REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 109 poz. 702
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 2 września 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad planowania i finansowania inwestycji dotowanych z budżetu państwa.
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 491) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
2. Inwestycje realizowane z udziałem środków budżetowych, otrzymanych z rezerw celowych budżetu państwa, są finansowane i rozliczane z uwzględnieniem odrębnych przepisów określających warunki i tryb dotowania takich inwestycji.
1) ministrach – rozumie się przez to również kierowników naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, wojewodów oraz innych dysponentów wyodrębnionych części budżetu państwa,
2) inwestycjach centralnych – rozumie się przez to inwestycje wymienione w wykazie inwestycji centralnych, stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na dany rok,
3) środkach budżetowych – rozumie się przez to środki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji,
4) dokumentacji inwestycji – rozumie się przez to projekt budowlany, zbiorcze zestawienie kosztów inwestycji oraz dokumenty, które zawierają w szczególności:
a) uzasadnienie celowości inwestycji oraz jej lokalizacji,
b) dane o zakresie rzeczowym i efektach inwestycji oraz ocenę jej ekonomicznej efektywności,
c) dane o planowanym okresie jej realizacji, z uwzględnieniem harmonogramu realizacji,
d) dane o planowanych źródłach jej finansowania, w tym o środkach budżetowych i innych, z określeniem źródeł ich pochodzenia, przewidzianych do wykorzystania w poszczególnych latach realizacji inwestycji, oraz kwoty planowanych środków na finansowanie inwestycji w poszczególnych latach jej realizacji i uzasadnienie tych kwot,
5) kosztach przygotowania inwestycji – rozumie się przez to wszystkie koszty inwestycji budowlanej, ponoszone przez inwestora do momentu rozpoczęcia jej realizacji, w tym w szczególności koszty opracowania dokumentacji inwestycji, zakupu i przygotowania terenu pod budowę oraz ekspertyz i studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych, dotyczących danej inwestycji.
Rozdział 2
Planowanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji
§ 3.
2. Środki budżetowe na finansowanie kosztów inwestycji budowlanej, innych niż koszty przygotowania jej do realizacji, mogą być ujęte w zestawieniu, jeżeli inwestor posiada dokumentację inwestycji, wartość kosztorysowa inwestycji jest zaktualizowana, z uwzględnieniem przepisów, o których mowa w § 3, a określone przez inwestora środki ze wszystkich źródeł na finansowanie inwestycji, w tym środki budżetowe, są zaplanowane w kwotach umożliwiających inwestorowi terminowe regulowanie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji oraz terminowe jej zakończenie.
3. Wzór zestawienia określają przepisy, o których mowa w § 3.
2. Dokonanie ekspertyzy może zlecić również Minister Finansów w porozumieniu z inwestorem i ministrem, o którym mowa w ust. 1.
3. Minister ocenia ustalenia zawarte w ekspertyzie i podejmuje, na ich podstawie, decyzję w sprawie finansowania inwestycji ze środków budżetowych.
4. Koszty ekspertyzy są finansowane, z zastrzeżeniem ust. 5, ze środków inwestora.
5. Koszty ekspertyzy inwestycji państwowej jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego są finansowane ze środków określonych w części budżetu, której dysponentem jest minister.
Rozdział 3
Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji
§ 7.
2. Jeżeli inwestor realizuje więcej niż jedną inwestycję centralną, rachunek bankowy jest otwierany dla każdej inwestycji.
3. Środki budżetowe są przekazywane, z zastrzeżeniem ust. 4, przez dysponenta tych środków, na rachunek bankowy, z którego jest finansowana inwestycja.
4. Środki budżetowe przeznaczone na finansowanie zadania inwestycyjnego zleconego gminie lub własnego zadania inwestycyjnego gminy są przekazywane na rachunek bieżący budżetu gminy, z którego środki są przelewane na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 3.
5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się również do środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie kosztów przygotowania inwestycji.
6. Przy określaniu kwoty środków budżetowych, które mają być przekazane na rachunek bankowy, uwzględnia się:
1) przewidywaną kwotę zobowiązań wymagających uregulowania w danym okresie,
2) kwotę środków na rachunku bankowym, przechodzących z poprzedniego okresu,
3) kwotę innych środków, które będą przeznaczone na finansowanie inwestycji w danym okresie.
7. Odsetki naliczane przez bank od środków budżetowych, które zostały przekazane na rachunek bankowy, są przeznaczane na inwestycje finansowane z tych środków.
2. Minister może zwolnić inwestora z obowiązku przedstawienia do akceptacji projektu zmiany wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, która nie jest inwestycją centralną, jeżeli planowana zmiana ma być dokonana wyłącznie z powodu zmian cen mających wpływ na kształtowanie się tej wartości.
3. Minister, do dnia 28 lutego każdego roku, sporządza i przekazuje Ministrowi Gospodarki oraz Ministrowi Finansów informację o dokonanych w roku poprzednim zmianach wartości kosztorysowej inwestycji budowlanych, finansowanych, w całości lub w części, ze środków budżetowych, oraz o spowodowanym tymi zmianami wzroście zapotrzebowania na środki budżetowe, zawierającą w szczególności:
1) dane dotyczące wysokości zmian wartości kosztorysowej poszczególnych inwestycji centralnych oraz dane łączne o takich zmianach dotyczące pozostałych inwestycji,
2) analizę przyczyn i skutków dokonanych zmian wartości kosztorysowej inwestycji, w tym wzrostu zapotrzebowania na środki budżetowe niezbędne na dokończenie inwestycji centralnych i inwestycji pozostałych,
3) informację o działaniach ministra podjętych w celu zwiększenia realności zatwierdzanych wartości kosztorysowych inwestycji.
1) obejmuje wszystkie inwestycje budowlane finansowane, w całości lub w części, ze środków budżetowych,
2) wyodrębnia dane dotyczące inwestycji centralnych oraz inwestycji pozostałych, w tym w szczególności inwestycji państwowych jednostek i zakładów budżetowych, inwestycji innych państwowych jednostek organizacyjnych i inwestycji podmiotów gospodarczych.
2. Ewidencja w zakresie dotyczącym poszczególnych inwestycji powinna zawierać co najmniej następujące dane:
1) wartość kosztorysową inwestycji i datę jej zatwierdzenia, a jeżeli ta wartość została zmieniona – również datę akceptacji zmiany,
2) planowaną łączną kwotę środków budżetowych na finansowanie inwestycji,
3) kwoty środków budżetowych przekazane na finansowanie inwestycji,
4) kwoty środków budżetowych potrzebne w poszczególnych następnych latach realizacji inwestycji.
3. W ewidencji należy niezwłocznie wykazywać zmiany danych, o których mowa w ust. 2.
1) kontroluje prawidłowość i terminowość realizacji inwestycji, prawidłowość aktualizowania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanych oraz przekazywania i wykorzystywania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji,
2) podejmuje działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie powstawaniu ich w przyszłości, w tym zwłaszcza nieprawidłowości polegających na naruszeniu dyscypliny budżetowej w zakresie określonym w odrębnych przepisach,
3) informuje na bieżąco Ministra Finansów o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
Rozdział 4
Rozliczanie inwestycji finansowanych ze środków budżetowych
§ 13.
1) porównanie rzeczywistych kosztów, efektów rzeczowych i okresu realizacji inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczynaniu,
2) analizę i uzasadnienie różnic między planowanymi a rzeczywistymi wielkościami, o których mowa w pkt 1,
3) zestawienie środków, z których inwestycja była sfinansowana, w podziale na źródła pochodzenia tych środków.
2. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, jest podpisywane przez kierownika i głównego księgowego inwestora oraz przekazywane Głównemu Urzędowi Statystycznemu, właściwemu ministrowi i urzędowi skarbowemu, a także bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu udzielonego przez ten bank.
3. Minister weryfikuje rozliczenia otrzymane od inwestorów i opracowuje informację o wszystkich inwestycjach centralnych zakończonych w roku poprzednim, zawierającą w szczególności dane i wyjaśnienia określone w ust. 1, oraz przekazuje tę informację, do dnia 31 marca roku następnego, Ministrowi Gospodarki i Ministrowi Finansów.
4. Minister Gospodarki, do dnia 30 kwietnia roku następnego, przedstawia Radzie Ministrów zbiorczą informację zawierającą w szczególności dane o planowanych i rzeczywistych kosztach, efektach rzeczowych i okresach realizacji inwestycji centralnych zakończonych w roku poprzednim.
2. Rozliczenia dotyczące inwestycji, o których mowa w ust. 1, inwestor przekazuje właściwemu ministrowi i urzędowi skarbowemu oraz bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu udzielonego przez ten bank.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 16.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 2 września 1997 r. (poz. 702)
INFORMACJA O PRZEBIEGU FINANSOWANIA INWESTYCJI CENTRALNYCH
- Data ogłoszenia: 1997-09-18
- Data wejścia w życie: 1997-10-02
- Data obowiązywania: 1997-10-02
- Z mocą od: 1997-10-02
- Dokument traci ważność: 2000-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA