REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 71 poz. 337

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 25 czerwca 1996 r.

w sprawie trybu i warunków wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211) oraz art. 27 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1996 z dnia 1 lutego1996 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 87) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1) województwa, w których realizacja regionalnego programu, mającego na celu restrukturyzację gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków bezrobocia, jest wspierana ze środków budżetu państwa na rok 1996,

2) tryb i warunki wspierania ze środków budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w województwach, o których mowa w pkt 1,

3) tryb i szczegółowe zasady wykorzystywania środków budżetu państwa na rok 1996 na tworzenie instytucji segmentów lokalnych, o których mowa w art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21–23 „Kontraktu regionalnego dla województwa katowickiego”.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu – rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211),

2) ustawie budżetowej – rozumie się przez to ustawę budżetową na rok 1996 r. z dnia 1 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 87),

3) ustawie o finansowaniu gmin – rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504, Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794),

4) Kontrakcie – rozumie się przez to „Kontrakt regionalny dla województwa katowickiego” z dnia 5 października 1995 r., o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej.

Rozdział 2

Województwa otrzymujące środki z rezerw celowych budżetu państwa na 1996 r. oraz przeznaczenie tych środków

§ 3.

1. Ze środków rezerwy celowej utworzonej w budżecie państwa na rok 1996, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej, jest wspierana realizacja:

1) programu restrukturyzacji województwa łódzkiego,

2) programu restrukturyzacji regionu wałbrzyskiego,

3) programu obejmującego inwestycje realizowane przez gminy w województwach olsztyńskim i suwalskim, które są określone w Programie ochrony środowiska – MASTERPLAN dla regionu Wielkich Jezior Mazurskich i finansowane z udziałem środków Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku.

2. Rezerwę celową, określoną w ust. 1, rozdziela się pomiędzy województwa, w których są realizowane regionalne programy restrukturyzacyjne, przeznaczając dla:

1) województwa łódzkiego – kwotę 15 500 tys. zł,

2) województwa wałbrzyskiego – kwotę 13 100 tys. zł,

3) województw olsztyńskiego i suwalskiego – kwotę 5 800 tys. zł.

3. Środki z rezerwy celowej, o której mowa w ust. 1 i 2, są przeznaczone na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych oraz na dotacje dla agencji rozwoju regionalnego i fundacji, zwanych dalej „instytucjami regionalnymi”, przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziałach 3 i 4.

§ 4.

Środki z rezerwy celowej, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej, są przeznaczone na tworzenie w województwie katowickim instytucji segmentów lokalnych, o których mowa w § 1 pkt 3, zwanych dalej „instytucjami lokalnymi”, w trybie i według zasad określonych w rozdziale 5.

Rozdział 3

Dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, które są realizowane w województwach: łódzkim, olsztyńskim, suwalskim i wałbrzyskim

§ 5.

1. Wojewodowie: Łódzki, Olsztyński, Suwalski i Wałbrzyski, zwani dalej w niniejszym rozdziale „wojewodami”, w granicach kwoty środków budżetowych określonej dla danego województwa, ustalają kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji realizowanych, przez gminy i podmioty gospodarcze, objętych regionalnym programem restrukturyzacyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji realizowanych w województwach olsztyńskim i suwalskim przez gminy, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, są wstępnie ustalane przez Wojewodę Olsztyńskiego i Wojewodę Suwalskiego w drodze porozumienia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 6, i zasięgnięciu opinii Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich; wymienieni wojewodowie po wstępnym ustaleniu kwot dotacji podejmują działania określone w § 7, w odniesieniu do inwestycji realizowanych w danym województwie.

3. Łączna kwota dotacji i innych środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie w 1996 r.:

1) inwestycji będącej zadaniem własnym gminy – nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4–6 ustawy o finansowaniu gmin,

2) inwestycji nie będącej zadaniem własnym gminy, która jest rozpoczynana i kończona w 1996 r. lub realizowana w okresie dłuższym niż 1 rok – nie może przekroczyć 100% środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1996 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takiej inwestycji nie może przekroczyć 50% jej wartości kosztorysowej.

§ 6.

1. Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji są składane wojewodom przez zarządy gmin i podmioty gospodarcze, zwane dalej „wnioskodawcami”, w terminie określonym przez wojewodów, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

2. Wojewodowie zawiadomią inwestorów, których inwestycje są określone w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, o ustalonym terminie składania wniosków.

3. Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

4. Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji objętej wnioskiem oraz informacje o:

1) zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,

2) zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1996 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1996 r.),

3) stanie przygotowania inwestycji do realizacji,

4) uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,

5) planowanych efektach inwestycji, innych niż określone w części A poz. 5 wniosku,

6) przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1996 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,

7) wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.

5. Wnioskodawca do wniosku załącza:

1) pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B tabela 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania pożyczki w części B tabela 1 wniosku – do takiego wniosku wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy, zawierające odpowiednie informacje,

2) zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i ust. 5, oraz od dnia następującego po terminie określonym w § 11 ust. 1 do dnia zwrotu kwoty dotacji, o której mowa w tym przepisie.

6. Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1996 r. i 1997 r.

§ 7.

1. Wojewoda po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:

1) ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach, wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,

2) przekazuje Ministrowi–Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin i kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji nie będących zadaniami własnymi gmin, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,

3) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosku kopię wykazu, o którym mowa w pkt 2,

4) informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.

2. Kopię wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.

3. Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, chyba że:

1) w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3 – zmieni ustalony termin przekazania dotacji,

2) w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 – dane raty dotacji nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.

§ 8.

1. Wojewoda kontroluje:

1) prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,

2) przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, ust. 5 i ust. 7 oraz w § 11 ust. 1.

2. Jeżeli wojewoda w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy stwierdzi nieprawidłowości, polegające w szczególności na:

1) wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie,

2) wykorzystaniu dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem,

podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.

3. Wojewoda w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.

4. Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 2:

1) dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,

2) wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.

5. Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody również gdy:

1) inwestycja przewidziana do zakończenia w 1996 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1996 r.,

2) inwestycja przewidziana do zakończenia po 1996 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1996 r.

6. W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1997 r.

7. Wnioskodawca realizujący:

1) inwestycję będącą zadaniem własnym gminy – zwraca część dotacji w wypadku określonym w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie ustalonej zgodnie z tym przepisem,

2) inwestycję nie będącą zadaniem własnym gminy – zwraca część dotacji, jeżeli w 1996 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż środki z budżetu państwa w kwocie planowanej w części B wniosku, z zastrzeżeniem ust. 8.

8. W wypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, wnioskodawca zwraca dotację w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą dotacji otrzymanej w roku budżetowym a kwotą tej dotacji obniżoną o taki sam procent, o jaki w roku budżetowym była niższa kwota rzeczywistych wydatków na finansowanie inwestycji ze środków innych niż środki z budżetu państwa od łącznej kwoty takich środków planowanej na rok budżetowy w części B tabela 1 rubryka 6 wniosku.

9. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio także do części dotacji podlegającej zwrotowi w wypadkach określonych w ust. 7.

§ 9.

1. Dotacje, które w 1996 r. będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, wojewoda w 1996 r. może przeznaczyć:

1) na zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1,

2) na dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 6 ust. 1,

3) na cel określony w § 13 ust, 1.

2. W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozdziału 3 rozporządzenia oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.

§ 10.

1. Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału 1996 r., zwanego dalej „okresem sprawozdawczym”, informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:

1) nazwę i adres wnioskodawcy,

2) nazwę i lokalizację inwestycji,

3) wartość kosztorysową inwestycji,

4) planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję w okresie sprawozdawczym,

5) kwotę środków z budżetu gminy, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną na finansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,

6) kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,

7) planowane i rzeczywiste efekty inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.

2. Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:

1) kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1996 r. – również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1996 r., w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1996 r.,

2) część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji, dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1996 r., a po upływie IV kwartału – również ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonej w 1996 r., w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.

3. Wojewoda do dnia 31 marca 1997 r., przekaże Ministrowi–Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w 1996 r., sporządzoną na podstawie danych otrzymanych od wnioskodawców, która będzie zawierała w szczególności wykaz inwestycji dofinansowanych w 1996 r. dotacją i dane określone w ust. 1 dotyczące poszczególnych inwestycji oraz łączne obejmujące wszystkie inwestycje wymienione w wykazie, a także ocenę przewidywanego wpływu realizacji inwestycji zakończonych w 1996 r. na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwie.

4. Przed sporządzeniem informacji, o której mowa w ust. 3, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.

5. Informacja jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:

1) analizą nieprawidłowości występujących w 1996 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji,

2) informacją o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia nieprawidłowości, o których mowa w pkt 1, i wynikach tych działań,

3) informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1996 r. i w 1997 r. oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1996 r.

6. Kopie informacji i analizy, o których mowa w ust. 3 i 5, wojewoda przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.

7. Minister–Kierownik Centralnego Urzędu Planowania do dnia 15 maja 1997 r. przedstawi Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Podkomitetu Polityki Regionalnej i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie danych i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności dane o wykorzystaniu w 1996 r. środków z rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej, na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, o inwestycjach dofinansowanych dotacją, ważniejszych efektach inwestycji zakończonych w 1996 r. oraz przewidywanym wpływie tych inwestycji na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwach realizujących regionalne programy restrukturyzacyjne.

§ 11.

1. Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w 1996 r. na dofinansowanie inwestycji, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w 1997 r. wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji, planowanym i wykonanym w 1996 r., a po sfinansowaniu zobowiązań pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 i ust. 5.

§ 12.

1. Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1996 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę do dnia 31 grudnia 1996 r. na cele określone w § 9 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1996 r.

2. Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1997 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

3. Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2 – na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.

Rozdział 4

Dotacje dla instytucji regionalnych w województwach łódzkim i wałbrzyskim

§ 13. 

1. Wojewodowie Łódzki i Wałbrzyski, zwani dalej w niniejszym rozdziale „wojewodami”, w granicach kwoty środków budżetowych, określonej dla danego województwa w § 3 ust. 2, mogą przyznać dotacje również dla instytucji regionalnych na udzielanie pożyczek inwestorom realizującym inwestycje przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, jeżeli statuty tych instytucji:

1) przewidują wspomaganie realizacji regionalnego programu restrukturyzacyjnego,

2) upoważniają dane instytucje do udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji realizowanych w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym.

2. Kwota dotacji dla instytucji regionalnej nie może przekroczyć 75% łącznej kwoty obejmującej dotację oraz środki instytucji planowane przez nią na udzielanie w 1996 r. pożyczek na finansowanie inwestycji o których mowa w ust. 1.

§ 14.

1. Wniosek o przyznanie dotacji jest składany przez instytucję regionalną właściwemu wojewodzie w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzęnia.

2. Instytucja regionalna do wniosku załącza:

1) szczegółowe uzasadnienie wnioskowanej kwoty dotacji,

2) oświadczenie o kwocie środków instytucji regionalnej przeznaczonych w 1996 r. na udzielanie pożyczek, o których mowa w § 13 ust. 2,

3) dokument ustalający zasady udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1,

4) statut instytucji regionalnej,

5) bilans instytucji regionalnej za 1995 r.,

6) plan finansowy instytucji regionalnej na 1996 r.,

7) zaświadczenie urzędu skarbowego o stanie uregulowania przez instytucję regionalną zobowiązań wobec budżetu państwa,

8) zobowiązanie instytucji regionalnej do zwrotu dotacji, wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu – w wypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3.

§ 15.

1. Wojewoda po rozpatrzeniu wniosków instytucji regionalnych, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:

1) ustala kwoty dotacji przyznanych dla poszczególnych instytucji regionalnych oraz planowany termin ich przekazania,

2) przekazuje Ministrowi–Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o dotacjach przyznanych poszczególnym instytucjom regionalnym,

3) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa na rok 1996, załączając kopię informacji, o której mowa w pkt 2,

4) informuje instytucje regionalne o ustalonej kwocie dotacji i planowanym terminie jej przekazania.

2. Kopię informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.

§ 16.

1. Instytucja regionalna otrzymaną dotację może przeznaczyć wyłącznie na udzielanie pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.

2. Oprocentowanie pożyczki nie może przekroczyć połowy stopy kredytu refinansowego, udzielanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującej w dniu podpisania umowy o udzieleniu pożyczki.

3. Środki finansowe, otrzymane od pożyczkobiorców w wyniku zwrotu pożyczek i zapłacenia odsetek, instytucja regionalna przeznacza na udzielanie nowych pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.

§ 17.

1. Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przez instytucję regionalną.

2. Jeżeli wojewoda w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od instytucji regionalnej stwierdzi nieprawidłowości w wykorzystywaniu dotacji, w szczególności polegające na jej wykorzystywaniu w całości lub w części niezgodnie z przeznaczeniem, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla instytucji regionalnej termin, do którego jest zobowiązana usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.

3. Jeżeli instytucja regionalna nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, dotacja przekazana instytucji regionalnej podlega zwrotowi w całości lub w części określonej przez wojewodę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody.

§ 18.

1. Instytucja regionalna, która otrzymała dotację, jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania wojewodzie do dnia 31 stycznia 1997 r.:

1) wykazu pożyczkobiorców, zawierającego w szczególności następujące dane:

a) nazwę pożyczkobiorcy,

b) nazwę i lokalizację inwestycji finansowanej z udziałem pożyczki,

c) kwotę pożyczki udzielonej pożyczkobiorcy w 1996 r. ze środków dotacji,

d) termin spłaty pożyczki określony w umowie o jej udzieleniu (lub terminy spłaty, jeśli spłata ma następować w ratach),

e) wysokość odsetek od pożyczki określoną w umowie, o której mowa pod lit. d), oraz terminy ich zapłaty.

2) informacji o łącznej kwocie pożyczek udzielonych w 1996 r. przez instytucję regionalną ze środków instytucji i dotacji.

2. Wojewoda do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Ministrowi–Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o pożyczkach udzielonych w 1996 r. przez poszczególne instytucje regionalne ze środków tych instytucji i dotacji, zawierającą w szczególności liczbę pożyczkobiorców, łączną kwotę udzielonych pożyczek, zbiorczy harmonogram spłaty pożyczek i odsetek oraz wykaz ważniejszych inwestycji finansowanych z udziałem pożyczek udzielonych w 1996 r.

3. Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:

1) informacją o nieprawidłowościach określonych w § 17 ust. 2 oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,

2) informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez instytucje regionalne do budżetu wojewody oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1996 r.

4. Kopię informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.

5. Minister–Kierownik Centralnego Urzędu Planowania sporządził informację zbiorczą na podstawie danych zawartych w informacjach wojewodów, o których mowa w ust. 2, oraz przedstawi ją Radzie Ministrów i Przewodniczącemu Podkomitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, łącznie z informacją określoną w § 10 ust. 7.

§ 19.

1. Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w 1996 r. wojewoda może przeznaczyć na cele określone w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 13 ust. 1.

2. Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody po 1996 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

Rozdział 5

Wykorzystywanie środków budżetu państwa na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim

§ 20.

Wojewoda Katowicki w granicach kwoty rezerwy celowej, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej, ustala kwoty środków z budżetu państwa – po pozytywnym zaopiniowaniu ich przez Radę Kontraktu, utworzoną zgodnie z art. 27 ust. 1, 3 i 4 Kontraktu – przeznaczone na:

1) objęcie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych, będących spółkami lub fundacjami tworzonymi przez podmioty określone w art. 20 ust. 5 Kontraktu, w sposób ustalony w art. 20 ust. 7 Kontraktu, w celu realizacji programów przebudowy i rozwoju lokalnego,

2) finansowanie kosztów pomocy technicznej, udzielanej przez Górnośląską Agencję Rozwoju i Promocji S.A. w Katowicach, zwaną dalej „Agencją”, przy tworzeniu instytucji lokalnych.

§ 21.

1. Wnioski o przyznanie środków z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów są składane Wojewodzie Katowickiemu przez zarządy gmin lub innych założycieli instytucji lokalnych, o których mowa w art. 21 ust. 2 Kontraktu, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

2. Zarząd gminy lub inny założyciel instytucji lokalnej do wniosku załącza w szczególności:

1) umowę o utworzeniu instytucji lokalnej, a jeżeli instytucja lokalna nie jest utworzona – uchwały rad gmin oraz właściwych organów podmiotów gospodarczych i innych podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 5 Kontraktu, o przystąpieniu do instytucji lokalnej, określające wartość obejmowanych udziałów lub akcji w 1996 r. oraz w latach następnych,

2) statut lub projekt statutu instytucji lokalnej,

3) charakterystykę obszaru działania instytucji lokalnej,

4) analizę problemów społecznych i gospodarczych wymagających rozwiązania na obszarze, o którym mowa w pkt 3,

5) informację o planowanych elementach strategii przekształceń społecznych i gospodarczych.

3. Wojewoda Katowicki może przeznaczyć środki z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów w kwocie nie przekraczającej:

1) przy tworzeniu przemysłowych instytucji lokalnych – 50%,

2) przy tworzeniu rolniczych instytucji lokalnych – 75%

łącznej kwoty środków przeznaczonych na ten cel w 1996 r. z budżetów gmin na 1996 r. oraz przez podmioty gospodarcze i inne podmioty zgodnie z umową lub uchwałami, o których mowa w ust. 2 pkt 1, a także z budżetu państwa na rok 1996.

§ 22.

Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 2, Agencja składa Wojewodzie Katowickiemu, w terminie określonym w § 21 ust. 1, po pozytywnym zaopiniowaniu kosztorysu przez Prezydium Rady Kontraktu, powołane zgodnie z art. 27 ust. 5 Kontraktu.

§ 23.

Wojewoda Katowicki:

1) sprawuje nadzór nad wydatkowaniem dotacji przyznanej na wniosek, o którym mowa w § 22,

2) do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Przewodniczącemu Podkomitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, Ministrowi–Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów informację zbiorczą o kwotach środków z budżetu państwa, przeznaczonych na objęcie akcji lub udziałów w poszczególnych instytucjach lokalnych oraz na finansowanie kosztów określonych w § 20 pkt 2.

Rozdział 6

Przepis końcowy

§ 24. 

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1996 r.

Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz


Załącznik 1. [WNIOSEK O PRZYZNANIE DOTACJI Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1996 NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM]

Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 25 czerwca 1996 r. (poz. 337)

WNIOSEK O PRZYZNANIE DOTACJI Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1996 NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1996-06-27
  • Data wejścia w życie: 1996-07-01
  • Data obowiązywania: 1996-07-01
  • Z mocą od: 1996-07-01
  • Dokument traci ważność: 1996-12-31
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA