REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1995 nr 127 poz. 607
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 października 1995 r.
w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.
Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685 oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390 i Nr 124, poz. 601) oraz w związku z art. 20 pkt 3 i 4 ustawy budżetowej na rok 1995 z dnia 30 grudnia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 27, poz. 141 i 142) zarządza się, co następuje:
1) jednostce przewozu – rozumie się przez to:
a) przy przewozach autobusowych – przebieg autobusu na trasie o długości jednego kilometra z uwzględnieniem pojemności taboru,
b) przy przewozach kolejowych – przewóz jednego pasażera na trasie o długości jednego kilometra,
2) obszarowych konferencjach rozkładu jazdy – rozumie się przez to konferencje przedsiębiorstw PKS i innych przewoźników, którzy działają na obszarze od 1 do 4 województw, odbywające się w składzie od 6 do 42 przewoźników, jeżeli ich celem jest zebranie, ocena i rozpatrzenie wniosków komunikacyjnych oraz uzgodnienie i wydanie w formie książkowej obszarowego rozkładu jazdy autobusów na kolejny rok,
3) właściwym urzędzie skarbowym – rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych – urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę przewoźnika, a gdy przewoźnik nie ma siedziby – urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania przewoźnika.
1) autobusowych przewozów pasażerskich w międzymiastowej komunikacji krajowej,
2) kolejowych przewozów pasażerskich w komunikacji krajowej.
1) realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy autobusów, uzgodnionym przez wszystkich przewoźników na obszarowych konferencjach rozkładu jazdy,
2) stosują ceny urzędowe za przewozy osób w krajowej międzymiastowej komunikacji autobusowej, jeżeli zostały ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej wydanym na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50 i z 1994 r. Nr 111, poz. 536),
3) honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547 oraz z 1995 r. Nr 50, poz. 261),
4) liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2. Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 3, przewoźnicy województwa katowickiego, realizujący autobusową komunikację międzymiastową (ponadlokalną) na podstawie zleceń udzielonych przez organizatorów komunikacji (gminy, związki gmin), jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1) realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy i taryfą opłat zatwierdzoną przez organizatorów komunikacji,
2) zostali ujęci w rocznym planie usług przewozowych sporządzonym przez organizatorów komunikacji,
3) liczba jednostek przewozu zgłoszona przez organizatorów komunikacji dla przewoźników zostanie uwzględniona przez Wojewodę Katowickiego w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
3. Dotacji nie udziela się do autobusowych przewozów pasażerskich na liniach przyspieszonych, pospiesznych i ekspresowych.
2. Stawka, o której mowa w ust. 1, jest średnią stawką dla przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej. Wysokość stawek dla poszczególnych przedsiębiorstw określa Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
2. Od dnia 1 stycznia 1996 r. przewoźnicy, o których mowa w § 4 ust. 2, otrzymują dotację przedmiotową na warunkach określonych w § 4 ust. 1.
1) realizują usługi przewozowe zgodnie z sieciowym rozkładem jazdy pociągów,
2) stosują nie wyższe niż maksymalne opłaty za przewóz osób, jeżeli zostaną ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, wydanym na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, oraz ustalone przez przewoźników taryfy lub cenniki, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575),
3) honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt .3,
4) liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2. Ustala się, że stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 14,51 zł na 1000 jednostek przewozu.
2. Nieprzestrzeganie przez przewoźnika któregokolwiek z warunków określonych w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 7 ust. 1 stanowi podstawę do zawieszenia wypłat dotacji bądź cofnięcia dotowania.
2. Stawki dotacji przedmiotowych ustalone na 1995 r. stosuje się w roku następnym do czasu ustalenia nowych stawek.
3. Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 5 ust. 1 i w § 7 ust. 2, za okres od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia powinno być dokonane przy rozliczeniu dotacji przedmiotowych za pierwszy okres rozliczeniowy, przypadający po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Minister Finansów: w z. J. Kubik
- Data ogłoszenia: 1995-11-14
- Data wejścia w życie: 1995-11-29
- Data obowiązywania: 1995-11-29
- Z mocą od: 1995-11-29
- Dokument traci ważność: 1996-09-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA