REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 141 poz. 659
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 listopada 1996 r.
w sprawie rejestru okrętowego.
Na podstawie art. 31c ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. – Kodeks morski (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1991 r. Nr 16, poz. 73 i z 1996 r. Nr 6, poz. 39) zarządza się, co następuje:
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1.
2. Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, do postępowania w sprawach określonych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy części pierwszej księgi drugiej – postępowanie nieprocesowe – Kodeksu postępowania cywilnego oraz przepisy o księgach wieczystych i hipotece, a do kosztów postępowania rejestrowego – przepisy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
§ 2.
1) dział pierwszy – statek,
2) dział drugi – właściciel, armator,
3) dział trzeci – hipoteka morska, ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru stałego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1) dział pierwszy – statek,
2) dział drugi – armator, właściciel.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru tymczasowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1) dział pierwszy – statek w budowie, stocznia, właściciel,
2) dział drugi – hipoteka morska.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru statków w budowie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Księgi te nie mogą być wydawane poza miejsce ich stałego przechowywania.
2. Akta rejestrowe obejmują dokumenty stanowiące podstawę wpisów do rejestru okrętowego i inne dokumenty dotyczące wpisów, wzmianek, ostrzeżeń oraz postanowienia i zarządzenia izby morskiej.
2. Akta rejestrowe, za zgodą przewodniczącego izby morskiej, może przeglądać w sposób określony w ust. 1 osoba mająca interes prawny.
DZIAŁ II
Sposób prowadzenia rejestru okrętowego
Rozdział 1
Księgi rejestrowe
§ 11.
2. Księga rejestrowa może składać się z więcej niż jednego tomu.
1) nazwę izby morskiej prowadzącej rejestr,
2) odpowiednią nazwę rodzaju rejestru, tj. „Rejestr okrętowy stały”, „Rejestr okrętowy tymczasowy” lub „Rejestr okrętowy statków w budowie”,
3) numer rejestrowy księgi, stanowiący równocześnie numer rejestrowy statku lub statku w budowie,
4) numer tomu księgi rejestrowej, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu,
5) oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie.
2. Numer rejestrowy tworzą: litery RO, pierwsza litera nazwy siedziby izby morskiej prowadzącej rejestr, umieszczona w nawiasie litera S, T lub B oznaczająca rodzaj rejestru oraz kolejny numer repertorium ksiąg rejestrowych.
1) zamknięciu księgi,
2) zmianie właściwości izby morskiej do prowadzenia rejestru,
3) złożeniu księgi do archiwum.
2. Na ostatniej stronie tomu księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość ponumerowanych i przesznurowanych stron. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią izby morskiej.
3. Wzmianki, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują przewodniczący izby morskiej i sekretarz, podając równocześnie datę sporządzenia wzmianki.
2. Zamknięcia księgi dokonuje się przez zamieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślenie czerwonymi liniami na krzyż wszystkich stron księgi. W treści wzmianki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi.
3. Księgę zamkniętą składa się do archiwum izby morskiej.
4. O złożeniu księgi do archiwum sekretarz czyni wzmiankę w aktach rejestrowych.
2. Izba morska, która stała się właściwa do prowadzenia rejestru, oznacza stronę tytułową księgi zgodnie z nowymi danymi, ujmując dotychczasowe dane ulegające zmianie w nawias poprzedzony wyrazem „dawniej”, i zawiadamia o zmianie właściwości osoby zainteresowane.
Rozdział 2
Wpisy
§ 17.
1) w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie,
2) w rubryce 2: sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany,
3) w rubryce 3: port macierzysty statku oraz jego zmiany,
4) w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, materiał główny, rodzaj napędu oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
5) w rubrykach 5–9: wymiary rejestrowe statku (długość, szerokość, wysokość boczną na śródokręciu do górnego pokładu) i pojemność statku określoną w jednostkach pomiarowych, przewidzianych w Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248),
6) w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych,
7) w rubryce 11: poprzedni rejestr, jeżeli istniał, i datę wykreślenia z tego rejestru,
8) w rubryce 12: stwierdzenie polskiej przynależności statku oraz datę wpisania statku do rejestru; stwierdzenie zawieszenia polskiej przynależności statku oraz datę wydania postanowienia w tej sprawie,
9) w rubryce 13: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
10) w rubryce 14: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 15,
11) w rubryce 15: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1–13, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 12, 13 i 15.
3. W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisu,
2) w rubryce 2: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku oraz zmiany w tym zakresie, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru, wymieniając:
a) w odniesieniu do osób prawnych nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz położoną w Polsce siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora, z podaniem rejestru, w którym osoba ta została wpisana, i organu, który ten rejestr prowadzi,
b) w odniesieniu do osób fizycznych – imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i obywatelstwo,
3) w rubryce 3: armatora w sposób określony w pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
4) w rubryce 4: wielkość udziału we współwłasności w częściach ułamkowych, jeżeli statek jest przedmiotem współwłasności,
5) w rubryce 5:
a) podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności, z oznaczeniem aktu notarialnego lub innego dokumentu stwierdzającego to nabycie,
b) wzmianki i ostrzeżenia dotyczące własności i ograniczeń w jej rozporządzaniu,
c) zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany,
d) wykreślenia wpisanych wzmianek i ostrzeżeń,
e) datę wpisu.
4. Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 5.
5. W dziale trzecim księgi rejestrowej rejestru stałego wpisuje się:
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3,
2) w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe,
3) w rubryce 3: treść wpisanego ograniczonego prawa rzeczowego, a przy wpisie hipoteki morskiej – kwotę hipoteki słownie, datę wpisu oraz zmiany tych danych,
4) w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
5) w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6,
6) w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu tymi prawami, choćby ograniczenia te wpisano równocześnie z wpisem prawa, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące ograniczonych praw rzeczowych oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym pismem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym pismem pozostałą kwotę hipoteki morskiej,
7) w rubryce 7: numer bieżący wpisu prawa objętego wykreśleniem wpisanym w rubryce 8,
8) w rubryce 8: wykreślenie wpisanych praw, a w razie wykreślenia hipoteki morskiej – wykreśloną kwotę hipoteki morskiej słownie oraz datę wpisu.
6. Uprawnionego, o którym mowa w ust. 5 pkt 6, oznacza się wpisując następujące dane:
1) w odniesieniu do osób prawnych – pełną jego nazwę i siedzibę albo nazwę i siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału,
2) w odniesieniu do osób fizycznych – imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, a w razie potrzeby inne dane, które pozwalają na stwierdzenie tożsamości osoby uprawnionej.
7. Wpisy działu trzeciego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
1) w rubryce 1: nazwę statku lub inne przewidziane odpowiednimi przepisami oznaczenie statku w czasie wpisu, poprzednie nazwy lub oznaczenia statku oraz zmiany następujące po wpisie,
2) w rubryce 2: sygnał wywoławczy statku oraz jego zmiany,
3) w rubryce 3: port macierzysty wskazany przez armatora, port macierzysty wskazany przez właściciela oraz zmiany tych danych,
4) w rubryce 4: rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, materiał główny, rodzaj napędu oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
5) w rubrykach 5–9: wymiary rejestrowe i pojemność statku,
6) w rubryce 10: numer i datę wystawienia świadectwa pomiarowego, nazwę organu, który je wystawił, oraz zmiany tych danych,
7) w rubryce 11: rejestr stały statku, nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi, poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia oraz zmiany tych danych,
8) w rubryce 12: oznaczenia dokumentów zawierających zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru statku, właściciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa,
9) w rubryce 13: stwierdzenie czasowej polskiej przynależności statku, ze wskazaniem okresu, na jaki statek ją uzyskał, postanowienie izby morskiej o nadaniu statkowi czasowej polskiej przynależności, z podaniem daty jego wydania i sygnatury akt, datę wpisania statku do rejestru oraz zmiany tych danych,
10) w rubryce 14: wykreślenie statku z rejestru z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
11) w rubryce 15: numer rubryki, której dotyczy zmiana w rubryce 16,
12) w rubryce 16: zmiany danych wpisanych w rubrykach 1–14, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach: 13, 14 i 16.
3. W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru tymczasowego wpisuje się:
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisu,
2) w rubryce 2: armatora w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 3 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
3) w rubryce 3: oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Polsce, jeżeli takie zostało utworzone,
4) w rubryce 4: właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
5) w rubryce 5: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
6) w rubryce 6: zmiany danych wpisanych w dziale drugim, niezależnie od wpisu zmiany dokonanego w odpowiedniej rubryce, oraz podstawę i datę wpisania zmiany.
4. Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubryce 6.
1) w rubryce 1: oznaczenie identyfikacyjne lub nazwę statku w budowie oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
2) w rubryce 2: datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy,
3) w rubryce 3: oznaczenie umowy o budowę statku z podaniem daty jej zawarcia i terminu wykonania oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
4) w rubryce 4: stocznię, w której statek jest budowany,
5) w rubryce 5: właściciela statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz zmiany, które nastąpiły po wpisaniu statku do rejestru,
6) w rubryce 6: datę wpisania statku w budowie do rejestru,
7) w rubryce 7: wykreślenie statku z rejestru, z podaniem przyczyny, podstawy i daty wykreślenia,
8) w rubryce 8: numer rubryki, której dotyczy zmiana wpisana w rubryce 9,
9) w rubryce 9: zmiany danych wpisanych w poprzednich rubrykach, niezależnie od wpisu dokonanego w odpowiedniej rubryce, i datę wpisania zmiany.
2. Wpisy działu pierwszego podpisuje się w rubrykach 6, 7 i 9.
3. W dziale drugim księgi rejestrowej rejestru statków w budowie wpisuje się:
1) w rubryce 1: numer bieżący wpisów sporządzanych w rubrykach 2 i 3,
2) w rubryce 2: kwotę hipoteki morskiej w cyfrach, rodzaj waluty lub jednostki obliczeniowe,
3) w rubryce 3: treść hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu,
4) w rubryce 4: numer bieżący wpisu, którego dotyczy zmiana wpisana w rubryce 6,
5) w rubryce 5: kwotę w cyfrach, której dotyczy zmiana hipoteki morskiej wpisana w rubryce 6,
6) w rubryce 6: zmiany wpisów dokonanych w rubrykach 2 i 3, ostrzeżenia i wzmianki dotyczące hipoteki oraz datę wpisu; w razie wykreślenia części hipoteki morskiej, niezależnie od wpisu w rubryce 6, kwotę wykreślonej części wpisuje się czerwonym pismem w rubryce 2 pod wpisaną tam kwotą, a poniżej czarnym pismem pozostałą kwotę hipoteki morskiej,
7) w rubryce 7: numer bieżący wpisu wykreślenia dokonanego w rubryce 8,
8) w rubryce 8: wykreślenie hipoteki morskiej z kwotą wyrażoną słownie oraz datę wpisu.
4. Wpisy działu drugiego podpisuje się w rubrykach 3, 6 i 8.
2. W osnowie wpisu z urzędu zaznacza się również wpisanie statku do rejestru na wniosek właściciela lub wszystkich współwłaścicieli, w sytuacji przewidzianej w art. 19 § 4 Kodeksu morskiego.
3. Wpisy sporządza sekretarz na podstawie postanowienia zarządzającego wpis, a podpisuje przewodniczący izby morskiej i sekretarz.
Rozdział 3
Sposób dokonywania wpisów
§ 23.
2. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
DZIAŁ III
Zgłoszenia i wnioski o wpis
§ 25.
1) charakterystykę statku, wymieniając:
a) nazwę, jaką posiada statek w czasie zgłoszenia lub wniosku o wpis, oraz poprzednie jego nazwy, a w odniesieniu do statku, co do którego przepisy przewidują inne oznaczenie – to oznaczenie,
b) sygnał wywoławczy statku,
c) nazwę portu macierzystego statku,
d) rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, materiał główny, rodzaj napędu oraz rodzaj i przeznaczenie statku,
e) długość statku, jego szerokość oraz wysokość boczną na śródokręciu do górnego pokładu,
f) pojemność brutto i netto,
g) nazwę organu, który wystawił świadectwo pomiarowe, oraz numer i datę wystawienia tego świadectwa,
2) oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli i armatora statku, wymieniając:
a) w odniesieniu do osób prawnych – nazwę, siedzibę i adres oraz położoną w Polsce siedzibę zakładu głównego lub oddziału armatora,
b) w odniesieniu do osób fizycznych – imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres, obywatelstwo i stwierdzające te dane dokumenty,
c) jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności – rodzaj współwłasności oraz wielkość udziału w częściach ułamkowych,
d) podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności, z oznaczeniem aktu notarialnego lub innego dokumentu stwierdzającego to nabycie,
e) jeżeli armator nie jest właścicielem statku – oznaczenie dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora,
3) wartość statku.
2. Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
1) dokument zatwierdzający nazwę statku lub inne jego oznaczenie oraz, w miarę możności, dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy lub oznaczenia statku,
2) dokument stwierdzający przydzielenie sygnału wywoławczego,
3) oryginał świadectwa pomiarowego, wraz z odpisem tego świadectwa uwierzytelnionym przez organ, który świadectwo to wystawił,
4) dokument stwierdzający rok i miejsce budowy statku oraz stocznię, w której statek został zbudowany, jeżeli zgłaszający posiada taki dokument,
5) jeżeli właścicielem lub armatorem statku jest osoba prawna – zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych stwierdzające pełną jej nazwę oraz stwierdzające, że osoba prawna ma siedzibę w Polsce lub że w Polsce mieści się siedziba jej zakładu głównego albo oddziału, oraz datę i numer wpisania osoby prawnej do tego rejestru,
6) odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności statku,
7) jeżeli armator nie jest właścicielem statku – odpis dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora,
8) jeżeli współwłaścicielem statku nie jest Skarb Państwa, osoba prawna mająca siedzibę w Polsce lub obywatel polski zamieszkały w Polsce – dowód potwierdzający miejsce zamieszkania armatora w Polsce albo mieszczącą się w Polsce siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału,
9) jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą – dowód wykreślenia go z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie,
10) oryginał świadectwa o banderze, jeżeli świadectwo to wystawiono,
11) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest hipoteka morska – pisemne oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające,
12) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest zastaw nie będący hipoteką morską – dokument obejmujący oświadczenie właściciela o ustanowieniu tego prawa.
2. Łącznie ze zgłoszeniem lub wnioskiem o wpis statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych, osoby te obowiązane są przedstawić dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania. Jeżeli osoby te mieszkają za granicą, należy przedstawić dowód stwierdzający, że armator ma miejsce zamieszkania w Polsce.
1) dane wymienione w § 26 ust. 1 pkt 1 oraz nazwę portu macierzystego statku w Polsce,
2) rejestr stały statku oraz nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi,
3) poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia,
4) okres, na jaki statek uzyskał polską przynależność,
5) oznaczenie decyzji właściwych władz państwa stałego rejestru statku, zwalniającej statek czasowo z dotychczasowej przynależności,
6) armatora statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 3,
7) oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Polsce, jeżeli takie zostało utworzone,
8) oznaczenie umowy najmu lub dzierżawy statku,
9) właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2,
10) prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem, wpisane w rejestrze stałym statku, oraz inne dane z tego rejestru,
11) zapewnienie, że wnioskodawca będzie prowadził działalność armatorską w Polsce oraz że kapitanem statku będzie obywatel polski,
12) wartość statku.
2. Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.
1) odpis świadectwa pomiarowego,
2) odpis lub wyciąg ze stałego rejestru statku, zawierający opis statku, oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli oraz wpisane prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem,
3) decyzję zawierającą pisemną zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru, właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa,
4) decyzję właściwych władz państwa stałego rejestru, zwalniającą statek czasowo z dotychczasowej przynależności,
5) odpis umowy najmu lub dzierżawy statku,
6) jeżeli armator statku jest osobą prawną – zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę lub siedzibę jego przedstawicielstwa w Polsce oraz datę i numer wpisania armatora do tego rejestru,
7) jeżeli armator jest osobą fizyczną – dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Polsce albo miejsce siedziby lub zamieszkania w Polsce jego przedstawiciela.
1) oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie,
2) datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy,
3) oznaczenie umowy o budowę statku, z podaniem daty jej zawarcia, terminu wykonania i wysokości uzgodnionego wynagrodzenia,
4) stocznię, w której statek jest budowany,
5) właściciela statku w sposób określony w § 17 ust. 3 pkt 2,
6) treść hipoteki morskiej, z określeniem kwoty, rodzaju waluty lub jednostki obliczeniowej.
1) dokument stwierdzający oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie, datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy,
2) odpis umowy o budowę statku,
3) jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą prawną – zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę w Polsce oraz datę i numer wpisania właściciela do tego rejestru,
4) jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą fizyczną – dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Polsce,
5) pisemne oświadczenie woli właściciela statku w budowie o ustanowieniu na tym statku hipoteki morskiej, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające.
1) nazwę statku albo jego oznaczenie identyfikacyjne,
2) numer rejestrowy statku,
3) okoliczność, która ma być wpisana, i jej treść oraz dowód stwierdzający tę okoliczność.
1) dokumenty stanowiące podstawę zmiany lub uzupełnienia wpisów albo wykreślenia statku z rejestru,
2) oryginał certyfikatu okrętowego,
3) świadectwo pomiarowe dotychczasowe i nowe, jeżeli takie wystawiono, a okoliczność, która ma być wpisana, dotyczy danych wpisanych na podstawie świadectwa.
2. Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w razie zgłoszenia utraty przez statek charakteru statku morskiego.
3. Dokumentami stanowiącymi podstawę do uznania statku za zaginiony po upływie wymaganego okresu i do wykreślenia go z rejestru są: dokument stwierdzający port przeznaczenia statku oraz dokument stwierdzający ostatnią wiadomość o statku.
DZIAŁ IV
Postępowanie w sprawach rejestrowych
Rozdział 1
Postępowanie
§ 36.
2. Jeżeli wierzyciel hipoteczny odmówi zgody, izba morska wyda postanowienie o odmowie wykreślenia statku lub statku w budowie z rejestru.
2. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru izba morska ustala treść wpisu.
3. Postanowienia w przedmiocie wpisów izba doręcza z urzędu wszystkim uczestnikom, jednakże nie doręcza postanowienia uczestnikowi, który zrzekł się doręczenia.
4. Postanowień wydanych zgodnie ze zgłoszeniem lub wnioskiem, bez sprzeciwu innych uczestników, izba morska nie uzasadnia.
2. Nie podlegają natychmiastowej wykonalności postanowienia w przedmiocie:
1) wpisu zmiany właściciela statku,
2) wpisu dotyczącego hipoteki morskiej,
3) wykreślenia ograniczenia w rozporządzaniu statkiem,
4) kosztów postępowania rejestrowego.
3. W razie wydania postanowienia w przedmiocie określonym w ust. 2, izba morska zarządzi wpis odpowiedniej wzmianki do rejestru, a po uprawomocnieniu się postanowienia – zarządzi dokonanie wpisu.
2. Niezwłocznie po wniesieniu środka odwoławczego izba morska wpisuje z urzędu wzmiankę o wniesieniu tego środka.
Rozdział 2
Dokumenty rejestrowe
§ 44.
2. Certyfikat okrętowy tymczasowy powinien zawierać wszystkie aktualne wpisy zamieszczone w księdze rejestrowej oraz stwierdzenie, że statek jest uprawniony czasowo do podnoszenia polskiej bandery.
3. Certyfikat statku w budowie powinien zawierać treść wszystkich aktualnych wpisów zamieszczonych w dziale pierwszym księgi rejestrowej.
4. Wzory certyfikatu okrętowego stałego, tymczasowego oraz statku w budowie określają załączniki nr 4–6 do rozporządzenia.
2. Wyciąg z rejestru powinien zawierać treść wszystkich aktualnych wpisów dotyczących przedmiotu określonego w nagłówku wyciągu. W wyciągu należy zaświadczyć, że dalszych wpisów w tym przedmiocie w rejestrze nie ma.
2. Wyciągi i odpisy uwierzytelnia swoim podpisem – zaznaczając miejsce i datę ich wystawienia – sekretarz.
3. Na certyfikacie okrętowym oraz uwierzytelnionych wyciągach i odpisach z rejestru okrętowego odciska się pieczęć izby morskiej.
2. Treść wpisów zmienionych lub wykreślonych w rejestrze okrętowym przekreśla się w certyfikacie czerwoną linią i wpisuje nad lub pod przekreślonym tekstem treść nowego wpisu. Nowe wpisy podpisuje przewodniczący izby morskiej, zaznaczając datę wpisu do rejestru i datę wpisu do certyfikatu. Obok podpisu przewodniczącego odciska się pieczęć izby.
1) w razie wykreślenia statku z rejestru okrętowego,
2) w wypadku gdy mimo istnienia podstawy do wykreślenia statku wykreślenie nie może nastąpić z powodu określonego w § 38 ust. 2,
3) w razie jego uszkodzenia lub jeżeli została uprawdopodobniona jego utrata,
4) jeżeli wymaga tego przejrzystość certyfikatu.
Nowy certyfikat okrętowy wydaje się po unieważnieniu wydanego poprzednio.
2. Jeżeli izba morska wystawia nowy certyfikat okrętowy w miejsce utraconego, przewodniczący czyni o tym wzmiankę w nowym certyfikacie.
2. We wniosku o wydanie świadectwa o banderze należy podać nazwę polskiego portu, który ma być portem macierzystym statku.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) dokumenty stanowiące podstawę do uzyskania przez statek polskiej przynależności,
2) oryginał lub uwierzytelniony odpis świadectwa pomiarowego.
4. Przepis § 27 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Dokumenty, o których mowa w § 52 ust. 3, urząd konsularny zwraca wnioskodawcy równocześnie z wydaniem świadectwa o banderze.
3. O wydaniu świadectwa o banderze urząd konsularny zawiadamia niezwłocznie właściwą izbę morską, przesyłając jej równocześnie odpis tego świadectwa.
2. Izba morska, dokonując wpisu statku do rejestru, zatrzymuje oryginał świadectwa o banderze.
3. Przepis § 51 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Koszty postępowania
§ 55.
2. W postępowaniu prowadzonym z urzędu koszty postępowania ponosi zobowiązany do zgłoszenia o wpis.
1) stałą,
2) stosunkową,
3) kancelaryjną.
2. Opłatę określoną w ust. 1 pobiera się również od złożonych środków odwoławczych, z wyjątkiem tych, które dotyczą wymiaru opłaty.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, wynosi w odniesieniu do statków o pojemności poniżej 1000 jednostek 0,1% wartości statku.
2. Uiszczoną opłatę, o której mowa w ust. 1, zalicza się na poczet odpowiedniej opłaty należnej od przyjęcia zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru stałego.
2. Jeżeli dokument sporządzony jest w języku obcym albo zawiera tabelę, opłatę kancelaryjną pobiera się w podwójnej wysokości. W takiej samej wysokości pobiera się opłatę za certyfikat wydany w miejsce uszkodzonego lub utraconego.
1) diety i koszty podróży należne przewodniczącym i pracownikom izby w razie pełnienia przez nich czynności poza siedzibą izby,
2) należności świadków, biegłych i tłumaczy,
3) opłaty należne innym osobom i instytucjom,
4) koszty opłat telefonicznych i telegraficznych,
5) koszty ogłoszeń.
2. Przepisy dotyczące należności świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym mają odpowiednie zastosowanie w postępowaniu przed izbami morskimi.
2. Na postanowienia i zarządzenia izby morskiej pierwszej instancji, dotyczące kosztów postępowania rejestrowego, służy zażalenie.
3. Prawomocne postanowienie w przedmiocie kosztów, zaopatrzone we wzmiankę przewodniczącego izby morskiej, iż podlega wykonaniu, stanowi podstawę egzekucji sądowej.
DZIAŁ V
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 71.
2. Przy zamknięciu dotychczasowej księgi rejestrowej i przepisaniu wpisów stosuje się odpowiednio przepisy § 14.
1) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 marca 1963 r. w sprawie rejestru okrętowego (Dz. U. Nr 10, poz. 57, z 1974 r. Nr 35, poz. 206 i z 1986 r. Nr 30 poz. 150),
2) rozporządzenie Ministra–Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 30 czerwca 1986 r. w sprawie certyfikatu bandery (Dz. U. Nr 29, poz. 145),
3) rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie określenia wysokości opłaty stałej i opłaty kancelaryjnej w postępowaniu w sprawach rejestrowych oraz sposobu uiszczania należności z tytułu kosztów tego postępowania (Dz. U. z 1994 r. Nr 2, poz. 9).
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: w z. S. Rybak
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 12 listopada (poz. 659)
Załącznik nr 1
REJESTR OKRĘTOWY STAŁY
Załącznik nr 2
REJESTR OKRĘTOWY TYMCZASOWY
Załącznik nr 3
REJESTR OKRĘTOWY STATKÓW W BUDOWIE
Załącznik nr 4
CERTYFIKAT OKRĘTOWY STAŁY
Załącznik nr 5
CERTYFIKAT OKRĘTOWY TYMCZASOWY
Załącznik nr 6
CERTYFIKAT STATKU W BUDOWIE
Załącznik nr 7
ŚWIADECTWO O BANDERZE
- Data ogłoszenia: 1996-12-06
- Data wejścia w życie: 1996-12-21
- Data obowiązywania: 1996-12-21
- Z mocą od: 1996-12-21
- Dokument traci ważność: 2003-04-03
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA