświadczenie o terminowym opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne.
2. Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii fantowej i gry bingo fantowe powinien zawierać:
1) określenie rodzaju gry,
2) nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem,
3) dane osobowe (imiona i nazwiska, wiek, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, zawód, cechy dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem występującym z wnioskiem,
4) określenie obszaru, na którym planowane jest urządzenie gry,
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie gry,
6) dokładne wyznaczenie celu, na który przeznaczy się dochód z urządzanej gry,
7) określenie planowanej wielkości sprzedaży losów lub kartonów,
8) gwarancje wypłacalności nagród,
9) projekt regulaminu gry, w szczególności zasady postępowania reklamacyjnego, o którym mowa w art. 12,
10) dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia kapitału, a w szczególności:
a) zaświadczenie z urzędu skarbowego o pokryciu kapitału z ujawnionych źródeł przychodów – w przypadku wspólnika będącego osobą fizyczną,
b) sprawozdanie finansowe sporządzone w sposób określony w odrębnych przepisach – w przypadku wspólnika będącego osobą prawną, jeżeli podmiotem występującym z wnioskiem jest spółka prawa handlowego,
11) zaświadczenie z urzędu skarbowego o terminowym wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych wobec budżetu państwa,
12) zaświadczenie o terminowym opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne.
3. Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub audioteksowej powinien zawierać:
1) określenie rodzaju loterii,
2) nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem,
3) dane osobowe (imiona i nazwiska, wiek, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, cechy dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem występującym z wnioskiem,
4) określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii,
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii,
6) (skreślony),
7) bankowe gwarancje wypłat nagród,
8) projekt regulaminu loterii, w szczególności zasady postępowania reklamacyjnego, o którym mowa w art. 12.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do zagranicznych osób fizycznych. Osoby te powinny przedstawić odpowiednie, uwierzytelnione świadectwa, wystawione przez właściwe władze państwa, którego są obywatelami lub stałymi mieszkańcami.
2. Rozpatrzenie wniosków, o których mowa w ust. 1, odnoszących się do gier losowych określonych w art. 2 ust. 1 pkt 9 i 10 następuje w terminie 2 miesięcy.
1) nazwę spółki,
2) zatwierdzoną strukturę udziałów lub akcji imiennych, a także nazwiska członków zarządu i rady nadzorczej spółki,
3) miejsce urządzania gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, ze wskazaniem właściciela budynku (obiektu), w którym są urządzane,
4) rodzaj i minimalną oraz maksymalną liczbę gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach,
5) warunki, które powinna spełniać spółka, w szczególności dotyczące zabezpieczeń, o których mowa w art. 38,
6) zatwierdzone warunki techniczne prowadzenia rejestracji gości, o której mowa w art. 18 ust. 2,
7) nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
2. (skreślony).
3. Zezwolenie na urządzenie loterii fantowej i gry bingo fantowe obejmuje:
1) nazwę podmiotu urządzającego grę,
2) nazwę gry,
3) nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym grę,
4) teren, na którym gra będzie urządzana,
5) czas urządzania gry,
6) cel, na który przeznacza się dochód,
7) planowaną wielkość sprzedaży losów lub kartonów.
3a. Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej oraz loterii audioteksowej obejmuje:
1) nazwę podmiotu urządzającego loterię,
2) nazwę loterii,
3) nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię,
4) obszar, na którym loteria będzie urządzana,
5) czas urządzania loterii,
6) (skreślony),
7) nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
4. Do zezwoleń, o których mowa w ust. 1, 3 i 3a, dołącza się zatwierdzone regulaminy gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach .
2. Zezwolenia na urządzenie loterii fantowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz loterii audioteksowej udziela się na okres trwania loterii lub gry, nie dłużej jednak niż na 2 lata.
3. Podmiot, któremu wygasa zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może wystąpić o jego przedłużenie na okres kolejnych 6 lat.
4. Wniosek o przedłużenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, składa się nie później niż na sześć miesięcy przed wygaśnięciem zezwolenia i nie wcześniej niż na rok przed upływem tego terminu. Przepis art. 32 stosuje się odpowiednio.
5. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1 i 2, wygasają, jeżeli w terminie jednego roku od dnia ich udzielenia nie podjęto działalności objętej zezwoleniem.
1) 300 tys. EURO – w przypadku prowadzenia kasyna gry,
2) 150 tys. EURO – w przypadku prowadzenia salonu gier na automatach,
3) 150 tys. EURO – w przypadku prowadzenia salonu gry bingo pieniężne,
4) 10 000 EURO – w przypadku prowadzenia punktu przyjmowania zakładów bukmacherskich.
2. Zabezpieczenia są składane zgodnie z poniższą tabelą:
Liczba (kasyn, salonów lub; punktów) | Krotność zabezpieczeń |
od1 do 3 od4 do 6 od7 do 9 od 10 do 20 od 21 do 30 od 31 do 40 i więcej
| 1 zabezpieczenie 2 zabezpieczenia 3 zabezpieczenia 4 zabezpieczenia 5 zabezpieczeń 6 zabezpieczeń
|
z tym że krotność zabezpieczeń zwiększa się o 1 na każde 10 ośrodków |
3. Zabezpieczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, zapewniają ochronę interesu finansowego uczestników gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz służą do zaspokajania innych ewentualnych roszczeń, w tym zwłaszcza z tytułu zobowiązań podatkowych.
4. Zabezpieczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą polegać na:
1) zawarciu umowy ubezpieczeniowej z instytucją ubezpieczeniową na warunkach zaakceptowanych przez organ udzielający zezwolenia lub
2) przedstawieniu gwarancji bankowych na warunkach zaakceptowanych przez organ udzielający zezwolenia albo
3) złożeniu właściwej kwoty na rachunku bankowym wskazanym przez organ udzielający zezwoleń; kwota ta, wraz z odsetkami, podlega zwrotowi po wygaśnięciu zezwolenia, chyba że została przeznaczona na zaspokojenie roszczeń określonych w ust. 3, albo
4) zabezpieczeniu hipotecznym na nieruchomościach (lub prawie wieczystego użytkowania) stanowiących własność spółki.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki dokonywania zabezpieczeń, o których mowa w ust. 1 i 2.
1a. W przypadku przedłużenia zezwolenia na podstawie art. 36 ust. 3, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa i wpłacane są na wyodrębniony rachunek ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. 10% środków, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na zakupy specjalistycznego sprzętu i wyposażenia oraz szkolenie zapewniające zwiększenie skuteczności nadzoru i kontroli nad działalnością podmiotów urządzających gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach.
4. Ze środków, o których mowa w ust. 3, mogą być również pokrywane koszty dodatkowych badań dokumentów przedstawionych przez wnioskodawców i koszty weryfikacji podmiotów urządzających gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach oraz koszty badań rynku gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach zleconych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wyspecjalizowanym instytucjom.
5. Gospodarka finansowa środkami, o których mowa w ust. 3, jest prowadzona przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w formie określonej w art. 21 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014).
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat, o których mowa w ust. 1. Wysokość opłat podlega w każdym roku podwyższeniu w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w okresie trzech kwartałów w roku poprzedzającym rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.
Rozdział 4
Podatek od gier
Art. 40. [Obowiązek podatkowy]
2. Obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z chwilą rozpoczęcia wykonywania działalności.
3. Obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 2, kończy się z chwilą zaprzestania wykonywania działalności.
4. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie wymienionym w art. 2 ust. 1 pkt 9 i 10.
1) w loteriach - suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze,
2) w grach liczbowych - suma wpłaconych stawek,
3) w grze bingo pieniężne - wartość nominalna kartonów zakupionych przez spółkę,
4) w grze bingo fantowe - wartość nominalna kartonów użytych do gry,
5) w grach cylindrycznych, grach w kości i grach w karty, z wyjątkiem gry określonej w pkt 7 – kwota stanowiąca różnicę pomiędzy sumą wpłat gotówkowych z tytułu wymiany żetonów w kasie i na stole gry a sumą wypłaconych z kasy kwot za zwrócone żetony,
6) w grach na automatach - kwota stanowiąca różnicę między kwotą uzyskaną z wymiany żetonów użytych do gry lub wpłaconą do kasy salonu i zakredytowaną w pamięci automatu lub wpłaconą do automatu a sumą wygranych uzyskanych przez uczestników gier,
7) w pokerze, w którym uczestnicy grają pomiędzy sobą, a kasyno urządza grę - suma wpływów kasyna z tego tytułu,
8) w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.
2. Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od gier, z zastrzeżeniem art. 44 ust. 1, ustala się:
1) według miejsca lokalizacji ośrodka gier,
2) według siedziby podmiotu prowadzącego zakłady wzajemne, gry liczbowe lub loterie pieniężne,
3) według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe.
2. Przedsiębiorca określony w ust. 1 jako płatnik podatku od gier obowiązany jest uzależnić wydanie kartonów od uprzedniego uiszczenia tego podatku.
1) loterii fantowych, gry bingo fantowe, gry bingo pieniężne oraz zakładów wzajemnych – 10%,
2) loterii pieniężnej – 15%,
3) gier liczbowych – 20%,
4) gier prowadzonych w kasynach gry i w salonach gry na automatach – 45%.
2. Stawka podatku od gier z tytułu prowadzenia działalności w zakresie zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielonych wyłącznie na ich urządzanie wynosi 2%.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy osób fizycznych i spółek cywilnych osób fizycznych urządzających gry losowe, o których mowa w art. 6 ust. 1, chyba że z odrębnych przepisów wynika dla nich obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, warunki prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.
Rozdział 4a
Dopłaty do stawek w grach liczbowych
Art. 47a. [Wysokość dopłat]
2. Informację o ustanowieniu dopłaty, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się w regulaminie gry liczbowej.
3. Dopłaty, o których mowa w ust. 1, nie są przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
2. Wpływy z dopłat, o których mowa w ust. 1, przeznaczone są wyłącznie na modernizację, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych oraz rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i niepełnosprawnych.
2a. Gospodarka finansowa środkami, o których mowa w art. 47a ust. 1, jest prowadzona przez Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu w formie określonej w art. 21 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014).
2b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z Prezesem Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady dofinansowywania inwestycji, o których mowa w ust. 2, tryb składania wniosków oraz przekazywania środków i ich rozliczania.
3. Dopłaty, o których mowa w art. 47a ust. 1, przekazuje się według zasad, w terminach i w trybie określonych dla wpłat z tytułu podatku od gier.
Rozdział 5
Nadzór i kontrola
Art. 48. [Nadzór i kontrola]
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może przekazać zakres swoich uprawnień określonych w ust. 1 izbom lub urzędom skarbowym w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 6 ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych sprawuje również szczególny nadzór podatkowy związany z kontrolą obliczania rezultatów gry na stołach i na automatach.
1) udostępnić obiekty i urządzenia służące do prowadzenia gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach,
2) zapewnić wgląd w dokumentację i umożliwić sporządzanie kopii niezbędnych dokumentów,
3) umożliwić na czas kontroli korzystanie z pomieszczeń wydzielonych w ośrodkach gier,
4) umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie dźwiękowe może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
5) udostępnić środki łączności lub konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje, w zakresie czynności związanych z wykonywanym nadzorem i kontrolą,
6) udzielać wszystkich wyjaśnień w sprawach mieszczących się w zakresie nadzoru i kontroli.
2. Przy dokonywaniu czynności nadzorczych i kontrolnych, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o kontroli skarbowej.
3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do upoważnionych przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, przeprowadzających kontrolę w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o Najwyższej Izbie Kontroli.
1) badać dokumenty i ewidencję,
2) legitymować osoby w ośrodkach gier w celu ustalenia tożsamości,
3) przesłuchiwać świadków,
4) zabezpieczać zebrane dowody.
2. Osoby upoważnione przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w związku z wykonywaniem czynności nadzorczych i kontrolnych, korzystają z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2, w czasie i w związku z wykonywaną czynnością nadzoru i kontroli, nie mogą być zatrzymane bez uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych; osoby te za wykroczenia związane z bezpośrednim pełnieniem obowiązków służbowych odpowiadają tylko dyscyplinarnie.
1) nałożyć obowiązek prowadzenia ewidencji i obsługi kasowej wszystkich gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach na szczególnych zasadach; w szczególności może ustalić procedurę związaną z otwarciem i zamknięciem stołów gry w kasynach gry oraz obliczaniem rezultatów gry na stołach i na automatach, tam gdzie się one znajdują,
2) określać szczególne zasady prowadzenia rachunkowości odnoszące się do wszystkich gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach oraz określać warunki związane ze stałą kontrolą rachunkowości prowadzonej przez podmioty urządzające gry, a w szczególności obowiązek składania okresowych sprawozdań rachunkowych,
3) szczegółowo określać obowiązki i ograniczenia niezbędne do zagwarantowania skuteczności nadzoru wynikającego z przepisów ustawy,
4) określić zasady ewidencjonowania napiwków w kasynach gry.
1) narusza ustawę oraz warunki zezwolenia,
2) uchybia przepisom regulaminów.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa zezwolenie w przypadku:
1) niezastosowania się podmiotu do wydanego polecenia lub powtórnego wystąpienia okoliczności określonych w ust. 1,
2) obniżenia kapitału akcyjnego (zakładowego) spółki poniżej granicy określonej w art. 25,
3) zawieszenia prowadzonej działalności przez okres dłuższy niż 3 miesiące, chyba że zawieszenie takie jest następstwem działania siły wyższej.
Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 53.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 57.
2. Wpływy z dopłat, gromadzone na wyodrębnionym rachunku, o którym mowa w ust. 1, przeznacza się wyłącznie na finansowanie i dofinansowywanie wydatków związanych z usunięciem skutków powodzi, mających miejsce w 1997 i 1998 r.
3. Gospodarka finansowa środkami, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wyłączny wniosek Pełnomocnika Rządu do Spraw Usuwania Skutków Powodzi, w formie określonej w art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy wymienionej w art. 47b ust. 2a.
4. Dopłaty, o których mowa w ust. 1, przekazuje się według zasad i w trybie określonych dla wpłat z tytułu podatku od gier.
5. Prezes Rady Ministrów przedkłada Sejmowi do wiadomości sprawozdanie z wykorzystania środków finansowych zgromadzonych na rachunku, o którym mowa w ust. 1, za okres 1998 i 1999 r., równocześnie z przedłożeniem przez Radę Ministrów sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej.
1) art. 2 ustawy z dnia 19 kwietnia 1950 r. o wyścigach konnych (Dz. U. Nr 20, poz. 173, z 1958 r. Nr 11, poz. 40 i z 1976 r. Nr 19, poz. 122),
2) ustawa z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym (Dz. U. z 1983 r. Nr 43, poz. 191, z 1985 r. Nr 12, poz. 50, z 1989 r. Nr 3, poz. 12 i Nr 74, poz. 443, z 1991 r. Nr 9, poz. 30 i Nr 35, poz. 155 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86) - w części dotyczącej podatku obrotowego z tytułu prowadzenia gier losowych i totalizatorów,
3) ustawa z dnia 20 maja 1976 r. o grach losowych i totalizatorach (Dz. U. Nr 19, poz. 122 i z 1982 r. Nr 7, poz. 54),
4) z zastrzeżeniem art. 63 - ustawa z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1987 r. Nr 12, poz. 77, z 1989 r. Nr 3, poz. 12, Nr 35, poz. 192 i Nr 74, poz. 443, z 1990 r. Nr 21, poz. 126, z 1991 r. Nr 9, poz. 30 i Nr 80, poz. 350 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86) - w części dotyczącej podatku obrotowego z tytułu prowadzenia gier losowych i totalizatorów.
[1] Tytuł ustawy w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 maja 2000 r o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 70, poz. 816). Zmiana weszła w życie 23 listopada 2000 r.
[2] Art. 11 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 41 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (Dz.U. Nr 116, poz.1216). Zmiana weszła w życie 23 czerwca 2001 r.
- Data ogłoszenia: 1998-08-07
- Data wejścia w życie: 1998-08-07
- Data obowiązywania: 2003-09-01
- Dokument traci ważność: 2004-01-13
- OBWIESZCZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 30 listopada 1998 r. o sprostowaniu błędu
- USTAWA z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych
- USTAWA z dnia 18 grudnia 1998 r. o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych
- USTAWA z dnia 20 stycznia 2000 r. o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych
- USTAWA z dnia 26 maja 2000 r. o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu
- USTAWA z dnia 11 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach
- USTAWA z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw
- USTAWA z dnia 10 kwietnia 2003 r. o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
REKLAMA