REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1998 nr 23 poz. 121
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 1998 r.
w sprawie zakresu, szczegółowych zasad i trybu kontroli przeprowadzanej przez Ministra Skarbu Państwa.
Na podstawie art. 20 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 673 i Nr 115, poz. 741) zarządza się, co następuje:
1) wykonywania uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne,
2) wykonywania przez inne organy administracji państwowej oraz państwowe osoby prawne zadań, określonych w odrębnych przepisach, w zakresie przekształceń własnościowych.
2. Zakres kontroli, o której mowa w § 1 pkt 2, obejmuje:
1) zgodność realizacji procesów prywatyzacji z udzielonym upoważnieniem lub zgodą Ministra na dokonanie przekształceń własnościowych,
2) dochowanie procedur prywatyzacyjnych określonych odrębnymi przepisami.
2. Pracownicy Ministerstwa Skarbu Państwa, zwanego dalej „Ministerstwem”, przeprowadzają kontrolę na podstawie upoważnienia Ministra, ważnego z dowodem osobistym.
3. Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 2, określa jednostkę kontrolowaną, imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego, przedmiot kontroli i jej zakres, czas trwania oraz tryb jej przeprowadzenia określony w rozporządzeniu.
4. Bezpośredni nadzór i koordynację kontroli w zakresie, o którym mowa w § 2, sprawuje dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa.
5. Kontrolującym nie może być małżonek, krewny i powinowaty kierownika kontrolowanej jednostki oraz komórki organizacyjnej jednostki podlegającej kontroli. O wyłączeniu pracownika z przeprowadzenia kontroli decyduje Minister na wniosek dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa.
6. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
7. Przeprowadzenie kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako poufne, tajne lub tajne specjalnego znaczenia oraz wstęp i przebywanie kontrolującego na terenie obiektów lub w pomieszczeniach, w których występują wiadomości stanowiące tajemnicę państwową i służbową, wymaga odrębnego upoważnienia Ministra oraz zezwolenia wydanego przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której posiadaniu są te wiadomości, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 110, poz. 714).
2. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być, w miarę potrzeb, przeprowadzane również w siedzibie Ministra.
2. Kierownik jednostki, w której jest przeprowadzana kontrola, ma obowiązek przestawiać, na żądanie kontrolującego, wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
3. Kontrolujący ma prawo do:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych, z zachowaniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej,
2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
3) przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych,
4) żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień,
5) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
6) zabezpieczania materiałów dowodowych.
2. Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników, udostępnienia urządzeń technicznych oraz środków transportowych na koszt jednostki kontrolowanej.
2. Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontroler odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby, przez oddanie na przechowanie kierownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem, przechowywanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu, zabranie z jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem. O zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia decyduje kontroler.
4. Kontrolujący może żądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
5. Zgodność odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej, odpowiedzialnego za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności - pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.
3. Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisuje kontroler i osoba wymieniona w ust. 2.
2. Kontrolujący może zwracać się również o wyjaśnienia do byłych pracowników jednostki kontrolowanej.
3. Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników jednostki kontrolowanej może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący, przed przyjęciem wyjaśnień, jest obowiązany poinformować składającego wyjaśnienia o prawie do odmowy ich udzielenia.
4. Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.
5. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.
2. Naradę zarządza kierownik jednostki kontrolowanej.
2. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności jednostki kontrolowanej, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3. Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1) zastrzeżenie, że służy wyłącznie do użytku służbowego,
2) nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i adres oraz imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, a w miarę potrzeby także kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem przerw w kontroli,
4) imiona i nazwiska kontrolujących,
5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
6) opis załączników stanowiących część składową protokołu,
7) wzmiankę o poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu, o których mowa w § 14.
2. Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole.
3. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
6. Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości, opisanych w protokole kontroli, w terminie 7 dni roboczych od otrzymania protokołu.
2. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
3. Odmowa podpisania protokołu przez osobę wymienioną w ust. 1 nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany, w terminie wyznaczonym w wystąpieniu pokontrolnym, do poinformowania Ministra o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
2. Minister rozpatrzy odwołanie w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania i zajmie stanowisko.
3. Stanowisko Ministra jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane jednostce kontrolowanej.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 13–15.
3. Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1) przeprowadzenia krótkich kontroli w celu sporządzenia informacji dla Ministra,
2) zbadania określonych spraw wynikających ze skarg i wniosków oraz listów obywateli,
3) przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.
4. Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.
5. Minister na piśmie informuje kierownika jednostki kontrolowanej o wynikach przeprowadzonej kontroli.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
- Data ogłoszenia: 1998-02-23
- Data wejścia w życie: 1998-03-10
- Data obowiązywania: 1998-03-10
- Z mocą od: 1998-03-10
- Dokument traci ważność: 2004-07-04
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA