REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 58 poz. 361
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 maja 1997 r.
w sprawie rodzajów i organizacji zakładów poprawczych oraz zasad pobytu w nich nieletnich.
Na podstawie art. 95 § 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 35, poz. 228, z 1992 r. Nr 24, poz. 101 i z 1995 r. Nr 89, poz. 443) w związku z art. 35 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) zintegrowaną działalność wychowawczą, korekcyjną, dydaktyczną i opiekuńczą,
2) przygotowanie wychowanków do pracy zawodowej,
3) organizowanie udziału wychowanków w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym środowiska,
4) współdziałanie z wychowankami i ich rodzinami, organizacjami społecznymi, ośrodkami pomocy społecznej, właściwymi organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innymi osobami.
2. Statut opracowany przez dyrektora zakładu zatwierdza Minister Sprawiedliwości, zwany dalej „Ministrem”.
3. Statut zakładu zawiera w szczególności:
1) nazwę zakładu oraz oznaczenie jego siedziby,
2) ramowe zakresy czynności pracowników zakładu,
3) zadania i szczegółowe zasady działania rady pedagogicznej zakładu i szkoły,
4) szczegółowe zasady organizacji roku szkolnego w szkole,
5) szczegółowe zasady działania warsztatu szkolnego (gospodarstwa pomocniczego), internatu, zespołu diagnostyczno-korekcyjnego, hostelu, ogniska adaptacji społecznej lub innych działów organizacyjnych zakładu tworzonych ze względów resocjalizacyjnych lub społecznych,
6) szczegółowe zasady tworzenia grup wychowawczych i innych działów zakładu ze względów resocjalizacyjnych i społecznych,
7) tryb egzekwowania obowiązków nałożonych na wychowanka oraz tryb przyznawania nagród i wymierzania kar,
8) warunki, jakim powinny odpowiadać izby przejściowe i izby izolacyjne,
9) szczegółowe zasady umieszczania wychowanka w izbie przejściowej ze względów wychowawczych,
10) 'szczegółowe, zasady posiadania i dysponowania przez wychowanków pieniędzmi, przedmiotami wartościowymi oraz ubraniem, obuwiem, bielizną i innymi przedmiotami,
11) szczegółowe zasady udzielania pomocy wychowankom zwalnianym z zakładu, których sytuacja osobista i rodzinna nie pozwala na pełne usamodzielnienie,
12) szczegółowe zasady bezpieczeństwa zakładu,
13) formy współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami, organizacjami, kościołami i innymi osobami, które mogą przyczynić się do rozszerzania i wzbogacania form działalności wychowawczej, kształcącej i opiekuńczej.
4. Postanowienia statutu nie mogą być sprzeczne z rozporządzeniem.
Rozdział 2
Rodzaje zakładów
§ 3.
1) zakłady resocjalizacyjne:
a) o charakterze otwartym – młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej,
b) o charakterze półotwartym,
c) o charakterze zamkniętym dla wielokrotnych uciekinierów z zakładów o charakterze otwartym i półotwartym,
d) o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich o wysokim stopniu demoralizacji,
2) zakłady resocjalizacyjno-rewalidacyjne dla nieletnich upośledzonych umysłowo,
3) zakłady resocjalizacyjno-terapeutyczne dla nieletnich:
a) z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami osobowości,
b) uzależnionych od środków odurzających lub psychotropowych,
c) nosicieli wirusa HIV.
1) nie identyfikują się z podkulturą przestępczą,
2) nie przebywali w aresztach śledczych lub zakładach karnych.
3) wyrażają wolę uczestniczenia w procesie resocjalizacji, a ich zachowanie w schronisku dla nieletnich przemawia za umieszczeniem w zakładzie tego typu,
4) szczegółowe rozpoznanie diagnostyczne przemawia za umieszczeniem w zakładzie tego typu.
2. Do zakładów, o których mowa w ust. 1, mogą być również przeniesieni wychowankowie z zakładów resocjalizacyjnych o charakterze półotwartym, jeżeli ich zachowanie i wskazania zespołu psychologiczno-pedagogicznego za tym przemawiają. Przeniesienie może nastąpić na prośbę wychowanka lub na wniosek dyrektora zakładu po wysłuchaniu wychowanka.
3. W zakładach, o których mowa w ust. 1, liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna wynosić 12.
2. Do zakładów, o których mowa w ust. 1, mogą być również przeniesieni wychowankowie:
1) których zachowanie nie uzasadnia dalszego pobytu w zakładzie resocjalizacyjnym o charakterze otwartym,
2) z zakładów resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym dla wielokrotnych uciekinierów i o wzmożonym nadzorze wychowawczym, co do których istnieje przekonanie, że dalszy proces resocjalizacji może przebiegać w warunkach zakładów resocjalizacyjnych o charakterze półotwartym.
3. W zakładach, o których mowa w ust. 1, liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna wynosić 10.
2. W zakładach, o których mowa w ust. 1, liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna wynosić 8.
2. Wzmożony nadzór wychowawczy polega na stosowaniu w pracy resocjalizacyjnej z wychowankiem indywidualnych oddziaływań korekcyjnych, w tym oddziaływań w warunkach czasowego ograniczenia kontaktów z grupą wychowawczą.
3. W przypadku poważnej dezorganizacji przez wychowanka przebiegu zajęć szkolnych lub warsztatowych, nawoływania innych do nieposłuszeństwa, zbiorowej ucieczki lub niszczenia mienia powodującego groźne zakłócenie porządku obowiązującego w zakładzie dyrektor zakładu może czasowo zawiesić udział wychowanka w zajęciach szkolnych lub warsztatowych oraz czasowo ograniczyć jego kontakty z grupą wychowawczą, zapewniając indywidualny tok nauczania i proces jego resocjalizacji.
4. Wychowanek, wobec którego zastosowano czasowe ograniczenie kontaktów z grupą wychowawczą, powinien przebywać w jednoosobowym pomieszczeniu spełniającym warunki pomieszczenia mieszkalnego.
5. W zakładzie, o którym mowa w ust. 1, nauczanie, szkolenie zawodowe, zatrudnienie, a także zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie tego zakładu.
6. W przypadkach uzasadnionych względami wychowawczymi dla wychowanka wykazującego poprawę w zachowaniu mogą być organizowane zajęcia poza zakładem pod bezpośrednim nadzorem pracownika zakładu.
7. W zakładach, o których mowa w ust. 1, liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna wynosić 4.
2. W zakładach, o których mowa w ust. 1, zadania dydaktyczno-resocjalizacyjne realizuje się z zastosowaniem form i metod pracy z młodzieżą upośledzoną umysłowo i niedostosowaną społecznie. Kształcenie ogólne i zawodowe prowadzi się zgodnie z programami nauczania młodzieży upośledzonej umysłowo.
3. W zakładach, o których mowa w ust. 1, liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna wynosić 8.
2. W zakładach, o których mowa w ust. 1, resocjalizacja wychowanków łączy się z ich terapią, a liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna wynosić 6.
Rozdział 3
Kierowanie, przyjmowanie i przenoszenie nieletnich do zakładów
§ 12.
2. Zespołem, w którego skład wchodzą w szczególności pedagog, psycholog, kieruje dyrektor Departamentu.
1) prawomocne orzeczenie o umieszczeniu w zakładzie poprawczym,
2) opinię o nieletnim opracowaną w rodzinnym ośrodku diagnostyczno-konsultacyjnym, schronisku dla nieletnich lub innej odpowiedniej placówce specjalistycznej i aktualne informacje umożliwiające skierowanie nieletniego do odpowiedniego zakładu poprawczego.
2. Do nakazu przyjęcia dołącza się prawomocne orzeczenie sądu i skierowanie do zakładu.
2. Wstępną rozmowę adaptacyjną z wychowankiem przeprowadza psycholog oraz osoby odpowiedzialne za proces jego resocjalizacji.
2. W przypadkach uzasadnionych względami wychowawczymi wychowanka można umieścić w izbie przejściowej.
3. Pobyt wychowanka w izbie przejściowej powinien być możliwe krótki i nie może trwać dłużej niż 14 dni.
2. Przeniesienie może nastąpić na wniosek sądu wykonującego orzeczenie, dyrektora zakładu, wychowanka lub jego rodziców (opiekunów).
2. Zakładowi, do którego wychowanek zostaje przeniesiony, przekazuje się akta osobowe wychowanka, aktualną opinię psychologiczno-pedagogiczną i depozyty.
3. Do akt osobowych wychowanka załącza się informację o zachowaniu wychowanka w okresie od wydania opinii psychologiczno-pedagogicznej do chwili opuszczenia zakładu.
Rozdział 4
Prawa i obowiązki wychowanków
§ 24.
1) zapoznania się z przysługującymi mu prawami,
2) zapoznania się z obowiązkami,
3) właściwej opieki i warunków pobytu, zapewniających higienę, bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
4) świadczeń zdrowotnych, opieki psychologicznej i socjalnej,
5) życzliwego traktowania,
6) wykonywania praktyk i korzystania z posług religijnych,
7) ochrony więzi rodzinnych,
8) wysyłania i otrzymywania korespondencji,
9) poszanowania prywatności, z ograniczeniami wynikającymi z rodzaju zakładu,
10) uczestniczenia w życiu zakładu,
11) składania próśb, skarg, wniosków i odwołań do organu właściwego do ich rozpatrywania.
2. Korzystanie przez wychowanka z przysługujących mu praw nie może naruszać praw innych osób oraz zakłócać ustalonego w zakładzie porządku.
1) uczestniczenia w procesie kształcenia i wychowania,
2) przestrzegania ustalonego w zakładzie regulaminu,
3) przestrzegania zasad współżycia społecznego,
4) przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie zakładu,
5) posłuszeństwa wobec przełożonych, poprawnego traktowania innych wychowanków oraz innych osób,
6) dbałości o stan zdrowia i higienę osobistą,
7) dbałości o kulturę osobistą i kulturę słowa,
8) sprzątania pomieszczeń, w których przebywa, i utrzymywania w nich należytego porządku,
9) wykonywania prac pomocniczych o charakterze porządkowym związanych z funkcjonowaniem zakładu,
10) uzyskania zgody dyrektora na opuszczenie zakładu,
11) terminowych powrotów z urlopów i przepustek.
Rozdział 5
Nagrody i kary
§ 26.
1) pochwała,
2) pochwała wobec wychowanków,
3) list pochwalny do rodziców (opiekunów),
4) zezwolenie na rozmowę telefoniczną na koszt zakładu,
5) zezwolenie na dodatkowe odwiedziny,
6) przyznanie nagrody rzeczowej lub pieniężnej,
7) podwyższenie kieszonkowego,
8) zgoda na wykonanie przedmiotu lub usługi w warsztatach szkolnych na potrzeby wychowanka,
9) zgoda na udział w imprezach, zajęciach i szkoleniach poza zakładem,
10) zgoda na uczęszczanie do szkoły poza zakładem,
11) zgoda na posiadanie wartościowych przedmiotów,
12) skrócenie, zawieszenie lub darowanie uprzednio wymierzonej kary,
13) list pochwalny do sądu,
14) udzielenie przepustki do 3 dni,
15) udzielenie urlopu,
16) umieszczenie poza zakładem na mocy art. 90 ustawy ze względów wychowawczych lub szkoleniowych,
17) przedstawienie do warunkowego zwolnienia na mocy art. 86 ustawy.
2. Nagrody wymienione w ust. 1 pkt 16 i 17 przyznaje dyrektor zakładu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej zakładu.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przepustka lub urlop mogą być przyznane wcześniej.
3. Urlop przyznany wychowankowi nie może przekroczyć 60 dni w ciągu roku; urlop przyznany wychowankowi przebywającemu w zakładzie resocjalizacyjnym o wzmożonym nadzorze wychowawczym lub w zakładzie resocjalizacyjnym o charakterze zamkniętym dla wielokrotnych uciekinierów nie może przekroczyć 30 dni w ciągu roku.
2. W zabezpieczeniu opieki nad wychowankiem podczas urlopu dyrektor współdziała z sędzią rodzinnym sprawującym nadzór nad wykonywaniem środka.
2. Wychowanek podlega odpowiedzialności regulaminowej za naruszenie przepisów regulaminu lub statutu zakładu albo ustalonego w zakładzie porządku.
3. Karami są:
1) upomnienie,
2) upomnienie wobec wychowanków,
3) nagana,
4) zawiadomienie rodziców (opiekunów) o niewłaściwym zachowaniu wychowanka,
5) zakaz rozmów telefonicznych na okres do 1 miesiąca, z wyłączeniem rozmów z rodzicami (opiekunami),
6) pozbawienie możliwości uczestniczenia w imprezach na okres do 3 miesięcy,
7) obniżenie lub utrata prawa do kieszonkowego na okres do 3 miesięcy,
8) cofnięcie zgody na posiadanie wartościowych przedmiotów,
9) ograniczenie lub wstrzymanie prawa spotykania się z osobami z zewnątrz, z wyłączeniem rodziców (opiekunów), na okres do 3 miesięcy,
10) zakaz wyjść poza teren zakładu na okres do 1 miesiąca,
11) zakaz korzystania z przepustek i urlopów na okres do 3 miesięcy,
12) zawiadomienie sądu o niewłaściwym zachowaniu wychowanka,
13) wstrzymanie wniosku o umieszczenie poza zakładem na mocy art. 90 ustawy,
14) wstrzymanie wniosku o przedstawienie do warunkowego zwolnienia na mocy art. 86 ustawy,
15) przeniesienie do innego zakładu tego samego rodzaju.
4. Kary wymienione w ust. 3 pkt 13 i 14 wymierza się po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej zakładu.
5. Stosując karę uwzględnia się zasady indywidualizacji, mając w szczególności na względzie rodzaj i okoliczności czynu, stosunek wychowanka do popełnionego czynu, dotychczasową postawę, cechy osobowości, stan zdrowia oraz cele wychowawcze.
2. Z przebiegu postępowania wyjaśniającego sporządza się protokół, który dołącza się do akt osobowych wychowanka.
3. Przed wymierzeniem kary dyrektor zakładu zasięga opinii psychologa.
4. Decyzja o wymierzeniu kary powinna być wydana na piśmie i zawierać określenie przyczyny ukarania, rodzaj kary i jej uzasadnienie oraz czas, na jaki została wymierzona. Decyzję o ukaraniu podaje się do wiadomości wychowanka i dołącza się do jego akt osobowych.
2. Karę wykonuje się niezwłocznie.
3. W przypadku uzasadnionym względami wychowawczymi można odstąpić od ukarania wychowanka, wykonanie wymierzonej kary zawiesić na okres do 3 miesięcy, zamienić ją na inną, skrócić lub darować, jeżeli wychowanek przeprosił osobę pokrzywdzoną oraz naprawił szkodę.
Rozdział 6
Organizacja pobytu wychowanków w zakładzie
§ 37.
2. W przypadku gdy wychowanek odmawia współpracy w opracowaniu indywidualnego planu resocjalizacji, plan ten opracowuje wychowawca prowadzący.
2. Warunki wykonywania praktyk religijnych oraz korzystania z posług religijnych regulują odrębne przepisy.
2. Jeśli stan zdrowia wychowanka tego wymaga, otrzymuje on wyżywienie według zaleceń lekarza.
3. Sposób i zasady przyrządzania oraz kontroli jakości posiłków określają odrębne przepisy.
2. Paczki doręczane są wychowankowi za pokwitowaniem. W uzasadnionych przypadkach ich zawartość może być poddana kontroli.
3. Przedmioty wartościowe przekazywane są do depozytu wychowanka, a artykuły żywnościowe nie nadające się do spożycia i przedmioty niebezpieczne podlegają zniszczeniu.
4. Dyrektor zakładu lub upoważniony przez niego pracownik pedagogiczny podejmuje decyzję o przekazaniu do depozytu lub zniszczeniu przedmiotów wymienionych w ust. 3.
5. Z przekazania i zniszczenia sporządza się protokół, który dołącza się do akt osobowych wychowanka, informując o tym wychowanka.
2. Kwoty przeznaczone na wypłatę kieszonkowego nalicza się miesięcznie na wychowanka w wysokości 6% najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie art. 774 Kodeksu pracy.
3. Wysokość kieszonkowego wynosi miesięcznie 2,5% najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego w ust. 2.
4. W przypadkach uzasadnionych trudną sytuacją materialną wychowanka, względami osobistymi lub wychowawczymi kieszonkowe może być wyższe niż określone w ust. 3, nie większe jednak niż 10% najniższego wynagrodzenia pracowników określonego w ust. 2.
5. Wysokość kieszonkowego ustala indywidualnie dla wychowanka dyrektor zakładu.
6. W przypadku rażącego naruszenia porządku i regulaminów zakładu określonych w statucie oraz w przypadku ucieczki wychowanka lub innej nie usprawiedliwionej nieobecności, wobec wychowanka stosuje się karę przewidzianą w § 32 ust. 3 pkt 7.
2. O wypadkach poważniejszych zachorowań zawiadamia się rodziców (opiekunów) i właściwy sąd rodzinny.
2. O stanie ciąży wychowanki i urodzeniu przez nią dziecka dyrektor zakładu zawiadamia jej rodziców (opiekunów), właściwy sąd rodzinny i właściwy sąd opiekuńczy.
3. Do czasu podjęcia decyzji przez sąd rodzinny i sąd opiekuńczy zakład udziela wychowance pomocy w zorganizowaniu opieki nad dzieckiem.
2. Przedmioty wartościowe, pisma, druki, fotografie i inne przedmioty mające charakter pornograficzny przekazuje się do depozytu wychowanka, a alkohol, środki odurzające i psychotropowe oraz niebezpieczne narzędzia podlegają zniszczeniu.
3. Dyrektor zakładu lub upoważniony przez niego pracownik pedagogiczny podejmuje decyzję o przeszukaniu, przekazaniu do depozytu lub zniszczeniu przedmiotów wymienionych w ust. 2.
4. Z przeszukania, przekazania i zniszczenia sporządza się protokół, który dołącza się do akt osobowych wychowanka.
2. O zbiorowej ucieczce wychowanków zakładu lub innym nadzwyczajnym zdarzeniu w zakładzie zawiadamia się niezwłocznie również prezesa właściwego sądu wojewódzkiego.
Rozdział 7
Umieszczenie wychowanka poza zakładem
§ 54.
2. Wychowanek może być umieszczony na mocy art. 90 ustawy w instytucji państwowej, prywatnej lub u osób, które dają rękojmię właściwego oddziaływania wychowawczego.
3. Dyrektor zakładu umieszcza we współdziałaniu z sądem rodzinnym wychowanka poza zakładem, po uprzednim opracowaniu programu jego pobytu i zabezpieczeniu opieki nad wychowankiem.
4. Do decyzji w sprawie umieszczenia wychowanka poza zakładem załącza się uzasadnienie i aktualną opinię psychologiczno-pedagogiczną.
5. Dyrektor zakładu może wystąpić do sądu rodzinnego, który wykonuje orzeczenie, o przeprowadzenie kontrolnego wywiadu środowiskowego.
6. W uzasadnionych przypadkach wychowankowi umieszczonemu poza zakładem dyrektor zakładu udziela pomocy materialnej.
7. Z tytułu nadzoru sprawowanego nad wychowankiem przez podmioty, o których mowa w ust. 2, z wyłączeniem rodziców (opiekunów), podmiotom tym przysługuje, w związku z poniesionymi kosztami, ryczałt miesięczny w wysokości do 150% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w kwartale poprzedzającym, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim w celach waloryzacji emerytur i rent.
2. O odwołaniu umieszczenia nieletniego poza zakładem dyrektor zakładu zawiadamia właściwy sąd rodzinny.
Rozdział 8
Zwalnianie wychowanka z zakładu
§ 57.
2. Jeżeli zwalniany wychowanek nie posiada własnych pieniędzy i nie może uzyskać potrzebnej pomocy od rodziców (opiekunów) lub z innych źródeł, dyrektor udziela mu pomocy finansowej.
3. Dyrektor współdziała z właściwym sądem rodzinnym w ustaleniu rodzaju i zakresu pomocy, jakiej wychowanek będzie potrzebował po zwolnieniu z zakładu; § 54 stosuje się odpowiednio.
2. Jeżeli wychowankowi nie mogą być wydane pieniądze i przedmioty będące jego własnością, przesyła się je pod adresem rodziców (opiekunów), a w uzasadnionych przypadkach – pod adresem wskazanym przez wychowanka.
Rozdział 9
Organizacja zakładów
§ 62.
1) internat,
2) szkoła (szkoły),
3) warsztaty szkolne (gospodarstwo pomocnicze),
4) zespół diagnostyczno-korekcyjny,
5) inne działy zapewniające realizację zadań zakładu.
2. Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań zakład powinien posiadać:
1) pomieszczenia mieszkalne oraz higienicznosanitarne,
2) sale lekcyjne (pracownie przedmiotowe), z zapleczem na środki dydaktyczne,
3) salę gimnastyczną,
4) bibliotekę z czytelnią,
5) pomieszczenia warsztatowe odpowiednie do kierunków prowadzonego szkolenia zawodowego oraz szkolenia kursowego,
6) gabinet lekarski i dentystyczny oraz izbę chorych,
7) izby przejściowe,
8) izby izolacyjne,
9) pomieszczenia przeznaczone na hostele,
10) tereny i urządzenia do zajęć rekreacyjnych i sportowych.
3. Izbą przejściową jest wyodrębnione pomieszczenie zapewniające warunki realizacji zadań określonych w § 18 ust. 1 i 2. Izbę przejściową urządza się w sposób odpowiadający warunkom pomieszczeń mieszkalnych.
4. Organizację izby izolacyjnej określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 1996 r. w sprawie szczegółowych warunków stosowania środków przymusu bezpośredniego wobec nieletnich umieszczonych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (Dz. U. Nr 154, poz. 746), zwane dalej rozporządzeniem.
2. W skład zespołów, o których mowa w ust. 1, wchodzą wizytatorzy zatrudnieni we właściwych sądach wojewódzkich.
3. Zespół nadzoru pedagogicznego pracuje w oparciu o roczny plan pracy, uzgodniony przez prezesa sądu wojewódzkiego miejsca siedziby zespołu z prezesem właściwego sądu wojewódzkiego i zatwierdzony przez Ministra.
Rozdział 10
Organizacja wychowania i kształcenia w zakładzie
§ 67.
2. Szczegółową organizację działalności wychowawczej określa statut zakładu.
2. W arkuszu organizacji pracy uwzględnia się wszystkie formy działalności zakładu.
3. Organizację nauczania określa statut szkoły funkcjonującej w zakładzie.
2. Uprawnienia związane z zatrudnieniem, o którym mowa w ust. 1, oraz zasady wynagradzania regulują odrębne przepisy.
2. Wychowankowi należy zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
2. Zasady wynagradzania wychowanków określają odrębne przepisy.
Rozdział 11
Pracownicy zakładu
§ 78.
1) pracowników pedagogicznych (nauczycieli, wychowawców, psychologa, pedagoga),
2) pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi,
3) pracowników medycznych,
4) pracowników gospodarstwa pomocniczego.
2. Kwalifikacje pracowników i zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
2. Dyrektor zakładu może powołać zespół doradczy.
3. Dyrektor zakładu w szczególności:
1) realizuje uchwały rady pedagogicznej zakładu podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
2) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zakładu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
3) organizuje obsługę administracyjną i finansową zakładu,
4) sprawuje nadzór pedagogiczny,
5) wykonuje czynności ze stosunku pracy wobec pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników zakładu i z tego tytułu:
a) zatrudnia w drodze mianowania lub umowy o pracę pracowników pedagogicznych, zawiera umowy o pracę z innymi pracownikami zakładu oraz powierza funkcje kierownicze i odwołuje z nich po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom zakładu,
c) jest uprawniony do zawieszenia w pełnieniu obowiązków pracownika pedagogicznego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie go od pracy z wychowankami,
d) występuje, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych i innych pracowników zakładu,
e) rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami pedagogicznymi i innymi pracownikami zakładu, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
6) reprezentuje zakład na zewnątrz,
7) pełni inne obowiązki i realizuje uprawnienia wynikające z odrębnych przepisów.
2. Zawarcie umowy o pracę może być poprzedzone konkursem ogłoszonym przez prezesa sądu wojewódzkiego, którego wynik nie jest dla niego wiążący.
3. Regulamin konkursu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w zakładzie.
3. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą także brać udział osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej.
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zakładu.
5. Posiedzenia rady pedagogicznej odbywają się z inicjatywy dyrektora lub co najmniej 1/3 członków albo na żądanie Ministra.
6. Posiedzenia rady pedagogicznej przygotowuje i prowadzi jej przewodniczący.
Rozdział 12
Dokumentacja pobytu wychowanka w zakładzie
§ 85.
1) księga ewidencji wychowanków,
2) akta osobowe wychowanka wraz z dokumentacją procesu resocjalizacji,
3) wykaz osób podlegających zameldowaniu,
4) karta wyposażenia wychowanka,
5) księga ewidencji nagród i kar regulaminowych wychowanków,
6) księga ewidencji wychowanków umieszczonych w izbie przejściowej,
7) księga ewidencji wychowanków umieszczonych w izbie izolacyjnej,
8) księga ewidencji przepustek i urlopów,
9) dzienniki zajęć wychowawczych,
10) księga przebiegu służby nocnej,
11) rejestr prac porządkowych wykonywanych przez wychowanka na rzecz zakładu,
12) księga ewidencji ucieczek,
13) dokumentacja stosowania środków przymusu bezpośredniego,
14) protokoły rady pedagogicznej.
2. Sposób prowadzenia dokumentacji określa załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
3. Dokumentację przebiegu nauczania wychowanka oraz dzienniki zajęć lekcyjnych i inną dokumentację pedagogiczną prowadzi według odrębnych przepisów szkoła funkcjonująca w zakładzie.
Rozdział 13
Bezpieczeństwo zakładu
§ 86.
2. Środki przymusu bezpośredniego wobec wychowanka mogą być stosowane w granicach określonych w ustawie i rozporządzeniu.
1) wstrzymać odwiedziny lub ograniczyć czas ich trwania,
2) zarządzić zamykanie pomieszczeń, w których wychowankowie przebywają, uczą się lub pracują,
3) wstrzymać lub ograniczyć zajęcia o charakterze zbiorowym,
4) wstrzymać lub ograniczyć zajęcia na terenie szkoły i warsztatów.
2. Zakres i tryb współdziałania zakładów poprawczych z Policją określają odrębne przepisy.
Rozdział 14
Przepisy końcowe
§ 91.
1) rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 1983 r. w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych (Dz. U. Nr 26, poz. 126, z 1992 r. Nr 97, poz. 483 i z 1995 r. Nr 19, poz. 98),
2) zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 września 1983 r. w sprawie trybu kierowania nieletnich do zakładów poprawczych (Dz. Urz. Ministra Sprawiedliwości nr 6, poz. 34).
Minister Sprawiedliwości: L. Kubicki
Załączniki do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 19 maja 1997 r. (poz. 361)
Załącznik nr 1
REGULAMIN KONKURSU NA STANOWISKO DYREKTORA ZAKŁADU POPRAWCZEGO
§ 1. Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego zarządza prezes właściwego sądu wojewódzkiego, zwany dalej „organizatorem konkursu”.
§ 2. Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego organizuje się przez:
1) ogłoszenie konkursu w danym zakładzie, innych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych, w kuratorium oświaty, wyższych uczelniach, środkach masowego przekazu,
2) ustalenie terminu zgłoszenia kandydatów,
3) określenie terminu i miejsca posiedzenia komisji konkursowej,
4) podanie wymagań, jakim powinni odpowiadać kandydaci.
§ 3.1. Organizator konkursu powołuje komisję konkursową w składzie:
1) przedstawiciel prezesa sądu wojewódzkiego jako przewodniczący,
2) przedstawiciel Ministra,
3) przedstawiciel kuratora oświaty,
4) przedstawiciel rady pedagogicznej zakładu,
5) przedstawiciel zespołu nadzoru pedagogicznego,
6) po jednym przedstawicielu organizacji związkowych działających w zakładzie.
2. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący.
§ 4. 1. Ustala się następujące wymagania kandydatowi na stanowisko dyrektora:
1) minimum 5-letni staż pracy pedagogicznej w pełnym wymiarze zajęć,
2) posiadanie kwalifikacji pedagogicznych.
2. Do udziału w konkursie nie mogą być dopuszczone osoby, wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne lub które w okresie ostatnich trzech lat przed ogłoszeniem konkursu zostały ukarane karami dyscyplinarnymi, a także odwołane z funkcji kierowniczych w związku z nieprawidłową realizacją powierzonych im zadań.
§ 5. Kandydat na dyrektora składa organizatorowi konkursu następujące dokumenty:
1) pisemnie opracowany model zakładu poprawczego,
2) kwestionariusz osobowy ze zdjęciem,
3) życiorys uwzględniający przebieg pracy pedagogicznej i osiągnięcia zawodowe,
4) odpisy dyplomów potwierdzających kwalifikacje pedagogiczne i osiągnięcia zawodowe,
5) opinie zakładów pracy z ostatnich 3 lat,
6) zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.
§ 6. Organizator konkursu, na prośbę kandydata, umożliwia mu zapoznanie się z działalnością zakładu.
§ 7. Konkurs przeprowadza się również w przypadku zgłoszenia się jednego kandydata.
§ 8. Pierwsze posiedzenie komisji konkursowej powinno nastąpić nie później niż 14 dnia od daty zamknięcia listy przyjmowania zgłoszeń kandydatów na stanowisko dyrektora zakładu.
§ 9. Konkurs przebiega w dwóch etapach:
1) pierwszy etap – sprawdzenie warunków formalnych oraz wstępna ocena merytoryczna złożonej oferty; o dopuszczeniu kandydata do drugiego etapu decyduje komisja w głosowaniu jawnym; w przypadku równej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje przewodniczący komisji,
2) drugi etap – rozmowa z kandydatem na temat funkcjonowania i rozwoju zakładu, zainteresowań zawodowych i dotychczasowych osiągnięć.
§ 10. Na posiedzeniu końcowym komisja konkursowa wyłania w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, kandydata na stanowisko dyrektora.
§ 11. Jeżeli w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, do drugiej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku uzyskania ponownie równej liczby głosów, przewodniczący komisji przedstawia obu kandydatów organizatorowi konkursu, który dokonuje wyboru.
§ 12. Komisja bezpośrednio po zakończeniu konkursu informuje zainteresowanych o jego wyniku.
§ 13. Z przebiegu konkursu sporządza się protokół, który po zakończeniu pracy komisji podpisują jej członkowie.
§ 14.1. Kandydat może w ciągu 3 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu wnieść sprzeciw od decyzji komisji do organizatora konkursu.
2. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje organizator konkursu. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 21 dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uwzględnieniem.
3. Decyzja organu rozpatrującego sprzeciw jest ostateczna.
§ 15. Przewodniczący komisji konkursowej przekazuje organizatorowi konkursu wyniki konkursu i dokumentację z jego przebiegu, wraz z wnioskiem o zawarcie umowy o pracę z kandydatem na dyrektora zakładu.
Załącznik nr 2
PROWADZENIE DOKUMENTACJI POBYTU WYCHOWANKÓW W ZAKŁADZIE POPRAWCZYM
§ 1.1. Księgę ewidencji wychowanków prowadzi się chronologicznie według daty przyjęcia wychowanka do zakładu.
2. Do księgi ewidencji wpisuje się: imię i nazwisko wychowanka przyjętego do zakładu, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców oraz ich adres zamieszkania, jeżeli nie żyją – datę śmierci, imiona i nazwiska oraz adresy opiekunów prawnych, nazwę organu, do którego dyspozycji wychowanek pozostaje, adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego (zameldowania wychowanka), a jeżeli nie ma on stałego zameldowania, odnotowuje się, skąd przybył, datę przyjęcia do zakładu oraz datę i przyczynę skreślenia z ewidencji, nazwę i adres zakładu, do którego wychowanek został przeniesiony, adres rodziców (opiekunów), którym został przekazany, adres i miejsce pracy – jeżeli wychowanek został usamodzielniony.
§ 2.1. Dla każdej grupy wychowawczej zakład prowadzi dziennik zajęć wychowawczych, w którym odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku.
2. Dziennik zajęć wychowawczych zakłada wychowawca grupy, opatrując kartę tytułową dziennika stemplem podłużnym zakładu, wpisując nazwę zakładu i oznaczenie grupy; kartę tytułową dziennika podpisuje dyrektor zakładu.
3. Do dziennika zajęć wychowawczych wychowawcy grupy wpisują: listę wychowanków, datę i miejsce urodzenia, klasę, nazwisko i adres rodziców (opiekunów), uwagi o wychowankach.
4. W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się zajęcia powtarzające się okresowo, plan pracy resocjalizacyjnej, tygodniowe założenia wychowawcze i realizację planu, kontakty z rodziną wychowanka, zajęcia specjalistyczne oraz w kołach zainteresowań, a także przeprowadzone hospitacje i wizytacje, z podaniem nazwy zajęć i osoby prowadzącej.
§ 3.1. Zakład prowadzi karty wyposażenia dla wychowanków korzystających z zaopatrzenia w odzież i inne wyposażenie.
2. Kartę wyposażenia prowadzi osoba wyznaczona przez dyrektora. Do karty wpisuje się imię i nazwisko wychowanka, datę urodzenia, datę przybycia i zwolnienia z zakładu, bieliznę, odzież, obuwie i inne wyposażenie będące własnością wychowanka w chwili przybycia do zakładu i otrzymane w czasie pobytu.
§ 4. Zakład jest zobowiązany przechowywać w depozycie dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków objętych opieką.
§ 5. Akta osobowe wychowanka, stosownie do zakresu opieki i funkcji zakładu, obejmują: skierowanie, nakaz przyjęcia, orzeczenia sądu, korespondencję w sprawach wychowanka, dokumenty szkolne, opinie psychologiczno-pedagogiczne, wnioski i wskazania dotyczące opieki, programu indywidualnej resocjalizacji i terapii, osobistą dokumentację zdrowotną (wyniki badań, karty informacyjne z pobytu w zakładzie opieki zdrowotnej, książeczkę zdrowia wychowanka) oraz inną dokumentację dotyczącą wychowanka.
§ 6.1. Księgę przebiegu służby nocnej zakłada kierownik internatu, opatrując kartę tytułową stemplem podłużnym i wpisując nazwę zakładu. Kartę tytułową podpisuje dyrektor zakładu.
2. Wychowawca pełniący służbę nocną wpisuje czas pełnienia służby, imię i nazwisko pełniących służbę nocną, przebieg służby nocnej, częstotliwość przeprowadzonej kontroli grup wychowawczych i terenu obiektu, odnotowując uwagi i zaistniałe wydarzenia oraz wydane polecenia, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
§ 7. Księga ewidencji wychowanków umieszczonych w izbie przejściowej i księga ewidencji wychowanków umieszczonych w izbie izolacyjnej zawierają: imię i nazwisko wychowanka, datę i godzinę umieszczenia, przyczynę umieszczenia, imię i nazwisko osoby podejmującej decyzję o umieszczeniu, uwagi i spostrzeżenia osób sprawujących opiekę nad wychowankiem w czasie jego pobytu w izbie oraz datę i godzinę zwolnienia z izby.
§ 8. Księga ewidencji przepustek i urlopów zawiera imię i nazwisko wychowanka, datę i godzinę opuszczenia zakładu, datę i godzinę przybycia do zakładu, a jeżeli się spóźnił – przyczynę spóźnienia i uwagi.
§ 9. Księga ewidencji ucieczek zawiera imię i nazwisko wychowanka, datę i godzinę ucieczki, miejsce, skąd zbiegł, spod czyjej opieki, datę i godzinę doprowadzenia (lub przybycia), informację, przez kogo został doprowadzony, imię i nazwisko osoby przyjmującej, uwagi.
§ 10. Księga nagród i kar regulaminowych zawiera: imię i nazwisko wychowanka, datę, rodzaj nagrody lub kary, czas jej trwania.
§ 11. Zasady prowadzenia dokumentacji stosowania środków przymusu bezpośredniego określają odrębne przepisy.
- Data ogłoszenia: 1997-06-11
- Data wejścia w życie: 1997-07-12
- Data obowiązywania: 1997-07-12
- Z mocą od: 1997-07-12
- Dokument traci ważność: 2001-10-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA