REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 149 poz. 705
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 28 listopada 1996 r.
w sprawie zasad organizowania kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
2. W krajach, w których nie utworzono szkół przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych – w razie potrzeby wynikającej z liczby uczniów i warunków kraju ich czasowego pobytu – mogą być organizowane szkolne punkty konsultacyjne.
3. Szkolne punkty konsultacyjne mogą być również organizowane jako filie szkół działających przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
4. Szkoły i szkolne punkty konsultacyjne, o których mowa w ust. 1, zakłada, przekształca i likwiduje Minister Edukacji Narodowej, jako organ prowadzący, na wniosek kierownika placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
5. Szkoły i szkolne punkty konsultacyjne nie będące filiami szkół, o których mowa w ust. 1, działają na podstawie statutu zgodnego z ramowym statutem szkół publicznych dla dzieci i młodzieży, uwzględniającego potrzeby uczniów i posiadane środki budżetowe.
6. Statut szkoły i szkolnego punktu konsultacyjnego opracowuje dyrektor szkoły (kierownik punktu), a uchwala rada szkoły, w przypadku zaś jej niepowołania – rada pedagogiczna. Statut szkoły i szkolnego punktu konsultacyjnego przesyła się kierownikowi placówki dyplomatycznej lub konsularnej oraz dyrektorowi Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Warszawie dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, zwanego dalej „Zespołem”.
1) pełnego programu szkoły polskiej,
2) uzupełniającego programu nauczania dla uczniów uczęszczających do szkół kraju czasowego pobytu, z następujących przedmiotów:
a) języka polskiego,
b) historii Polski,
c) geografii Polski,
d) matematyki, w przypadku różnic programowych.
2. Programy nauczania przedmiotów wymienionych w ust. 1 pkt 2 realizowane są w jednym lub w dwóch dniach tygodnia zgodnie z następującymi ramowymi planami nauczania:
Ramowe plany nauczania
1) szkoły podstawowej:
| I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | Tygodniowy wymiar godzin w cyklu kształcenia |
język polski | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 26 |
historia Polski | – | – | – | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
geografia Polski | – | – | – | 1 | – | – | – | 1 | 2 |
matematyka*) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 8 |
razem godzin | 4 | 4 | 4 | 7 | 5 | 5 | 5 | 7 | 41 |
*) przedmiot prowadzony w przypadku różnic programowych
2) liceum ogólnokształcącego:
| I | II | III | IV | Tygodniowy wymiar godzin w cyklu kształcenia |
język polski | 3 | 3 | 3–4 | 3–4 | 12–14 |
historia Polski | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
geografia Polski | – | – | 1 | – | 1 |
matematyka*) | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
razem godzin | 5 | 5 | 6–7 | 5–6 | 21–23 |
*) przedmiot prowadzony w przypadku różnic programowych
3. Szkoły podstawowe oraz licea ogólnokształcące, które realizują pełny program nauczania, są obowiązane do prowadzenia zajęć dydaktycznych co najmniej w czterech dniach tygodnia.
4. Szkoły i szkolne punkty konsultacyjne organizują kształcenie w systemie klasowo-lekcyjnym lub w systemie korespondencyjnym. Na zajęcia organizowane w systemie korespondencyjnym przeznaczyć można:
1) do 5 godzin lekcyjnych w wymiarze miesięcznym na nauczanie języka polskiego,
2) do 3 godzin lekcyjnych w wymiarze miesięcznym na nauczanie każdego z pozostałych przedmiotów.
2. Korzystanie z uzupełniającego programu nauczania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, służy ułatwianiu kontynuowania nauki w szkołach polskiego systemu oświaty po powrocie do Polski, a także podtrzymywaniu i rozwijaniu poczucia tożsamości narodowej.
2. Do szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych mogą być także przyjmowane dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą oraz dzieci obywateli obcych, jeżeli szkoła ma wolne miejsca oraz ku temu odpowiednie warunki.
3. Nauczanie dzieci, o których mowa w ust. 1, jest nieodpłatne.
4. Nauczanie dzieci, o których mowa w ust. 2, jest odpłatne w wysokości ustalonej przez dyrektora szkoły (kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego) w porozumieniu z kierownikiem właściwej placówki dyplomatycznej (konsularnej). W ustaleniu wysokości odpłatności należy uwzględnić koszty kształcenia w szkole (szkolnym punkcie konsultacyjnym) nie wyższe niż średnia wysokość odpłatności za kształcenie w szkołach niepublicznych danego typu w kraju pobytu.
2. Zespół jest jednostką budżetową, której finansowanie zadań ujęte jest w budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3. Organizację, cele i zadania Zespołu określa statut, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
2. Dyrektor Zespołu, na wniosek dyrektora szkoły (kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego), może zatwierdzić zwiększony wymiar nauczania poszczególnych przedmiotów, jeżeli szkoła dysponuje odpowiednimi warunkami kadrowymi i lokalowymi – w miarę posiadanych środków budżetowych.
3. W realizacji pełnego programu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, dopuszcza się, za zgodą dyrektora Zespołu, pominięcie nauczania techniki, plastyki, muzyki, przysposobienia obronnego, wychowania fizycznego, jeżeli istnieją ku temu uzasadnione przyczyny kadrowe lub lokalowe.
2. Uczniowie, którzy uczęszczają do szkół kraju pobytu i równocześnie realizują uzupełniające programy nauczania z języka polskiego, historii Polski i geografii Polski oraz matematyki, w zakresie ustalonym w ramowych planach nauczania, otrzymują świadectwa szkolne według wzorów określonych w odrębnych przepisach.
2. Nadzór pedagogiczny nad szkołami i szkolnymi punktami konsultacyjnymi sprawuje Minister Edukacji Narodowej przy pomocy nauczycieli zatrudnionych w Ministerstwie Edukacji Narodowej na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych oraz nauczycieli zatrudnionych w Zespole – zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.
3. Nadzór nad działalnością szkół (szkolnych punktów konsultacyjnych) w zakresie spraw finansowych i administracyjnych sprawuje dyrektor Zespołu we współdziałaniu z kierownikiem właściwej placówki dyplomatycznej (konsularnej).
2. Stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego powierza i z tego stanowiska odwołuje dyrektor Zespołu w porozumieniu z kierownikiem placówki dyplomatycznej (konsularnej), a w przypadku punktu konsultacyjnego, który jest filią danej szkoły – w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
3. Nauczycieli do szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych kieruje z kraju Minister Edukacji Narodowej lub upoważniony przez niego pracownik Ministerstwa, a zatrudnia dyrektor Zespołu. Nauczycielom tym Minister Edukacji Narodowej lub upoważniony przez niego pracownik Ministerstwa może cofnąć skierowanie na wniosek dyrektora Zespołu.
4. Nauczycieli szkół (szkolnych punktów konsultacyjnych), którzy nie zostali skierowani z kraju, zatrudniają dyrektorzy szkół lub kierownicy szkolnych punktów konsultacyjnych na podstawie umowy o pracę na czas określony, odpowiadający okresowi faktycznego prowadzenia zajęć szkolnych.
5. Odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły i cofnięcie mu skierowania do pracy za granicą oraz cofnięcie takiego skierowania nauczycielowi powoduje rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem.
2. Okres pracy w szkołach (szkolnych punktach konsultacyjnych) powołanych przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej za granicą jest zaliczany do okresu zatrudnienia w Polsce, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Dyrektorzy szkół prowadzą zajęcia dydaktyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo w szkole, w której liczba uczniów nie przekracza 100, 8 godzin tygodniowo w szkole o liczbie uczniów nie przekraczającej 200, a 6 godzin tygodniowo w szkole liczącej więcej niż 200 uczniów.
3. Kierownikowi szkolnego punktu konsultacyjnego z tytułu zajmowania stanowiska kierowniczego przysługuje ryczałt pieniężny w wysokości określonej przez dyrektora Zespołu.
Minister Edukacji Narodowej: J.J. Wiatr
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 28 listopada 1996 r. (poz. 705)
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W WARSZAWIE DLA DZIECI OBYWATELI POLSKICH CZASOWO PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ
§ 1. 1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Zespołem”, organizuje, nadzoruje i koordynuje kształcenie i wychowanie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
2. Zespół w szczególności jest zobowiązany:
1) zapewnić szkołom i szkolnym punktom konsultacyjnym poprawne warunki organizacji kształcenia, udzielając pomocy w zatrudnieniu kwalifikowanych nauczycieli, dostarczaniu programów nauczania, obowiązujących druków szkolnych, podręczników, środków dydaktycznych oraz lektur szkolnych;
2) organizować egzaminy klasyfikacyjne oraz egzaminy dojrzałości dla uczniów;
3) ustalać tematy pisemnych egzaminów dojrzałości, zgodnie z obowiązującymi, przepisami w kraju, nadzorując przestrzeganie zasad i przepisów przeprowadzenia egzaminów dojrzałości;
4) organizować – w miarę potrzeb – zajęcia wyrównawcze wynikające z różnic programowych po powrocie ucznia do Polski w trakcie trwania roku szkolnego.
§ 2. W skład Zespołu wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa w Warszawie, kształcąca w systemie korespondencyjnym dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą,
2) Liceum Ogólnokształcące w Warszawie, kształcące dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą w systemie korespondencyjnym w zakresie programu klas I–III oraz w systemie klasowo-lekcyjnym w zakresie programu klasy IV liceum ogólnokształcącego,
3) szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i szkolne punkty konsultacyjne, zorganizowane i prowadzone przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzczypospolitej Polskiej.
§ 3. 1. Dyrektor Zespołu jest odpowiedzialny za całokształt działalności szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych wchodzących w skład Zespołu.
2. Dyrektor Zespołu powierza stanowisko wicedyrektora Zespołu, ustala jego zakres obowiązków oraz odwołuje z tego stanowiska.
3. Do obowiązków dyrektora Zespołu w szczególności należy:
1) organizowanie szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych w porozumieniu z kierownikami placówek dyplomatycznych (konsularnych) i właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Edukacji Narodowej;
2) zatwierdzanie organizacji pracy szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych na dany rok szkolny oraz nadzorowanie ich prawidłowej realizacji;
3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami i szkolnymi punktami konsultacyjnymi;
4) organizowanie pomocy pedagogicznej w zakresie doradztwa przedmiotowo-metodycznego dla nauczycieli szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych oraz ich dyrektorów (kierowników);
5) opiniowanie projektów budżetów poszczególnych szkół (szkolnych punktów konsultacyjnych), sporządzanie zbiorczych zestawień wydatków i przedkładanie ich do zatwierdzenia Ministrowi Edukacji Narodowej;
6) ustalanie zakresów zadań i obowiązków pracownikom, którym powierzono stanowisko kierownicze w Zespole.
§ 4. W zakresie praw i obowiązków dyrektora, wicedyrektora i nauczycieli Zespołu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela oraz ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
- Data ogłoszenia: 1996-12-19
- Data wejścia w życie: 1997-01-03
- Data obowiązywania: 1997-01-03
- Z mocą od: 1997-01-03
- Dokument traci ważność: 1999-09-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA