REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 4 poz. 23
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 20 grudnia 1996 r.
w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w dziedzinie transportu kolejowego.
Na podstawie art. 16 ust. 2, w związku z art. 14 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) linie, węzły i stacje kolejowe,
2) urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym,
3) kolejowe sieci elektroenergetyczne oraz sposobu ustanawiania rzeczoznawców budowlanych w tych specjalnościach.
1) linie, węzły i stacje kolejowe, należy przez to rozumieć wszystkie tory kolejowe, w tym również tory kolei linowo-terenowych, wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi obejmującymi obiekty związane z budową torów kolejowych, jak również typowe lub powtarzalne mosty o długości całkowitej do 10 m i przepusty oraz place ładunkowe, perony i rampy z wiatami,
2) urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia techniczne służące do zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, w tym również urządzenia zabezpieczenia ruchu na skrzyżowaniach linii kolejowej z drogą w jednym poziomie,
3) kolejowe sieci elektroenergetyczne, należy przez te rozumieć instalacje i urządzenia techniczne zasilania i sterowania kolejowej sieci trakcyjnej ora; urządzenia elektroenergetyki na obszarach kolejowych.
Rozdział 2
Zakres uprawnień budowlanych
§ 4.
2. Wykaz kierunków i specjalności wykształcenia wyższego odpowiedniego i pokrewnego oraz wykształcenia średniego zawodowego odpowiedniego, dla poszczególnych specjalności uprawnień budowlanych, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Wykształcenie, którego kierunek lub specjalność określono w sposób odbiegający od przyjętego w rozporządzeniu, podlega indywidualnemu uznaniu i zakwalifikowaniu przez inspektora jako wykształcenie odpowiednie lub pokrewne dla danej specjalności albo nieodpowiednie.
4. Zasady uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą za równorzędne z wykształceniem technicznym uzyskanym w kraju określają odrębne przepisy.
2. Uprawnienia budowlane do wykonywania pracy na stanowisku majstra budowlanego i kierowania w powierzonym zakresie robotami budowlanymi stanowią podstawę do wykonywania tych czynności w zakresie objętym rzemiosłem określonym w dyplomie mistrza, z wyłączeniem robót budowlanych przy obiektach zabytkowych.
1) projektowania:
a) układów torowych, z wyjątkiem układów torowych w węzłach i stacjach oraz układów torowych wymagających uwzględnienia wpływów eksploatacji górniczej,
b) remontów linii kolejowych, węzłów i stacji,
c) budowy i remontów bocznic kolejowych,
d) budowy i remontów obiektów technologicznie związanych z układem torowym, zaliczanych do specjalności linie, węzły i stacje kolejowe,
2) kierowania robotami budowlanymi w zakresie:
a) budowy i remontów linii kolejowych, węzłów i stacji, z wyłączeniem kierowania pomiarami geodezyjnymi,
b) budowy i remontów bocznic kolejowych,
c) budowy i remontów obiektów technologicznie związanych z układem torowym, zaliczanych do specjalności linie, węzły i stacje kolejowe.
2. Uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie w specjalności urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym stanowią podstawę do:
1) projektowania dopuszczonych do stosowania systemów i urządzeń sterowania ruchem, z wyjątkiem urządzeń komputerowych,
2) kierowania robotami budowlanymi, o których mowa w pkt 1.
3. Uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie w specjalności kolejowe sieci elektroenergetyczne stanowią podstawę do;
1) projektowania adaptacji projektów typowych lub powtarzalnych konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej,
2) kierowania robotami budowlanymi, o których mowa w pkt 1.
Rozdział 3
Praktyka zawodowa
§ 7.
2. Jeżeli praktykę zawodową odbywa się w niepełnym wymiarze czasu pracy, okres praktyki zawodowej podlega odpowiedniemu wydłużeniu, wynikającemu z różnicy czasu w stosunku do jego pełnego wymiaru.
3. Za praktykę zawodową może być również uznana praktyka wykonywana w ramach umowy o dzieło lub umowy zlecenia, jeżeli okres jej wykonywania w ramach jednej umowy nie jest krótszy niż 1 miesiąc w odniesieniu do praktyki projektowej i 3 miesiące w odniesieniu do praktyki na budowie. Łączny okres takiej praktyki nie może przekroczyć połowy wymaganego wymiaru czasu praktyki zawodowej.
4. Osoba nadzorująca praktykę zawodową powinna posiadać w danej specjalności i specjalizacji uprawnienia budowlane bez ograniczeń.
5. Może być uznana za równoważną praktyka zawodowa odbyta za granicą pod kierunkiem osoby uprawnionej do wykonywania zawodu w danym kraju. Praktyka ta powinna być udokumentowana zaświadczeniem, o którym mowa w § 9.
2. Książka praktyki zawodowej powinna być opieczętowana przez organ właściwy w sprawach uprawnień budowlanych, o którym mowa w § 10 ust. 1. Przed rozpoczęciem dokumentowania przebiegu praktyki zawodowej osoba odbywająca praktykę ma obowiązek złożyć książkę praktyki zawodowej do opieczętowania w miejscu wyznaczonym do przyjmowania wniosków o nadanie uprawnień budowlanych. Organ zwraca opieczętowaną książkę praktyki zawodowej w terminie nie dłuższym niż 7 dni.
3. W książce praktyki zawodowej należy:
1) wymienić obiekty budowlane, przy których projektowaniu lub realizacji brała udział osoba odbywająca praktykę zawodową, określając rodzaj, przeznaczenie, lokalizację i konstrukcję obiektu oraz odpowiednio do specjalności uzyskiwanych uprawnień inne charakterystyczne dane techniczne,
2) określić cotygodniowo charakter czynności pełnionych w czasie odbywania praktyki zawodowej z potwierdzeniem i zaopiniowaniem jakości wykonywanych czynności co najmniej raz na 3 miesiące przez osobę kierującą praktyką.
4. Po zakończeniu praktyki zawodowej w wymiarze wymaganym do uzyskania uprawnień budowlanych lub przy zmianie jednostki, w której była odbywana praktyka zawodowa, osoba kierująca praktyką wpisuje w książce praktyki zawodowej ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej znajomości zawodu osoby odbywającej praktykę. Ocenę tę potwierdza kierownik jednostki, w której odbywano tę praktykę.
1) wyszczególnienie projektów budowlanych, przy których sporządzaniu ubiegający się o uprawnienia budowlane odbywał praktykę zawodową, lub odpowiednio obiektów budowlanych, przy których realizacji odbywał on praktykę zawodową, z podaniem osoby nadzorującej tę praktykę,
2) stwierdzenie okresów praktyki zawodowej z podaniem dat rozpoczęcia i ukończenia praktyki przy poszczególnych projektach lub odpowiednio przy realizacji poszczególnych obiektów budowlanych, z określeniem charakteru wykonywanych czynności,
3) ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej znajomości zawodu, dokonaną przez osobę nadzorującą praktykę.
2. W odniesieniu do praktyki zawodowej, o której mowa w ust. 1, odbytej w jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji zaświadczenia potwierdzające odbycie praktyki zawodowej wydaje właściwy organ specjalistycznego nadzoru budowlanego, podając w nim okres praktyki oraz ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej znajomości zawodu.
Rozdział 4
Wnioski o nadanie uprawnień budowlanych, zakres i sposób przeprowadzania egzaminu i zasady odpłatności z tego tytułu oraz zasady wynagradzania komisji egzaminacyjnej
§ 10.
2. Komisje, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy, powołują, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4, inspektorzy.
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) odpis dyplomu inżyniera, dyplomu technika albo świadectwa ukończenia średniej szkoły zawodowej lub szkoły zasadniczej i dyplomu mistrza,
2) książkę praktyki zawodowej albo zaświadczenie, o którym mowa w § 9,
3) dowód uiszczenia pierwszej raty opłaty za postępowanie o nadanie uprawnień budowlanych.
3. Obowiązek dołączenia do wniosku książki praktyki zawodowej nie dotyczy osoby posiadającej dyplom mistrza w rzemiośle budowlanym.
4. W wypadku stwierdzenia braków we wniosku, inspektor nakłada w drodze postanowienia na osobę ubiegającą się o uprawnienia obowiązek usunięcia wskazanych braków w określonym terminie.
5. Inspektor wydaje decyzje o odmowie nadania uprawnień budowlanych bez przeprowadzania egzaminu:
1) po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 4,
2) jeżeli przygotowanie zawodowe osoby ubiegającej się o uprawnienia budowlane nie odpowiada warunkom, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 7.
1) ustaleniu przez komisję egzaminacyjną, na podstawie dokumentów złożonych przez ubiegającego się o uprawnienia budowlane, że spełnił on warunki w zakresie przygotowania zawodowego, niezbędnego do uzyskania uprawnień budowlanych.
2) złożeniu egzaminu przez ubiegającego się o uprawnienia budowlane przed komisją egzaminacyjną.
2. Ustaleń, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie praktyki zawodowej odbytej w budownictwie w jednostkach podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji dokonują właściwe organy specjalistycznego nadzoru budowlanego.
1) znajomości przepisów prawnych w zakresie niezbędnym do ich właściwego stosowania oraz umiejętności praktycznego posługiwania się tymi przepisami,
2) umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy technicznej, polegającej na wyjaśnieniu określonych przez komisję egzaminacyjną zagadnień technicznych wchodzących w zakres praktyki zawodowej.
2. Komisja może żądać przedstawienia prac projektowych wykonanych w ramach praktyki zawodowej.
3. Znajomość przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy:
1) we wszystkich specjalnościach:
a) ustawy – Prawo budowlane oraz rozporządzeń i zarządzeń wydanych na jej podstawie,
b) warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu robót budowlano-montażowych,
c) postępowania administracyjnego (dział I i II Kodeksu postępowania administracyjnego),
d) zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska, dóbr kultury i ochrony przeciwpożarowej, normalizacji i certyfikacji – w części związanej z projektowaniem, budową, utrzymaniem i rozbiórką obiektów budowlanych,
2) w zależności od specjalności oraz zakresu uprawnień budowlanych – innych jeszcze właściwych przepisów aniżeli wymienione w pkt 1 oraz praktycznego stosowania obowiązujących Polskich Norm z zakresu projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych.
4. Szczegółowy program egzaminu na poszczególne specjalności ustala Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
1) odrębnie na uprawnienia budowlane do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi w danej specjalności,
2) łącznie na oba rodzaje uprawnień budowlanych w danej specjalności, jeżeli ubiegający się o te uprawnienia spełnia wymagania odnoszące się do obu rodzajów uprawnień.
2. Przy ubieganiu się o uzyskanie uprawnień budowlanych, innego rodzaju lub w innej specjalności niż posiadane, obowiązuje egzamin w zakresie ograniczonym do zagadnień nie objętych programem egzaminu obowiązującego przy ubieganiu się o już posiadane uprawnienia oraz do znajomości zmian przepisów prawnych objętych zakresem egzaminu.
2. Osoba dopuszczona do egzaminu powinna być zawiadomiona o jego terminie i miejscu listem poleconym, co najmniej na miesiąc przed tym terminem.
3. W razie negatywnego wyniku egzaminu przewodniczący komisji jest obowiązany podać zainteresowanemu termin, po którego upływie może on ponownie przystąpić do egzaminu. Termin ten nie może być krótszy niż 3 miesiące.
2. W skład komisji wchodzą:
1) przewodniczący komisji i jego zastępcy,
2) członkowie komisji.
3. Przewodniczącym, jego zastępcami i członkami komisji mogą być osoby posiadające wyższe wykształcenie techniczne i uprawnienia budowlane oraz osoby posiadające wyższe wykształcenie prawnicze.
4. Przewodniczącego komisji i jego zastępców wyznacza Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
5. Inspektor ustala regulamin działania komisji i zapewnia jej obsługę administracyjną.
2. W skład zespołu egzaminacyjnego wchodzą:
1) przewodniczący komisji lub jeden z jego zastępców,
2) członkowie – w tym dwie osoby z uprawnieniami budowlanymi, odpowiednimi dla danej specjalności, oraz osoba z wykształceniem prawniczym.
2. Kopię ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, przekazuje się Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, w celu wpisania do centralnego rejestru.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa i jest wnoszona na konto wskazane przez inspektora, w dwóch ratach.
3. Ubiegający się o uzyskanie uprawnień budowlanych, przy składaniu wniosku o ich nadanie, wpłaca pierwszą ratę opłaty w wysokości połowy opłaty obowiązującej w terminie przeprowadzenia ostatniego egzaminu przed złożeniem wniosku. Drugą ratę opłaty uiszcza się po otrzymaniu zawiadomienia o dopuszczeniu do egzaminu. Wysokość drugiej raty określa się w zawiadomieniu, o którym mowa w § 15 ust. 2.
4. Pierwsza rata opłaty nie podlega zwrotowi. Druga rata podlega zwrotowi w wypadku usprawiedliwionego niestawienia się na egzamin lub usprawiedliwionego odstąpienia od egzaminu.
1) za udział w postępowaniu kwalifikacyjnym – 1,5% od jednego wniosku,
2) za przeprowadzenie egzaminu – 3% od jednej osoby egzaminowanej.
2. Do nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego w specjalnościach określonych w § 2 stosuje się przepisy art. 15 ustawy, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.
3. Wniosek o nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego składa się do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej za pośrednictwem inspektora właściwego według miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Inspektor sprawdza wniosek pod względem formalnym oraz opiniuje w zakresie wymaganej praktyki zawodowej, odbytej po uzyskaniu uprawnień budowlanych.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 23.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: w z. S. Rybak
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia
20 grudnia 1996 r. (poz. 23)
Załącznik nr 1
WYKAZ KIERUNKÓW I SPECJALNOŚCI WYKSZTAŁCENIA WYŻSZEGO ODPOWIEDNIEGO I POKREWNEGO ORAZ WYKSZTAŁCENIA ŚREDNIEGO ZAWODOWEGO ODPOWIEDNIEGO, W POSZCZEGÓLNYCH SPECJALNOŚCIACH UPRAWNIEŃ BUDOWLANYCH (§ 2 ROZPORZĄDZENIA)
1. Specjalność uprawnień budowlanych – linie, węzły i stacje kolejowe:
1.1. wykształcenie wyższe odpowiednie, kierunek studiów – budownictwo, w specjalnościach:
1.1.1. drogi kolejowe,
1.1.2. drogi żelazne,
1.1.3. inżynieria kolejowa
1.2. wykształcenie wyższe pokrewne, kierunek studiów – budownictwo, w specjalnościach:
1.2.1. budownictwo komunikacyjne,
1.2.2. inżynieria komunikacyjna,
1.2.3. konstrukcje budowlane i inżynierskie
1.3. wykształcenie średnie odpowiednie, w zawodzie technika budownictwa, w specjalności – drogi i mosty kolejowe.
2. Specjalność uprawnień budowlanych – urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym:
2.1. wykształcenie wyższe odpowiednie:
2.1.1. kierunek studiów – transport, w tym specjalności:
2.1.1.1. sterowanie ruchem w transporcie,
2.1.1.2. sterowanie ruchem,
2.1.1.3. zabezpieczenie ruchu pociągów,
2.1.1.4. automatyka
2.1.2. kierunek studiów – elektrotechnika, w tym specjalności:
2.1.2.1. automatyka,
2.1.2.2. automatyzacja kolei,
2.1.2.3. inżynieria elektryczna w transporcie szynowym,
2.1.2.4. automatyka i sterowanie ruchem kolejowym
2.2. wykształcenie wyższe pokrewne, kierunki studiów: elektrotechnika, automatyka i robotyka, elektronika i telekomunikacja, w tym specjalności:
2.2.1. automatyka i inżynieria komputerowa,
2.2.2. informatyka i elektronika,
2.2.3. inżynieria elektryczna,
2.2.4. elektrotechnika,
2.2.5. urządzenia i maszyny elektryczne
2.3. wykształcenie średnie odpowiednie, w zawodzie technik elektryk, w specjalności – urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
3. Specjalność uprawnień budowlanych – kolejowe sieci elektroenergetyczne:
3.1. wykształcenie wyższe odpowiednie, kierunek studiów – elektrotechnika, w specjalnościach:
3.1.1. trakcja elektryczna,
3.1.2. elektroenergetyka,
3.1.3. inżynieria elektryczna w transporcie szynowym,
3.1.4. automatyka elektroenergetyczna,
3.1.5. systemy, sieci i automatyka elektroenergetyczna,
3.1.6. sieci i systemy elektroenergetyczne
3.2. wykształcenie wyższe pokrewne, kierunek studiów – elektrotechnika, w specjalnościach:
3.2.1. elektrotechnika,
3.2.2. energoelektronika,
3.2.3. inżynieria elektryczna,
3.2.4. inżynieria systemów elektrycznych,
3.2.5. inżynieria wysokich napięć,
3.2.6. inżynieria wysokonapięciowa
3.3. wykształcenie średnie odpowiednie, w zawodzie technik elektryk, w specjalności – trakcja elektryczna.
Załącznik nr 2
WZORY PIECZĘCI IMIENNYCH
A. Dla osób z wykształceniem wyższym:
B. Dla osób z wykształceniem średnim technicznym:
C. Dla osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym i dyplomem mistrza:
- Data ogłoszenia: 1997-01-14
- Data wejścia w życie: 1997-01-29
- Data obowiązywania: 1997-01-29
- Z mocą od: 1997-01-29
- Dokument traci ważność: 2004-05-31
- ROZPORZADZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 9 lutego 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w dziedzinie transportu kolejowego
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 26 czerwca 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w dziedzinie transportu kolejowego
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA