REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 99 poz. 610
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 5 sierpnia 1997 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Na podstawie art. 26 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
1) podstawowej szkoły muzycznej i podstawowej szkoły artystycznej jest ukończenie 7 lat lub w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) – 6 lat,
2) szkoły muzycznej I stopnia jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 14 roku życia,
3) szkoły baletowej jest ukończenie 9 lat i nieprzekroczenie 11 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej,
4) liceum muzycznego jest nieprzekroczenie 16 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
5) liceum sztuk plastycznych jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
6) szkoły muzycznej II stopnia jest ukończenie 12 lat i nieprzekroczenie 22 roku życia.
2. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w artystycznej szkole policealnej, szkole bibliotekarskiej i animatorów kultury jest nieprzekroczenie 22 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia lub świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.
1) informację o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia,
2) okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, akcji otwartej szkoły,
3) wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określanie możliwości i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.
1) w podstawowych szkołach muzycznych i w podstawowych szkołach artystycznych – od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca,
2) w szkołach muzycznych I stopnia, w szkołach muzycznych II stopnia, w szkołach baletowych, w liceach sztuk plastycznych i w liceach muzycznych – od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia,
3) w artystycznych szkołach policealnych, szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury – od dnia 1 marca do dnia 31 maja.
2. Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza specjalisty lub wyników badań specjalistycznych.
2. Kwalifikacja kandydatów do podstawowych szkół muzycznych, podstawowych szkół artystycznych, szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych odbywa się na podstawie badania przydatności.
1) do liceów sztuk plastycznych, liceów muzycznych, szkół muzycznych II stopnia – w okresie od dnia 4 maja do dnia 10 czerwca,
2) do artystycznych szkół policealnych, szkół bibliotekarskich i animatorów kultury – w okresie od dnia 1 do dnia 30 czerwca.
2. Badania przydatności kandydatów przeprowadza się:
1) do podstawowych szkół muzycznych i podstawowych szkół artystycznych – w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 5 czerwca,
2) do szkół muzycznych I stopnia i szkół baletowych – w okresie od dnia 4 maja do dnia 5 czerwca.
3. Datę egzaminów wstępnych oraz badania przydatności ustala dyrektor szkoły.
2. W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, a także liczbą specjalizacji kształcenia, do przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego dla danego typu szkoły. Prace egzaminacyjne z danego roku powinny być przechowywane w szkole do końca września tego roku.
1) egzaminu kierunkowego,
2) egzaminu z przedmiotów ogólnokształcących.
2. Egzamin wstępny do szkół muzycznych II stopnia oraz do artystycznych szkół policealnych obejmuje wyłącznie egzamin kierunkowy.
1) w liceach sztuk plastycznych:
a) sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej,
b) sprawdzenie w formie pisemnej lub ustnej wiadomości z programu szkoły podstawowej „wiadomości o sztuce”,
2) w liceach muzycznych:
a) sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b) sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,
c) sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,
3) w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury:
a) sprawdzian praktyczny predyspozycji animacyjnych,
b) sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną kultury,
4) w szkołach muzycznych II stopnia:
a) sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b) sprawdzian w formie pisemnej lub ustnej z kształcenia słuchu,
c) sprawdzenie w formie ustnej wiadomości o muzyce z programu szkoły muzycznej I stopnia lub podstawowej szkoły muzycznej,
5) w policealnych studiach plastycznych i studium techniki teatralno-filmowej:
a) sprawdzian praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej,
b) sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi,
6) w policealnym studium rytmiki:
a) sprawdzian praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b) sprawdzian dyspozycji ruchowych,
c) sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,
7) w policealnym studium piosenkarskim:
a) sprawdzian praktyczny co najmniej z dwóch przygotowanych piosenek o zróżnicowanym charakterze,
b) sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,
c) sprawdzenie słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu,
8) w policealnym studium wokalno-aktorskim i studium wokalno-baletowym:
a) sprawdzian praktyczny co najmniej z dwóch przygotowanych utworów wokalnych o zróżnicowanym charakterze,
b) sprawdzian dyspozycji aktorskich i ruchowych,
c) sprawdzenie w formie ustnej zainteresowań wybraną dziedziną sztuki,
9) w policealnym studium cyrkowym sprawdzian praktyczny z gimnastyki, akrobatyki, ekwilibrystyki i żonglerki.
1) w liceach sztuk plastycznych i liceach muzycznych przeprowadzany jest w formie pisemnej i obejmuje:
a) język polski,
b) jeden z następujących przedmiotów do wyboru:
– matematyka,
– historia,
– język obcy nowożytny,
2) w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury obejmuje:
a) język polski w formie pisemnej,
b) historię Polski w formie ustnej.
2. Na egzamin pisemny przeznacza się nie więcej niż 120 minut na jeden przedmiot.
3. Czas trwania egzaminów kierunkowych ustala komisja.
4. Tematy egzaminów objęte są zasadą ochrony tajemnicy służbowej.
1) w podstawowych szkołach muzycznych i Szkołach muzycznych I stopnia – polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków fizycznych, predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,
2) w szkołach baletowych – polega na sprawdzeniu warunków fizycznych, dyspozycji ruchowych i poczucia rytmu,
3) w podstawowych szkołach artystycznych i placówkach artystycznych – polega na sprawdzeniu predyspozycji do kształcenia w określonej dziedzinie sztuki.
2. Sposób i zakres przeprowadzania badania przydatności kandydatów ustala komisja.
2. Po każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja wpisuje do protokołu uzyskaną przez kandydata ocenę.
3. Ostateczną ocenę egzaminu wstępnego lub badania przydatności ustala komisja z uwzględnieniem ocen z poszczególnych przedmiotów i części egzaminu lub badania przydatności.
2. W liceach sztuk plastycznych, liceach muzycznych oraz w szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci, którzy uzyskali najwyższą ocenę z egzaminu kierunkowego i zdali egzamin z przedmiotów ogólnokształcących.
3. Dyrektor ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły lub placówki artystycznej w ciągu trzech dni po zakończeniu egzaminów wstępnych lub badania przydatności.
2. Decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza podejmuje dyrektor szkoły na podstawie ustalenia przez komisję predyspozycji i poziomu umiejętności odpowiadających programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie ogólne – także na podstawie przedstawionego przez kandydata świadectwa szkolnego promocyjnego, potwierdzającego zrealizowanie programu obowiązującego dla danej klasy w zakresie przedmiotów ogólnokształcących.
1) w ciągu roku szkolnego,
2) z końcem roku szkolnego.
2. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
1) uczyć się języka obowiązującego w danej klasie, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać na zajęcia z języka obcego w innej szkole.
2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, upoważniony przez dyrektora danej szkoły.
Minister Kultury i Sztuki: Z. Podkański
- Data ogłoszenia: 1997-08-21
- Data wejścia w życie: 1997-09-05
- Data obowiązywania: 1997-09-05
- Z mocą od: 1997-09-05
- Dokument traci ważność: 1999-10-18
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA