REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 56 poz. 253
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 30 kwietnia 1996 r.
w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.
Na podstawie art. 37h ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211) zarządza się, co następuje:
1) ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu – rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211);
2) ustawie o finansowaniu gmin – rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794);
3) rezerwie celowej – rozumie się przez to rezerwę celową utworzoną w budżecie państwa na dany rok, przeznaczoną na dotacje na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, określonych w odrębnym rozporządzeniu Rady Ministrów, obowiązującym w dniu 1 stycznia roku budżetowego;
4) dotacjach – rozumie się przez to dotacje z budżetu państwa przyznawane przez wojewodów w trybie określonym w rozporządzeniu;
5) robotach publicznych – rozumie się przez to roboty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu;
6) kosztach podlegających refundacji ze środków Funduszu Pracy – rozumie się przez to:
a) koszty poniesione na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne bezrobotnych, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
b) rzeczowe koszty organizacji robót publicznych, o których mowa w art. 20 ust. 4 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
1) na wniosek Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dokonuje podziału kwoty rezerwy celowej pomiędzy województwa, w których są gminy zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, o których mowa w § 1 pkt 3, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) zawiadamia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej o podjęciu decyzji w sprawie podziału kwoty rezerwy celowej, o którym mowa w pkt 1.
2. Minister Pracy i Polityki Socjalnej informuje właściwych wojewodów i dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o kwocie dotacji określonej dla województwa w wyniku podziału kwoty rezerwy celowej.
3. Przy podziale kwoty rezerwy celowej pomiędzy województwa 50% tej kwoty rozdziela się proporcjonalnie do liczby bezrobotnych zarejestrowanych w rejonowych urzędach pracy właściwych dla tych gmin, na koniec kwartału poprzedzającego kwartał, w którym jest dokonywany podział, a 50% – proporcjonalnie do kwot środków z Funduszu Pracy przeznaczonych w roku budżetowym dla gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, na finansowanie robót publicznych.
2. Dotacja może być przyznana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej będącej zadaniem własnym gminy, jeżeli taka inwestycja spełnia jednocześnie następujące warunki:
1) do inwestycji stosuje się przepisy art. 21 ustawy o finansowaniu gmin,
2) inwestycja jest zlokalizowana w gminie zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym,
3) inwestycja jest realizowana z udziałem bezrobotnych kierowanych do robót publicznych przez rejonowy urząd pracy,
4) inwestycja jest wykonywana w zakresie: zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną i energię cieplną, kanalizacji i oczyszczalni ścieków komunalnych, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, gminnych dróg i ulic, gazociągów i urządzeń do przetwarzania gazu oraz publicznych urządzeń sportowo-rekreacyjnych.
3. Łączna kwota dotacji i innych środków z budżetu państwa przeznaczanych na dofinansowanie w roku budżetowym inwestycji infrastrukturalnej nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4–6 ustawy o finansowaniu gmin, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Przy ustalaniu kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w kwocie środków planowanej w budżecie gminy na ten rok na jej finansowanie, wykazywanej w części B rubryce 2 wniosku o przyznanie dotacji, nie uwzględnia się środków budżetu państwa wykazywanych w części B rubryce 7 wniosku oraz kwot środków z Funduszu Pracy na refundację kosztów wymienionych w § 1 pkt 6, które są określone w umowie zawieranej przez zarząd gminy zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, zwany dalej „wnioskodawcą”, z właściwym wojewódzkim lub rejonowym urzędem pracy i wykazywane w części B rubryce 3 wniosku.
5. Wnioski o przyznanie dotacji są sporządzane przez wnioskodawców według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Właściwi wojewodowie zawiadomią zarządy gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym o terminie składania wniosków, o których mowa w ust. 1.
3. Część opisowa wniosku o przyznanie dotacji powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji infrastrukturalnej objętej wnioskiem oraz informacje o:
1) zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest w toku realizacji,
2) zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia, określonego w części A poz. 5 wniosku (w tym w roku budżetowym, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest planowana do zakończenia po tym roku),
3) stanie przygotowania inwestycji infrastrukturalnej do realizacji,
4) uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska, związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnej,
5) planowanych efektach inwestycji infrastrukturalnej, innych niż określone w części A poz. 6 wniosku,
6) wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
4. Do wniosku o przyznanie dotacji należy załączyć:
1) kopię umowy, o której mowa w § 3 ust. 4,
2) zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia zwrotu dotacji, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 2, oraz od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin określony w § 12 ust. 1, do dnia zwrotu pozostałej kwoty dotacji określonej w tym przepisie.
5. Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie dotacji w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje infrastrukturalne, które wymagają najniższej kwoty dotacji na jednego bezrobotnego przewidzianego do zatrudnienia przy realizacji takiej inwestycji w roku budżetowym oraz stwarzają warunki do powstawania nowych miejsc pracy.
1) ustala kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych oraz planowane terminy ich przekazywania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach, wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2) przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Finansów oraz dyrektorowi wojewódzkiego urzędu pracy wykaz inwestycji infrastrukturalnych, które będą dofinansowane dotacją, określający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
3) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa,
4) informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.
2. Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji, chyba że:
1) w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 – zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2) w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 – raty nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
2. Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1) kopie protokołów końcowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych, zakończonych w danym kwartale roku budżetowego, a po upływie IV kwartału tego roku – również kopie protokołów częściowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych przewidzianych do zakończenia po roku budżetowym, w zakresie rzeczowym określonym w części C wniosków, planowanym do wykonania w roku budżetowym,
2) część opisową zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych, określonego w części C wniosków, a w części opisowej, która jest załączana do informacji sporządzonej po IV kwartale – również dane o ważniejszych efektach rzeczowych inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w roku budżetowym i ocenę oczekiwanego wpływu tych inwestycji zwłaszcza na poprawę stanu infrastruktury technicznej i środowiska naturalnego oraz na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3. Właściwi wojewodowie, w porozumieniu z dyrektorami wojewódzkich urzędów pracy, przekazują Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej informacje zbiorcze sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, na podstawie danych zawartych w informacjach otrzymanych od wnioskodawców, z zastrzeżeniem ust. 4–6.
4. Przed sporządzeniem informacji zbiorczych przekazywanych Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodów.
5. Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzone po III kwartale roku budżetowego, są przekazywane Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej w terminie 30 dni po upływie tego kwartału.
6. Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzone po IV kwartale roku budżetowego, są przekazywane Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym, łącznie z częścią opisową zawierającą w szczególności:
1) dane o ważniejszych efektach rzeczowych inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w roku budżetowym i ocenę oczekiwanego wpływu tych inwestycji zwłaszcza na poprawę stanu infrastruktury technicznej i środowiska naturalnego oraz na tworzenie nowych miejsc pracy w gminach, które otrzymały dotację,
2) analizę nieprawidłowości występujących w ciągu roku budżetowego podczas realizacji i finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz działań podjętych w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyników tych działań.
7. Kopie informacji zbiorczych i analizy, o których mowa w ust. 5 i 6, wojewodowie przesyłają Ministrowi Finansów.
8. Minister Pracy i Polityki Socjalnej przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku budżetowym, informację zbiorczą o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją w roku budżetowym, sporządzoną na podstawie informacji i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności następujące dane:
1) liczbę i wartość kosztorysową inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
2) liczbę bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
3) kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, przyznaną przez wojewodów i przekazaną wnioskodawcom w roku budżetowym,
4) kwotę środków z budżetu gmin planowaną i rzeczywiście przeznaczoną w roku budżetowym na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,
5) kwotę środków z Funduszu Pracy wydatkowanych na finansowanie robót publicznych,
6) liczbę wnioskodawców zobowiązanych do zwrotu dotacji do budżetu wojewody w roku budżetowym i w roku następnym oraz łączne kwoty dotacji podlegających zwrotowi w tych latach.
2. Kontrole dotyczące nieprawidłowości w realizacji robót publicznych są dokonywane przez wojewodę w porozumieniu z dyrektorem wojewódzkiego urzędu pracy.
1) wstrzymaniu lub na zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji infrastrukturalnej, nierozpoczęciu inwestycji infrastrukturalnej w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji infrastrukturalnej w stopniu zagrażającym zakończeniu inwestycji w planowanym terminie,
2) wykorzystywaniu dotacji przekazanej na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej niezgodnie z jej przeznaczeniem,
3) zatrudnianiu bezrobotnych przy robotach publicznych w liczbie mniejszej od określonej we wniosku o przyznanie dotacji na podstawie umowy, o której mowa w § 3 ust. 4
– podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
2. Wojewoda, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy, może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
3. W razie występowania nieprawidłowości, o której mowa w ust. 1 pkt 3, wojewoda podejmuje działania wobec wnioskodawcy w porozumieniu z dyrektorem wojewódzkiego urzędu pracy.
4. Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 1:
1) dotacja przekazana na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2) wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5. Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o wypadkach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, kwotach dotacji podlegających zwrotowi do budżetu wojewodów przez wnioskodawców i terminach zwrotu tych dotacji, kwotach rat dotacji nie przekazanych wnioskodawcom oraz dokonanych zmianach terminów przekazania wnioskodawcom pozostałych rat dotacji.
2. Jeżeli w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy wojewoda stwierdzi wystąpienie choćby tylko jednej z następujących nieprawidłowości:
1) przeciętna liczba bezrobotnych w okresie realizacji inwestycji infrastrukturalnej w roku budżetowym, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, skierowanych przez rejonowy urząd pracy i zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przy realizacji inwestycji infrastrukturalnej – była mniejsza o więcej niż 5% od liczby bezrobotnych przewidzianych do zatrudnienia, określonej w części A poz. 2 wniosku o przyznanie dotacji,
2) inwestycja infrastrukturalna planowana do zakończenia w roku budżetowym nie została zakończona do dnia 31 grudnia tego roku,
3) inwestycja infrastrukturalna przewidziana do zakończenia po roku budżetowym nie została zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym w części C wniosku o przyznanie dotacji do wykonania w roku budżetowym
– cała dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej podlega zwrotowi do budżetu wojewody, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W wypadkach, o których mowa w ust. 2, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę ze środków budżetu gminy w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później niż do dnia 31 grudnia roku następującego po roku budżetowym.
4. Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy o kwotach i terminach zwrotu dotacji do budżetu wojewody w wypadkach określonych w ust. 2.
2. Przepisy § 9 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio również do części dotacji zwracanej w wypadku, o którym mowa w ust. 1.
1) na zwiększenie dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1,
2) na dofinansowanie innych inwestycji infrastrukturalnych objętych wnioskami o przyznanie dotacji, złożonymi w terminie, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2. W wypadkach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozporządzenia oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 2.
2. Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w roku następującym po roku budżetowym podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3. Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2 – na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 30 kwietnia 1996 r. (poz. 253)
Załącznik nr 1
Wniosek o przyznanie dotacji z budżetu państwa
na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej realizowanej w systemie robót publicznych jako zadanie własne gminy
Załącznik nr 2
Informacja o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych wykonywanych w systemie robót publicznych
jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, które są finansowane z udziałem dotacji z budżetu państwa
- Data ogłoszenia: 1996-05-20
- Data wejścia w życie: 1996-06-04
- Data obowiązywania: 1996-06-04
- Z mocą od: 1996-06-04
- Dokument traci ważność: 1999-09-10
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 9 września 1997 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 23 czerwca 1998 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA