REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 109 poz. 702

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 2 września 1997 r.

w sprawie szczegółowych zasad planowania i finansowania inwestycji dotowanych z budżetu państwa.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 491) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady planowania środków budżetowych na finansowanie inwestycji, przekazywania i wykorzystywania środków budżetowych na ten cel oraz rozliczania inwestycji finansowanych ze środków budżetowych.

2. Inwestycje realizowane z udziałem środków budżetowych, otrzymanych z rezerw celowych budżetu państwa, są finansowane i rozliczane z uwzględnieniem odrębnych przepisów określających warunki i tryb dotowania takich inwestycji.

§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) ministrach – rozumie się przez to również kierowników naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, wojewodów oraz innych dysponentów wyodrębnionych części budżetu państwa,

2) inwestycjach centralnych – rozumie się przez to inwestycje wymienione w wykazie inwestycji centralnych, stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na dany rok,

3) środkach budżetowych – rozumie się przez to środki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji,

4) dokumentacji inwestycji – rozumie się przez to projekt budowlany, zbiorcze zestawienie kosztów inwestycji oraz dokumenty, które zawierają w szczególności:

a) uzasadnienie celowości inwestycji oraz jej lokalizacji,

b) dane o zakresie rzeczowym i efektach inwestycji oraz ocenę jej ekonomicznej efektywności,

c) dane o planowanym okresie jej realizacji, z uwzględnieniem harmonogramu realizacji,

d) dane o planowanych źródłach jej finansowania, w tym o środkach budżetowych i innych, z określeniem źródeł ich pochodzenia, przewidzianych do wykorzystania w poszczególnych latach realizacji inwestycji, oraz kwoty planowanych środków na finansowanie inwestycji w poszczególnych latach jej realizacji i uzasadnienie tych kwot,

5) kosztach przygotowania inwestycji – rozumie się przez to wszystkie koszty inwestycji budowlanej, ponoszone przez inwestora do momentu rozpoczęcia jej realizacji, w tym w szczególności koszty opracowania dokumentacji inwestycji, zakupu i przygotowania terenu pod budowę oraz ekspertyz i studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych, dotyczących danej inwestycji.

Rozdział 2

Planowanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji

§ 3.

Środki budżetowe na finansowanie inwestycji są planowane przez ministrów w ramach prac określonych w odrębnych przepisach, które ustalają szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa.
§ 4.
1. Zapotrzebowanie na środki budżetowe niezbędne na finansowanie inwestycji w roku budżetowym, na który jest opracowywany projekt budżetu państwa, oraz w następnych latach jej realizacji minister określa w zestawieniu inwestycji planowanych do finansowania ze środków budżetowych, zwanym dalej „zestawieniem”.

2. Środki budżetowe na finansowanie kosztów inwestycji budowlanej, innych niż koszty przygotowania jej do realizacji, mogą być ujęte w zestawieniu, jeżeli inwestor posiada dokumentację inwestycji, wartość kosztorysowa inwestycji jest zaktualizowana, z uwzględnieniem przepisów, o których mowa w § 3, a określone przez inwestora środki ze wszystkich źródeł na finansowanie inwestycji, w tym środki budżetowe, są zaplanowane w kwotach umożliwiających inwestorowi terminowe regulowanie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji oraz terminowe jej zakończenie.

3. Wzór zestawienia określają przepisy, o których mowa w § 3.

§ 5.
Minister może planować środki budżetowe na finansowanie inwestycji podmiotu gospodarczego w zakresie niezbędnej infrastruktury gospodarczej, jeżeli podmiot ten uzasadni potrzebę jej realizacji oraz udokumentuje, że nie posiada wystarczających środków własnych i nie może otrzymać na ten cel kredytu bankowego lub środków z innych źródeł, w wysokości umożliwiającej wykonanie inwestycji w planowanym okresie, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§ 6.
1. Minister, który planuje środki budżetowe na finansowanie inwestycji, może zlecić, w celu stwierdzenia, w szczególności, prawidłowego przygotowania inwestycji do realizacji, dokonanie ekspertyzy tej inwestycji, w tym zwłaszcza zasadności planowanego zakresu rzeczowego, prawidłowości obliczenia wartości kosztorysowej, oceny efektywności inwestycji oraz realności planowanych kwot środków własnych na finansowanie inwestycji.

2. Dokonanie ekspertyzy może zlecić również Minister Finansów w porozumieniu z inwestorem i ministrem, o którym mowa w ust. 1.

3. Minister ocenia ustalenia zawarte w ekspertyzie i podejmuje, na ich podstawie, decyzję w sprawie finansowania inwestycji ze środków budżetowych.

4. Koszty ekspertyzy są finansowane, z zastrzeżeniem ust. 5, ze środków inwestora.

5. Koszty ekspertyzy inwestycji państwowej jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego są finansowane ze środków określonych w części budżetu, której dysponentem jest minister.

Rozdział 3

Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji

§ 7.

1. Rachunek bankowy finansowania inwestycji, zwany dalej „rachunkiem bankowym”, jest otwierany na wniosek inwestora.

2. Jeżeli inwestor realizuje więcej niż jedną inwestycję centralną, rachunek bankowy jest otwierany dla każdej inwestycji.

3. Środki budżetowe są przekazywane, z zastrzeżeniem ust. 4, przez dysponenta tych środków, na rachunek bankowy, z którego jest finansowana inwestycja.

4. Środki budżetowe przeznaczone na finansowanie zadania inwestycyjnego zleconego gminie lub własnego zadania inwestycyjnego gminy są przekazywane na rachunek bieżący budżetu gminy, z którego środki są przelewane na rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 3.

5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się również do środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie kosztów przygotowania inwestycji.

6. Przy określaniu kwoty środków budżetowych, które mają być przekazane na rachunek bankowy, uwzględnia się:

1) przewidywaną kwotę zobowiązań wymagających uregulowania w danym okresie,

2) kwotę środków na rachunku bankowym, przechodzących z poprzedniego okresu,

3) kwotę innych środków, które będą przeznaczone na finansowanie inwestycji w danym okresie.

7. Odsetki naliczane przez bank od środków budżetowych, które zostały przekazane na rachunek bankowy, są przeznaczane na inwestycje finansowane z tych środków.

§ 8.
1. Zmiana wartości kosztorysowej realizowanej inwestycji budowlanej, która powoduje zwiększenie zapotrzebowania na środki budżetowe niezbędne do sfinansowania tej inwestycji, może być dokonana wyłącznie po uzyskaniu akceptacji ministra.

2. Minister może zwolnić inwestora z obowiązku przedstawienia do akceptacji projektu zmiany wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, która nie jest inwestycją centralną, jeżeli planowana zmiana ma być dokonana wyłącznie z powodu zmian cen mających wpływ na kształtowanie się tej wartości.

3. Minister, do dnia 28 lutego każdego roku, sporządza i przekazuje Ministrowi Gospodarki oraz Ministrowi Finansów informację o dokonanych w roku poprzednim zmianach wartości kosztorysowej inwestycji budowlanych, finansowanych, w całości lub w części, ze środków budżetowych, oraz o spowodowanym tymi zmianami wzroście zapotrzebowania na środki budżetowe, zawierającą w szczególności:

1) dane dotyczące wysokości zmian wartości kosztorysowej poszczególnych inwestycji centralnych oraz dane łączne o takich zmianach dotyczące pozostałych inwestycji,

2) analizę przyczyn i skutków dokonanych zmian wartości kosztorysowej inwestycji, w tym wzrostu zapotrzebowania na środki budżetowe niezbędne na dokończenie inwestycji centralnych i inwestycji pozostałych,

3) informację o działaniach ministra podjętych w celu zwiększenia realności zatwierdzanych wartości kosztorysowych inwestycji.

§ 9.
1. Prowadzona przez ministrów ewidencja stanu zaangażowania budżetu państwa w finansowanie inwestycji rozpoczętych, zwana dalej „ewidencją”:

1) obejmuje wszystkie inwestycje budowlane finansowane, w całości lub w części, ze środków budżetowych,

2) wyodrębnia dane dotyczące inwestycji centralnych oraz inwestycji pozostałych, w tym w szczególności inwestycji państwowych jednostek i zakładów budżetowych, inwestycji innych państwowych jednostek organizacyjnych i inwestycji podmiotów gospodarczych.

2. Ewidencja w zakresie dotyczącym poszczególnych inwestycji powinna zawierać co najmniej następujące dane:

1) wartość kosztorysową inwestycji i datę jej zatwierdzenia, a jeżeli ta wartość została zmieniona – również datę akceptacji zmiany,

2) planowaną łączną kwotę środków budżetowych na finansowanie inwestycji,

3) kwoty środków budżetowych przekazane na finansowanie inwestycji,

4) kwoty środków budżetowych potrzebne w poszczególnych następnych latach realizacji inwestycji.

3. W ewidencji należy niezwłocznie wykazywać zmiany danych, o których mowa w ust. 2.

§ 10.
Jeżeli podmiot gospodarczy w danym roku nie przeznaczy na finansowanie inwestycji centralnej środków własnych, co najmniej w kwocie określonej dla tej inwestycji w wykazie, o którym mowa w § 2 pkt 2, środki budżetowe otrzymane w danym roku na finansowanie takiej inwestycji zwraca do budżetu państwa, nie później niż do końca drugiego roku budżetowego następującego po roku, w którym inwestycja została zakończona.
§ 11.
Minister:

1) kontroluje prawidłowość i terminowość realizacji inwestycji, prawidłowość aktualizowania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanych oraz przekazywania i wykorzystywania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji,

2) podejmuje działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie powstawaniu ich w przyszłości, w tym zwłaszcza nieprawidłowości polegających na naruszeniu dyscypliny budżetowej w zakresie określonym w odrębnych przepisach,

3) informuje na bieżąco Ministra Finansów o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2.

§ 12.
1. Minister, który jest dysponentem części budżetu państwa obejmującej środki budżetowe na finansowanie inwestycji centralnych, w terminie 10 dni po upływie I kwartału i każdego następnego miesiąca w każdym roku, sporządza i przekazuje Ministrowi Finansów informację o przebiegu finansowania tych inwestycji.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

Rozdział 4

Rozliczanie inwestycji finansowanych ze środków budżetowych

§ 13.

Środki budżetowe i odsetki, o których mowa w § 7 ust. 7, pozostałe na rachunku bankowym po zakończeniu inwestycji, są przekazywane przez inwestora na rachunek dochodów budżetu państwa w terminie 14 dni od dnia uregulowania zobowiązań finansowych, związanych z realizacją tej inwestycji, nie później jednak niż w terminie 60 dni od daty odbioru końcowego zakończonej inwestycji.
§ 14.
1. Inwestor, po zakończeniu i przekazaniu do użytku inwestycji centralnej, jest obowiązany do sporządzenia, w terminie 60 dni od daty odbioru końcowego inwestycji, rozliczenia zawierającego:

1) porównanie rzeczywistych kosztów, efektów rzeczowych i okresu realizacji inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczynaniu,

2) analizę i uzasadnienie różnic między planowanymi a rzeczywistymi wielkościami, o których mowa w pkt 1,

3) zestawienie środków, z których inwestycja była sfinansowana, w podziale na źródła pochodzenia tych środków.

2. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, jest podpisywane przez kierownika i głównego księgowego inwestora oraz przekazywane Głównemu Urzędowi Statystycznemu, właściwemu ministrowi i urzędowi skarbowemu, a także bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu udzielonego przez ten bank.

3. Minister weryfikuje rozliczenia otrzymane od inwestorów i opracowuje informację o wszystkich inwestycjach centralnych zakończonych w roku poprzednim, zawierającą w szczególności dane i wyjaśnienia określone w ust. 1, oraz przekazuje tę informację, do dnia 31 marca roku następnego, Ministrowi Gospodarki i Ministrowi Finansów.

4. Minister Gospodarki, do dnia 30 kwietnia roku następnego, przedstawia Radzie Ministrów zbiorczą informację zawierającą w szczególności dane o planowanych i rzeczywistych kosztach, efektach rzeczowych i okresach realizacji inwestycji centralnych zakończonych w roku poprzednim.

§ 15.
1. Przepis § 14 ust. 1 stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, odpowiednio również do innych inwestycji budowlanych, które są finansowane, w całości lub w części, ze środków budżetowych.

2. Rozliczenia dotyczące inwestycji, o których mowa w ust. 1, inwestor przekazuje właściwemu ministrowi i urzędowi skarbowemu oraz bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu udzielonego przez ten bank.

Rozdział 5

Przepisy końcowe

§ 16.

Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad planowania i finansowania inwestycji dotowanych z budżetu państwa (Dz. U. Nr 117, poz. 508).
§ 17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz

Załącznik 1. [INFORMACJA O PRZEBIEGU FINANSOWANIA INWESTYCJI CENTRALNYCH]

Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 2 wrze
śnia 1997 r. (poz. 702)

INFORMACJA O PRZEBIEGU FINANSOWANIA INWESTYCJI CENTRALNYCH

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1997-09-18
  • Data wejścia w życie: 1997-10-02
  • Data obowiązywania: 1997-10-02
  • Z mocą od: 1997-10-02
  • Dokument traci ważność: 2000-12-31
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA