REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 104 poz. 664
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 12 sierpnia 1997 r.
w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli
Na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
2. Kolegia kształcą:
1) [1] nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych,
2) w przypadku nauczycieli języków obcych również nauczycieli gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, a także dotychczasowych szkół ponadpodstawowych.
3. Kolegia mogą prowadzić doskonalenie nauczycieli według zasad określonych w odrębnych przepisach.
2. Jednostki samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, zwane są dalej .
3. Kolegium niepublicznemu utworzonemu i prowadzonemu zgodnie z przepisami rozporządzenia przysługują uprawnienia kolegium publicznego z dniem rozpoczęcia działalności.
2. Utworzenie kolegium, a także wprowadzenie w kolegium nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny wymaga:
1) opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w przypadku kolegium prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego,
2) zezwolenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w przypadku kolegium prowadzonego przez inną niż wymieniona w pkt 1 osobę prawną lub przez osobę fizyczną.
3. Opinia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, powinna dotyczyć zgodności projektu aktu założycielskiego i statutu kolegium oraz porozumienia, o którym mowa w § 5 ust. 2, z przepisami prawa, posiadania przez nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach oraz zapewnienia warunków do pełnej realizacji planów i programów nauczania oraz innych zadań statutowych.
4. W przypadku wprowadzania w kolegium nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. [2] Zezwolenie na utworzenie kolegium wygasa, jeżeli kolegium nie rozpocznie działalności w okresie dwóch lat od jego wydania.
2. Organ prowadzący kolegium zawiera pisemne porozumienie z uczelnią mającą sprawować opiekę naukowo-dydaktyczną.
3. Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywać jednostkę organizacyjną uczelni odpowiedzialną za realizację porozumienia oraz określać zasady sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej, a w szczególności:
1) współdziałania wskazanej jednostki organizacyjnej uczelni w ustalaniu zasad i trybu postępowania rekrutacyjnego i egzaminów dyplomowych oraz w ich przeprowadzaniu,
2) współpracy w doborze nauczycieli kolegium oraz prowadzenia niektórych zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich,
3) udziału uczelni w pracach rady programowej,
4) uzyskiwania przez słuchaczy kolegium tytułu zawodowego licencjata,
5) podejmowania przez absolwentów kolegium studiów w uczelni umożliwiających uzyskanie tytułu zawodowego magistra,
6) udziału uczelni w doskonaleniu nauczycieli kolegium,
7) finansowania opieki naukowo-dydaktycznej,
8) rozwiązania porozumienia.
2. Do wniosku o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia na utworzenie kolegium załącza się:
1) projekt aktu założycielskiego,
2) porozumienie z uczelnią mającą sprawować opiekę naukowo-dydaktyczną,
3) projekt statutu,
4) szczegółowe informacje dotyczące warunków lokalowych oraz bazy dydaktycznej zapewniających właściwe funkcjonowanie kolegium,
5) informacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w kolegium, a w przypadku kolegium niepublicznego także kwalifikacji dyrektora, [3]
6) informację o planach i programach przewidzianych do realizacji w kolegium,
7) opinię właściwego kuratora oświaty dotyczącą zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której zamierza kształcić kolegium.
3. Do wniosku o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia na wprowadzenie nowej specjalności lub nowego systemu kształcenia w kolegium załącza się dokumenty wymienione w ust. 2 pkt 2, 4, 5, 6 i 7 w odniesieniu do specjalności lub systemu kształcenia.
4. [4] (skreślony).
1) organ prowadzący nie spełnia warunków określonych w § 5, § 6 ust. 1, ust. 2 pkt 4-7 i ust. 3 oraz § 9 pkt 1,
2) projekty aktu założycielskiego lub statutu są sprzeczne z prawem.
2. [5] Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może również odmówić udzielenia zezwolenia w przypadku braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której zamierza kształcić kolegium.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy wydawaniu opinii, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 1.
1) zapewnia jego utrzymane oraz kadrowe, organizacyjne i finansowe warunki do pełnej realizacji planów i programów nauczania, w tym również odbywania praktyk pedagogicznych (zawodowych), oraz innych zadań statutowych,
2) sprawuje nadzór nad działalnością kolegium w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
2. Nadzór pedagogiczny jest procesem planowym, realizowanym poprzez działalność diagnostyczno-oceniającą i wspomagającą, w stałej współpracy z nadzorowanymi.
1) badania określonych problemów związanych z procesem kształcenia w kolegiach, w tym badanie poziomu kształcenia oraz kompetencji zawodowych absolwentów kolegiów,
2) wizytacje kolegiów,
3) hospitacje zajęć,
4) organizowanie i koordynowanie współpracy między kolegiami, kolegiami i szkołami wyższymi, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi instytucjami edukacyjnymi,
5) organizację konferencji, seminariów i szkoleń,
6) inne formy udzielania pomocy kolegiom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań, inspirowaniu do doskonalenia programów kształcenia oraz innowacyjnej działalności zawodowej nauczycieli.
2. Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami kolegium sprawuje dyrektor kolegium, a nad dyrektorem kolegium - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
2. [8] (skreślony).
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może również upoważnić pracownika (pracowników) właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania [9] do przeprowadzenia wizytacji kolegium, określając jej zakres.
2. Zespół wizytujący ocenia w szczególności:
1) realizację zadań statutowych dyrektora i rady programowej,
2) realizację planów i programów nauczania,
3) program i sposób realizacji praktyk pedagogicznych,
4) kwalifikacje, doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w kolegium,
5) sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium,
6) zgodność działalności kolegium z przepisami prawa i statutem,
7) realizację porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej,
8) warunki działalności dydaktycznej kolegium,
9) realizację zadań organu prowadzącego wymienionych w § 9.
1a. [12] W przypadku wizytacji, o której mowa w § 14 ust. 3, o jej terminie i zakresie zawiadamia się dyrektora, organ prowadzący kolegium, uczelnię sprawującą opiekę naukowo-dydaktyczną oraz właściwego kuratora oświaty co najmniej na 14 dni przed terminem wizytacji.
2. Przed rozpoczęciem wizytacji dyrektor kolegium przekazuje przewodniczącemu zespołu wizytującego, opracowane w porozumieniu z radą programową własną, opisową ocenę działalności kolegium oraz plan rozwoju kolegium.
3. Na początku wizytacji przewodniczący zespołu wizytującego informuje dyrektora kolegium, radę programową i organ prowadzący [13] o zakresie, programie i czasie trwania wizytacji.
4. Wstępne wnioski powizytacyjne są przedstawiane dyrektorowi kolegium, radzie programowej i organowi prowadzącemu [14] na spotkaniu powizytacyjnym bezpośrednio po zakończeniu wizytacji lub w ciągu 3 dni od jej zakończenia.
5. W ciągu 30 dni od zakończenia wizytacji przewodniczący zespołu wizytującego przekazuje opisową ocenę działalności kolegium oraz wnioski powizytacyjne uwzględniające plan rozwoju kolegium, o którym mowa w ust. 2, dyrektorowi kolegium, organowi prowadzącemu, uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną oraz – do wiadomości – właściwemu [15] kuratorowi oświaty.
6. W ciągu 14 dni od otrzymania wniosków powizytacyjnych dyrektor kolegium, organ prowadzący oraz uczelnia sprawująca opiekę naukowo-dydaktyczną mogą zgłosić do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania uzasadnione zastrzeżenia.
7. Dyrektor kolegium, organ prowadzący oraz uczelnia sprawująca opiekę naukowo-dydaktyczną, w ciągu 30 dni od otrzymania wniosków powizytacyjnych lub odpowiedzi na zgłoszone zastrzeżenia, zawiadamiają ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o sposobie i terminie ich realizacji.
8. Do wizytacji przeprowadzanej zgodnie z § 14 ust. 3 przepisy ust. 3-7 stosuje się odpowiednio.
2. Dyrektor może upoważnić nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w kolegium do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium oraz określa zakres tego nadzoru.
3. Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium oraz prowadzenia hospitacji stanowiącej bezpośrednią obserwację zajęć ze słuchaczami, standardy wymagań oraz narzędzia pomiaru ustala rada programowa kolegium.
4. Uchwałę rady programowej dotyczącą sposobu sprawowania nadzoru, o którym mowa w ust. 3, dyrektor kolegium przekazuje do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania [16] .
2. Dokumentacja nadzoru pedagogicznego służy wyłącznie do celów służbowych.
3. Dokumentacja nadzoru pedagogicznego jest udostępniana nadzorowanemu lub osobom przeprowadzającym wizytację kolegium na ich wniosek.
2. W razie nieusunięcia nieprawidłowości minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może cofnąć zezwolenie, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, a w przypadku kolegium publicznego wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o likwidację odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, zawiadamiając o tym fakcie wojewodę sprawującego nadzór nad działalnością komunalną.
3. Zezwolenie na prowadzenie kolegium lub określonej specjalności może być cofnięte, a w przypadku kolegium publicznego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może wystąpić z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2, również w razie braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której kształci kolegium.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, cofnięcie zezwolenia może nastąpić również na wniosek właściwego kuratora oświaty.
2. Jednostka samorządu terytorialnego może zlikwidować kolegium, specjalność lub system kształcenia po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
3. W przypadku kolegium publicznego likwidacja kolegium, specjalności lub systemu kształcenia może polegać na:
1) likwidacji odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, po zapewnieniu słuchaczom możliwości kontynuowania nauki, albo
2) zaprzestaniu rekrutacji na pierwszy rok i likwidacji odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, po zakończeniu przez słuchaczy cyklu kształcenia.
4. W przypadku kolegium niepublicznego sposób likwidacji kolegium, specjalności lub systemu kształcenia określa statut kolegium.
2. [18] Stanowisko dyrektora kolegium może zajmować nauczyciel, który spełnia wymogi określone w odrębnych przepisach.
2. Powierzenie stanowiska dyrektora kolegium publicznego może nastąpić, jeżeli organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie zgłosi, w terminie 30 dni od przedstawienia kandydata na to stanowisko, umotywowanego zastrzeżenia.
3. Kandydata na stanowisko dyrektora kolegium publicznego wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora, chyba że organ sprawujący nadzór pedagogiczny zgłosił zastrzeżenie, o którym mowa w ust. 2.
4. Organ prowadzący, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, może określić dodatkowe wymagania w stosunku do osób przystępujących do konkursu na stanowisko dyrektora kolegium publicznego.
5. W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący określa regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową w składzie:
1) dwaj przedstawiciele organu prowadzącego,
2) po jednym przedstawicielu:
a) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania,
b) uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad kolegium,
c) kuratora oświaty,
d) rady programowej.
6. W kolegiach publicznych nowo tworzonych komisja konkursowa składa się z osób wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a) - c).
7. Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady programowej, powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi na okres jednego roku szkolnego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
8. Stanowisko dyrektora kolegium publicznego powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na okres krótszy.
9. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 8, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady programowej, może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektora na kolejny okres, o którym mowa w ust. 8. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. W kolegium publicznym tworzy się stanowisko (lub stanowiska) kierownika praktyk pedagogicznych.
3. W kolegium publicznym mogą być tworzone stanowiska kierowników specjalności.
4. Decyzje w sprawie utworzenia stanowisk, o których mowa w ust. 2 i 3, podejmuje dyrektor kolegium w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
5. Powierzenia stanowisk kierowniczych, o których mowa w ust. 1-3, dokonuje dyrektor kolegium.
2. Odwołania ze stanowisk kierowniczych, o których mowa w § 27, dokonuje dyrektor kolegium.
2. Opiekunem naukowo-dydaktycznym może być jedynie nauczyciel akademicki posiadający stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego, wskazany przez rektora uczelni w porozumieniu z kierownikiem podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad daną specjalnością. Do zadań opiekuna naukowo-dydaktycznego należy w szczególności koordynacja działań uczelni związanych z realizacją porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej.
3. Zasady wynagradzania opiekuna naukowo-dydaktycznego określają odrębne przepisy.
2. W skład rady programowej wchodzą:
1) dyrektor kolegium jako jej przewodniczący,
2) wicedyrektor kolegium,
3) opiekunowie naukowo-dydaktyczni,
4) kierownicy specjalności,
5) kierownicy praktyk pedagogicznych,
6) przedstawiciele nauczycieli i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w kolegium, wybrani zgodnie z zasadami określonymi w statucie kolegium,
7a) [20] przedstawiciel organu prowadzącego,
8) przedstawiciel samorządu słuchaczy, wybrany zgodnie z zasadami określonymi w statucie kolegium,
9) inne osoby powołane na wniosek dyrektora kolegium.
3. Do kompetencji rady programowej należy:
1) ustalanie ogólnych kierunków działania kolegium,
2) uchwalanie statutu,
3) uchwalanie zasad i trybu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, w tym trybu odwoławczego oraz sposobu i terminu ogłaszania warunków rekrutacji,
4) uchwalanie regulaminu kształcenia,
5) ustalanie kryteriów oceniania, zaliczania zajęć i praktyk oraz zdawania egzaminów,
6) uchwalanie planów i programów nauczania,
7) określanie sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami, standardów wymagań i narzędzi pomiaru,
8) zatwierdzanie planów pracy kolegium,
9) opiniowanie planu rzeczowo-finansowego kolegium,
10) przyjmowanie rocznego sprawozdania dyrektora z działalności kolegium,
11) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
12) podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w rozporządzeniu lub statucie kolegium.
4. Przepisy ust. 3 pkt 2, 7, 9, 10 i 11 nie dotyczą kolegium niepublicznego.
5. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. Rada programowa uchwala regulamin swojej działalności. Zebrania rady programowej są protokołowane.
2. Kwalifikacje nauczycieli kolegium określają odrębne przepisy.
3. Prawa i obowiązki osób wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy.
2. W kolegium tworzy się pracownie i laboratoria potrzebne do realizacji programów nauczania poszczególnych specjalności.
2. Statut określa w szczególności:
1) nazwę kolegium oraz jego cele,
2) organ prowadzący kolegium,
3) specjalności i systemy kształcenia,
4) organy kolegium i ich kompetencje,
5) zakres zadań dyrektora, innych osób zajmujących stanowiska kierownicze, opiekunów naukowo-dydaktycznych, nauczycieli oraz innych pracowników kolegium,
6) organizację kolegium,
7) prawa i obowiązki słuchaczy,
8) przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy,
9) tryb i termin ogłaszania regulaminu kształcenia,
10) tryb uchwalania statutu i wprowadzania w nim zmian,
11) sposób likwidacji kolegium, specjalności lub systemu kształcenia w przypadku kolegium niepublicznego.
3. Pierwszy statut nadaje kolegium publicznemu organ prowadzący. W ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności przez kolegium rada programowa uchwala statut.
4. Statut kolegium niepublicznemu nadaje organ prowadzący.
5. W ciągu 2 tygodni od uchwalenia lub nadania statutu organ prowadzący kolegium przesyła go ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w celu sprawdzenia zgodności z prawem. Minister uchyla statut lub niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.
6. W przypadku wprowadzania zmian w statucie przepisy ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 35a. [Arkusz organizacyjny kolegium]
2. Dyrektor opracowuje arkusz organizacyjny kolegium najpóźniej do dnia 30 września każdego roku.
3. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący kolegium i przesyła organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny najpóźniej do dnia 15 października każdego roku.
2. [21] Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa ramowe plany nauczania i podstawy programowe poszczególnych specjalności w kolegiach oraz dopuszcza do użytku w kolegiach plany i programy nauczania, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Organ prowadzący przedkłada ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania plany i programy nauczania do dnia 31 stycznia roku, w którym mają być wprowadzone w kolegium.
2. Regulamin kształcenia w kolegium określa w szczególności:
1) organizację roku szkolnego,
2) tok nauki w kolegium,
3) zasady zdawania egzaminów, w tym egzaminu poprawkowego i komisyjnego (sprawdzającego),
4) zasady zaliczania semestru i roku,
5) zasady zaliczania praktyk,
6) warunki powtarzania roku,
7) warunki dopuszczenia do egzaminu dyplomowego oraz zasady składania tego egzaminu,
8) zasady indywidualnego toku nauki oraz odbywania nauki według indywidualnych planów i programów nauczania,
9) zasady uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium,
10) zasady wznawiania nauki w kolegium.
3. W ciągu 2 tygodni od uchwalenia regulaminu kształcenia dyrektor kolegium przesyła go do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania [22] .
1) 20-osobowe w kolegium nauczycielskim,
2) 15-osobowe w nauczycielskim kolegium języków obcych.
2. Opanowanie przez słuchacza wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania ocenia się następująco:
stopień | skrót literowy | wartość liczbowa |
celujący | cel. | 6 |
bardzo dobry | bdb. | 5 |
dobry | db. | 4 |
dostateczny | dst. | 3 |
niedostateczny | ndst. | 2 |
Znak + przy ocenie zwiększa jej wartość liczbową o 0,5; nie stosuje się go przy ocenie celującej oraz przy egzaminie dyplomowym.
3. Słuchacz zaliczył dany przedmiot, praktykę lub zdał egzamin, jeśli otrzymał ocenę co najmniej dostateczną.
4. Nie ustala się oceny zachowania słuchacza.
5. Słuchacz ma prawo do zdawania egzaminu poprawkowego, w tym poprawkowego egzaminu dyplomowego, oraz komisyjnego (sprawdzającego). Zasady przeprowadzania tych egzaminów określa regulamin kształcenia.
6. Słuchacz ma prawo do powtarzania roku na warunkach określonych w regulaminie kształcenia.
7. Dyrektor kolegium, na wniosek rady programowej lub kierownika specjalności, może skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie kolegium.
1) indywidualnego toku nauki oraz odbywania nauki według indywidualnych planów i programów nauczania,
2) uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium.
2. Egzamin dyplomowy może być połączony z egzaminem na tytuł zawodowy licencjata; w takim przypadku jest on składany przed komisją powołaną przez rektora uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad daną specjalnością.
2. Na dyplomie wpisuje się:
1) ocenę ogólną, wyrażoną liczbą całkowitą, stanowiącą średnią ocen z poszczególnych przedmiotów kończących się zaliczeniem lub egzaminem (poza egzaminem dyplomowym) oraz z praktyk,
2) ocenę z egzaminu dyplomowego, która może stanowić średnią ocen z egzaminu i pracy dyplomowej, jeśli słuchacz kolegium jest do niej zobowiązany.
2. Formę, miejsce i terminy praktyk pedagogicznych określa dyrektor kolegium w porozumieniu z organem prowadzącym po zasięgnięciu opinii rady programowej i samorządu słuchaczy.
3. Dyrektor kolegium zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych w zależności od specjalności, w której kształci kolegium, odpowiednio z dyrektorami przedszkoli, szkół lub placówek. Dyrektor kolegium może również, za zgodą dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, zawrzeć porozumienie z zatrudnionymi w nich nauczycielami.
4. Porozumienie, o którym mowa w ust. 3, powinno określać: cele, program i czas trwania praktyki pedagogicznej, zadania i obowiązki nauczycieli kolegium, słuchaczy oraz nauczycieli przedszkoli, szkół lub placówek przyjmujących słuchaczy na praktyki, a także koszty związane z realizacją porozumienia.
5. Koszty związane z organizowaniem praktyk pedagogicznych, w tym również wynikające z dodatkowych wypłat wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkoli, szkół lub placówek przyjmujących słuchaczy kolegiów na praktyki, pokrywane są z budżetu kolegium.
2. Przebieg nauki w kolegium jest dokumentowany w protokołach egzaminacyjnych, indeksie, karcie egzaminacyjnej, dzienniku lub kartotece słuchaczy w sposób określony dla szkół wyższych.
3. Kolegium wydaje słuchaczom indeksy i legitymacje według wzorów określonych w załącznikach odpowiednio nr 5 i 6 do rozporządzenia oraz prowadzi ich rejestr.
4. Wydawanie duplikatów dyplomów, indeksów i legitymacji, dokonywanie w nich sprostowań oraz legalizacja przeznaczonych do obrotu z zagranicą dokumentów wydawanych przez kolegia odbywa się na zasadach określonych dla dokumentów i druków szkolnych.
2. Samorząd słuchaczy ma prawo do wyrażania opinii we wszystkich kwestiach związanych z funkcjonowaniem kolegium.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu słuchaczy określa regulamin samorządu, uchwalony przez ogół słuchaczy.
4. Dyrektor kolegium uchyla niezgodne z prawem uchwały samorządu słuchaczy.
2. Kolegia będące jednostkami budżetowymi mogą tworzyć środki specjalne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Plan finansowy środków specjalnych, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor kolegium, po zasięgnięciu opinii rady programowej.
2. Dyrektor kolegium ustala wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie planowanych kosztów przeprowadzenia egzaminu lub planowanych kosztów kształcenia.
3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor kolegium publicznego może:
1) zwolnić kandydata do kolegium, na jego wniosek, z opłaty za egzamin wstępny,
2) zwolnić słuchacza, na jego wniosek zaopiniowany przez samorząd słuchaczy, w całości lub części, z opłaty za zajęcia dydaktyczne.
4. Zasady ustalania opłat, o których mowa w art. 77 ust. 5 ustawy, w kolegiach niepublicznych określa organ prowadzący.
2. Utworzenie zespołu wymaga zasięgnięcia opinii organów posiadających kompetencje stanowiące odpowiednio: kolegium, przedszkola, szkoły, placówki lub placówki doskonalenia nauczycieli mających wejść w skład zespołu.
3. Jeżeli w skład zespołu mają wejść kolegia, przedszkola, szkoły, placówki lub placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez różne organy, organy te zawierają odpowiednie porozumienie, a także wspólnie podpisują akt założycielski i nadają zespołowi pierwszy statut.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 12 sierpnia 1997 r. (poz. 664)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
[1] § 1 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[2] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[3] § 6 ust. 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[4] § 6 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[5] § 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[6] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[7] § 10 skreślony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[8] § 14 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[9] § 14 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[10] § 16 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[11] § 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[12] § 17 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[13] § 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[14] § 17 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. d) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[15] § 17 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. e) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[16] § 18 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[17] § 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[18] § 24 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[19] § 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[20] § 32 ust. 2 pkt 7a dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[21] § 36 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
[22] § 40 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 100, poz. 910). Zmiana weszła w życie 20 lipca 2002 r.
- Data ogłoszenia: 1997-09-04
- Data wejścia w życie: 1997-09-19
- Data obowiązywania: 2006-09-06
- Dokument traci ważność: 2016-10-01
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 21 czerwca 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli
REKLAMA